Mutta suomessa on voimassa kotimaiset lait, jotka säätelevät tilannetta. Eli jos olet kuluttaja, pääosin ostit hiiren yksityiseen käyttöön, niin suojanasi ovat kuluttajasuojalain säännökset. Siis jos ostit hiiren elinkeinonharjoittajalta, esim. Apple-storesta tms.
Kuluttajasuojalain mukaan tuotteen pitää kestää normaalia käyttöä sellaisen ajan mitä normaalisti vastaavat tuotteet kestävät. Esim. pyykinpesukone n.4-vuotta, auto enemmän, jalkineet vuoden, dvd-soitin n.3-vuotta jne. Kuluttajasuojalautakunta, nykyiseltään nimeltään riidanratkaisulautakunta suosittaa myös ohjeellisesti elinkeinonharjoittajille näitä aikoja. Tarvittaessa tuomioistuin ratkaisee asian, jollein päästä sopuun. Joskus on vaikeata sanoa kuinka kauan minkäkin tulisi kestää. Asiaan vaikuttaa myös elinkeinonharjoittajan markkinointi. Eikö Apple tuotteita markkinoida laadukkaina??? Eikö sellainen mielikuva haluta kuluttajalle antaa, että hän voisi luottaa ostaneensa hyvän ja kestävän tuotteeen?
Kuluttajalle viasta ei saa aiheutua mitään kuluja. Tämä tarkoittaa niin puhelin- kuin postikulujakin. Eli kuluttaja ei ole velvollinen maksamaan puhelinkuluja asian tiimoilta, saati kuljettamaan rikkinäistä esinettä mihinkään.
Olen ollut omaan koneeseeni tyytyväinen, olen ns. uusi-applisti

Eli kannan nyt korteni kekoon ja tuon asian esille, sen verran huonosti Suomessa näemmä apple hoitaa jälkimarkkinointinsa - ei hoida edes lain pakottamia velvoitteita.
Eli: jos hiiresi on 1,5-vuotta vanha ja ei toimi niin olen täysin varma, että kuluttasuojalain mukaan Sinun on saatava uusi tai ainakin vanha korjattavaksi. Joten älä tyydy siihen takuu sönkötykseen...
-Juristi