Ostin koneen viallisena pari päivää sitten tarkoituksenani korjata tämä. En kuitenkaan onnistunut löytämään vian syytä, joten saa mennä kiertoon viisaammille/taitavimmille korjattavaksi tai vaihtoehtoisesti purkuun varaosiksi.
Speksit:
- 1,9 GHz PowerPC G5
- 512 MB RAM (integroitu emolevylle)
- 160 GB HDD
- Superdrive
- Airport/bluetooth
- iSight
- Alkuperäinen näppäimistö ja hiiri (mighty mouse)
- Ei käyttöjärjestelmälevyjä
Tarkemmat tiedot:
apple-history.com
Vikana on näytön ajoittainen toimimattomuus. Edellinen omistaja oli käyttänyt huollossa vikadiagnoosissa, jossa syyksi oli arvioitu viallista emolevyä. Itse kuitenkin epäilen tätä. Vian ilmetessä näyttö menee pimeäksi ja pysyy pimeänä määrittelemättömän ajan. Saattaa toimia taas sekunnin tai 5 minuutin päästä. Kone ei kuitenkaan kaadu missään vaiheessa ja näytön pimetessä toiminta jatkuu. Diagnostiikkaledit eivät reagoi näytön pimenemiseen mitenkään ja niiden mukaan näytölle menee jatkuvasti dataa. Vika ei myöskään ilmene provosoimalla (esim koputtelemalla, kaapeleita liikuttelemalla jne) vaan tulee täysin spontaanisti.
Itse epäilen, että vika on näyttöpaneelissa itsessään. Luulen myös, että kone toimii normaalisti ulkoista näyttöä käyttäen, mutten voi valitettavasti testata tätä koska en omista sopivaa adapteria (mini-VGA). Oireet eivät myöskään sovi aiemmista G5 iMaceista tuttuihin kondensaattori-/näytönohjainvikoihin (konkat ovat ehjän näköisiä, eikä näytönohjaimen sekoilua/koneen kaatuilua esiinny). Sen sijaan näyttöpaneelivikoja näistä netin mukaan löytyy (oireina esim. viivat näytöllä).
Tästä saa joku pellepeloton itselleen sopivan projektin tai voin vaihtoehtoisesti myydä koneen myös osissa. Kone sijaitsee Tampereella mutta kulkee Itellan suosiollisella avustuksella lähes mihin tahansa.
Hinta 100e / tarjous. YV:llä tavoittaa.
Muutama kuva myytävästä yksilöstä: