Mac + pc verkko
-
Mac + pc verkko
Viesti Kirjoittaja maakkonen »
Tällä hetkellä molemmat koneet ovat samassa adsl-modeemissa kiinni, eli sitä kautta ilmeisesti pitäisi saada homma pelittämään?
Lähinnä tiedostojen jakaminen olisi tarkoituksena, mutta millanen homma olisi saada tulostin toimimaan molemmista koneista?
Ja onnistuuko homma yleensä, kun tulostin on lähemmäs 10v vanha ja se on kiinni pc:n tulostinportissa.
En ole minkäänlainen tietokonekoodari joten enpä tiedä miten tämä toimii. Ja kokeilin hakua mutta en löytänyt vastaavaa aihetta.
E: no maanalainen paikka, tais mennä väärään foorumiinki vahingossa. varmaan tonne yleiskeskusteluun kuuluis.
-
Re: Mac + pc verkko
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Jos ADSL modemi ei reititä, se yrittää kierrättää yhteyttä internetin kautta. Pistä sen modemin perään halpa neljä-viisiporttinen reititin.maakkonen kirjoitti:Elikkä, pitäisi saada macbook ja pc-pöytäkone yhteiseen verkkoon, niin että pystyisin hakemaan tiedostoja tuolta pc:ltä, jaetuista tiedostoista ainakin?
Tällä hetkellä molemmat koneet ovat samassa adsl-modeemissa kiinni, eli sitä kautta ilmeisesti pitäisi saada homma pelittämään?
Lähinnä tiedostojen jakaminen olisi tarkoituksena, mutta millanen homma olisi saada tulostin toimimaan molemmista koneista?
Ja onnistuuko homma yleensä, kun tulostin on lähemmäs 10v vanha ja se on kiinni pc:n tulostinportissa.
Selvitä vaikka sen PC:n IP-numero ja ompusta Yhdistä palvelimeen, jonne sitten tarjoat sen IP-numeron. Mulle tulee kyllä Leopardin Finderiin jaetut levyt automaattisestikin.
Tulostimesta ei voi sanoa, kun ei tiedä onko sille Mac OS X ajureita. Jos on, ei pitäisi olla isompaa estettä tulostaa.
-

Elikkä pc:n yhdistin onnistuneesti komentoriville syöttämällä macin ip-osoitteen.
Mihinkään tiedostoihin en vielä päässyt käsiksi, kun ei mulla taida olla mitään jaossa macilta, enpä edes tiedä miten niitä kansioita macilta jaetaan?
Wintoosalla on jaettu kansio kyllä, mutta en ainakaan vielä päässyt macilla siihen käsiksi, elikkä pitäisikö tästä yhdistää pc:n ip-osotteeseen, niin miten se tehdään? En oikeen saanut selkoa tosta 'paina ompusta yhdistä palvelimeen'.
Ja mihin se kansio sitten pitäisi macilla tulla, finderiin tohon muiden kohteiden alle, vai esim. kotikansioon?
Vähän on vielä hakusessa kun ei oo tullut kauheesti maccien kanssa räpellettyä

E: modeemi siis toimii reitittimenä se on todettu.
-
Viesti Kirjoittaja Vaeltaja »
Omppuvalikosta Järjestelmäasetukset... sieltä sitten Jako.maakkonen kirjoitti:...enpä edes tiedä miten niitä kansioita macilta jaetaan?
Finderissä (työpöydällä) Siiry-valikosta Yhdistä palvelimeen.. (omppu + k). Sinne sitten Palvelinosoite: "smb://Pc:nIP-osoite" - lainausmerkit pois, teki näköjään linkin tuosta ilman lainauksia.maakkonen kirjoitti:...En oikeen saanut selkoa tosta 'paina ompusta yhdistä palvelimeen'.
HÖH! Joo, Joo!
-
Viesti Kirjoittaja koo-mikko »
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
-
Viesti Kirjoittaja koo-mikko »
Jep, kiitokset! Homma pelittää nyt vallan mainiostiMacFinn kirjoitti:Tiedostojako toimii vain Maccien kesken, pistäs Tiedostojaon Valinnat kohdasta SMB jako päälle, sitten onnistuu paremmin.

