Tein sivut tämän uuden iMacin mukana tulleella iwebillä ja sain ne peräti julkaistuakin. Mutta ongelma on se kun osoite on web.mac.com/... ja haluaisin sen olevan http://www...com. No, julkaistulla mobile me:llä löytyy oma domain -palvelu. Tein ohjeitten mukaan ja pääsin sivulle jossa lukee "enne kuin sivusi näkyvät omalla domainilla sinun on tehtävä pari asiaa: mene pavelun tarjoajan sivuille ja määritä web.me.com, "www" CNAME (alias) sinun domainillesi. Palaa takaisin tälle sivulle ja paina "tehty"(palvelun tarjoajalla voi kestää 48 tuntia "aktivoida" domain)". Minne tässä pitäisi mennä ja mitä tehdä, kun sitä olen ihmetellyt ja mistään en löydä? Osaisiko joku auttaa mitä minun pitäisi tehdä että saan sivuni toimimaan omalla domainillani? Olisiko jollain kokemusta ton mobile me:n domainpalvelusta? Jos tämä ei onnistu, niin voinko ottaa oman domainin jostain muusta domainpalvelusta, vaikka sivuni ovatkin julkaistu mobile me:llä? Miten siis saan oman domainin mobile me:llä julkaistaviin sivuihin?
Oma domaini
-
jokupekni
Oma domaini
Viesti Kirjoittaja jokupekni »
Tein sivut tämän uuden iMacin mukana tulleella iwebillä ja sain ne peräti julkaistuakin. Mutta ongelma on se kun osoite on web.mac.com/... ja haluaisin sen olevan http://www...com. No, julkaistulla mobile me:llä löytyy oma domain -palvelu. Tein ohjeitten mukaan ja pääsin sivulle jossa lukee "enne kuin sivusi näkyvät omalla domainilla sinun on tehtävä pari asiaa: mene pavelun tarjoajan sivuille ja määritä web.me.com, "www" CNAME (alias) sinun domainillesi. Palaa takaisin tälle sivulle ja paina "tehty"(palvelun tarjoajalla voi kestää 48 tuntia "aktivoida" domain)". Minne tässä pitäisi mennä ja mitä tehdä, kun sitä olen ihmetellyt ja mistään en löydä? Osaisiko joku auttaa mitä minun pitäisi tehdä että saan sivuni toimimaan omalla domainillani? Olisiko jollain kokemusta ton mobile me:n domainpalvelusta? Jos tämä ei onnistu, niin voinko ottaa oman domainin jostain muusta domainpalvelusta, vaikka sivuni ovatkin julkaistu mobile me:llä? Miten siis saan oman domainin mobile me:llä julkaistaviin sivuihin?
-
MacFinn
Re: Oma domaini
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
jokupekni
-
Paapa
Viesti Kirjoittaja Paapa »
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
tjm
Viesti Kirjoittaja tjm »
Eri asia on sitten, että domainin hankkimisen yhteydessä usein tulee jo sitä "kotisivutilaa" samalla, joten voi miettiä onko Mobile Me:lle käyttämiselle varsinaisia perusteita.
Jos tästä ei kuitenkaan ollut kyse, niin pahoittelen väärinymmärrystäni...
Mac mini 2.26GHz C2D 4GB + EyeTV 610
-
jokupekni
"Oman domain-nimen käyttäminen MobileMessä julkaistulla sivustolla:
1 Valitse Arkisto> Ota käyttöön henkilökohtainen domain.
2 Noudata näytöllä näkyviä ohjeita MobileMe-verkkosivustolla.
Sivustollasi voi vierailla jokainen, jolla on internet-yhteys. URL-osoitteesi tuntevat
ihmiset voivat siirtyä suoraan verkkosivustollesi tai verkkosivustosi voi tulla näkyviin
hakutuloksena. Jos et halua sivustosi olevan kaikkien saatavilla, voit asettaa sivuston
niin, että vain käyttäjätunnuksen ja salasanan tietävät pääsevät vierailemaan siellä.
Jos hankit oman domain-nimen (esimerkiksi http://www.esimerkki.com) palveluntarjoajalta,
voit käyttää kyseistä URL-osoitetta iWebin avulla luoduille verkkosivustoille. "
Eli mobile meen mukana pitäis tulla domain?
-
MacFinn
-
TimoKoo
Viesti Kirjoittaja TimoKoo »
Itselläni on ollut 6-7 vuotta domaini vuokrattuna halpapaikasta, nyt viimeiset neljä täältä: http://www.namecow.com
Hintaa tuolle tulee n 7 eeroa / vuosi, mutta sillä ei tosiaan saa muuta kuin sen nimen ja postiosoitteita, serveri pitää olla muuta kautta, mutta google-pages toimii siinä hienosti ja ilmaiseksi.
-
mercury
Viesti Kirjoittaja mercury »
Domainnimien vuokraaminen on sitten ihan erillistä bisnestä, jossa arvokkaina pidettyjä domaineja varastoivat tahot vuokraavat niiden oikeuksia (sikamaiseen hintaan) vaihtoehtona myymiselle (sikamaiseen hintaan).
-
Cathi777
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Näin tuo asia on tosiaan kaikista järkevintä tehdä. Itsekin omien sivujeni kanssa tein noin, että se vaan sitten ohjaa tuolla mobileme:n sivustolle sen domainin kautta. En kauheasti näe sitä hyötyä, että miksi se domain edes pitäisi ottaa käyttöön sieltä mobileme:sta, kun tuollainen suoraohjaus toimii kuitenkin niin kätevästi.MacFinn kirjoitti:Nimenomaan domain ei sisälly MobileMehen, sitä olemme yrittäneet selittää. Osta se ja käännä Applen serverille, toki webhotellia et sitten osta sieltä mistä sen domainin. Minä ostan ne networksolutionsilta.
-
TimoKoo
Mun sanastossani tuo on vuokraamista, mutta jos halutaan hiuksia halkoa, niin ihan vapaasti.mercury kirjoitti:Kyllä domainnimille ostetaan yksinomaiset oikeudet ja valtuudet määräajaksi, mutta laillista omistajuutta niihin ei kuulu.
-
mercury
Viesti Kirjoittaja mercury »
No mä sitä kun domainien vuokraamistakin on olemassa ihan erikseen.TimoKoo kirjoitti:Mun sanastossani tuo on vuokraamista, mutta jos halutaan hiuksia halkoa, niin ihan vapaasti.mercury kirjoitti:Kyllä domainnimille ostetaan yksinomaiset oikeudet ja valtuudet määräajaksi, mutta laillista omistajuutta niihin ei kuulu.
Ja jos palveluntarjoa ei omista domainia, eikä sitä ei ole olemassa ennen rekisteröimistä, ja kun siitä luovutaan se lakkaa olemasta kunnes joku toinen rekisteröi sen minkä tahansa muun palveluntarjoajan kautta, joka ei sitä domainia myöskään omista – miten tuota voi kutsua vuokraamiseksi? Siinä varsinaisessa domainien vuokraamisessa jokin taho (yleensä ns. domain-varastoija) omistaa jo olemassa olevan dominin oikeudet ja valtuudet, ja vuokraa ne määräajaksi jollekin toiselle.
-
jokupekni
Tollaista juuri tarkotan, että saan vaan haluamani osoitteen sivuilleni. Mutta kuinka se käytännössä tehdään? Miten se ohjataan että se saadaan näyttämään juuri mun sivut?TimoKoo kirjoitti:Hintaa tuolle tulee n 7 eeroa / vuosi, mutta sillä ei tosiaan saa muuta kuin sen nimen ja postiosoitteita, serveri pitää olla muuta kautta, mutta google-pages toimii siinä hienosti ja ilmaiseksi.
Mutta miten se tehdäänkään? Kiitokset kaikille jo avusta, apua olen saanutCathi777 kirjoitti:Näin tuo asia on tosiaan kaikista järkevintä tehdä. Itsekin omien sivujeni kanssa tein noin, että se vaan sitten ohjaa tuolla mobileme:n sivustolle sen domainin kautta. En kauheasti näe sitä hyötyä, että miksi se domain edes pitäisi ottaa käyttöön sieltä mobileme:sta, kun tuollainen suoraohjaus toimii kuitenkin niin kätevästi.MacFinn kirjoitti:Nimenomaan domain ei sisälly MobileMehen, sitä olemme yrittäneet selittää. Osta se ja käännä Applen serverille, toki webhotellia et sitten osta sieltä mistä sen domainin. Minä ostan ne networksolutionsilta.
