Saunalahden jälleenmyyjältä otin Marraskuussa 2007 tuommoisen kytky-mokkulan(Huawei E220) nimenomaan Mac-konetta varten. Myyjän käsityksen mukaan mokkulan piti sopia mac-ympäristöön, ja myöhemmin myös Saunalahden asiakaspalvelu oli samaa mieltä. Laitteen asennus osoittautui todella hankalaksi koska pakkauksessa ei ollut oikeastaan minkäänlaisia käyttö- taikka asennusohjeita, eikä Saunalahden asiakaspalvelu niitä kyennyt toimittamaan, eikä oikein muutenkaan auttamaan asiassa - Asiakaspalvelussa todettiin yksioikoisesti "ei me täällä mäkeistä mitään ymmärretä". Luvattiin kuitenkin jättää soittopyyntö
Luvattua soittoahan ei ole edelleenkään tullut, eikä teknisestä tuesta ole juurikaan ollut apua - jopa aivan vääriä neuvoja olen saanut. Pääosin tämän keskustelupalstan avulla on mokkula saatu jollakin tapaa toimimaan, mutta asiaan on joutunut käyttämään merkittävän määrän aikaa.
Mokkulahan oli aluksi ainoa nettiyhteys yritykseni uudella toimistollani joulukuussa, joten menetetyn työajan lisäksi sen toimimattomuudesta/huonosta toiminnasta on ollut merkittävää suoranaista taloudellista haittaa. Koska Saunalahti ei yhteydenottoihini ja pyyntöihini oikeastaan juurikaan reagoinut, pistin asiasta lopulta reklamaation, ja sen evästin vielä muhkealla - joskin todenmukaisella laskulla. Ajatuksena oli että kun saisi toisen sopimusosapuolen edes hereille jotenkin, ja saataisiin asia joskus ratkaistua.
8 viikkoa sitten jättämääni reklamaatioon luvattiin vastata neljän viikon kuluessa, joten toiminta ei sillä keinoin ainakaan nopeutunut. Saunalahden vastauksen sisältö kuitenkin saa sappeni kiehumaan;
1. Saunalahden mukaan olen pyytänyt sopimuksen purkamista. En ole pyytänyt, se on esitetty yhtenä vaihtoehtona jos ei muuta ratkaisua löydy.
2. Saunalahden mielestä he eivät ole vastuussa valtuuttamiensa jälleenmyyjien lupauksista, ja siksi olisi pitänyt reklamoida jälleenmyyjää - siis sitä toimijaa joka ei ole virheitä tehnyt
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
3. Saunalahden internet-sivuilla kerrotaan että laite on yhteensopiva OS 10.3.3 taikka vanhempien mac-järjestelmien kanssa. Mielestäni lokakuussa 2007 ei ollut mitään rajauksia sen suhteen(?). Lisäksi asiakaspalvelussa sanottiin että kyllä sen pitäisi pelata..
4. Saunalahden mukaan heidän sivuillansa on myös runsaasti ohjeita, vinkkejä sekä ajureita joiden avulla vehkeen voi saada pelaamaan. Kas kun ei puhelimitse taikka kirjalisesti voida auttaa. Entäs jos en olisi päässyt ollenkaan nettiin? Nettiyhteyden asennusohjeet saa netistä??!! Mitä vit**
5. Saunalahden mukaan yhteyden nopeuteen vaikuttaa moni asia. Eivät kuitenkaan kerro että miten voi olla että yhteyden ollessa olemassa yksikään bitti ei liiku, taikka että GPRS-verkossa laskun maksaminen kestää 45 minuuttia.
6. Liittymän voi kuulemma pakottaa käyttämään 3G-verkkoa. Tulkoot laittamaan sitten, mulla ei ainakaan se "Manual"-asento pysy päällä, vaan verkon valinta kääntyy jälleen automaattiseksi molemmilla kokeilluilla koneilla.
7. Saunalahden kytkypaketti on sitova sopimus jota ei voi purkaa. Eikö edes silloin jos Saunalahti ei itse noudata sitä ja hoida sopimuksenmukaisia velvoitteitaan lainmukaisesti?
8. Saunalahti ei korvaa välillisiä vahinkoja yritysasiakkaalle. Siviilille korvaisi välittömät, mutta ei kuitenkaan enempää kuin yhden kuukauden palvelumaksun. Siviilinä jos olisi ollut ja tapelut tämän 5kk, olisin siis voinut saada pari kybää takasin...
Saunalahti pahoittelee ongelmiani, ja sitä että jälleenmyyjä on antanut vääriä tietoja. Lisäksi saunalahti ilmoittaa että erääntyneet laskut hyvitetään, ja sopimukseni puretaan tämän kuun lopussa siten että maksan päätelaitteen kertakorvauksena(100€, ei alv-mainintaa) 20.04.2008 mennessä.
Vielä kerran Saunalahti pahoittelee ongelmiani, ja toivottaa minut asiakkaana tervetulleeksi uudelleen iloisemmissa merkeissä..
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)

Lyhyesti siis; Mun pitäis ostaa toimimaton mokkula omaksi, ja sinänsä toimiva nettiyhteys katkaistaan yksipuolisesti melko lyhyellä varoitusajalla.
Arveleeko ne tosiaan että tällä kohtelulla voisin jossakin tulevassa elämässäkään edes sylkeä saunalahteen päin??!!
Pahimmasta toivuttuani päätin soittaa myyjäliikkeeseen - tuttu kun on. Myyjä aikoi ottaa asiasta selvää, samalla totesin hänelle että voin joutua käyttämään lakimiehen palveluita tässä asiassa.
Kovasti ihmetyttää; Miksi eivät edes yrittäneet ongelmia ratkoa? Mitään neuvotteluyhteyttä ei otettu reklamaation johdosta, ei tarjottu toisentyyppistä mokkulaa tilalle, ei tarjottu hinnanalennusta eikä mitään.
Jostain kumman syystä ei myöskään mainittu mitään esittämästäni maksuvaatimuksesta - kuvittellaankohan siellä että jos ei asiaa käsitellä, se katoaa.. Pää puskaan vaan ja kaikki on taas hyvin..
Menee vähän vuodatukseksi tämä, ja varmaan monella muullakin operaattorilla on samanlaisia ongelmia, mutta olisin kiitollinen hyvistä neuvoista - olen todelle tyrmistynyt, enkä oikein tiedä mitä sitten tekisin. Onko kenelläkään samansuuntaisia kokemuksia joista voisi olla apua?
Varmaa on;
1. Ilman oikeuden päätöstä en tuota kelvotonta mokkulaa maksa.
2. Saunalahti ei tule saamaan minulle kaupattua enää mitään muutakaan.
Perk*le..