Moi,
Olen tutkiskellut vähän miten voisin alkaa tekemään iPhonelle softaa - itse tekeminen ei liene 30v softanväännön jälkeen ongelma, vaikka objective-c ei vaikuta yhtään paremmalta kuin symbiankaan on. Viimeksi tein mäkkisoftaa v84-86 kun kottaraispöntöt tulivat joten pientä parannusta näyttää tapahtuneen, vaikka tietysti uusia kysymyksiäkin sitten on.
Kehityslaitepuolesta kysyisin. Käsitykseni mukaan softa-alustaa ei saa x86-linukkaan vaan pitää ostaa mäkki eikö vain ? Ja ilmeisesti riittäisi mac mini ? Mulla on 1280x1024 littunäyttö/dvi, normikbd ja kiiri. Se riittänee macminin kanssa ? Onko suosituksia macminiin sopivasta kvm:stä ? Vai oisko parempi ottaa vaan ssh tai xterm macciin ? Mulla on ubuntu 8.10.
Mac mini ei ole mikään tykki mutta tuskinpa iphonekaan on - mikä on emun suhteellinen nopeus vs. iphone ja ennenkaikkea, riittääkö pienin purkki softan tekoon ? 1Gb vakiomuistimäärä vaikuttaa pienehköltä, tosin macin bsd ei vaikuta kovin resurssisyöpöltä.
Ja sitten varmaan iPhone tai touch.
Olenko unohtanut jotain oleellista ?
DUD
n00b kysyy neuvokkia iPhone kehitykseen
Xcode, Mac OS X Server sekä muuta hauskaa ja hyödyllistä
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
n00b kysyy neuvokkia iPhone kehitykseen
Viesti Kirjoittaja duradragon »
-
Re: n00b kysyy neuvokkia iPhone kehitykseen
Viesti Kirjoittaja MLari »
Symbianista ei ole kokemusta, mutta kyllä tuo objective-c on loppujen lopuksi melko yksinkertainen.
Laitteistovaatimuksena on "iPhone SDK will run on Intel-based Macs running Mac OS X v10.5.5 and later". Itselläni Mac mini 1,83 GHz / 1 GB, eikä tehoista ole ollut pulaa. KVM:istä ei ole kokemuksia. Jos miniä olet hankkimassa niin kannattaa ainakin odotella ens viikon Mac worldiin, jossa mitä todennäköisimmin julkaistaan ministä uusi versio, minkä jälkeen vanhan voi saada halvemmalla.
Simulaattorrissa on oman kokemukseni mukaan enemmän tehoja kuin iPhonessa. Ainakaan itse en pelkän simulaattorin varassa lähtisi ohjelmaa julkaisemaan. Touchikin kelpaa hyvin jos et usko tarvitsevasi 3G-ominaisuuksia.
Ja mitä cocoa-ohjelmoinnin opetteluun tulee, niin hyvä paikka aloittaa on esim. http://www.tol.oulu.fi/kurssit/macosx/index.html. Tuolta kannaattaa jättää se XCode ja Interface Builder osio lukematta, koska se on hieman vanhentunut. Seuraavaksi suosittelisin harjoittelemaan ohjelman tekoa käytännössä muutamien tutoriaalien avulla. Näin pitäisi saada melko hyvä kuva siitä, miten cocoa-ohjelma rakentuu. Esim. http://icodeblog.com:sta löytyy muutamia hyviä tutoriaaleja.
Laitteistovaatimuksena on "iPhone SDK will run on Intel-based Macs running Mac OS X v10.5.5 and later". Itselläni Mac mini 1,83 GHz / 1 GB, eikä tehoista ole ollut pulaa. KVM:istä ei ole kokemuksia. Jos miniä olet hankkimassa niin kannattaa ainakin odotella ens viikon Mac worldiin, jossa mitä todennäköisimmin julkaistaan ministä uusi versio, minkä jälkeen vanhan voi saada halvemmalla.
Simulaattorrissa on oman kokemukseni mukaan enemmän tehoja kuin iPhonessa. Ainakaan itse en pelkän simulaattorin varassa lähtisi ohjelmaa julkaisemaan. Touchikin kelpaa hyvin jos et usko tarvitsevasi 3G-ominaisuuksia.
Ja mitä cocoa-ohjelmoinnin opetteluun tulee, niin hyvä paikka aloittaa on esim. http://www.tol.oulu.fi/kurssit/macosx/index.html. Tuolta kannaattaa jättää se XCode ja Interface Builder osio lukematta, koska se on hieman vanhentunut. Seuraavaksi suosittelisin harjoittelemaan ohjelman tekoa käytännössä muutamien tutoriaalien avulla. Näin pitäisi saada melko hyvä kuva siitä, miten cocoa-ohjelma rakentuu. Esim. http://icodeblog.com:sta löytyy muutamia hyviä tutoriaaleja.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Offtopic: Objective-C on paljon helpompaa kuin Symbian, joka on hankala ja työläs monissa asioissa. Perusasiat on tietty samoja, mitä kaikissa olio-ohjelmointikielissä.
-
Viesti Kirjoittaja duradragon »
Kiitos!
Mitenkäs J2ME ? Siitä näkyy olevan linkkejä, esim :
http://www.infoworld.com/article/08/04/ ... one_1.html
Mutta ei juuri mitään sitten viime kesän. Wikipedian mukaan mitään ei ole sovittu, mutta tiedättekö onko tämä vielä elossa ? Suninkaan sivuilta en löytänyt lisätietoja.
Tuossa on myös alcheMo for iPhone translaattori, mutta itse olen sitä mieltä tämmöiset tekee kurjaa koodia jota ei sitten yleensä voi kohteen työkaluissa ylläpitää.
Onko kokemuksia ? Ei ole tarkoitus jailbreakata iPhonea vaan käyttää sitä mitä on saatavilla.
DUD
Mitenkäs J2ME ? Siitä näkyy olevan linkkejä, esim :
http://www.infoworld.com/article/08/04/ ... one_1.html
Mutta ei juuri mitään sitten viime kesän. Wikipedian mukaan mitään ei ole sovittu, mutta tiedättekö onko tämä vielä elossa ? Suninkaan sivuilta en löytänyt lisätietoja.
Tuossa on myös alcheMo for iPhone translaattori, mutta itse olen sitä mieltä tämmöiset tekee kurjaa koodia jota ei sitten yleensä voi kohteen työkaluissa ylläpitää.
Onko kokemuksia ? Ei ole tarkoitus jailbreakata iPhonea vaan käyttää sitä mitä on saatavilla.
DUD
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka