Eli onko tämä HP loppujen lopuksi edes "yhteensopiva" macin kanssa? Vai onko Macille ainoastaan yhteensopivia vain Applen monitorit?
Viesti Kirjoittaja JMaccos »
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
... ja näyttö on kiinni varmaankin DVI kaapelilla.JMaccos kirjoitti:Ostin kyseisen monitorin ja tuli pari ongelmaa vastaan. Joissain kohtia ruutua (sivuissa enemmän, muttei täysin sivussa) tuo kuva "värisee" samaan tyyliin kuin joku vanha vessan lamppu. Ja punainen väri säteilee niin kovaa (Cubase4 ohjelmassa), että arskoi joutus pitää päässä kun hommia tekee, sokeaksi en halua tulla. Mikä siis avuksi? Monitorin brightness säätö ei auta yhtään, eikä calibrointi.Leffat kyllä näytti hyvälle, hyvin outoa.
Eli onko tämä HP loppujen lopuksi edes "yhteensopiva" macin kanssa? Vai onko Macille ainoastaan yhteensopivia vain Applen monitorit?
Kyllä vain, DVI-D Dual Link, niinkuin pitääkin.... ja näyttö on kiinni varmaankin DVI kaapelilla.
En ole Mac yhteensopimattomasta näytöstä kuullut.
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Järjestelmäasektuksista Näyttö -> Väri -> Kalibroi, niin sillä pääsee ainakin alkuun. Muista painaa myös sieltä se expertti tila päälle.JMaccos kirjoitti:Kyllä vain, DVI-D Dual Link, niinkuin pitääkin.... ja näyttö on kiinni varmaankin DVI kaapelilla.
En ole Mac yhteensopimattomasta näytöstä kuullut.
Tarkoitan tuolla "yhteensopimattomuudella", että tuon HPn yksityiskohtaiset säädöt on softana ja nuo softat/driverit on ainoastaan vaan PClle. Tämä tuli kantapään kautta siis todettua. Macille jää vain siis tuo OSX näytön calibrointi ja fyysiset brightness +/- nappulat HPn monitorissa. Eli en pääse esim tuota punasta väriä säätämään erikseen. Vai olisiko joku keino minkä olen missannut?
Mites tuossa Apple Cinema 30"ssa on nuo yksityiskohtaset säädöt? Taitaa olla myös softana? Olen ymmärtänyt että siinäkin on vain monitorissa pelkästään tuo brightness säätö.
Viesti Kirjoittaja TTH »
Käytätkö Cubase 4sta?Mulla sama näyttö eikä ole mitään ongelmia. Näyttö kalibroitu lainassa olleella laitteella - värit olivat tosin tässä yksilössä todella lähellä oikeaa jo ennen kalibrointiakin.
Viesti Kirjoittaja route-electrique »
Viesti Kirjoittaja TTH »
En. Kuvien kanssa olen touhunnut aika paljonkin ja värit ovat ihan kohdallaan. En tunne tuota ohjelmaa tarkemmin, mutta tuntuisi erikoiselta jos se aiheuttaisi ongelmia tietyn näytön kanssa.JMaccos kirjoitti:Käytätkö Cubase 4sta?Mulla sama näyttö eikä ole mitään ongelmia. Näyttö kalibroitu lainassa olleella laitteella - värit olivat tosin tässä yksilössä todella lähellä oikeaa jo ennen kalibrointiakin.
Kyllä kaikki muu tuntuu näyttävän melko hyvältä ruudulla. Leffatkin ok, kirkkaat punaiset kyllä, mutta ei häiritse. Ainoastaan tuossa Cubase4 ohjelmassa värit (varsinkin punainen) pomppaa silmille ja oikein sokeuttaa säteilyllään.En. Kuvien kanssa olen touhunnut aika paljonkin ja värit ovat ihan kohdallaan. En tunne tuota ohjelmaa tarkemmin, mutta tuntuisi erikoiselta jos se aiheuttaisi ongelmia tietyn näytön kanssa.
Näkyvätkö kuvat oikein näytöllä? Jos punainen hyökkää niin luulisi sen näkyvän parhaiten valokuvissa?
Viesti Kirjoittaja TTH »
Luulen että ongelma väreissä on olemassa ihan kaikessa, mutta värien voimakkuus ei vaan häiritse muussa käytössä niin paljon - kun ensin tottuisit neutraaleihin väreihin niin todennäköisesti rupeaisi häiritsemään muuallakin. En voi uskoa että ongelma johtuisi näytön tyypistä. Joko näyttö on viallinen tai sitten se on pahasti väärin kalibroitu tehtaan jäljiltä jostain syystä. Mitäs jos soittaisit liikkeeseen josta tuon ostit tai HP:n tukeen / huoltoon - jospa saisit vaihdettua tuon toiseen samanlaiseen? Itse en lähtisi maksamaan Applen näytöstä kovaa hintaa ilman hyvää syytä (ulkonäkö on kyllä ihan hyvä syy ainakin joillekin...). Eihän kellään tuttavallasi olisi kalibrointilaitteistoa että pääsisit kokeilemaan näytön kalibrointia? Uskoisin että kalibrointi ratkaisisi ongelman. Kannattaa silti kysyä huollostakin koska yleensä nämä ovat käsittääkseni olleet suhteellisen järkevissä säädöissä.JMaccos kirjoitti:
Kyllä kaikki muu tuntuu näyttävän melko hyvältä ruudulla. Leffatkin ok, kirkkaat punaiset kyllä, mutta ei häiritse. Ainoastaan tuossa Cubase4 ohjelmassa värit (varsinkin punainen) pomppaa silmille ja oikein sokeuttaa säteilyllään.
Mites muuten jos kokeilen vaihtaa tuohon Apple Cinema 30" näyttöön niin miten saan sen kytkettyä Mac Proohon kun se on 5 metrin päässä? HPn kytkin 5 metrin DVI-D Dual Link piuhalla, mutta tuossa Applessa taitaa olla jokin toinen systeemi (integroitu kaapeli näyttöön?), olenko oikeassa?
Harmittaa kyllä tässä vaiheessa ostella tuota Applen näyttöä, kun tammikuussa varmaan tulee uudet paremmat ja hinnat tippuu vanhoissa.Mutta ei tässä voi jäädä odottelemaankaan kun työtä pitäisi tehdä.
Viesti Kirjoittaja iler »
Luulen että ongelma väreissä on olemassa ihan kaikessa, mutta värien voimakkuus ei vaan häiritse muussa käytössä niin paljon - kun ensin tottuisit neutraaleihin väreihin niin todennäköisesti rupeaisi häiritsemään muuallakin. En voi uskoa että ongelma johtuisi näytön tyypistä. Joko näyttö on viallinen tai sitten se on pahasti väärin kalibroitu tehtaan jäljiltä jostain syystä. Mitäs jos soittaisit liikkeeseen josta tuon ostit tai HP:n tukeen / huoltoon - jospa saisit vaihdettua tuon toiseen samanlaiseen? Itse en lähtisi maksamaan Applen näytöstä kovaa hintaa ilman hyvää syytä (ulkonäkö on kyllä ihan hyvä syy ainakin joillekin...). Eihän kellään tuttavallasi olisi kalibrointilaitteistoa että pääsisit kokeilemaan näytön kalibrointia? Uskoisin että kalibrointi ratkaisisi ongelman. Kannattaa silti kysyä huollostakin koska yleensä nämä ovat käsittääkseni olleet suhteellisen järkevissä säädöissä.
Edit:
Kokeilepa vielä näytön mukana tullutta dual-dvi johtoa - jospa tuo pitkä johto on syypää ongelmiin tavalla tai toisella? Tuo kuvan värinä jäi minulta huomaamatta alunperin kommenteissasi. Se ei missään tapauksessa kuulu asiaan eli jos tekee samaa alkuperäiselläkin kaapelilla (ja tiedät koneen näytönohjaimen olevan kunnossa) niin heti vaan myyjään yhteyttä ja näyttö huoltoon tai uusi näyttö tilalle.
Kokeilin mukana tulleella 2m kaapelilla kyllä. Ei mitään eroa.Kyllä minullakin tuli heti mieleen, että kannattaa kokeilla lyhyempää piuhaa kuin tuo 5m pituinen. Ihan hyvin ongelma voi olla siinä.
Viesti Kirjoittaja TTH »
Minä kyllä ehdottaisin kokeilemaan kolmatta HP:tä, mutta ymmärrän hyvin jos mitta on jo täynnä. Applea ei ainakaan kannata ostaa ellei halua maksaa ulkonäöstä. Samsungin näyttöjen pitäisi olla hyviä. Muista en tiedä - jossain vaiheessahan tilanne oli se että käytännössä kaikissa 30" näytöissä (Samsungia lukuunottamatta) oli joku Philipsin paneeli sisällä ja erot näyttöjen välillä tosi pieniä. En tiedä päteekö vieläkin vai joko kuraa rupeaa saamaan isommassakin koossa (Enkä tarkoita kuralla nyt maanantaikappaleita vaan sitä että näyttö ei olisi edes ehjänä kovin hyvä)... No eipähän itseä harmita että tuli muutama kymppi maksettua lisää että sai pitkän takuun tähän omaan näyttöön.JMaccos kirjoitti:
Itseasiassa ekaa kertaa tuli oikeasti rikkinäinen HP, jonka vaihdoin sitte tähän. Oon jo tässä puoltoista viikkoa säätäny ja researchannu tän monitoriongelman kanssa ja ei oo saanu duunia tehtyä. Joten en kyllä aio enää kolmatta HPta kokeilla, pakko kokeilla muuta merkkiä, jos tässä aikoo päästä takaisin hommiinkin pian.
Mutta nyt olen niin sekaisin ja epävärma kaikista merkeistä, koska HP sai kummiskin melkein parhaita arvosteluita kaikista markkinoilla olevista näytöistä. "Gut feeling" sanoo, että Applen Cinema olisi varmasti toimiva, mutta kaikki sanoo että se on täysin ylihinnoiteltua vanhaa teknologiaa 2004 vuodelta ja tammikuussa 2009 luultavasti tulee uusia malleja ja vanhan hinnat tippuu, joten oon aivan sekaisin nyt mitä tekisin. Samsungin 305T voisin ehkä vielä testata, mutta tuolta liikkeestä mistä HPn tilasin, ei sitä löydy. LGtä ja Apple Cinemaa löytyisi kyllä. Onkohan tuo LG W3000H BN/30 mistään kotoisin?
Viesti Kirjoittaja Yoni »
Viesti Kirjoittaja perminna »
Viesti Kirjoittaja RiCe »
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”