Kiitoksia paljon, kyllä se tästä alkaa sujua;)mike.mcfin kirjoitti:Olet kirjautunut SMB:llä vieraana ja noihin kotihakemistosi kansioihin on oikeudet vain sinun tunnuksellasi. Ei kuulukaan päästä.Miqqo kirjoitti:Laitan esimerkiksi oman kotikansioni jakoon niin pääsen sinne kotikansioon mutta esim. documents, movies, desktop kansioita avatessa tulee tämä samainen ilmoitus oikeuksien puuttumisesta. Itse luomiini kansioihin kyllä pääsen sisälle ja pystyn muokkaamaan tiedostoja jne. Jako asetuksista on asetettu oiokeudet kohtaan "luku ja kirjoitus". Mistähän tämä mahtaa johtua?
Sinun pitäisi laittaa siihen Winkkarin dialogiin käyttäjätunnuksesi ja salasanasi Macissa. Eli ensin Macin jaon lisäasetuksista rastita SMB-jaon alta oma tunnuksesi ja syötä ko. tunnuksen salasana. Kun winkkarista yhdistät Macciin kirjoita suoraan explorerin (tiedostonhallinta) osoitekenttään \\koneennimi\käyttäjä (esimerkiksi \\mini\mika). Kirjautusmisdialogiin kirjoita käyttäjäksi KONENIMI\käyttäjä ja salasanaksi Macissa ko. käyttäjän salasana.
Tällöin on aivan sama mitä Macissa olet määritellyt jakoon koska pääset niihin hakemistoihin suoraan mihin ko. Macin käyttäjäkin pääsee. Näet siis myös HD:n juuren. Itse en halua pitää tuota "auki" tietoturvasyistä vaan käytän mielummin vierailijatunnusta jolle on määritelty vain hyvin rajalliset oikeudet.
Voit myös käyttää screensharea windows<->mac välillä helposti. Macin näytönjako toimii standardilla VNC:llä molempiin suuntiin.Laita Macista jako->näytönjako päälle ja kohdasta tietokoneasetukset valitse VNC-käyttäjät ja haluamasi salasana. Lataa winkkariin esim. TightVNC ja asenna client & server. Voit tämän jälkeen etäkäyttää koneita molempiin suuntiin (joka on muuten äärimmäisen kätevää tuota tiedostonjakoa säätäessä jos koneet ovat eri huoneissa). Huomaa vain valita VNC-clientista PC:llä pakkaukseen mikä tahasa muu kuin "Tight".
edit: typoja ja käytännön testeillä varmistusta.
Eli ymmärsinkö oikein, että guest tunnusta käyttämällä en pääse käsiksi omaan kotikansiooni vaikka olen asettanut sen erikseen jaettaviin kohteisiin järjestelmäasetuksissa ja olen asettanut everyone käyttäjälle luku&kirjoitus oikeudet?
Nyt kun yhdistin omalla tunnuksellani, niin pääsen kyllä käsiksi oikein kaikkiin tiedostoihin ja kansioihin. Myös macintosh hd tulee suoraan jaettaviin kohteisiin näkyville. Haluaisin vaan käyttää guest tunnusta ja sallia sille oikeudet tiettyihin kansioihin, koska jos käytän omaa tunnustani, niin minun täytyy käydä jokaiseen kotiverkon koneeseen laittamassa omat mac tunnukseni joilla verkkoon kirjaudutaan ja tämä ei houkuttele. Lisäksi jos kirjaudun omalla tunnuksella, niin muilta koneilta näkyy koko mac hd jota en halua kokonaisuudessaan jakaa vaan tietyt kansiot. Eli guest tunnus olisi mielestäni oikea vaihtoehto, mutta miksei sille voi sallia oikeuksia omaan kotikansioon ? Ja ihmetyttää sekin, että pääsen käsiksi guestina kotikansion alihakemistoihin, jotka olen itse luonut, mutta valmiiksi luotuihin(desktop, documents jne) en pääse.
Seuraavat ongelmat liittyy tulostamiseen verkon kautta hp:n tulostimella, joka on kytketty pc koneeseen. Olen koittanut ohjeiden mukaan lisätä verkkotulostinta macbookkiin ja utlostimen lisääminen onnistuu, mutta tulostaminen ei onnistu. Eli mitään virheitä ei tule mutta paperia ei tulostimesta tule ulos ja pc:n tulostusjono pysyy tyhjänä. Tulostaessa mac kysyy käyttäjätunnusta win koneelle ja olen kokeillut vieraana, koska minulla ei ole salasanaa win tunnuksessani vaan on pelkkä käyttäjätunnus. Tulsostus ei onnistu paremmin edes lisäämällä pelkkää tunnusta ja laittamalla palloa kohtaan "rekisteröityneenä käyttäjänä". Ja lisätään vielä, että tulostus onnistuu windows läppäriltä loistavasti ilman mitään kikkailuja tai salasanojen syöttämistä, eli win koneessa ei pitäisi olla ongelmaa tulostimen jakamisen suhteen.