-
Cathi777
No itselläni on esimerkiksi domain hankittu louhi.netin kautta. Siellä pystyy ostovaiheessa määrittelemään minne tuosta domainista sitten linkitetään suoraan. Tämän jälkeen hoidetaan maksut, menee noin pari päivää ja se on toiminnassa.jokupekni kirjoitti:Tollaista juuri tarkotan, että saan vaan haluamani osoitteen sivuilleni. Mutta kuinka se käytännössä tehdään? Miten se ohjataan että se saadaan näyttämään juuri mun sivut?TimoKoo kirjoitti:Hintaa tuolle tulee n 7 eeroa / vuosi, mutta sillä ei tosiaan saa muuta kuin sen nimen ja postiosoitteita, serveri pitää olla muuta kautta, mutta google-pages toimii siinä hienosti ja ilmaiseksi.
Mutta miten se tehdäänkään? Kiitokset kaikille jo avusta, apua olen saanutCathi777 kirjoitti:Näin tuo asia on tosiaan kaikista järkevintä tehdä. Itsekin omien sivujeni kanssa tein noin, että se vaan sitten ohjaa tuolla mobileme:n sivustolle sen domainin kautta. En kauheasti näe sitä hyötyä, että miksi se domain edes pitäisi ottaa käyttöön sieltä mobileme:sta, kun tuollainen suoraohjaus toimii kuitenkin niin kätevästi.MacFinn kirjoitti:Nimenomaan domain ei sisälly MobileMehen, sitä olemme yrittäneet selittää. Osta se ja käännä Applen serverille, toki webhotellia et sitten osta sieltä mistä sen domainin. Minä ostan ne networksolutionsilta.
-
MacFinn
.fi domainit taas saa täältä: https://domain.ficora.fi/fiDomain/aca.aspx
Molemmista onnistuu ja monesta muustakin paikasta.
-
TimoKoo
Itse valitsin tuolta palvelusta haluamani domainin nimen ja maksoin sen sinne Visalla. Kun asia oli selvä (en nyt enää muista oliko se heti vaiko jokin domainien hallinnointipaikan viive, ehkä päivä pari) niin siellä Namecow:n ylläpitosivulla syötettiin mihin oikeaan nettiosoitteeseen (mulla se google-sivuni osoite) se 'vuokraamani' domaini forwardoidaan.jokupekni kirjoitti:Tollaista juuri tarkotan, että saan vaan haluamani osoitteen sivuilleni. Mutta kuinka se käytännössä tehdään? Miten se ohjataan että se saadaan näyttämään juuri mun sivut?TimoKoo kirjoitti:Hintaa tuolle tulee n 7 eeroa / vuosi, mutta sillä ei tosiaan saa muuta kuin sen nimen ja postiosoitteita, serveri pitää olla muuta kautta, mutta google-pages toimii siinä hienosti ja ilmaiseksi.
Toisena palveluna siellä on tehdä (suunnilleen rajattomasti) xxx@omadomaini.com -sähköpostiosoitteita, joille jokaiselle myös sanotaan se oikea osoite, johon edelleenlähetetään.
Halpaa ja toimivaa ollut ainakin mulla, vanhentuessa voi ottaa jostain toisesta vastaavasta paikasta liittymispaketin, joihin yleensä sisältyy siirto vanhasta paikasta ja eka vuosi.
Tuollaisten huonoja puolia suomalaisiin verrattuna ovat lähinnä
* sieltä ei saa .fi tunnareita (kait?)
* kaikki liikenne kulkee USAn kautta, joten jos raskasta kuormaa meinaa, niin Suomessa oleva voi olla ehkä? parempi
Vähän kyllä semantiikkaa tämä - itse ajattelen tuon vain niin, että kun kukaan ei sitä domainia omista, eikä sitä saa itselleen 'ikuisesti' kertamaksulla, vaan se uusitaan sopimuksen loppuessa, niin ei sitä voi ostamiseksikaan.mercury kirjoitti: Ja jos palveluntarjoa ei omista domainia, eikä sitä ei ole olemassa ennen rekisteröimistä, ja kun siitä luovutaan se lakkaa olemasta kunnes joku toinen rekisteröi sen minkä tahansa muun palveluntarjoajan kautta, joka ei sitä domainia myöskään omista – miten tuota voi kutsua vuokraamiseksi?
Mutta kieltämättä englannin kielisessä wikissä domainin hankkimisesta käytettiin buy/sell termejä, eli saatan olla vähemmistössä tuolla ajattelutavallani.
-
jokupekni
-
Osiris
iWebillä nettivisut??????????
Viesti Kirjoittaja Osiris »
MacBook Pro 17"/2.4 Ghz/4Gt/320Gb
IMac 20"/2.4 Ghz/2Gt/320Gb
-
mike.mcfin
Re: iWebillä nettivisut??????????
Viesti Kirjoittaja mike.mcfin »
Mobile.me:ssä voi olla oma domain-nimi käytössä. Eli ostat joltain domain-myyjältä nimen ja annat mobile.me:n hoitaa hostauksen.Osiris kirjoitti:Olen tehnyt iWeb:llä omat nettisivut, tosin minulla ei ole mintään tietoa/kokemusta sivuston nettiin laittamisesta. Joten kuinka saada iWebissä tehdyt sivut nettiin. Apple tarjoaa Mobile Me:tä mutta kun tahdon omat sivut missä lukee sivuston osoitteena esim. http://www.mattimeikäläinen.com. Ehdotuksia? Eli mitä tarviin ja kuinka halvalla on mahdollista saada tämä.
Ei välttämättä halvin hotelli mutta sanoisin, että vaivattomimmasta päästä - varsinkin jos sivuja ylläpidetään iWebillä.
-
Osiris
Viesti Kirjoittaja Osiris »
-
MacFinn
-
mike.mcfin
Setting up MobileMe to use a personal domain nameOsiris kirjoitti:Kun ei ole mitään kokemuksia/tietoa niin löytyisikö sulta tuohon sitten ohjeita?
Support
You can set up your MobileMe account to use a personal domain name, so that the URL to any iWeb ’08 website that you publish to MobileMe is easy to remember. (Your personal domain is not used for your Gallery.)
NOTICE: If you set up your MobileMe account to use a personal domain name before the change from .Mac to MobileMe, your personal domain will continue to work as it did before your new MobileMe member name took effect. However, you can also choose to change the cname record on your registrar’s site, as described below.
To set up MobileMe to use a personal domain name:
If you haven’t already registered a domain name, visit an accredited domain name registrar on the Internet and register the personal domain name you want to use.
For information about registering a domain name, search the Internet for “domain name registrars.”
Point your personal domain to MobileMe by going to your domain name registrar’s domain name service (DNS) management area, creating a “www” CNAME record, and then pointing it to “web.me.com” or “web.me.com.” (including the period) in the address field.
Whether you need to add the period at the end of the address depends on your registrar. For more specific instructions about creating a cname record, contact your domain name registrar.
If you’re not already logged in to MobileMe, go to http://www.me.com, log in, and then click the Account button in the toolbar at the top of the window.
Click Personal Domain in the sidebar (on the left).
Click Add Domain.
Enter your domain name. Be sure to type the entire domain name (including the extension, such as .com, .net) that you’ve registered.
Click Continue, and then click Done.
You may need to wait up to 48 hours for your domain name to take effect and for the link to your iWeb ’08 websites to work. After 48 hours, you’ll be able to visit your iWeb ’08 websites at the new personal domain URL.
-
Cathi777
-
mike.mcfin
Luulen että tuossa edellä juuri sitä yritettiin sanoa LontooksiCathi777 kirjoitti:Itse olen kokenut näppärimmäksi vaihtoehdoksi sen, että pistää siitä domainista vaan siirron tuohon mobilemen osoitteeseen. Ei tarvi sen ihmeellisempiä toimia tehdä ja toimii erittäin kätevästi.
Ei ole valitettavasti itselläni kokemusta mutta juuri tänään sattumalta selailin helppejä mobile.me:stä ja jäi asia mieleen. Joka tapauksessa homman pitäisi onnistua ja täältä varmaan saa lisää tarkempaa apua jos AP tuolle linjalle lähtee.
Palaa sivulle “Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka