Kiitokset kommenteista. Kuulokkeita on vaihdettu useamman kerran, arviolta noin puolen tusinaa kertaa. Edellinen huolto on ollut noin vuosi sitten eli lokakuussa 2021, eli "huoltotakuuseen" ei voi tässä yhteydessä enää vedota / olisi voinut vedota. Kyse ei myöskään ole tarkastusmaksusta vaan jo huoltolähetteelle itsellään on maininta tuosta "kuluttajakäsittelystä". Myös mcaren omilla sivuilla on hinnastossa erikseen listattuna sekä diagnoosi (joka vastannee yleisesti kutsuttua tarkastusmaksua) että käsittelymaksu, ks. https://www.mcare.fi/model/airpods-pro#. Toivottavasti tämä selvensi tilannetta
Edit: Rohkaistuin vielä kysymään asiasta sähköpostilla huoltoliikkeeltä ja sain seuraavan vastauksen:
"Hei.
Kuluttajakäsittely kulu tulee laitteille joita huolletaan kuluttajasuojan avulla laitteen ollessa yli 24kk, tässä tapauksessa tuote on Applen tehdastietojen mukaan 2v 8kk vanha.
Kyseessä on mcare:n oma käsittelykulu tuotteen ollessa yli 24kk vanha."
Mielenkiintoista, teoriassahan siis eivät ole väärässä jos pyytävät kuluttajaa osallistumaan korjauskustannuksiin tuotteen elinkaaren loppupään häämöttäessä, mutta tuo miten se on eritelty laskulle on kyllä aika oudolta ja jopa laittomalta kuullostava (huom. en siis väitä että on laitonta.)
Kappas vaan. Noh, joku saattaisi argumentoida, että tavarassahan on lain tarkoittama virhe, virheen oikaisusta vastaa myyjä selvittelykuluineen. Virheen korjaus on tehtävä siten, ettei siitä aiheudu ostajalle kustannuksia. Säännös kuluttomuudesta ei ole tulkinnanvarainen. Missään kohtaa sen enempää KSL:ää, sen esitöitä tai tavarankauppadirektiiviä ei todeta, että kuluttajalla olisi velvollisuus osallistua kustannuksiin millään tavalla. KSL ei edes tunne käytäntöä, jossa kuluttaja maksaa osan virheen oikaisusta. Maksuttomuus on osa virheen oikaisua.
Askel lähempänä maan pintaa kompromissihalukas kuluttajaneuvonta/KRIL saattaisi todeta, että myyjä vastaa virheen osuudesta ja ostaja saamansa parannuksen osuudesta. Ajatus rikastumisenkiellosta – vahinkoa kärsinyt osapuoli ei saa korvauksen johdosta päästä parempaan asemaan kuin missä hän olisi ilman vahinkotapahtumaa – korostuu toistuvasti ratkaisuissa logiikalla, jota en ihan loppuun asti näe.
Jalat jo tukevasti maassa mikäli virhettä ei oikaista korjaamalla/vaihtamalla myyjän väitetysti kohtuuttomien kustannusten takia, lain mukaisiksi oikaisuiksi jäisi hinnanalennus tai kaupanpurku, ostajan saama käyttöhyöty voidaan vähentää. Vajaa kolmevuotiaista kuulokkeista vähennys olisi ihan jotain muuta kuin 39 €. Komission esitystä korjatun tavaran takuu- ja vastuuasioista odotellaan loppuvuoden aikana.
Viimeksi muokannut Saukkola, 16.1.2023 klo 9.21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Apple teki katalasti, kun meni pilaamaan napit useilla peräkkäisillä firmwareilla ilmeisesti jonkin patenttirikkomuksen takia liki käyttökelvottomaksi;
Vastamelutoiminto on kuin kalpea aavistus siitä, mitä se oli aiemmin. Nyt sitten "kumma kyllä" 2nd gen napeissa H2- siru ja vastamelu jälleen kunnossa, ilmeisesti ei enää kukaan tunge Applen lompakolle tuossa tekniikassa
Luin koko ketjun läpi, jos jollain olisi samaa ongelmaa kuin mulla, muttei näköjään ollut. Luultavasti kyllä ihan säädöistä kiinni minulla.
Eli kun siis kuuntelen äänikirjaa tai musiikkia nukkumaanmennessä toisella korvalla, niin vastamelu hyppää heti pois, jos musiikki loppuu tai vaihdan kuuloketta kylkeä kääntäessäni. Melunhallinta kääntyy jopa ”läpikuulumiseksi”, joka herättää melko nopeaan.
Olen kokeillut eri asetuksia, mutten löydä oikeita. Jos koitan kuulokeesta vaihtaa melunhallinnan, niin vaikka asetuksissa on vastamelu ja pois -vaihtoehdot säädettynä, niin varresta ei enää silti saa vastamelua valittua, vaan se vaihtuu ainoastaan läpikuulumisen ja pois -välillä. Osaako joku sanoa, onko tämä vain ominaisuus vai onko mulla säädöt pielessä? Kyseessä airpods pro 2. Kiitos etukäteen!
Mutta ei toimi näinkään. Alkuun kun vaihtelin ja laitoin koteloon toisen, niin toimi. Sitten kun olin vaihtamassa niitä siten, että otan toisen pois tulee läpikuuluminen ja kun laitan molemmat on korviin on vastamelu. Se täppä siinä käyttöavussa menee koko ajan itsestään pois. Kun ajastimella kirja loppuu niin taas on läpikuuluminen.
Täällä onkin käyty keskustelua näistä rätisevistä ja sirisevistä kuulokkeista. Omat first gen Prot (eli A2084, vuosimallia 2019) rätisee toinen kuuloke (vain) vastamelutilassa. Ostettu marraskuussa 2019, eli kaikki takuu-, virhevastuu-, valmistusvirhe- ym. ajanjaksot umpeutuneet.
Olen henkisesti valmistautunut maksamaan kuulokkeen vaihdosta, mutta kellään tietoa mitähän se maksaa? Kuroutuukohan hintaero uusimpiin pro-nappeihin verrattuna sen verran pieneksi, että mielummin investointi niihin?
Yhdet tällaiset vialliset löytyy, toinen kuuloke rätisee ja ne olen ajatellut viedä ensi vuonna korjattavaksi mcareen, tai siis sanotaanko niin, että toiveissa on, että menisi Applen kuluttajansuojakäsittelyyn. Tässä oli tärkeää se, että kuitti on tallella, jotta tuo onnistuisi. Olisi tosiaan kiva kuulla kokemuksia, onko tuo Applen kuluttajansuojakäsittely onnistunut näissä tapauksissa.
Sain tähän sieltä tietoa, että 24kk virhevastuun jälkeen: Jos laite on ostettu kuluttajana Suomesta, laite on takuunalaisessa kunnossa, eli ei esimerkiksi kolhuja tai kosteusvaurioita, ja ostokuitti on tallella, voidaan yrittää tehdä kuluttajansuojakäsittely Applelle huollossa 49€ (+ mahdolliset postikulut 12,90/suunta.)
Jos menee veloitustyönä, on hinta: 129€/ kuuloke tai latauskotelo.
Mikäli kuluttajasuojakäsittely ei menisi läpi, tai kuulokkeita ei vaihdeta mahdollisen kustannusarvion mukaisesti, niin veloittavat palautuksesta vianmääritysmaksun 35€ + mahdolliset postit tai sitten romuttavat kuulokkeet ilman mitään kuluja.
Suosittelen kyllä suoraan ostamaan nuo uudet. Ensinnäkin ero äänenlaadussa ja vastamelussa on jo tarpeeksi hyvä syy päivittää, vaikka olisivatkin ehjät. Ja etenkin kun sinulla on vialliset kuulokkeet, niin mikäänhän ei estä sitä nyt toimivaa kuuloketta hajoamaan vastaavalla tavalla x ajan kuluessa.
Vanhojen vastamelu on tosiaan softalla heikennetty, eli käsittämätöntä että tällainen sallitaan! Minulla on nyt myös uudet (kyllä, idiootti minä!) ja ne toimii kuten vanhat uutena. Eikä nyt ole mistään hatarasta muistikuvasta kyse, ero on niin selkeä. Minulla on monta toistettavaa tilannetta joissa huomaa kuurompikin Erkki ettei enää toimi kuten aikaisemmin koska ei todellakaan poista melua kuten aikaisemmin.
Tämä on yksi osa-alue missä Apple on täysin paska yritys.
Uudessa toisen sukupolven AirPods Pro -kotelossa latausjohto (USB C) hieman heiluu kytkettynä ollessaan, jotain klappia siinä liitännässä on. Vika vai ominaisuus?
Täälläkin näistä "luonnostaan" rätisevistä on puhuttu, mutta mites sitten itse aiheutetut rätinät? Sain tutultani airpodsit mitkä rätisee todella paljon. Kaveri oli putsannut nämä jollain isopropyylialkoholilla ennen minulle luovuttamista ja erittäin todennäköisesti siitä on tullut tuo rätinä. Onko tällaisille tehtävissä mitään vai onko ihan SER kamaa? Vähänkään bassovoittoisempi biisi ja vähänkään kovemmalla niin alkaa rätisemään todella häiritsevästi.