-
Viesti Kirjoittaja Miqqo »
Toinen kysymys, miten saan windows koneessa kiinni olevan tulostimen toimimaan macista verkon kautta. Toisesta windows läppäristä töimii wlanin kautta loistavasti, mutta mäkillä en ole ohjeiden selaamisen jälkeenkään saanut toimimaan.
-
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Mulla alko Mac/PC verkko pelittämään heti kun asensin wintööttiin Bonjourin. Toimii kumpaankin suuntaan.
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
Muuten ihan jees ja olen tätä kokeillutkin, mutta haluan saada verkon toimimaan ilman mitään lisäkilkkeitä/ohjelmia, kun se on lukemieni viestien perusteella ilmeisesti täysin mahdollista.barcoder kirjoitti:Bonjour for Windows? Saa ilmaiseksi Applen sivuilta....
Mulla alko Mac/PC verkko pelittämään heti kun asensin wintööttiin Bonjourin. Toimii kumpaankin suuntaan.
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Miksi näin, jos jokin muu tapa on parempi?Miqqo kirjoitti:Muuten ihan jees ja olen tätä kokeillutkin, mutta haluan saada verkon toimimaan ilman mitään lisäkilkkeitä/ohjelmia, kun se on lukemieni viestien perusteella ilmeisesti täysin mahdollista.barcoder kirjoitti:Bonjour for Windows? Saa ilmaiseksi Applen sivuilta....
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Koska on yksinkertaisempaa/helpompaa/nopeampaa painaa windowssista start/my network places ja siinä näkyy samantien mäkillä olevat jaot.gramdel kirjoitti:Miksi näin, jos jokin muu tapa on parempi?Miqqo kirjoitti:Muuten ihan jees ja olen tätä kokeillutkin, mutta haluan saada verkon toimimaan ilman mitään lisäkilkkeitä/ohjelmia, kun se on lukemieni viestien perusteella ilmeisesti täysin mahdollista.barcoder kirjoitti:Bonjour for Windows? Saa ilmaiseksi Applen sivuilta....
/---
ap
-
Viesti Kirjoittaja MiniMe »
Tuota... Mitenkäs se Bonjour sitten toimii? Luulin, että Bonjour hoitaa kaikki asetukset kuntoon automaattisesti, jotta jaot näkyisivät/toimisivat suoraan Windowsillakin. Olisikos Miqqolla tarkempaa tietoa, miten se Bonjour nyt hankaloittaa tilannetta?Miqqo kirjoitti:Koska on yksinkertaisempaa/helpompaa/nopeampaa painaa windowssista start/my network places ja siinä näkyy samantien mäkillä olevat jaot.
-
Ei tästä tarvitse ottaa kynnyskysymystä. Kiinnostaa vaan tietää, että miten jaot saa toimiaan ilman bonjouria, kun ne tämän ketjun mukaan toimivat muillakin ilman kyseistä ohjelmaa. Jos minulla ei ala jaot pelaamaan, niin sehän tarkoittaa, että jotain on jossain pielessä.MiniMe kirjoitti:Tuota... Mitenkäs se Bonjour sitten toimii? Luulin, että Bonjour hoitaa kaikki asetukset kuntoon automaattisesti, jotta jaot näkyisivät/toimisivat suoraan Windowsillakin. Olisikos Miqqolla tarkempaa tietoa, miten se Bonjour nyt hankaloittaa tilannetta?Miqqo kirjoitti:Koska on yksinkertaisempaa/helpompaa/nopeampaa painaa windowssista start/my network places ja siinä näkyy samantien mäkillä olevat jaot.
Eli ei kiinnosta vaikka miten helpolla saisi bonjourilla toimimaan jaot vaan kiinnostaa tietää, että miksi minulla ei toimi ilman bonjouria ollenkaan, vaikka monella muulla toimii. Periaatteessa pitäisi olla kyseessä aika yksinkertanen homma toi tiedostojen jako ja haluan nyt vain periaatteen vuoksi tietää, että missä teen virheen.
-
Viesti Kirjoittaja mike.mcfin »
Älä ruksita niitä Macin jaon lisäasetuksien käyttäjä-kohtia. Pelkkä SMB-riittää.Miqqo kirjoitti:Lisäksi olen painanut valinnat nappia ja ruksittanut smb jaon päälle. Olen kokeillut myös laittaa rastin oman tunnukseni eteen ton smb kohdan alla tuolla valinnat ikkunassa, mutta ei auta. Windows näkee kyllä "macbook" koneen verkossa, mutta kun koitan mennä koneelle valitetaan puuttuvista oikeuksista. .
Varmista että Macin jaossa on oikeudet "everyone":lle.
Winkkarista kytkettäessä SMB-jakoon laitta käyttäjäksi quest ilman salasanaa.
-
Näin kun teen ja koitan selata macissä olevia tiedostoja tulee ilmoitus "//Macbook is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions. Access is denied."mike.mcfin kirjoitti:Älä ruksita niitä Macin jaon lisäasetuksien käyttäjä-kohtia. Pelkkä SMB-riittää.Miqqo kirjoitti:Lisäksi olen painanut valinnat nappia ja ruksittanut smb jaon päälle. Olen kokeillut myös laittaa rastin oman tunnukseni eteen ton smb kohdan alla tuolla valinnat ikkunassa, mutta ei auta. Windows näkee kyllä "macbook" koneen verkossa, mutta kun koitan mennä koneelle valitetaan puuttuvista oikeuksista. .
Eli en pääse mihinkään kohtaan laittamaan tunnusta.
-
Boottaamalla molemmat koneet pääsen nyt kirjoittamaan tunnuksen mutta ei yhdistä jakoihin vaikka laitan "guest" tunnuksesti ja jätän salasanan tyhjäksi.Miqqo kirjoitti:Näin kun teen ja koitan selata macissä olevia tiedostoja tulee ilmoitus "//Macbook is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions. Access is denied."mike.mcfin kirjoitti:Älä ruksita niitä Macin jaon lisäasetuksien käyttäjä-kohtia. Pelkkä SMB-riittää.Miqqo kirjoitti:Lisäksi olen painanut valinnat nappia ja ruksittanut smb jaon päälle. Olen kokeillut myös laittaa rastin oman tunnukseni eteen ton smb kohdan alla tuolla valinnat ikkunassa, mutta ei auta. Windows näkee kyllä "macbook" koneen verkossa, mutta kun koitan mennä koneelle valitetaan puuttuvista oikeuksista. .
Eli en pääse mihinkään kohtaan laittamaan tunnusta.
-
QUESTMiqqo kirjoitti:Boottaamalla molemmat koneet pääsen nyt kirjoittamaan tunnuksen mutta ei yhdistä jakoihin vaikka laitan "guest" tunnuksesti ja jätän salasanan tyhjäksi.

Q;lla. pienellä tietenkin.
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Ja mike.mcfin takaisin koulun penkille. quest tarkoittaa toki jotain ihan muuta.mike.mcfin kirjoitti:QUESTMiqqo kirjoitti:Boottaamalla molemmat koneet pääsen nyt kirjoittamaan tunnuksen mutta ei yhdistä jakoihin vaikka laitan "guest" tunnuksesti ja jätän salasanan tyhjäksi.![]()
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
No voi hempetti. Nyt kyllä hävettää. Taisi mennä aivot solmuun tai jotain....gramdel kirjoitti:Ja mike.mcfin takaisin koulun penkille. quest tarkoittaa toki jotain ihan muuta.
p
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Olut ja viisastelu ei sovi yhteen.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Viesti Kirjoittaja wanders »
No herrankukkaro, mitä väliä sillä on mitä sinne jakoon kirjoittaa kunhan vain toistaa sen toisessa päässä!mike.mcfin kirjoitti: QUEST![]()
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Jokainen tietysti taaplaa tyylillään, mutta itse olen ottanut sen linjan, että kun ongelman osana on tietokone, niin ongelman ratkettua en käytä yhtään aikaa sen ihmettelemiseen miksi ongelma ei meinannut ratketa vaan olen tyytyväinen kun asia on selvinnyt ja jatkan hommia.
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
Laitan esimerkiksi oman kotikansioni jakoon niin pääsen sinne kotikansioon mutta esim. documents, movies, desktop kansioita avatessa tulee tämä samainen ilmoitus oikeuksien puuttumisesta. Itse luomiini kansioihin kyllä pääsen sisälle ja pystyn muokkaamaan tiedostoja jne. Jako asetuksista on asetettu oiokeudet kohtaan "luku ja kirjoitus". Mistähän tämä mahtaa johtua?
-
Olet kirjautunut SMB:llä vieraana ja noihin kotihakemistosi kansioihin on oikeudet vain sinun tunnuksellasi. Ei kuulukaan päästä.Miqqo kirjoitti:Laitan esimerkiksi oman kotikansioni jakoon niin pääsen sinne kotikansioon mutta esim. documents, movies, desktop kansioita avatessa tulee tämä samainen ilmoitus oikeuksien puuttumisesta. Itse luomiini kansioihin kyllä pääsen sisälle ja pystyn muokkaamaan tiedostoja jne. Jako asetuksista on asetettu oiokeudet kohtaan "luku ja kirjoitus". Mistähän tämä mahtaa johtua?
Sinun pitäisi laittaa siihen Winkkarin dialogiin käyttäjätunnuksesi ja salasanasi Macissa. Eli ensin Macin jaon lisäasetuksista rastita SMB-jaon alta oma tunnuksesi ja syötä ko. tunnuksen salasana. Kun winkkarista yhdistät Macciin kirjoita suoraan explorerin (tiedostonhallinta) osoitekenttään \\koneennimi\käyttäjä (esimerkiksi \\mini\mika). Kirjautusmisdialogiin kirjoita käyttäjäksi KONENIMI\käyttäjä ja salasanaksi Macissa ko. käyttäjän salasana.
Tällöin on aivan sama mitä Macissa olet määritellyt jakoon koska pääset niihin hakemistoihin suoraan mihin ko. Macin käyttäjäkin pääsee. Näet siis myös HD:n juuren. Itse en halua pitää tuota "auki" tietoturvasyistä vaan käytän mielummin vierailijatunnusta jolle on määritelty vain hyvin rajalliset oikeudet.
Voit myös käyttää screensharea windows<->mac välillä helposti. Macin näytönjako toimii standardilla VNC:llä molempiin suuntiin.Laita Macista jako->näytönjako päälle ja kohdasta tietokoneasetukset valitse VNC-käyttäjät ja haluamasi salasana. Lataa winkkariin esim. TightVNC ja asenna client & server. Voit tämän jälkeen etäkäyttää koneita molempiin suuntiin (joka on muuten äärimmäisen kätevää tuota tiedostonjakoa säätäessä jos koneet ovat eri huoneissa

edit: typoja ja käytännön testeillä varmistusta.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka