Nettisivujen tekeminen nykyaikana?
-
Nettisivujen tekeminen nykyaikana?
Viesti Kirjoittaja abg »
Onko mitään järkeä tehdä perus HTML, CSS sivuja käsipelillä? Kun on Dreamviewer kerran olemassa. Ja julkasujärjestelmillä saa tehtyä hyvän näkösiä sivuja, käsittääkseni, aika helposti ja päivittäminen on niin helppoa että sen voi tehdä asiakas itse, vai onko toi noin helppoa ja hauskaa miltä kuulostaa? En ole julkasujärjestelmiä testannu, pitäs kyllä ehdottomasti tutustua. Kuulostaa liiankin hyvältä.
Miten toi AJAX ja vastaavat jutut, suo kyllä huikeita mahdollisuuksia tehdä kaiken näköstä. Mutta onko tosta mitään hyötyä kun tehdään jotain suht perus pienehköjä sivustoja?
Tietenkin kannattais opetella kaikki maapallon tekniikat, mutta ihmiselämä on rajallisen pituinen. Miten sitä kannattaa nykypäivänä priorisoida resurssit? Mitä kannattaa opetella jos mielii tekemään nykyaikaisia nettisuja jotenkin kustannustehokkaasti?
Kiitos
FILLARI: Terässiipi
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Freeway tekee ihan kelpo juttuja käsin koodiin koskematta. Ja siihen saa kaikenlaisia kivoja plugeja (vaikka actioneiksi niitä kutsutaan), jolla voi sitten tehdä monia juttuja.
Siihen en oo vielä(kään) halunnut lähteä, että asiakkaat itse muokkailis mun tekemiä sivuja.
-
Viesti Kirjoittaja abg »
Eiks noissa julkasujärjestelmissä saa eri tasosia käyttäjätielejä määriteltyä? Joku normaali "webmaster" tms. saa laittaa jotain tekstiä ja kuvia ja sit "super webmaster" tms. joka voi sitten muuttaa ihan mitä vaan. Näin olen käsittänyt.
Miten toi Freeway eroaa Dreamveawerista?
FILLARI: Terässiipi
-
Viesti Kirjoittaja lokki1977 »
Toki ammattilaiset käyttänevät paljon Dreamweaveria tai vastaavaa, mutta onhan Dreamweaverissakin koodieditori, ettei pelkällä WYSIWYG:llä mennä ja varmaan monet ammattilaisetkin koskevat myös tageihin kun tarvitsee viilata.
Pentium 4 2,6GHz, 1GB RAM, 325GB HD, OpenBSD 4.4
Pentium 2 450MHz, 128MB RAM, 3GB HD, OpenBSD 4.2
-
Viesti Kirjoittaja jussiu »
Kantsii myös TextMatea kokeilla, aika pätevä softa kaikenkaikkiaan:lokki1977 kirjoitti:Itse teen satunnaiset webbisivuni käsin, kotisivut ja harjoitukset. Editoreina olen käyttänyt KDE:n Quanta Plussaa (ei oikein istu tähän Mäkkiin X-sovelluksena vaikka MacPortseista saatavilla onkin), Vimiä pikkukorjauksiin ja nyt ajattelin testata Komodo Editiä, joka tukee muiden muassa [X]?HTML:ää (tagitäydennyksellä), PHP:ta, Rubyä, RHTML:ää, Perliä, Masonia, Template Toolkittiä ja Pythonia. Komodo Editillä olen jo Perl-skriptejä/-ohjelmia tehnyt ja vaikuttaa pätevältä ainakin siihen hommaan.
http://macromates.com/
/jussi
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
DW yms. valmisohjelmat ovat ihan näppäriä silloin kun sisältö määrittää sivuja (joku harraste sivu tms.), mutta kun tehdään kaupallista matskua jossa kokonaisuus ratkaisee ja sen on oltava uniikki ja ekonoominen, niin sitten niillä ei oikein tee mitään.
Usein CMS-paketissa on tosiaan pohja valmiina. Kun CSS ja xhtml taipuu samalla lailla kuin piin sata ensimmäistä desimaalia ulkomuistista, on homma mielekästä, helppoa ja nopeaa. Turha säätäminen muiden ohjelmien kanssa on tällöin ajan ja rahan hukkaa.
Kaikki muu taito onkin sitten enemmän tai vähemmän erikoistumista. Oman kiinnostuksen mukaan. Kannattaa huomata, että erilaisia runkoja mm. ajax-virityksiin löytyy pilvinpimein, kuten myös kaikkeen muuhunkin mahdolliseen (no flässit on kyllä vähän asia erikseen), joten sopivasti opettelemalla vähän kaikkea, pystyyy tekemmän erittäin paljon.
Standardithan muttuu kokoajan. Joku 10v sitten php oli ihan marginaali juttu ja kaikki hoidettiin cgi/perl-systemeillä. Parivuotta sitten Ajax oli mystinen kirjainsarja, kuten css:kin 90-luvulla. Mutta, perusteet haltuun, sen jälkene jo tietääkin mitä haluaa osata paremmin.
JK.
Kannattaa niiden julkaisujärjestelmien kanssa lähteä helpoista liikkeelle. Testaa ensin vaikka toi WordPress, joka blogi-moottorina paremmin tunnetaan. Siihen on tarjolla ihan pirusti kilkettä ja lisäosaa valmiiksi ja teemojen ja lisäosien editointi on todella helppoa. Pikku hiljaa alat siihen sitten ensin asentamaan haluttuja osia ja tekemään omaa ulkoasua, lopuksi tietysti koodailet kaikki tarvittavat vielä tekemättä olevat lisäosat itse.
-
En osaa vastata kun en oo koskaan Dreamveaweria käyttänyt.abg kirjoitti:Niin ei asiakkaika voi sitä sivun rakennetta muuttamaa mutta lisäämään jotain tekstiä tai jonkun kuvan.
Eiks noissa julkasujärjestelmissä saa eri tasosia käyttäjätielejä määriteltyä? Joku normaali "webmaster" tms. saa laittaa jotain tekstiä ja kuvia ja sit "super webmaster" tms. joka voi sitten muuttaa ihan mitä vaan. Näin olen käsittänyt.
Miten toi Freeway eroaa Dreamveawerista?
Lataa kokeiluversio http://www.softpress.com sivuilta ja katso itse.
-
Re: Nettisivujen tekeminen nykyaikana?
Viesti Kirjoittaja Suentassu »
Joomlaabg kirjoitti:Miten nykyään ylipäänsä kannattaa tehdä nettisivuja?
Onko mitään järkeä tehdä perus HTML, CSS sivuja käsipelillä? Kun on Dreamviewer kerran olemassa. Ja julkasujärjestelmillä saa tehtyä hyvän näkösiä sivuja, käsittääkseni, aika helposti ja päivittäminen on niin helppoa että sen voi tehdä asiakas itse, vai onko toi noin helppoa ja hauskaa miltä kuulostaa? En ole julkasujärjestelmiä testannu, pitäs kyllä ehdottomasti tutustua. Kuulostaa liiankin hyvältä.
http://www.joomlaportal.fi/
http://www.joomla.org/
Tuolla saa ihan kivaa aikaiseksi ja varsinkin, jos koodaustaitoa löytyy. Kannattaa tutustua huolella, mitä Joomla vaatii toimiakseen. Joomlaportalin jossakin sivuilla sanotaan suurin piirtein, että jos osaat tekstinkäsittelyohjelmaa käyttää osaat myös Joomlaa. Minusta tuo on vähän hassusti sanottu, koska joillakin ekat vaikeudet tulevat jo Joomlan asentamisen yhteydessä.
Jos on asiasta kiinnostunut niin Joomlan kyllä omaksuu suht nopeasti. Se on yhtä kivaa tekemistä kuin macilla puuhastelu.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »
Hyvä editori on erittäin tärkeä hommassa. Mäkkärille suosittelisin ehdottomasti Active State Komodo Edittiä, ilmainen superloistosofta.
Windowsilla käyttelin Notepad2:sta (vanhempi 1.x versio!, 2.x sucks), joka on siinä mailmassa ehdoton kunkku. Ei ole tabeja eikä projektijuttuja tai tuollasia, mutta siinä on kyllä kaikista nopein tuottaa ja muokata merkkausta tai sen tukemia (lukuisia) kieliä.
Tuollasia omia ihan perushuttuja:
http://www.mattiniemela.net
http://www.mikkoniemela.net
http://www.sotavasara.net (pl. foorumi, phpbb.com)
-
Viesti Kirjoittaja lide »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Minusta tuo käsin koodaaminen on vähän samaa kun tosimiehet selais nettiäkin vai lähdekoodina. Sitä vartenhan tietokone on, että monimutkaiset koodit eivät käyttäjälle näy, vain lopputulos.
-
Viesti Kirjoittaja lide »
Mielipidekysymys kait. En ole WYSIWYG editorilla tehnyt mitään kuuteen vuoteen. Ehkä ne on siitä kehittyneet, vaan silloin en tykännyt moisesta. Tuskin vieläkään. Tosin itse pääsääntöisesti koodaankin vain ohjelmallista koodia, en sitä itse ulkoista asua:)MacFinn kirjoitti:Nimenomaan WYSIWYG editorillahan sivujen muokkaaminen on helppoa, lisäät sivun ja sille graafiset ja tekstielementit, muokkaat tyylit kuntoon ja se on siinä. Linkit sivulta toiselle on helpot tehdä mastersivuille, joten ne on aina kunnossa.
Minusta tuo käsin koodaaminen on vähän samaa kun tosimiehet selais nettiäkin vai lähdekoodina. Sitä vartenhan tietokone on, että monimutkaiset koodit eivät käyttäjälle näy, vain lopputulos.
-
Viesti Kirjoittaja Sinnis »
Pari kysymystä:
(1) Joomla vaatii kai php-tuen. Kun sivuni ovat .Macillä, niin onks niin, ettei Joomla käy niiden muokkaamiseen tai uusimiseen?
(2) Miten saan tehtyä sellaisen "napin" jota painamalla avautuu salasanaa kysyvä laatikko, joka estää jollekin sivulle pääsyn ilman salasanaa?
Olen kyllä löytänyt tuollaisen koodinpätkän, mutta se taisi olla java scriptiä ja näkyi kokonaan katsomalla netissä kys. sivun lähdekoodia. Pelasi noin teoriassa kyllä, mutta ei varsinaisesti salannut mitään.
Mac Mini mid-2011 4g
-
Viesti Kirjoittaja OskariB »
Tämähän hoituu .htaccesilla. Luo esimerkiksi Texturilla dokumentti ja kirjoita sinne alla olevat rivit. Tallenna dokumentti nimellä .htaccess ja siirrä palvelimelle siihen kansioon, minne haluat estää asiattomilta pääsyn.Sinnis kirjoitti:(2) Miten saan tehtyä sellaisen "napin" jota painamalla avautuu salasanaa kysyvä laatikko, joka estää jollekin sivulle pääsyn ilman salasanaa?
Olen kyllä löytänyt tuollaisen koodinpätkän, mutta se taisi olla java scriptiä ja näkyi kokonaan katsomalla netissä kys. sivun lähdekoodia. Pelasi noin teoriassa kyllä, mutta ei varsinaisesti salannut mitään.
Koodi: Valitse kaikki
AuthType Basic
AuthName "Tähän haluamasi teksti"
AuthUserFile /kansio/missä/salasana/sijaitsee/.htpasswd
Require valid-user
Tallenna dokumentti nimellä .htpasswd ja siirrä se palvelimelle siihen kansioon, minkä olet määritellyt .htaccess dokumentin AuthUserFile- kohdassa.
Koodi: Valitse kaikki
käyttäjätunnus:salasana
-
Mikä CMS-alusta?
Viesti Kirjoittaja morteymor »
Alan tekemään sivuja asiakkaalle, joka haluaa että viisi eri käyttäjää pystyy kukin päivittämään omaa sivuaan WYSIWYG ympäristössä ja siten että eivät pääse sörkkimään toisetensa sivuja, tai ylipäätään mitään muuta kuin omaa sivuaan.
Eli Erkki voi kirjautua sisään ja voi muokata vain omaa sivuaan.
Kiitos!
-
Re: Mikä CMS-alusta?
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Eiköhän tuokin Joomlalla hoidu?morteymor kirjoitti:Mikä CMS-alusta mahdollistaa tämän:
Alan tekemään sivuja asiakkaalle, joka haluaa että viisi eri käyttäjää pystyy kukin päivittämään omaa sivuaan WYSIWYG ympäristössä ja siten että eivät pääse sörkkimään toisetensa sivuja, tai ylipäätään mitään muuta kuin omaa sivuaan.
Kiitos!
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
-
Joomlalla ei onnistu, lähellekkään. Hyvin ympäripyöreästi vain.Crimson kirjoitti:Eiköhän tuokin Joomlalla hoidu?morteymor kirjoitti:Mikä CMS-alusta mahdollistaa tämän:
Kiitos!
-
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Hyvin onnistuu.morteymor kirjoitti:Joomlalla ei onnistu, lähellekkään. Hyvin ympäripyöreästi vain.Crimson kirjoitti:Eiköhän tuokin Joomlalla hoidu?morteymor kirjoitti:Mikä CMS-alusta mahdollistaa tämän:
Kiitos!
-
Re: Nettisivujen tekeminen nykyaikana?
Viesti Kirjoittaja MiniMe »
Itse käytän Dreamweaverin koodipuolta - kyllä - koodipuolta ulkoasun koodaamiseen. Tämän jälkeen lisään ulkoasuun CMS:n vaatimat tagit ja sitten sisältö nakellaan paikalleen CMS:llä.abg kirjoitti:Onko mitään järkeä tehdä perus HTML, CSS sivuja käsipelillä? Kun on Dreamviewer kerran olemassa. Ja julkasujärjestelmillä saa tehtyä hyvän näkösiä sivuja, käsittääkseni, aika helposti ja päivittäminen on niin helppoa että sen voi tehdä asiakas itse, vai onko toi noin helppoa ja hauskaa miltä kuulostaa? En ole julkasujärjestelmiä testannu, pitäs kyllä ehdottomasti tutustua. Kuulostaa liiankin hyvältä.
Varmaan jokin muukin autofillin ja värien koodauksen ymmärtävä editori passaisi, mutta Dreamweaver tuli CS3-paketin mukana, niin sitä on sitten tullut käytettyä. "Käsin" koodauksessa on se hyvä puoli, että rakenne ja koodi pysyy yksinkertaisena, sekä saa suht helposti pikselin tarkkaa jälkeä.
-
Olen hyvin kiinnostunut tietämään kuinka? Minulla on useammat sivut Joomlan päällä toiminnassa, joten voin vaikka heti testata. Eli haluan luoda uuden käyttäjän, joka pystyy muokkaamaan vain yhtä sivua, ei mitään muuta.jonesb kirjoitti:Hyvin onnistuu.morteymor kirjoitti:Joomlalla ei onnistu, lähellekkään. Hyvin ympäripyöreästi vain.Crimson kirjoitti:Eiköhän tuokin Joomlalla hoidu?morteymor kirjoitti:Mikä CMS-alusta mahdollistaa tämän:
Kiitos!
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Kiitos vinkistä Riku! Juuri nyt on työn alla futisseuran nettisivut, joiden päivittämisessä FCKeditor saattaa olla maallikkomuokkaajien käyttöön hyvä väline.RikuS kirjoitti:Valmiista ratkaisuista en osaa sanoa, mutta jos php taittuu, niin sen kaverina ilmainen FCKeditor on varsin mainio.
PHPn istunnoilla tarkistetaan kirjautunut käyttäjä ja sen mukaan päästetään muokkaamaan omaa sivuaan.
-
Viesti Kirjoittaja RikuS »
Olepa hyvä.Juhani L kirjoitti:Kiitos vinkistä Riku! Juuri nyt on työn alla futisseuran nettisivut, joiden päivittämisessä FCKeditor saattaa olla maallikkomuokkaajien käyttöön hyvä väline.RikuS kirjoitti:Valmiista ratkaisuista en osaa sanoa, mutta jos php taittuu, niin sen kaverina ilmainen FCKeditor on varsin mainio.
PHPn istunnoilla tarkistetaan kirjautunut käyttäjä ja sen mukaan päästetään muokkaamaan omaa sivuaan.
Nykyään omiin projekteihin joihin hallinta tulee, käytetään aina FCKeditoria.
Tuo on helposti muokattavissa ja olen itse tehnyt tuohon myös kuvaselaimen, jolla voi uppia palvelimelle lisää tavaraa ja lisätä sivuille.
-
Viesti Kirjoittaja adjpg »
Adoben Contribute ohjelma ajaa tuon asian.... itse voit sitten päälikkönä ohjailla toimintaa....morteymor kirjoitti:Mikä CMS-alusta mahdollistaa tämän:
Kiitos!
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
btw, itse duunaat www-sivuja sekalaisella ohjelma kokonaisuudella. Riippuen ihan siitä millainen layout, mikä kieli, miten kattava jne. - sivusto on.
RIP iMac 27" ♫ 2,66 GHz i5 → MacPro ♫ Quad-Core Intel Xeon 2,26 GHz
RIP MacBook Pro 15" ♫ 2,4Ghz Core 2 Duo → RIP MacBook Air 13" ♫ 1,7 GHz i7
RIP iPhone 4S ♫ 32gt → RIP iPhone 6S ♫ 64gt → iPhone 11 ♫ 64Gt
-
Palaa sivulle “Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka