Tervehdys.
Vanhana Nethack -guruna (heheh, vitsi vitsinä; historiikki juontaa ensin Amigaan ja 3.0 versioon ja sitä kautta lukuisien pc-versioiden kautta nykyiseen 3.4.3 julkaisuun; kolmesti olen jopa onnistunut saavuttamaan 'ascended -tasonkin', tosin vain barbaarilla) tahtoisin tietää kannattaako minun asentaa macilleni mielummin nethackin carbon vai terminal -versio? Grafiikkaversiota en missäään nimessä tahdo. Paitsi, että se rikkoo alkuperäistä upeaa, hyvintoteutettua ideaa, grafiikkaversio on valitettavasti omenaversiona vielä huomattavasti pc-versiotakin huonompi esim. käyttöliittymältään.
Kun sain ensimmäiseni viime keväänä (Macbook), kokeilin asentaa ensin terminalin, mutta en saanut sitä toimimaan ja sitten carbonin, mutta sen pelaaminen tuottaa inhottavia tuntemuksia ikkunan pienen koon vuoksi (ikkunan suurentaminen ei suurenna itse sisältöä, vaan jättää sen pieneksi).
Onko olemassa siis keinoa joko a) saada terminal -versio toimimaan Macbook, Tiger 10.4.9:n kera tai b) saada carbon -version ikkuna siedettävän kokoiseksi?
Nethackin sivuilla annetaan seuraavaat ohjeet terminalia asennettaessa:
"Double-click on package file. The MacOS X Installer program will start and ask for the root password. The game will be installed under /usr/games.
Edit your $PATH variable for your shell to include /usr/games.
Read the README file. Note that unlike other 3.4.3 binary distributions, the save and bones files from this distribution are not backwards compatible. "
- Mitä tarkoittaa tuo Edit your $PATH variable for your shell to include /usr/games? Päätteen käyttö ei ole minulle lainkaan tuttu juttu ja tuottaa siksi hankaluuksia tuollaiset...ja lisäyksenä vielä kysyisin miten ohjelmat sitten suoritetaan Päätteessä liikuttaessa? Kirjoittamalla tiedoston nimi sen omassa kansiossa? (ex -analogia DOS)
Kiitoskiitoskiitos tuhannesti jo etukäteen mikäli joku saa addiktioni taas oikealle tielle!!!

Etsikää niin ette löydä, pysykää kotona ja se tulee luoksenne.