Macin liittäminen televisioon
-
-
Re: Macin liittäminen televisioon
Viesti Kirjoittaja MasBe »
Jepulis eli sillon siinä koneessa on tosiaan tuo MiniDVI-liitin, joten nuo viimeisimmät ohjeeni pätevät.tyttone kirjoitti:ostin 07 tän valkosen macbookmallin
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
-
Viesti Kirjoittaja thesetimes »
Muovi-Macbook on liitetty Mini-DVI-VGA -adaptorilla töllöön...MUTTA - viereiseen FireWire-slottiin liitetty audio interface ja siihen liitetyt kajarit saa tästä hirveää häiriötä ja särinää. Onko kukaan muu huomannut? Lähinnä vaan ärsyttää, että ei pysty katsomaan videoita äänillä...kuva tulee kyllä mallikkaasti.
-
Viesti Kirjoittaja hsalonen »
1366x768 ilman kompromisseja. (720p on kompromissi, 1360x768 on kompromissi).
Tähän on ihan ohjelma - SwitchResX:
http://www.madrau.com/
Auttaa todella paljon, jos TV:si manuaalissa (minulla 42LG3000) on nuo tarkat asetukset, mitä signaalia se syö. Mutta PC:ni Geforce8800 ei taivu tuolle resoluutiolle (1360x768 kyllä) ja tuota samaa "melkein oikein" signaalia sain vanhasta iBookista.
Jos oikeasti haluaa käyttää tietokonetta televisiossa, niin on todella tärkeää, ettei kuvaa skaalata. Ainoa poikkeus on, jos puhtaasti on tarkoitus katsella elokuvia. Mutta työpöytäkäytössä joko 6 pikseliä reunasta tyhjäksi (johon jopa LG:ni näytti pystyvän) tai täysi resoluutio.
FullHD näyttäisi toimivan heittämällä, ilman mitään ajurimuutoksia, mutta koska oma televisiona skaalaa signaalin alaspäin, en oikein laadusta osaa sanoa.
-
Viesti Kirjoittaja JuhaN »
Olikos tässä joku haaste vai onkos viestin tarkoitus olla puhtaasti informatiivinen?!hsalonen kirjoitti:Oma Mac Mini on liitetty televisioon DVI->HDMI-kaapelilla. Tosin se on myynnissä tuolla myydään-osastossa.
1366x768 ilman kompromisseja. (720p on kompromissi, 1360x768 on kompromissi).
Tähän on ihan ohjelma - SwitchResX:
Auttaa todella paljon, jos TV:si manuaalissa (minulla 42LG3000) on nuo tarkat asetukset, mitä signaalia se syö. Mutta PC:ni Geforce8800 ei taivu tuolle resoluutiolle (1360x768 kyllä) ja tuota samaa "melkein oikein" signaalia sain vanhasta iBookista.
Jos oikeasti haluaa käyttää tietokonetta televisiossa, niin on todella tärkeää, ettei kuvaa skaalata. Ainoa poikkeus on, jos puhtaasti on tarkoitus katsella elokuvia. Mutta työpöytäkäytössä joko 6 pikseliä reunasta tyhjäksi (johon jopa LG:ni näytti pystyvän) tai täysi resoluutio.
FullHD näyttäisi toimivan heittämällä, ilman mitään ajurimuutoksia, mutta koska oma televisiona skaalaa signaalin alaspäin, en oikein laadusta osaa sanoa.
Olen valtaosaltaan kanssasi samaa mieltä, eli television tekemä skaalaus on harvoin hyvä asia. Väittäisin kuitenkin, että olet varsin onnellisessa asemassa kun televisiosi suostuu syömään 1360x768 resoluutiota HDMI:stä. Uskoisin, että harva televisio edes yrittää skaalata sitä paneelin natiiviin resoluutioon, koska kolmen mustan pikselin riviä reunoissa ei juuri edes huomaa.
Skaalausta sen sijaan tarvitaan lähes joka käytössä ja siitä ei vaan pääse eroon!! FullHD-näytöille pitää skaalata kaikki SD- ja 720p-kuva, 720p-näytöille taas SD- ja 1080p-kuva. Harva meistä katsoo nykyisellään vain yhden resoluution videokuvaa... Kantapään kautta olen silti itsekin oppinut, että 1366x768 on olohuonekäyttöön se KAIKKEIN HUONOIN! Kaiken kanssa toki pystyy elämään.
=)juha
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Eli siinä mielessä 1366x768 on kyllä isompi kompromissi kuin vaikkapa 720p.
-
Elokuvissa, kylläTheKraken kirjoitti:1366x768 vehkeissä kun on se ero johonkin natiiviresoiseen vehkeeseen, että sille joudutaan skaalaamaan AINA ja aivan KAIKKI.
Eli siinä mielessä 1366x768 on kyllä isompi kompromissi kuin vaikkapa 720p.

Mutta jos aikoo työpöydältä käyttää selainta, viestintäohjelmia tai GarageBandia (vahvistin on olohuoneessa), niin kyllä natiivireso on aika lähelle pakollinen.
Elokuvissa eroa ei huomaa, tästä olen samaa mieltä ja katselen PS3:n skaalaamia elokuvia tyytyväisenä. Olen vielä testannut tätä asentamalla XBMC:n Miniini ja en huomannut eroa vaikka ajelin siinä resolla 1366x768 ja PS3:lla on tuo 720p. Myös Xbox360:n skaalauspiiri on ihan kelvollinen ja kuva on hyvä. Lähteenä pari elokuvaa ja itse kuvaamani 720p-materiaali.
-
Niin niin, mutta jos sulla olisi vaikkapa FullHD-töllö tai 720p-vehje, niin saisit sää silti OS X:n sinne natiiviresolla. (Jos et saisi, niin sitten on huono telkkari ja semmosta olis koskaan kannattanut ostaakaanhsalonen kirjoitti:Elokuvissa, kyllä
Mutta jos aikoo työpöydältä käyttää selainta, viestintäohjelmia tai GarageBandia (vahvistin on olohuoneessa), niin kyllä natiivireso on aika lähelle pakollinen.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=38795
Onko kellään muuten näistä uusista Samsungeista tietoa siitä miten ottaa koneelta tavaraa sisään?
-
Puhtaasti oli tarkoitus linkittää tuo ohjelmaJuhaN kirjoitti:Olikos tässä joku haaste vai onkos viestin tarkoitus olla puhtaasti informatiivinen?!hsalonen kirjoitti: Tähän on ihan ohjelma - SwitchResX:
Olen valtaosaltaan kanssasi samaa mieltä, eli television tekemä skaalaus on harvoin hyvä asia. Väittäisin kuitenkin, että olet varsin onnellisessa asemassa kun televisiosi suostuu syömään 1360x768 resoluutiota HDMI:stä. Uskoisin, että harva televisio edes yrittää skaalata sitä paneelin natiiviin resoluutioon, koska kolmen mustan pikselin riviä reunoissa ei juuri edes huomaa.
Skaalausta sen sijaan tarvitaan lähes joka käytössä ja siitä ei vaan pääse eroon!! FullHD-näytöille pitää skaalata kaikki SD- ja 720p-kuva, 720p-näytöille taas SD- ja 1080p-kuva. Harva meistä katsoo nykyisellään vain yhden resoluution videokuvaa... Kantapään kautta olen silti itsekin oppinut, että 1366x768 on olohuonekäyttöön se KAIKKEIN HUONOIN! Kaiken kanssa toki pystyy elämään.
=)juha

Televisioista sen verran, että edelliseni söi analogista VGA-signaalia ja siinä en sitten saanut tuota 6 pikseliä. Mutta se sankari skaalasi 1360x768 -> 1366x768 ja se ei todellakaan ole kaunista. Viivat muuttuivat suttuisiksi ja teksti oli paikoittain suttuista.
Edelleen, riippuu mitä käyttö on. Jos katsoo elokuvia, skaalauksen voi ihan suosiolla jättää television hoidettavaksi (niinkuin tapahtuu, jos et käytä natiiviresoa), mutta työpöytäkäyttö on vähän heikossa hapessa, kun kaikki on suttuista.
-
720p vehkeitä en ole Suomessa nähnyt :O . Ainakaan telkkareita.TheKraken kirjoitti:Niin niin, mutta jos sulla olisi vaikkapa FullHD-töllö tai 720p-vehje, niin saisit sää silti OS X:n sinne natiiviresolla. (Jos et saisi, niin sitten on huono telkkari ja semmosta olis koskaan kannattanut ostaakaanhsalonen kirjoitti:Elokuvissa, kyllä
Mutta jos aikoo työpöydältä käyttää selainta, viestintäohjelmia tai GarageBandia (vahvistin on olohuoneessa), niin kyllä natiivireso on aika lähelle pakollinen.)
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=38795
Onko kellään muuten näistä uusista Samsungeista tietoa siitä miten ottaa koneelta tavaraa sisään?
Tuosta Samsungista kyllä sen verran, että halvemmassa sarjassa (joka menee kovin vaikeaksi tuosta koodista selvittää), tuo LED-taustavalo on toteutettu niin, että siellä on ylhäällä ja alhaalla rivit ledejä, jotka sitten valaisevat yllättäen yhden "rivin" kerrallaan. Jos et jo ole hankkinut, suosittelen hankkimaan sellaisen, jossa on ledimatriisi taustalla, sen sijaan, että on mystinen välimalli, jossa ledeillä käytännössä emuloidaan loisteputkia (CCFL).
Lisäksi joku voisi selittää minulle, mitä 100Hz taajudella tekee?
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
Tervetuloa tänne meikäläisen olohuoneeseen sellaista ihmettä ihmettelemään, jos et usko. Sonylta löytyi noista taustaprojisiotöllöjä pari vuotta sitten, jotka oli 720p resollahsalonen kirjoitti:720p vehkeitä en ole Suomessa nähnyt :O . Ainakaan telkkareita.

No siis sama tekniikkahan se on näissä LED-valaistuissa tietokoneen näytöissäkin. Ei ainakaan oma silmä niissä mitään vikaa huomaa, tosin en nyt ole 40" koossa semmoista nähnyt.hsalonen kirjoitti:Tuosta Samsungista kyllä sen verran, että halvemmassa sarjassa (joka menee kovin vaikeaksi tuosta koodista selvittää), tuo LED-taustavalo on toteutettu niin, että siellä on ylhäällä ja alhaalla rivit ledejä, jotka sitten valaisevat yllättäen yhden "rivin" kerrallaan. Jos et jo ole hankkinut, suosittelen hankkimaan sellaisen, jossa on ledimatriisi taustalla, sen sijaan, että on mystinen välimalli, jossa ledeillä käytännössä emuloidaan loisteputkia (CCFL).
Ja siis joo en ole vielä mitään ostamassa. Houkuttelee lähinnä tuossa tuo muotoilu. Vielä en ole koekatselemassa käynyt.
-
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Mac mini / Sony Bravia
Viesti Kirjoittaja orava »
kuvan ja äänen koska tulen liittämään sen Sony Bravia KDl-32T2600 telkkariin.Entä mikä olisi paras kohtuu hintainen langaton
bluetooth näppäimistö (70-110 euroo).
-
Re: Mac mini / Sony Bravia
Viesti Kirjoittaja rantom »
Terve.orava kirjoitti:Olen hankkimassa itselleni mini-macciä ja kysyisinkin että mitä kaapeleita tarvitsisin jotta saisin parhaimman mahdollisen
kuvan ja äänen koska tulen liittämään sen Sony Bravia KDl-32T2600 telkkariin.Entä mikä olisi paras kohtuu hintainen langaton
bluetooth näppäimistö (70-110 euroo).
Jonkin sortin linkki ko. televisioon ja sen ominaisuuksiin olisi auttanut paljon, en pahemmin nyt löytänyt mitään mistä olisin saanut nämä esille. Kumminkin, tarvitset ainakin:
- Mini DisplayPort to DVI-adapteri (Koneen mukana muistaakseni jonkin sortin adapteri)
- DisplayPort to HDMI/HDMI to DVI-D-kaapeli
- 3.5 mm audiokaapeli.
Applen oma Bluetooth-näppäimistö olisi varmaan paras vaihtoehto toimivuuden kannalta sekä koon puolesta. Tässä vielä linkit tuotteisiin:
Mini DisplayPort to DVI-adapteri
HDMI to DVI-D-kaapelit
DisplayPort to HDMI-kaapelit
3.5 mm kaapelit
Apple Wireless Keyboard
Muut auttakoot tässä enemmän, tämän enempää en tiedä ja tällä olen saanut itse toimimaan. Pelkkä DisplayPort to HDMI-kaapeli ei sitten riitä, tarvitset vielä siihen adapterin alkuun että saat kuvan liikkeelle. Tämä on Mini DisplayPort to DisplayPort mutta nyt en löytänyt mitään vastaavaa tuotetta.
-

En tajua tuosta piuhavyyhdistä nyt mitään?
Ensin muutetaan Mini Displayport DVI:ksi, jonka jälkeen muutetaan Displayport HDMI:ksi, joka muutetaan DVI:ksi? Mistä ne normaali DisplayPort tuonne nyt tuli? Ja miksi höpiset miniHDMI:stä?
Eikös se nyt loogisin olisi ihan vain Mini Displayport - DVI adapteri, johon kiinni DVI - HDMI -piuha?
Tai sitten toinen vaihtoehto miniDVI-DVI ja DVI-HDMI.
-
Re: Mac mini / Sony Bravia
Viesti Kirjoittaja honpsu »
HDMI kyllä kuljettaa ääntä, mutta tuo koneen DisplayPort taas vastaavasti ei osaa sitä ääntä ulostaa. Ainakaan nykyisellään.rantom kirjoitti: HDMI ei kuljeta ääntä mukanaan joten siksi tarvitset erillisen kaapelin.
iPhone 4 32Gb
-
Viesti Kirjoittaja Machist »
Toimi heittämällä mutta saanko muutettua fonttikokoa kun edempää ei näe tekstejä?
Jos tällä satunnaisesti surffailee netissä kuhan hommaan langattoman näppiksen
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Pikkuroope »
Ei kai os x:sää pahemmin skaalailla vielä, resoluutiota vaan vähän pienemmäksi..Machist kirjoitti:Kytkin tuon G4 powermacin vga-kaapelilla 37" Lg:n töllöön.
Toimi heittämällä mutta saanko muutettua fonttikokoa kun edempää ei näe tekstejä?
Jos tällä satunnaisesti surffailee netissä kuhan hommaan langattoman näppiksen
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
— mylman
! Myydään DJI Phantom 3 Advanced: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=88&t=250353 !
-
Viesti Kirjoittaja jjari »
iPhone 4 16GB - 5.1
Airport Express N
Shuffle 2GB
-
Viesti Kirjoittaja CamoN »
Minkä formaatin elokuvaa yrität katsoa ja millä soittimella? Minä olen vähän puusilmä näiden nykimisten suhteen (en välillä meinaa huomata selvääkään nykimistä) mutta olen huomannut ainakin Plexin ja VLC:n toistavan jotkut tiedostot täysin eri tavalla. Jos Plexissä nykii niin VLC:ssä toistuu tasaisemmin.jjari kirjoitti:Kokeilimpa tota SwitchResX 4:ää. Televisio (Sony 40") sanoo olevansa 1080/24p tilassa mutta pahasti nykii 23.976fps elokuva. Ei hyvä.
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
-
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jostain surffasin netistä ettei onnistu Leopardilla mutta varmaa tietoa tästä ei ole.

-
Leffa oli mikälie mkv, HD-materiaalia siis. Ja soitin Plex, koska se on käsittääkseni ainoa macin soitin joka osaa käyttää molempia ytimiä. VLC ei oman kokemukseni mukaan oikein taivu HD-materiaalin toistoon.CamoN kirjoitti:Minkä formaatin elokuvaa yrität katsoa ja millä soittimella? Minä olen vähän puusilmä näiden nykimisten suhteen (en välillä meinaa huomata selvääkään nykimistä) mutta olen huomannut ainakin Plexin ja VLC:n toistavan jotkut tiedostot täysin eri tavalla. Jos Plexissä nykii niin VLC:ssä toistuu tasaisemmin.jjari kirjoitti:Kokeilimpa tota SwitchResX 4:ää. Televisio (Sony 40") sanoo olevansa 1080/24p tilassa mutta pahasti nykii 23.976fps elokuva. Ei hyvä.
iPhone 4 16GB - 5.1
Airport Express N
Shuffle 2GB
-
Tuohon ongelmaan pitäisi SwitchResX:n tarjota ratkaisu, ja kuten mainitsin oma telkkarini tunnisti 24p signaalin kun liitin SwitchResX:llä varustetun MBP:ni siihen. Mutta kuvan nykiminen oli pahempaa kuin 60 hertsillä.Sherukka kirjoitti:Osaako edes Macin käyttis tahdistua muuhun kuin 60Hz:iin? Minä en ole täysin nykimätöntä kuvaa saanut millään Maci:llä aikaiseksi kun taas PC:llä ja reclock:lla (http://reclock.free.fr/ http://www.schmidt-web.info/malte/erkl_eng.html) olen onnistunut. Ikinä en ole Mac -palstoilla myöskään saanut vastausta tähän kysymykseeni.![]()
Jostain surffasin netistä ettei onnistu Leopardilla mutta varmaa tietoa tästä ei ole.
Jotenkin on vaan todella ankeata että mäkki ei ole edes tyydyttävällä tasolla mediatoistimena. Vaikka mulla on sellainen käsitys että mäkki on nimenomaan kuva- ja äänimedian käsittelyssä erittäin suosittu ja hyväksi todettu laite.
iPhone 4 16GB - 5.1
Airport Express N
Shuffle 2GB
-
Epäilyttää silti että saatko nykimätöntä kuvaa aikaiseksi vaikka sinulla on 24Hz -moodi Mac:ssä tekaistuna ja telkkarikin näyttäisi sitä tukevan mutta informoi toki jos mielestäsi saat toimimaan!jjari kirjoitti:Tuohon ongelmaan pitäisi SwitchResX:n tarjota ratkaisu, ja kuten mainitsin oma telkkarini tunnisti 24p signaalin kun liitin SwitchResX:llä varustetun MBP:ni siihen.Sherukka kirjoitti:Osaako edes Macin käyttis tahdistua muuhun kuin 60Hz:iin? Minä en ole täysin nykimätöntä kuvaa saanut millään Maci:llä aikaiseksi kun taas PC:llä ja reclock:lla (http://reclock.free.fr/ http://www.schmidt-web.info/malte/erkl_eng.html) olen onnistunut. Ikinä en ole Mac -palstoilla myöskään saanut vastausta tähän kysymykseeni.![]()
Nykimisellä en nyt tarkoita 24p:lle ominaista judderia (http://www.projectorcentral.com/judder_24p.htm) vaan epämääräistä nykimistä aika-ajoin.
Tässä yksi haaste: Nykimätön jittervapaa kuva vs. äänisynkka?
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka