Tässä on vain se pulma, että tietokoneen valinta ja Suomen sähköntuotantotapa eivät ole mitenkään kytköksissä toisiinsa. Ja voin luvata, että osti nyt minkä Macin (tai PC:n) hyvänsä, loppuu niistä käyttöikä kauan ennen kuin Suomessa fossiilisen polttoaineen käyttö sähköntuotannossa.honpsu kirjoitti:Ja tällä on mikä merkitys yhtään mihinkään? Ei ydinvoima tuota hiilidioksidipäästöjä. On aivan turha kiivetä takapuoli edellä puuhun - ensiksi ne hiilivoimalat alas ja ydinvoimaa tilalle, ja mietitään sitten vasta jotain alle 100w kulutuksien optimoimista. Aivan samoin kun otetaan kotitalouksien jätevedet silmätikuiksi vihreän ajattelun verukkeella ja aiheutetaan kotitalouksille 10 000 eurojen lisämenot vedenpuhdistamoista - samaan aikaan naapurin maanviljelijä levittää kakka tankki tolkulla pelloille siliäksi...ppohja kirjoitti: Esimerkiksi Euroopan komission tilaamassa tutkimuksessa analysoidaan kannettavien tietokoneiden tuottamaa hiilidioksidikuormaa. Siellä todetaan nykyaikaisen n. 20-40W syövän koneen käytön aikaisen energiankulutuksen vastaavan 75% koko koneen elinkaaren kuormituksesta.
Ja niin kauan kun sähköä tuotetaan fossiilisesti, on sähkönkulutuksella suora yhteys hiilikuormaan. Olkiluodossa ei suinkaan käännetä pannuja pienemmälle, vaan väitän että se säästö otetaan ensimmäisenä nimenomaan sieltä fossiiliselta puolelta.
Lisäksi ei se ydinvoimakaan saasteetonta ole, saasteet ovat vain erillaisia. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että se on parempi (=vähemmän huono) kuin kivihiili.
Edit:
Tämä siis kun puhutaan vähän isommista sähkövaihteluista, sillä kuluttaako kone sitten 21W vai 22,1W ei ole yhtä isoa merkitystä, kuin itse koneen tuotantoprosessilla ja käyttöiällä (eli pidetään sitä koneesta huolta, että kestää itsellä mahdollisimman pitkään ja kenties jollain muulla vielä sen jälkeenkin). Se kannattaa toki huomata, että jos kone on paljon käytössä, niin varsinkin isomman näytön kanssa se näyttö kuluttaa enemmän virtaa kuin itse kone. Eli ei kannata ostaa miniä ja siihen vaan "jotakin näyttöä" jos sähkönkulutuksen haluaa optimoida.
Eriasia tietysti jos kone tulee serverikäyttöön tai muuhun vastaavaan jossa näyttöä ei paljoa käytetä, tällöin ekologisinta on epäilemättä hakea joku vanha kuvaputki kierrätyskeskuksesta.