Mutta nyt tulinkin yhden merkittävimmän peruskysymyksen pariin, nimittäin ikkunoiden käsittely.
Normaali MainMenu.xib:in kautta luotu "oletus" ikkuna näkyy ja toimii. Mutta entäpä jos haluan luoda uuden ikkunan? Okei, teeen uuden ikkunan .xib-tiedostoon, controllerin sille jne. Mutta ei vaan sisäistä.
Mistä pääsen kiinni kyseisen ikkunan instanssiin? Mikä on ikkunan "perusluokka", jonka avulla voisin luoda vaikka useamman samanlaisen ikkunan? Miten suljen tahi piilotan ikkunan? Täyttä mysteeri, tuo interface builder kun tekee koko ikkunoinnista tosi abstraktia ja ton ymmärtäminen voi aloittelijalta viedä koko innon Cocoa-koodaukseen.
Ja tykitän vielä samaan syssyyn: voiko ikkunoita luoda koodista (niinkuin Javassa tai .NET:ssä) ja luoda ikkunaan dynaamisen määrän kontrolleja? Olisin kamalan onnellinen jos ei tarvitsisi koko typerää interface builderia ja bindausta. Tiedän tiedän, se on "suositeltu" tapa, mutta olen sellainen "konkreettinen" koodaaja että tommonen ikonien raahailu ja niiden välille viivojen piirto ei mun mielestä ole koodausta ja peittää paljon sellaista josta haluaisin olla itse vastuussa.
Vinkkejä kaivataan, en meinaa löytää mitään esimerkkejä aiheesta..