Olen siirtymässä PC:stä Macciin ja tahtoisin kuulla mielipiteitä millaisen kokoopanon kannattaisi hankkia.
Nytten käytössä on vanhempi 12" läppäri ja tehokas pöytäkone 22" näytöllä. Läppäri on lähinnä tarkoitettu matkoille kuvapankiksi ja surffailuun.
Pöytäkoneella pääasiallisesti käytän Archicadiä, Lightroomia ja Dreamweaveria. Tulevaisuudessa mahdollisesti myös photaria.
Budjetti pyörii siinä 1500 euron hujakoilla.
Olen pähkäillyt asiaa ja päätynyt kolmeen mahdolliseen vaihtoehtoon:
iMac + 12" iBook G4
Imacissa pelottaa se, että kaikki on sullottu samaan pakettiin ja jos joku hajoaa, täytyy koko kone laittaa huoltoon. Ja päivittäminenkin arveluttaa.
Onko kokemuksia miten toimii yhdessä Intel ja Archicad? Ilmeisesti Archicad vaatii kunnolla toimiakseen 256mb näyttiksen.
iBookkeja tuntuu liikkuvan hyvin ja sen ominaisuudet riittää hyvin tarkoituksiini.
Powermac G5 + 12" iBook G4
Tuplaytimisiä G5:sia tuntuu myös olevan mukavasti liikkeellä, eikä hinnatkaan päätä huimaa. Millainen on siis käytännön ero verrattaessa iMacciin?
Macbook ? + näyttö
Missä malleissa olisi tarpeeksi pippurinen näyttis ja/tai riittävän vähän kokoa ja hintaa?
Kertokaapas mielipiteitänne ja vinkkejä, mistä kalustoa kannattaisi hankkia.
Apua mäkin/mäkkien hankintaan
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Apua mäkin/mäkkien hankintaan
Viesti Kirjoittaja makecutik »
-
Re: Apua mäkin/mäkkien hankintaan
Viesti Kirjoittaja Petenez »
Tarpeeksi pippurinen näyttis mihin? Oma vuoden vanha 13" -karvalakkiversio 4gb-muistilisäyksillä ainakin pyörittää vaivatta kahta näyttöä. En kylläkään harrasta kuvankäsittelyä/pelaile tms. Ainoa mikä saa grafiikkoja pahemmin tökkimään on Parallels, joka villiinnyttää ajoittain WindowServerin, mutta se onkin Parallelsin bugi.makecutik kirjoitti:Macbook ? + näyttö
Missä malleissa olisi tarpeeksi pippurinen näyttis ja/tai riittävän vähän kokoa ja hintaa?
MBP 2.3GHz Intel Core i5 13''|320Gb (5400rpm)|2x2Gb 1333MHz DDR3|Mac OS X 10.6.8
Samsung Syncmaster 225BW
WD My Book Studio Edition II 2TB
WD My Book Home 1TB
Logitech Z-5500 Digital
Samsung Syncmaster 225BW
WD My Book Studio Edition II 2TB
WD My Book Home 1TB
Logitech Z-5500 Digital
-
Nytten tuntuu, että taidan kääntyä tuohon iMac + iBook osastoon. Saisi Autocadinkin toimimaan Windowssilla, jos ei muuten pysty korvata.Pöytäkoneella pääasiallisesti käytän Archicadiä, Lightroomia ja Dreamweaveria.
-
Viesti Kirjoittaja Pikkuroope »
Saahan sen winukan mihin vaan jos haluaa?makecutik kirjoitti:Nytten tuntuu, että taidan kääntyä tuohon iMac + iBook osastoon. Saisi Autocadinkin toimimaan Windowssilla, jos ei muuten pysty korvata.Pöytäkoneella pääasiallisesti käytän Archicadiä, Lightroomia ja Dreamweaveria.
Ja siis, MBssahan on maks 144mb näyttismuistia mitä sit prossulla yms autetaan, että ei mikään paras näyttis, mutta itelleni ainaki ollu ihan riittävä. Ehkä se iMac-systeemi vois toimia sulla, olis ainaki tarpeeks hyvä näyttis sillee
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
"Hintaneuvos on salamannopea, mutta pikkuroope vielä nopeampi."
— mylman
! Myydään DJI Phantom 3 Advanced: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=88&t=250353 !
— mylman
! Myydään DJI Phantom 3 Advanced: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=88&t=250353 !
-
Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »
No eikö se nyt olisi järkevää satsata 200 euroa lisää ja ostaa MacBook Pro?
Itselläni edelliset PC:t olivat varsin tehokkaita aina ostoajallaan. Olen aika tarkka siitä että kone toimii nopsakkaan. Tällä saralla MBP ei ole pettänyt, vaikka onkin "vain" kannettava. Vaikka omassa koneessa kiintolevy onkin hitaampaa 5400rpm mallia, ei kone ole yli kuukauden aikana kertaakaan ruvennut tuntumaan hitaalta (muistia 4gb) eikä muutenkaan tukkoiselta.
Itse kyllä varauksetta suosittelisin MBP:tä 24", 27" tai 30" ruudulla jos budjetti vain antaa myöten. Tässähän on GeForce 8600 GT mobile versiona, näyttömuistia halvimmassa 256mb ja kahdessa kalliimmassa 512mb.
Itselläni edelliset PC:t olivat varsin tehokkaita aina ostoajallaan. Olen aika tarkka siitä että kone toimii nopsakkaan. Tällä saralla MBP ei ole pettänyt, vaikka onkin "vain" kannettava. Vaikka omassa koneessa kiintolevy onkin hitaampaa 5400rpm mallia, ei kone ole yli kuukauden aikana kertaakaan ruvennut tuntumaan hitaalta (muistia 4gb) eikä muutenkaan tukkoiselta.
Itse kyllä varauksetta suosittelisin MBP:tä 24", 27" tai 30" ruudulla jos budjetti vain antaa myöten. Tässähän on GeForce 8600 GT mobile versiona, näyttömuistia halvimmassa 256mb ja kahdessa kalliimmassa 512mb.
Karsee läjä kaikkee roinaa.
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Pisteet täältäkin MBP:lle, en minä näe syytä hankkia väkisin kaksi konetta - varsinkaan PPC-pohjaisia - jos samat jutut tekee yhdelläkin. MBP kun on kuitenkin aika tehokas vempain ollakseen läppäri. Voit niinikään hyödyntää vanhan PC:n näyttöä koneen kanssa joten uuden hankinta ei ole tarpeen ellet nyt välttämättä ole joka tapauksessa näyttöä päivittämässä.
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
ArchiCadin uudet versiot (10 ja 11) toimivat intelin kanssa erittäin hyvin. Vanhat versiot, jos sellaisen satut omistamaan, toimivat PPC:lla paremmin. Tuosta näytönohjainvaatimuksesta olen hieman eri mieltä: mielestäni ArchiCad pyörii sujuvasti kaikilla uusilla maceillä.makecutik kirjoitti:Onko kokemuksia miten toimii yhdessä Intel ja Archicad? Ilmeisesti Archicad vaatii kunnolla toimiakseen 256mb näyttiksen.
iMacciin ei minunkaan mielestäni kannata satsata, jos kuitenkin tarvitset myös kannettavaa. Kannettavan kaveriksi kannattaa hankkia myös työpöytäkäyttöön nopea ulkoinen kovalevy (FW800), jolle voi laittaa projektit ja ArchiCadin objektikirjastot, jos haluaa saada maksimaalisen nopeuden työntekoon. Prosessorin nopeus tulee esiin vasta renderöintejä laskettaessa; peruskäytössä kaikki macbookit ( ja pro) tuntuvat suurinpiirtein yhtä nopeilta. Itse käytän töissä 24" iMaccia (2,16GHz, 256VRAM), työkaverilla on Macbook Pro (2,5GHz, 512VRAM), kotona olen testaillut tyttöystävän macbookkia (2,4GHZ), eli käyttökokemukseni pohjautuu noihin koneisiin. Aiemmin käytimme töissä PM G5:ia, mutta niistä oli pakko luopua AC kymppiin siirryttäessä.
iBook 14", iPod 20 Gt
-
Näistä rohkaistuneena ostin uusimman 20" iMacin, jonka satuin löytämään hyvään hintaan vähän kaytettynä. Minulla on uusin (opiskelija)versio AC:sta ja luultavasti tulee lähivuosina olemaan, joten Powermacin unohdin siksi. Luultavasti toimiva käyttis tulee olemaan jo suuri edistysaskel, ja tehokkaampaa rautaa ostan myöhemmin.p-veli kirjoitti: Tuosta näytönohjainvaatimuksesta olen hieman eri mieltä: mielestäni ArchiCad pyörii sujuvasti kaikilla uusilla maceillä.
Aiemmin käytimme töissä PM G5:ia, mutta niistä oli pakko luopua AC kymppiin siirryttäessä.
Jos rahaa olisi enemmän käytettävissä, valinta olisikin luultavasti MBP ja ulkoinen näyttö, mutta aloitetaan nytten näin. Kiitos avusta!
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka