Ensimmäinen iPhone kauppoihin15 vuotta sitten
Vanhojen omenatuotteiden keskustelupaikka nostalgiahengessä. Kottaraispöntöistä pizzalaatikoihin ja Applen futuristiseen värimaailmaan.
Ensimmäinen iPhone kauppoihin15 vuotta sitten
15 vuotta sitten maailma mullistui – yksi laite muutti kaiken
Oma ensimmäinen iPhoneni oli nelonen ja hankin sen Englannista Borderlinxin kautta 19.8.2010, koska puhelinta ei vielä saatu Suomesta. En malttanut odottaa kotiin toimitusta, vaan kävin hakemassa paketin kuljetusfirman varastolta. Tuo rakas aarre on minulla vieläkin, lataan sitä juuri, laatikkokokin kaikkine lähetyslistoineen päivineen on tallella. Kunhan saan ladattua, pitänee vanhuksesta liittää tänne kuvakin.
Oma ensimmäinen iPhoneni oli nelonen ja hankin sen Englannista Borderlinxin kautta 19.8.2010, koska puhelinta ei vielä saatu Suomesta. En malttanut odottaa kotiin toimitusta, vaan kävin hakemassa paketin kuljetusfirman varastolta. Tuo rakas aarre on minulla vieläkin, lataan sitä juuri, laatikkokokin kaikkine lähetyslistoineen päivineen on tallella. Kunhan saan ladattua, pitänee vanhuksesta liittää tänne kuvakin.
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Re: Ensimmäinen iPhone kauppoihin15 vuotta sitten
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Joskus olen kirjottanut omista vaikutelmistani täällä...
homenamsi kirjoitti: ↑12.7.2021 klo 14.10 ...
Jotta palattaisiin asiaan, niin pitkäaikaisena Applen Macintoshien ja Nokian matkapuhelintuotteiden käyttäjänä hankin ensimmäiseksi Applen puhelimeksi käytetyn 3G-mallin. Ensimmäisen käyttöpäivän iltana pettymys oli suuri - huomasin hukanneeni yli kaksi vuotta elämästäni ilman iPhonea eikä niitä vuosia saanut takaisin. No sitten täytyi jatkaa vielä jonkin aikaa työnantajan tarjoamien lippulaivaNokioiden ja iPhonen yhteiskäyttöä.
Itse siirryin vuonna 2014 Nokian n900 linuxkännykästä ensimmäistä kertaa Applen leiriin ja iPhone 5s:n käyttäjäksi, ja muistan myös pohtineeni että "ai näinkö hyvin kännykkä voi oikeasti toimia ja pyörittää eri sovelluksia" kun sitä ennen 10-15 viimeistä vuotta tuskaillut menemään Nokian eri symbianvehkeillä + tuolla Maemo-härpäkkeellä (joka herätti aika syvän viha/rakkaussuhteen, muistelen kaiholla ja kauhulla vieläkin sitä laitetta)
Eka iPhone oli 3Gs
Muistan Hesarin koko sivun mainokset ja kuinka taivastelin mielessäni sen korkeaa hintaa. Kunnes hoksasin, että sitä tarjotaan yrityksille liittymäkytkyllä. Vertasin silloiseen puhelinlaskuuni ja huomasin saavani alennusta ja ilmaisen puhelimen, mikäli sitoudun kahdeksi vuodeksi.
Siitä se lähti - sitten kun porttihuume oli alkanut vaikuttaa hommasin käytetyn Minin kokeilumielessä. . . .
Nyt sitten on puhelin - tabletteja - kannettavia - pari Miniä - kolme iMäkkiä siellä sun täällä.
Puhelin vaihtui myöhemmin 4s - ja nykyiseen SE 1st gen. Huolestuneena seuraan laitteiden koon kasvua yhdessä järkyttävien hintojen kera. Minä kun en tarvitse puhelimen nettiä kuin aniharvoin.
Muistan Hesarin koko sivun mainokset ja kuinka taivastelin mielessäni sen korkeaa hintaa. Kunnes hoksasin, että sitä tarjotaan yrityksille liittymäkytkyllä. Vertasin silloiseen puhelinlaskuuni ja huomasin saavani alennusta ja ilmaisen puhelimen, mikäli sitoudun kahdeksi vuodeksi.
Siitä se lähti - sitten kun porttihuume oli alkanut vaikuttaa hommasin käytetyn Minin kokeilumielessä. . . .
Nyt sitten on puhelin - tabletteja - kannettavia - pari Miniä - kolme iMäkkiä siellä sun täällä.
Puhelin vaihtui myöhemmin 4s - ja nykyiseen SE 1st gen. Huolestuneena seuraan laitteiden koon kasvua yhdessä järkyttävien hintojen kera. Minä kun en tarvitse puhelimen nettiä kuin aniharvoin.
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Oma nelonen on vielä aktiivikäytössä. Ainoa vika mitä laitteessa on koskaan ollut, äänettömäksi kytkin tuppasi tärähdyksestä valahtaa alas, esim pyödälle tiputtaessa. Se on fiksattu tipalla pikaliimaa, ei liiku enää
Tällähetkellä nelkku on kellona telkkarin päällä koska ylen tv:n ohjelmatiedot ovat salakavalasti säädetty vaihtamaan kanavaa sopivasti minuutin ennen ohjelman alkamista jotta ehditään jos mitä pakkosyöttöä tai ”yleishyödyllistä tietoiskua” tuputtamaan.
Ennen sentään Ylen uutiset alkoivat juuri sillä hetkellä kun on määrä ja kanava vaihtui silloin.
Nelkku oli pitkään herätyskellona, mutta nyt sitä virkaa toimittaa dronen näyttönä ollut 6+, jonka korvasi Xs. Laatikossa on hiukan joutilaana 5:nen ja 7+. Toimivia kaikki, vaikkakin akut on mitä on…
Tällähetkellä nelkku on kellona telkkarin päällä koska ylen tv:n ohjelmatiedot ovat salakavalasti säädetty vaihtamaan kanavaa sopivasti minuutin ennen ohjelman alkamista jotta ehditään jos mitä pakkosyöttöä tai ”yleishyödyllistä tietoiskua” tuputtamaan.
Ennen sentään Ylen uutiset alkoivat juuri sillä hetkellä kun on määrä ja kanava vaihtui silloin.
Nelkku oli pitkään herätyskellona, mutta nyt sitä virkaa toimittaa dronen näyttönä ollut 6+, jonka korvasi Xs. Laatikossa on hiukan joutilaana 5:nen ja 7+. Toimivia kaikki, vaikkakin akut on mitä on…
Koskas iPhone 3G tulikaan Suomessa myyntiin, oliko se joskus marraskuussa 2008? No, joka tapauksessa se oli mun eka iPhone. Vaikka ensiesittelyn aikana päätinkin, että iPhone on saatava, maltoin silti odottaa kunnes myynti Suomessa alkoi. Lähinnä kai kun jenkkilästä ei saanut kuin kytkypuhelimia eikä sellainen tietenkään houkuttanut, sellaisen olisin sisaren kautta kyllä saanut.
Enää en edes jaksa laskea monesko tää mun nykyinen SE (2020) on, nää vaan sopii mulle. Varsinkin kun mun suurin ongelmani on ratkennut, nykyisissä on riittävästi tallennustilaa. Muuta valittamista ei ole koskaan ollut.
Enää en edes jaksa laskea monesko tää mun nykyinen SE (2020) on, nää vaan sopii mulle. Varsinkin kun mun suurin ongelmani on ratkennut, nykyisissä on riittävästi tallennustilaa. Muuta valittamista ei ole koskaan ollut.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
No niin, potretissa kaikki kolme iPhone kullannuppua, 4, 6 ja 12 Pro. Steven kuoleman jälkeen on kaikissa nyt jo poiskin annetuissa puhelimissani ollut sama kuva lukitulla näytöllä.
Hänen vain kuuluu olla tuossa.
Hänen vain kuuluu olla tuossa.
iPhone.jpeg
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Hah.. muistinpa juuri tällaisen: https://www.youtube.com/watch?v=1nvhguEpwmg
Mihin nämä vuodet katoaa
Eli videon mukaan tuo boksautus oli 18.8.2009 ja sen jälkeen on ollut 5-6 iPhonea.
iPhone 13 on nyt käytössä tällä hetkellä
Mihin nämä vuodet katoaa
Eli videon mukaan tuo boksautus oli 18.8.2009 ja sen jälkeen on ollut 5-6 iPhonea.
iPhone 13 on nyt käytössä tällä hetkellä
Ensimmäinen oma iPhoneni oli käytetty iPhone 5, mutta isäni hyppäsi kelkkaan jo 3G:n aikaan. Hän on kertonut, että 3G olisi ollut melko epästabiili ja että 3GS:n ostettuaan oli käyttökokemukseen paljon tyytyväisempi
Olen itse ostanut kokoelmiini 3GS:n myöhemmin ja sen kiiltävämuovinen design on hieno, mutta huonosti käyttöä kestävä. Alkuperäisen iPhonen kaksivärinen olemus varmaankin jakaa mielipiteitä.
Olen itse ostanut kokoelmiini 3GS:n myöhemmin ja sen kiiltävämuovinen design on hieno, mutta huonosti käyttöä kestävä. Alkuperäisen iPhonen kaksivärinen olemus varmaankin jakaa mielipiteitä.
- Itsekasattu PC (Ryzen 5 2600, 32gb ram, GTX 1070 8gb)
- MacBook Air M1 (Space Gray, 8/256 gb)
- ThinkPad W540 (i7-4900MQ, 32gb ram, Quadro K2100M 2gb, 3K IPS)
- iPhone 13 mini 128gb Midnight
...kaikenlaista muuta vanhentunutta tekniikkaa:)
- MacBook Air M1 (Space Gray, 8/256 gb)
- ThinkPad W540 (i7-4900MQ, 32gb ram, Quadro K2100M 2gb, 3K IPS)
- iPhone 13 mini 128gb Midnight
...kaikenlaista muuta vanhentunutta tekniikkaa:)
Muistatteko New York Timesin David Poguen musiikkivideon iPhonen julkistamista ennen?
https://www.youtube.com/watch?v=vniMR6Ez9cE
https://www.youtube.com/watch?v=vniMR6Ez9cE
Ensimmäinen iPhone oli tuo nimenomainen 2007 julkistettu 1st gen. 2G-versio. Hinku oli kova saada tuo puhelin ja montaa reittiä tulikin kyseltyä ja kokeiltua, melkein pariin kohteeseen rahatkin hävisivät. Loppujen lopuksi tutun San Fransiscossa asuva veli kävi lokakuussa 2007 ostamassa puhelimen paikallisesti kivijalka-Apple-myymälästä ja postitti sen minulle Suomeen.
Eihän se pelkkä hankkimisen vaikeus vielä haasteita lopettanut. Ko. malli oli tuolloin SIM-lukittu jenkkioperaattoreille eli melkoisen koodaamisen kautta piti tuo lukitus poistaa. Ei ollut hirveän kaukana puhelimen tiiliskiveksi muuttuminenkaan tuon prosessin ja taitamattomuuden myötä, mutta lopussa kiitos seisoi ja puhelin palveli 4S:n julkaisemiseen saakka.
Kuten kuvasta näkyy, melkoisen paljon elämää puhelin ehti nähdä. Edelleenkin tosin käyntiin lähtee eli melko lujaa tekoa on. PS. Tuo nappi kotipainikkeen tilalla tosiaan myös toimi ongelmitta
Eihän se pelkkä hankkimisen vaikeus vielä haasteita lopettanut. Ko. malli oli tuolloin SIM-lukittu jenkkioperaattoreille eli melkoisen koodaamisen kautta piti tuo lukitus poistaa. Ei ollut hirveän kaukana puhelimen tiiliskiveksi muuttuminenkaan tuon prosessin ja taitamattomuuden myötä, mutta lopussa kiitos seisoi ja puhelin palveli 4S:n julkaisemiseen saakka.
Kuten kuvasta näkyy, melkoisen paljon elämää puhelin ehti nähdä. Edelleenkin tosin käyntiin lähtee eli melko lujaa tekoa on. PS. Tuo nappi kotipainikkeen tilalla tosiaan myös toimi ongelmitta
Macbook Air 15" M3
iPhone 12 Mini 64 Gt
Kotimaista softaa App Storesta: https://itunes.apple.com/developer/id1065243111
iPhone 12 Mini 64 Gt
Kotimaista softaa App Storesta: https://itunes.apple.com/developer/id1065243111
Re: Ensimmäinen iPhone kauppoihin15 vuotta sitte
Olin onnekas että sain ostettua ekojen joukossa ekan iPhonen Lontoossa. Opiskelin tuolloin Englannissa niin noita ekoja malleja tuli lähetettyä kavereille ja homppulaisille aikanaan rajoitukset kiertäen tavalla tai toisella.
Storesta ostettuna taisi olla myös ekat mallit operaattorivapaita - ns. Unlocked kun operaattorit myi lukittua mallia. Unlockedit oli kuumaa tavaraa!
Kokoruudun kosketuslaite herätti kummastusta suht kauan - ja ihastusta kunnes näistä tuli normaalia isommalle massalle… työmatkoille latasin itse konvertoituja tv-sarjoja yms. ja doubledeckerin yläkerrassa meni työmatkat rattoisasti.
Sittemmin ehkä joka toisen numeromalliin päivittäny ja vanhat kiertäny perheessä tosi pitkään. Taitaa olla 3gs vielä tallessa ja useampi siitä eteenpäin…
Jälkeenpäin ihmetelly miten sitä nettiä pystyttiin jollain 2gllä tai edgellä käyttämään mut kyl sen aikaiset jutut vaan toimi eikä esim. Akunkeston kanssa koskaan ollu ongelmaa. Jossain vaiheessa vanhenee ja akku pitäö vaihtaa uuteen. Menee aidolla akulla vuosia eteenpäin.
Lisättäköön vielä lyhyesti Jailbreakkauksesta, sitä harrastettiin alusta asti kun laitteeseen sai teemoja ja kaikkea kivaa minkä myöhemmin Apple kopio osaksi käyttistä. Nyttemmin jailbreakkauksen hyödyt on pienet eikä tunnu hyvältä häkkää puhelinta missä on pankki-tunnareista alkaen kaikkea henkilökohtaista ja tärkeää.
Storesta ostettuna taisi olla myös ekat mallit operaattorivapaita - ns. Unlocked kun operaattorit myi lukittua mallia. Unlockedit oli kuumaa tavaraa!
Kokoruudun kosketuslaite herätti kummastusta suht kauan - ja ihastusta kunnes näistä tuli normaalia isommalle massalle… työmatkoille latasin itse konvertoituja tv-sarjoja yms. ja doubledeckerin yläkerrassa meni työmatkat rattoisasti.
Sittemmin ehkä joka toisen numeromalliin päivittäny ja vanhat kiertäny perheessä tosi pitkään. Taitaa olla 3gs vielä tallessa ja useampi siitä eteenpäin…
Jälkeenpäin ihmetelly miten sitä nettiä pystyttiin jollain 2gllä tai edgellä käyttämään mut kyl sen aikaiset jutut vaan toimi eikä esim. Akunkeston kanssa koskaan ollu ongelmaa. Jossain vaiheessa vanhenee ja akku pitäö vaihtaa uuteen. Menee aidolla akulla vuosia eteenpäin.
Lisättäköön vielä lyhyesti Jailbreakkauksesta, sitä harrastettiin alusta asti kun laitteeseen sai teemoja ja kaikkea kivaa minkä myöhemmin Apple kopio osaksi käyttistä. Nyttemmin jailbreakkauksen hyödyt on pienet eikä tunnu hyvältä häkkää puhelinta missä on pankki-tunnareista alkaen kaikkea henkilökohtaista ja tärkeää.
Piti museosta kaivella tuo Salon tehtaan ihme joka oli käytössä kun toisilla tuo ip3.
Tämän seuraaja (e72) oli viimeinen Jormalainen joka minulla oli. Se lensi motarin keskiviheriölle kaaduttuaan kolmesti tärkeähkön viestin lähettämisen epäonnistumisen yhteydessä. Siitä simmi ulos ja laite ikkunasta mäjelle seuraavasta liittymästä Saloon ostamaan ip 4 sillä tiellä siis edelleen.
Olihan tuo aika kökkö keksintö, ja se narina joka tuosta nöppiksestä kantautui. Eikä tuosta 2” ruudusta kyllä enää erottaisi kirjaimia ilman suurennuslasia…
Tämä sensijaan oli kova peli y2k jälkeen:
Silloin vielä näki jotain ja sormetkaan ollut kun nippu nakkeja
Sorry OT.
Tämän seuraaja (e72) oli viimeinen Jormalainen joka minulla oli. Se lensi motarin keskiviheriölle kaaduttuaan kolmesti tärkeähkön viestin lähettämisen epäonnistumisen yhteydessä. Siitä simmi ulos ja laite ikkunasta mäjelle seuraavasta liittymästä Saloon ostamaan ip 4 sillä tiellä siis edelleen.
Olihan tuo aika kökkö keksintö, ja se narina joka tuosta nöppiksestä kantautui. Eikä tuosta 2” ruudusta kyllä enää erottaisi kirjaimia ilman suurennuslasia…
Tämä sensijaan oli kova peli y2k jälkeen:
Silloin vielä näki jotain ja sormetkaan ollut kun nippu nakkeja
Sorry OT.
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka