![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Ääni iPhone SDK:ssa
Xcode, Mac OS X Server sekä muuta hauskaa ja hyödyllistä
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 10.1.2009 klo 12.35
Ääni iPhone SDK:ssa
Viesti Kirjoittaja Macappl3 »
Olen aika aloittelija ja olen tekemässä piano-tyyppistä ohjelmaa. Haluaisin tietää miten voin tehdä sen niin että kun painan nappia niin kuuluu ääni. ![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 9.3.2009 klo 14.09
Re: Ääni iPhone SDK:ssa
Viesti Kirjoittaja T 2 »
Eipä ole äänen kanssa tullut vielä pelehdittyä, mutta täältä vois löytyä jeesiä:
http://developer.apple.com/iphone/libra ... index.html
-TT
http://developer.apple.com/iphone/libra ... index.html
-TT
:: MacBook Alumiinia, 2 GHz, Core 2 Duo, 4GB 1067 MHz DDR3
:: iPhone 3G Black 16Gb :: iPhone 3G S black 16GB :: iPad 3G 16GB
:: Julkaistut suomi-softat App Storessa: Turku10, Memosyne, Memosyne Lite
:: iPhone 3G Black 16Gb :: iPhone 3G S black 16GB :: iPad 3G 16GB
:: Julkaistut suomi-softat App Storessa: Turku10, Memosyne, Memosyne Lite
-
- Viestit: 540
- Liittynyt: 20.1.2008 klo 10.48
Re: Ääni iPhone SDK:ssa
Viesti Kirjoittaja mike.mcfin »
Kädestä pitäen.Macappl3 kirjoitti:Olen aika aloittelija ja olen tekemässä piano-tyyppistä ohjelmaa. Haluaisin tietää miten voin tehdä sen niin että kun painan nappia niin kuuluu ääni.
[Koodaus]
1. Avaa xCode ja aloita uusi projekti (File->New Project)
1.1 Valitse projektiksi iPhone OS -> Window Based Application
1.2 Anna nimi (iPiano) ja hakemisto ja <save>
1.3 Valitse xCodessa "Group & Files" -listalta Classes-kansio ja avaa se
1.4 Valitse iPianoAppDelegate.h ja lisää punaisella merkitty osuus ("funktion esittely").
Koodi: Valitse kaikki
- (IBAction) playSound:(id) Sender;
Koodi: Valitse kaikki
#import <AudioToolbox/AudioServices.h>
- (IBAction) playSound:(id) Sender
{
SystemSoundID soundID;
AudioServicesCreateSystemSoundID((CFURLRef)[NSURL fileURLWithPath:[[NSBundle mainBundle] pathForResource:@"disturbg" ofType:@"wav"]], &soundID);
AudioServicesPlaySystemSound (soundID);
}
1.6.1 Valitse xCodessa "Group & Files" -listalta Targets ja sieltä iPiano
1.6.2 Paina cmd+i ja varmista että "General"-tab on aktiivinen
1.6.3 Alhalta kohdasta "Linked Libraries" paina + ja valitse AudioToolbox.framework ja <add>
1.7 Buildaa projekti (cmd+b) tai build-valikosta (build)
[Äänifilen lisäys]
2. Lataa joku sopiva wav-ääni netistä.
2.1 Raahaa ääni projektiin finderista ja pudota se Resources-kansioon. Rastita "copy items into destination....." ja paina <add>
2.2 Tiedosto ilmestyy Resources-folderiin (Itselläni MovieSoundsCentralista starwars sound nimeltä disturbg.wav)
[Interfacen teko]
3. Valitse xCodessa "Group & Files" -listalta Resources-kansio ja avaa se
3.1 Tuplaklikkaaa MainWindow.xib jolloin InterfaceBuilder aukeaa.
3.2 Avaa Library IB:ssä (shift+cmd+L) ja valitse kirjastosta "Round Rect Button" raahaamalla se Window-lomakkeelle. Jos Window ei ole auki niin avaa se etukäteen tuplaklikillä MainWindow.xip->Window.
3.3 Tee nappulasta halutun kokoinen ja anna sille title inspectori-ikkunan eka lehdykällä kohdassa "Title". Tässä käytetty "Play Sound".
3.4 Tee kytkös nappulasta koodiin
3.4.1 Valitse nappula jonka teit, pidä CTRL-nappia (sekä hiiren vasenta) pohjassa ja vedä viiva MainWindow.xib -ikkunan päälle riville "I Piano App Delegate" ja irroita. Jos kaikki on oikein tähän mennessä ilmestyy popup-ikkuna jossa eventeistä löytyy playSound. Valitse se. Tämä on siis tekemämme "funktio" iPianoAppDelegate-objektissa.
4. Build & go
Käännä ja suorita ohjelma. iPhone simulaattori aukeaa. Ohjelma aukeaa. Paina tekemääsi nappia. Ääni kuuluu.
Viimeistely jää kotiläksyksi

-
- Viestit: 140
- Liittynyt: 17.12.2004 klo 8.58
Re: Ääni iPhone SDK:ssa
Viesti Kirjoittaja siili69 »
Kiitoksia vaivannäöstä, mike.mcfin!
Itsellänikin on jokunen idea, joiden toteuttamista pohdiskelen ja tämä auttaa asiassa eteenpäin.
Itsellänikin on jokunen idea, joiden toteuttamista pohdiskelen ja tämä auttaa asiassa eteenpäin.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 13142
- Liittynyt: 29.6.2006 klo 11.16
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ääni iPhone SDK:ssa
Viesti Kirjoittaja egoste »
Kiitos ja kumarrus myös täältä...mike.mcfin kirjoitti: Kädestä pitäen.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Viestit: 540
- Liittynyt: 20.1.2008 klo 10.48
Re: Ääni iPhone SDK:ssa
Viesti Kirjoittaja mike.mcfin »
Hyvä jos siitä jotain iloa jollekkin on. Hätäisesti kyhätty jotta pääsisi edes alkuun.
Kannattaa huomata, että siinä on pari oleellista puutetta; mm. playSound -handlerin ei luonnollisesti kannata (eikä saa) luoda systemAudioObjekteja aina uudelleen - varsinkaan vapauttamatta edellistä. Objektit kannattaa tehdä etukäteen jolloin viiveet painamisesta->ääneen vähenevät. Vapautus sitten deallocissa ( AudioServicesDisposeSystemSoundID() )
En myöskään selittänyt miksi ja mitä tuossa tehtiin. Jos joku sellaista haluaa niin voin kuvata koko homman tarkemminkin (mitä missäkin tapahtui).
Kannattaa huomata, että siinä on pari oleellista puutetta; mm. playSound -handlerin ei luonnollisesti kannata (eikä saa) luoda systemAudioObjekteja aina uudelleen - varsinkaan vapauttamatta edellistä. Objektit kannattaa tehdä etukäteen jolloin viiveet painamisesta->ääneen vähenevät. Vapautus sitten deallocissa ( AudioServicesDisposeSystemSoundID() )
En myöskään selittänyt miksi ja mitä tuossa tehtiin. Jos joku sellaista haluaa niin voin kuvata koko homman tarkemminkin (mitä missäkin tapahtui).
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 10.1.2009 klo 12.35
Re: Ääni iPhone SDK:ssa
Viesti Kirjoittaja Macappl3 »
Joo, mutta toisesta asiasta... miksi minulle tulee viestikun koitan rakentaa sovellusta
laitteelle: "CodeSign error: Code Signing Identity 'iPhone Developer' does not match any code-signing certificate in your keychain. Once added to the keychain, touch a file or clean the project to continue."
laitteelle: "CodeSign error: Code Signing Identity 'iPhone Developer' does not match any code-signing certificate in your keychain. Once added to the keychain, touch a file or clean the project to continue."
-
- Viestit: 540
- Liittynyt: 20.1.2008 klo 10.48
Re: Ääni iPhone SDK:ssa
Viesti Kirjoittaja mike.mcfin »
Varmista että Project->Set Active SDK = Simulator iPhone OS 2.xMacappl3 kirjoitti:Joo, mutta toisesta asiasta... miksi minulle tulee viestikun koitan rakentaa sovellusta
laitteelle: "CodeSign error: Code Signing Identity 'iPhone Developer' does not match any code-signing certificate in your keychain. Once added to the keychain, touch a file or clean the project to continue."
Laitteeseen et voi kehittää ilman developer-sertifikaattia ja asianmukaisia provision & allekirjoitus-avaimia.
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit