Kieltäydytkö kokonaan myymästä yrityksille? Jaa-a, eli Applen pitää sun mielestä sallia käyttiksensä asennus ympäristöihin, joihin se ei halua niitä laitettavan. Mutta onko sun mielestä sulla oikeus myydä vain yksityisille. Entäpä jos joku yhden ihmisen yrityksen ihminen (vaikka minä) tulen ostamaan kloonin ja pyydän kuitin firman nimissä, mitä teet? Ei liikeyritystä voi perustaa niin, että rajaa asiakaskunnan pelkästään yksityisiin.Rillipiru kirjoitti:Tarkoituksena on nimenomaan myydä vain ja ainoastaan yksityisille. Olenko ilmaissut itseäni jossain hiukan väärin vai mistä tämä yritysmyynti tulee?
Valmis kotimainen Hackintosh, kannattaako?
-
Re: Mac-käyttöjärjestelmä PC-koneeseen (vastattu,kiitos infosta)
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Olin jostain lukevinani tuon yritysasiakkaan, mutta ilmeisesti se oli lukihäiriö. Mutta ei sekään ratkaisevasti muuta asiaa.Rillipiru kirjoitti:Tarkoituksena on nimenomaan myydä vain ja ainoastaan yksityisille. Olenko ilmaissut itseäni jossain hiukan väärin vai mistä tämä yritysmyynti tulee?
Jokunen ostohalukas yksityisostaja varmaan löytyy, mutta ei välttämättä vielä kannattavuuden rajan yli. Osittain samoista syistä kuin firmapuolella. Sitäpaitsi kuluttaja-asiakkaiden kanssa olet vielä enemmän helisemässä kuin firma-asiakkaiden kanssa, jos/kun jotain menee pieleen. Tai jos vaikka tuo lainopillinen uhkapeli meneekin joku päivä 'voiton' lunastukseen.
-
Viesti Kirjoittaja Rillipiru »
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja ss »
Ylikellotettuja "Pro Mac" koneita ? ehkä mietin liikaa sitä millä ykstyiset noilla tekisi. video-editointi ? siinä hyvillä softilla muutaman satkun säästö ei taida esitellä suurta roolia.Rillipiru kirjoitti:Tällä hetkellä ns. tilauksia on yksityisviesteillä lähetty 3 foorumin kautta, 32 kappaletta. Hopeinen omena, Omenamehu ja MuroBBS ovat ne foorumit.
Olisin kuvitellut että kannettavissa olisi aitoa tarvetta, eli moni haluaa aivan jotain muuta kokoonpanoa (liitäntöjä, korttipaikkoja, 3G modeemaja jne) mitä Apple tarjoaa, mutta kuitenkin haluaa OS Xää, tai haluaa isompaa näyttöä kohtuullisempaan hintaan. kannaettavassa 36kk takuu monelle tärkeä asia, joka moneen PC rautaan irtoaa kohtuu rahaan.
-
ss kirjoitti:Ylikellotettuja "Pro Mac" koneita ? ehkä mietin liikaa sitä millä ykstyiset noilla tekisi. video-editointi ? siinä hyvillä softilla muutaman satkun säästö ei taida esitellä suurta roolia.Rillipiru kirjoitti:Tällä hetkellä ns. tilauksia on yksityisviesteillä lähetty 3 foorumin kautta, 32 kappaletta. Hopeinen omena, Omenamehu ja MuroBBS ovat ne foorumit.
Olisin kuvitellut että kannettavissa olisi aitoa tarvetta, eli moni haluaa aivan jotain muuta kokoonpanoa (liitäntöjä, korttipaikkoja, 3G modeemaja jne) mitä Apple tarjoaa, mutta kuitenkin haluaa OS Xää, tai haluaa isompaa näyttöä kohtuullisempaan hintaan. kannaettavassa 36kk takuu monelle tärkeä asia, joka moneen PC rautaan irtoaa kohtuu rahaan.
Jos vaihtoehtoina on win 7, pakettikone a 799 e vs OS X Snow leopard kone a 599 e, niin uskon markkinoita löytyvän, jo pelkästään YV:n perusteella.
-
- Ylläpitäjä
Re: Firma PC-rautaan asennettujen OS X SL -koneiden myyntiin/tuk
Viesti Kirjoittaja amanita »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja ss »
En tiedä mistä hinnat nykäisit, jälkimmäinen tuo mieleen Mac Minin hinnan, ja jos siihen lättää seiska OEMmänä ja vähän vaivaa ... niin tuo mieleen ensimmäisen hinnan :-) Liike ideasi taisi kuitenkin olla aivan toisin päin :-)Rillipiru kirjoitti:Jos vaihtoehtoina on win 7, pakettikone a 799 e vs OS X Snow leopard kone a 599 e, niin uskon markkinoita löytyvän, jo pelkästään YV:n perusteella.
Mutta meinaat että saat 800 euron laaduaksta paketti konetti niin edullisesti että sitä pystyt OS X n kanssa mymään kuudella sataa, ja ilmeisesti yhtä kannattavasti ilman OSää reilulla neljällä sadalla ?
-
PearC:n valikoimat ovat:
Starter Line
https://www.pearc.de/starter-line.html
Advanced Line
https://www.pearc.de/advanced-line.html
Professional Line
https://www.pearc.de/professional-line.html
Hinnat ovat törkeästi yläkanttiin, koska itse pystyn toimittamaan Pro tason laitteen, melkeinpä Starterin hinnalla. Suunnitelmissa on joko 2 tai korkeintaan 3 tasoa. Uskoakseni vain 2, iMac taso ja Mac Pro taso. Hintaluokka on vielä hiukan avoin, riippuu tulevista sopimuksista. Karkea arvio on, että iMac tason laite on siinä 500-650 euroa (ilman näyttöä, mutta kuitenkin huomattavasti tehokkaampi kuin aito iMac), Mac Pro tason hinta on siinä 1000-1200 euroa (ilman näyttöä, edelleen huomattavasti tehokkaampi kuin aito Mac Pro)
-
Voisin hyvin kuvitella investoivani jossain välissä jompaankumpaan Kurkeen. Applelle olen kantanut rahaa ihan kiitettävästi since 1992...
-
Molemmat nimet ovat kohta suojattuja 8) , mutta Lontoon kielinen on kieltämättä makeampi...Repe Ruutikallo kirjoitti:Voisin hyvin kuvitella investoivani jossain välissä jompaankumpaan Kurkeen
-
Re: Valmis kotimainen Hackintosh, kannattaako?
Viesti Kirjoittaja teesaa »
-
Se on kyllä makee. Onnittelen jos se on vapaa ja (siis) saat sen.Rillipiru kirjoitti:Molemmat nimet ovat kohta suojattuja 8) , mutta Lontoon kielinen on kieltämättä makeampi...Repe Ruutikallo kirjoitti:Voisin hyvin kuvitella investoivani jossain välissä jompaankumpaan Kurkeen
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Oman liikeideani kautta tämä on hyvin helppoa, itse laitetta ei tarvitse edes toimittaa välttämättä perille, vaan esim. näytönohjaimen vaihto sujuu teamviewerin avulla (toki fyysinen vaihtaminen täytyy suorittaa itse, jos laitetta ei toimiteta myyjälle). Jos kyseessä olisi siis myymäni laite. Samoin melkeinpä mikä tahansa komponentti on vaihdettavissa, helposti ja ennen kaikkea halvalla.
Tehon/euron suhde on itse kootuissa ja PC rautaan asennetuissa OS X järjestelmissä on täysin ylivoimainen, verrattuna Applen tarjoamaan vaihtoehtoon.
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Jos jotakin konetta pitäisi valmistaa ja myydä, niin itse pitäytyisin Linux tai FreeBSD käyttöjärjestelmissä ja myisin ratkaisuja. Mediapalvelimia koteihin, yrityksille palvelimia vaihtoehtona Windows-verkoille. Macci-firmatkin voisivat olla kiinnostuneita vaihtoehtoisista palvelimista. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka ja säästyisi monilta mahdollisilta lakiongelmilta. Jos liikeidea perustuu rahan kantamiseen lakitoimistoille, niin kovin pitkälle se ei johda. En ainakaan lainarahalla suosittele sellaista tehtävän.
--Ari
-
Vielä vuosi sitten käytetettiin distroja, mikä rikkoi selvästi EULAA, mutta tänään itse OS:ään ei kosketa mitenkään. Ostetaan levy ja asennetaan. Olen valmis ottamaan riskin, koska käsittääkseni minä en voi tätä asiaa hävitä. Varmistuu huomenna.
Kurki polkaistaan pystyyn v.2010 keväällä, kun kaikki selvitystyö on tehty. Vastuuvakuutus on luonnollisesti olennainen osa yritystä. Kateprosentin pienuuden selitin jo aiemmin, joka ei pitäisi olla kuluttajille mitenkään huono asia?
Olen laskenut ja laskettanut nämä moneen kertaan ja kannattavuuden kannalta tämä on tässä vaiheessa paras ratkaisu. Rikastumisesta en haaveile, töistä kylläkin. Nettona per kone luokkaa 50-70 e pidän sopivana. Niin kauan kuin olen itse suorittavana osapuolena ja ainoana "työntekijänä". Palkkaa en itselleni maksa, vaan yhtiömuodosta riippuen otan omani ns. juoksevina kuluina (auto, verovähennykset, työhuonevähennys jne jne).
-
Viesti Kirjoittaja ss »
Mikä tekee siitä niin hitaan, koneethan on valmiiksi kasattuja ?Rillipiru kirjoitti:Kannettavat olisivat myynnin kannalta tärkeä tuote, mutta itse asennus yms vie huomattavasti enenmmän aikaa kuin pöytäkone versio
Kuvittelin että ajatus on tehdä toimiva paketti ja sitä "kloonata".
Selvä, mutta kai siitä raudasta pitää vähän enemmän hintaa että saa sen rauta osuuden edes omilleen. voi sen tietenkin piilottaa tuntihintaan ja pitää isompaa tuntihintaa kalliimassa raudassa, mutta pitää se kuitenkin laskea.Rillipiru kirjoitti:Lisään vielä, että komponentit myydään TÄYSIN samalla hinnalla kuin mitä itse niistä maksan (Tukkuhinta!!), eli en tee kauppaa osilla tai ohjelmilla, vaan pelkällä työllä!
En siltikään tajunnut miten saat 799 tietokonepaketin raudan niin halvalla että voit myydä sen töineen n. 450e + OS X lisenssi. sehän tarkoittaisi että raudan osuudeksi jäisi lähemmäksi 300e en ihan heti usko että tuolla rahalla nyt n 800 euron PCtä saa.
-
IMac tason pöytäkone (ilman näyttöä).
E8400 @ 3.6 Ghz 100 e
1 TB kovalevy 45 e
Emolevy 80 e
Kotelo+virtalähde 70 e
Muistit DDR 2 800 Mhz 4 GB 30 e
DVD asema 15 e
OS X Snow leopard käyttöjärjestelmä 120 e.
Näytönohjain 100 e
--------------------------------------------------------------
YHT: 460 e+työn osuus 140 e = 700 e. Arvolisävero siirtyy asiakkaalle, eli kokonaishinta olisi tällä paketilla 850 euron tuntumassa vrt vastaava (tosin näyttö kuuluu hintaan) http://store.apple.com/fi/browse/home/s ... amily/imac
Enemmän prosessoritehoa, huomattavasti parempi näytönohjain jne jne kun vastaavan aidon hinta (edelleen näyttö kuuluu aidon hintaan) pyörii siinä kahden tuhannen euron paremmalla puolella. Paketteja ei ole vielä määritelty, hinnat ovat tässä vain suuntaa antavia! Ehkä pitäisi laittaa paketti myös miniä vastaan, jonka hinta olisi siellä 450 euron tuntumassa, mutta huomattavasti tehokkaammalla kokoonpanolla!
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Psystarin jutusta ei ole mitään voimassaolevaa oikeuden päätöstä. Tuomari vain kumosi osan molempien puolin haasteista. Kumpikaan ei ole vielä mitenkään päin tarkasteltuna voittanut. Psystar "voitti" ainoastaan tekijänoikeuksia koskevan osan Applen haasteesta, kun tuomari totesi, että haasteen siinä kohdassa ei ole perää. Psystarin vastakanne sitä vastoin myös osittain hylättiin.Rillipiru kirjoitti:Viimeisin voimassa oleva oikeuden päätös meni Psystarin hyväksi. PearC on toiminut Saksassa jo useita vuosia. Jos Apple olisi katsonut parhaaksi haastaa PearC:n oikeuteen, niin se olisi sen tehnyt sen jo ajat sitten!
https://www.pearc.de/?___store=english
Tilanne on vielä tällä hetkellä siis vahvasti 1-1 ja puntari kallistuu, ainakin minun lukemien juttujen valossa, Applen puolelle.
Euroopan lainsäädäntöön en ota kantaa, mutta kuten olen aina tolkuttanut: Kukaan ei voi kieltää valmistajaa myymästä softaa vain omalle raudalle. Jos Apple häviää ja klooni-Mac-markkinat avautuvat, niin Apple vain lopettaa OS X:n myymisen ja sitä saa vain uusien koneiden mukana ja sen jälkeen päivityksen hoidetaan netitse (tai sarjanumeroa vastaan levyjä kaupasta hakemalla). Siinäpä loppuu sinun business.
EULAn laillisuudella ei pohjimmiltaan ole mitään merkitystä, kun Apple voi torpata hommat muutenkin.
-
Edit. Miksi Apple lopettaisi retail levyjen myynnin? Jos levyjä myydään enemmän PC raudan johdosta, niin miksi ihmeessä Apple lopettaisi omien tuotteidensa myynnin????
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Tähän en osaa vastata. Ehkä PearPC on niin pieni tekijä, että Applea ei kiinnosta. En tunne, enkä ole edes kuullut, yhdestäkään ihmisestä joka olisi heiltä koskaan mitään tilannut. Foorumiltakaan ei ainuttakaan ole tullut vastaan.Rillipiru kirjoitti:Sitten loppuu. Jos asia on näin yksioikoinen, niin miksi PearC on tehnyt kauppaa jo kohta kaksi vuotta? Edelleen, pörssiyhtiötä ei olla rakentamassa, eikä rikastumassa.
Kyllä nyt on pohjatyöt niin huonosti tehty, että suosittelen vähän harkitsemaan tarkemmin. Luuletko ihan vakavissasi, että Applen käyttiksen kehityskulut katetaan 29 dollarilla per myyty lisenssi? Tai edes 129 dollarilla?Rillipiru kirjoitti:Edit. Miksi Apple lopettaisi retail levyjen myynnin? Jos levyjä myydään enemmän PC raudan johdosta, niin miksi ihmeessä Apple lopettaisi omien tuotteidensa myynnin????
-
Sitä paitsi, call home systeemi ei erota aitoa Macciä ja PC Macciä nykyään mitenkään toisistaan....
-
Viesti Kirjoittaja rantom »
Mikäs se oli sitten se kun Microsoft veti Windows XP:n kahteen kertaan pois markkinoilta?Rillipiru kirjoitti:En luule, mutta luulen että yksikään yritysjohtaja ei lopeta mitään liiketoimintaa, joka tuottaa yrityksen kassaan rahaa. Applea tai mitään muutakaan yritystä ei kiinnosta muu kuin mitä tietty kvartaali tuo tullessaan.

Mutta tosiaan, harkitsisin kyllä tuota OS X:nen myymistä vakiona. Kuten ketjussa on jo moneen otteeseen toitotettu niin et voi taata että käyttöjärjestelmä toimii vielä esim. kahden vuoden päästä myydyllä raudalla. EFI-X:iin/BIOSsin korvaamiseen on ihan turha vedota, kyllä sekin on jo kertaalleen pitänyt päivittää että on saatu taas toimimaan kun Apple kirjoitti omaa EFIään uudestaan ja jakoi Software Updaten kautta uuden version. Vaikka kyseessä onkin pieni toimenpide (eli siis EFI-Xin päivittäminen) niin on silti mahdollista että joko komponentin päivittäminen ei onnistukaan enää tai siinä kestää liian kauan. Tällöin asiakas kärsii ja jos ei ole varmuuskopiota millä palauttaa aiempaan versioon niin se OS X tuskin enää houkuttelee sitten (saatikka yritys joka laitteen myi).
Yrityskäyttöön/palvelinkäyttöön en kyllä missään nimessä ottaisi itse ns. Hackintoshia (olkoot vain EFI-X tai sitten OSx86) omaan yritykseen tahi kotiin palvelimeksi kun ei ole takuuta siitä että se tulee aina toimimaan.
Vaikuttaisi myös vähän siltä että et ole huomioinut mitä se EFI-X oikeasti tekee. Toki prosessorien määrä laajenee reippaasti koska kyseessä on itse valittu emolevy integroidun sijasta mutta ei se näytönohjainten määrä paljoa nouse. OS X:ssä on rajattu määrä ajureita valmiina tietyille näytönohjaimille ja muille sitten saattaa olla jotain mutta takeita ei ole toimivuuden suhteen. Ei se kustomointi paljoa antaisi varaa, ainakaan niillä tiedoilla mitä minä olen saanut.
Jos olisin sinä niin harkitisisin sitä mitä muut jo ehdottivatkin eli vaihtoehtoisen järjestelmän myyntiä kanssa, esim. Linux Ubuntu/Mandriva. Jos taas ei löydy kokemusta/tukea tähän niin asiantuntevaa väkeä voi palkata.
E: Läppäreistä sitten sen verran että jos niitä haluat myydä OS X:llä niin paras vaihtoehto (lähimmät speksit ja paras kustomointi) lienee Dell Studio 14, mitä ei tosin vielä Suomessa myydä. Ko. koneesta saa aika hyvän Hackintoshin hyvällä hinnalla. Koneesta tosin puuttuu DVD-asema mutta sen saa koneen mukana erillistä summaa vastaan muistaakseni, ei kuitenkaan sisäisenä. Läppäreissä tosin on vaikeampaa kait päivittää se EFI/BIOS jos tulee sille tarvetta että en välttämättä itse siihen lähtisi.
-
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Apple saattaa nähdä asian näin: Mac ja OS X ovat molemmat brandeja, joiden maine ja tuotto pidetään korkeana sillä, että niiden kehitystyö, valmistus ja jakelu pysyy Applen hyppysissä. Näin ajattelevat myös Daimler Benz, CocaCola jne. Jos tuote ja brandi on arvostettu, ihmiset maksavat siitä mielellään paljon enemmän kuin Lada Samarasta ja Lidlin Freeway Colasta, vaikka ihan samoista aineista ne ovatkin tehty kuin Mersu ja Kokis. Applella, Daimlerilla ja CocaColalla on oikeus pitää kiinni tuotteiden jakeluehdoista, koska niillä ei ole alallaan hallitsevaa markkina-asemaa. Et jää ilman tietsikkaa, voit ajella pitkin teitä etkä kuole janoon, koska voit ostaa premium brandituotteiden asemesta vaikka Acerin, Ladan tai Pirkka-limun. Sen sijaan Microsoft on eri asemassa niin kauan kun Windows hallitsee suvereenisti käyttismarkkinoita. Sen on nyt pakko tarjota Windows-lisenssejä kaikille halukkaille valmistajille (elleivät ne toimi täysin vastoin lakeja ja tekijänoikeuksia).Rillipiru kirjoitti:En luule, mutta luulen että yksikään yritysjohtaja ei lopeta mitään liiketoimintaa, joka tuottaa yrityksen kassaan rahaa. Applea tai mitään muutakaan yritystä ei kiinnosta muu kuin mitä tietty kvartaali tuo tullessaan.
PearC on toistaiksi saanut olla rauhassa, koska se on pysynyt hiljaisena pientekijänä ja koska Apple ei tässä tilanteessa halua joutua julkisuuden hampaisiin Goljat-Applena PearC-Daavidin kimpussa. Kannattaa lukea PearC:n FAQ-sivuja. Ei niistä hengi mikään hirveä uho.
Okei, sinä et sinälllään aseta Applen tulevaisuutta vaakalaudalle. Applella lähdetään ehkä siitä, että OS X:n asentamisen salliminen Applen tukemattomiin laitteisiin saattaa vaarantaa laitemyynnin pitkän ajan tuottoisuuden ja OS X:n maineen luotettavana käyttiksenä, jos sitä ruvetaan laittamaan mitä eksoottisimpiin kokoonpanoihin. OS X:n laatu on kovasti kiinni siitä, että Apple on voinut määritellä aika rajallisen laitekannan, jossa se on tehty toimimaan.
Iso firma ei voi ajatella neljännesvuosituottoja tulevaisuutta rakentaessaan. Luulen, että Applea kiinnostaa enemmän se, mikä on sen asema ja tilanne kymmenen vuoden kuluttua. Jos joku olisi vuonna 1999 sanonut, että Applesta tulee maailman johtava musiikkikauppa ja musiikkisoitinten valmistaja ja merkittävin älypuhelinlaitteiden valmistaja ja että Mac OS:n markkinaosuus on vakaassa kasvussa, olisi puupaa-auto käynyt viemässä välittömästi hoitooon. Applella ajatellaan varmaan nytkin, että käyttikset ja niitä vastaavat henkiset vinkeet (OS X, iPhone OS, iTunes) pidetään omissa käsissä ja pyörimässä vain siinä laitekannassa, mikä on kulloinkin soveliainta. Tällä ajattelulla firma on päässyt asemaan, jota kukaan ei varmaan pitänyt mahdollisena tusina vuotta sitten, kun Steve Jobs tuli takaisin firmaan.
Apple saisi ehkä tänään vähän taskurahaa myymällä OS X:ää kloonikoneisiin. Mutta pitkässä juoksussa se taitaisi olla kovin harkitsematonta.
Tuossa rantomin viestissä yllä on jo hienosti tuotu esille Applen mahdollisuudet pistää kloonittajat tiukoille käyttistä sopivasti virittämällä. Saisit varmaan olla koko ajan peloissasi siitä, miten asiakkaittesi koneiden käyttispäivitykset onnistuvat parin vuoden päästä. Linukka-koneiden kokoajana olisit turvallisemmilla vesillä, vaikka niissä katteet jäisivät ehkä pienemmiksi.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka