Tietokoneena Applen tuote ?
-
Tietokoneena Applen tuote ?
Viesti Kirjoittaja Cigars »
Tarkoituksena on jälleen tietokoneen hankinta,
Onko Apple todella rahansa arvoinen? Onko kyseessä tietokone niille jotka eivät oikeasti ymmärrä koneiden päälle mutta
saavat näin vastineeksi yksinkertaistettua vastinetta tarpeilleen, muttei todellakaan maksamalleen rahalle. Jos siis katsotaan pellin alle.
Itse olen pohtinut Applen hankkimista, ehkä johtuen siitä että sillä on mainioita ohjelmia. Vaikka suunnitteluun tms. Ja olen myös kuullut
hyviä palautteita imac,macpro,minimac, etc Mutta kun päädyn lukemaan hintaa niin ei voi kun ihmetellä.
Oma kohtaisesti olen aina itse kasannut koneen ja katsonut sen mitä tarvitsee. Os.. Windows/linux. Myös maksanut vain siitä. Huolenaiheeni taitaa olla
jo selvä -> hinta suhteutettuna sinne "pellin" alle.
Ideanahan Applea ajatellen ja ulkoisesti asiakasta ajatellen tuo kokonaisuus on hieno ja varmasti toimiva. Ja Lumi-Leopardi
on siisti ja selvillä seteillä kasattu ympäristö. Ei mitään liikaa. Pientä hifiä.
Tutustuin teidän sivuilanne "hackintosh" käsitteeseen. Selväksi kävi ettei asiaa ollut kummemin jatkettu. Ehkä siihen on syynsä.
Ja tottahan se on ettei kyseinen kone ole varmastikkaan tapa tutustua juuri Mac:in maailmaan. Yhteisöön.
Kyseessähän on vain tietokone. Kuori ja käyttöjärjestelmä monille Ilmeisesti. Unohda kasa komponentteja, ja muita oheislaitteita. Valitse yksinkertaisuus
<- ( tähän käsitteeseen olen törmännyt soitelleessani muutamiin ("kaikki on sitten vain niin simppeliä") liikkeisiin kysyäkseni yhteensopivuuksista.Taikka sitten ihmetelläkseni myyjän kanssa sellaisia asioita kuin mistä asiakas maksaa tuotteessa)
Tosin pääsin komponeista, ohjelmista.. ja sellaisesta kuin "Basic Input-Output System" (mikä lie )kysymään jolloin myyjä toikaisi ettei osaisi vastata tuollaisiin syvällisiin kysymyksiin..
että olisi parempi että tulisin paikan päälle ja sitten hän kertoisi. Vai mikä häh Oli muuten piristävä vaikutus syksyiseen ilmaan. Vastausien äiti. Ehkä käyn kaupassa hakemassa jatkoa tälle, who knows
Jos teistä joku voisi asiallisesti kertoa kokemuksistaan ja valaista hieman tätä -varmasti- kirjoitus virheitä omaavaa tylsää puhettani, ja ihmettelyä Applesta.
Entä muuten pelit, ja muut windows ohjelmat? Tuleeko helposti ongelmia?
Niin..Ja herra jestas kumotkaa tuo hinta laatu samalla. Sanokaa että se on vain niin hyvä, ja YKSINKERTAINEN.
Se vaan palvelee täydellisesti ja se on tietokone. Se on apple en ikinä vaihtaisi takaisin tietokoneseen. "Pc:hen"
Jos jollekkin tämän lukeneelle jäi käsitys ivallisuudesta applea kohtaan. Se ei ole ollut tarkoitukseni. Vain ajatuksia, kuulopuheita, ja päätöstä vailla oleva osto.
Kiitos teille jotka valitsette jeesata jörmyä tiellään,
Kiitos
Cigars
-
Re: Tietokoneena Applen tuote ?
Viesti Kirjoittaja rthghdfger »
Se on.Cigars kirjoitti:Niin..Ja herra jestas kumotkaa tuo hinta laatu samalla. Sanokaa että se on vain niin hyvä, ja YKSINKERTAINEN.
Se vaan palvelee täydellisesti ja se on tietokone. Se on apple en ikinä vaihtaisi takaisin tietokoneseen. "Pc:hen"![]()
Mutta jos haluat säätää BIOSia, niin sitä et löydä maceista. Et välttämättä löydä yhteisöllisyyttäkään, koska se ei kuulu hintaan. Kyse on laitteista, joilla suoritetaan erilaisia tehtäviä. Mieti oikeasti, onko tietokone sinulle työ- tai kommunikointiväline, jolloin laite on sinun ja tekemiesi asioiden välissä. Jos työsi tai harrastuksesi on katsoa, mitä siellä koneen sisällä on, rakennella ja viritellä, saat pc:stä paremman laatu/hinta-suhteen.
Jos sulla on raha tiukassa, etkä usko macciin laittamiesi rahojen tuovan jotain tilalle, unohda ne. Saa täällä foorumilla olla millä laitteella tahansa.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Pieni huomautus. Apple on firma, Macit ovat tietokoneita.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Vain onko Apple/Macin kokonaisuus hyvä. Kannattaako vaihtaa., ostanko vaikka kaksi taikka kolme mäkkiä

![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Ompas suppeaa, kiitos kuitenkin. Ei mua saitti kiinnosta. Vaan se mitä voisi avartaa. Applen maailma. Ja olen kiinnostunut kuulemaan kokemuksista.
En siis tarvitse oletuksia itsestäni/harrastuksistani vaan ihan jotain mihin voin verrata.
Arvelinkin ettei kirjoitus taitoni riitä tähän

-
Viesti Kirjoittaja nallemaija »
On varmaan "suppeaa" siitäkin syystä että tämä foorumi on täynnä näitä samanlaisia keskusteluja Macien hyvyydestä tai huonoudesta. Tuolla ylälaidassa on se haku-kenttä. Googlekin varmaan auttaa.Cigars kirjoitti:Ompas suppeaa, kiitos kuitenkin. Ei mua saitti kiinnosta. Vaan se mitä voisi avartaa. Applen maailma. Ja olen kiinnostunut kuulemaan kokemuksista.
En siis tarvitse oletuksia itsestäni/harrastuksistani vaan ihan jotain mihin voin verrata.
Arvelinkin ettei kirjoitus tatoni riitä tähäntuota joo tiedän että apple on yritys etc. Kiitos siitäkin
Tärkeää olisi myös tietää mitä aiot sillä koneella tehdä.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Maccia ei voi verrata osista itse kasattuun koneeseen. Mistä saat osat rakentaaksesi 27" iMacin kun sitä ei merkkivalmistajatkaan ole kyenneet tekemään. Eikä Mac mininkään rakentaminen niin helppoa ole kun sitäkään ei tarjoa isoista valmistajista kukaan muu.
Järkytä omaa hintakäsitystäs vielä lisää ja selaa tämän foorumin Myydään-palstaa. Menee viikon yöunet kun näet mitä ihmiset pyytää kolme vuotta vanhasta Macbookista tai iMacista. Ja ne menee vielä kaupaksikin.
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
Tässä uudessa MBP:ssa on paras näyttö mitä läppäreissä ikinä nähnyt. Myöskin touchpadi on paras ikinä.
PC-käyttäjät eivät myöskään tajua sitä että OSX ei tarvitse joka kuukausi uutta prossua jotta Office toimii.
Melkeinpä kaikille Windowsohjelmille on vastine OSX:ssä. Messengerkin on käännetty OSX:lle ihan Microsoftin toimesta.
Itellä on vanha PuuCee jolla pelailen Battlefieldejä yms. Tietysti jos BootCampilla laittaisi XP:n rinnalle niin ei tarviis edes tuota PuuCeetä enää.
Sen perusteella että olet verkkokaupan ständillä testannut 2,5min, et voi sanoa Mäkistä vielä mitään. Kun oikeasti olet käyttänyt päivän tai kaksi, huomaat miksi Mäkkiä hehkutetaan.
Viimevuoden syksynä kokeilin ekaa kertaa iMacia ja samalla hetkellä päätin että meikäläisestä tulee Mäkkikäyttäjä.
http://sisainenaani.com
-
Mutta minä pyydän jeesiä teiltä jotka ilmeisesti ovat henkeen ja vereen omenoita.
Ei ole siis kyse siitä että yrittäisin todistaa yrityksien paremmuuksia vaan ihan
yksityishenkilönä haen infoa mahdolliseen uuteen tuuleen..
Kiitos

-
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Tuolla on aika paljon kokemuksia Macciin siirtymisistä PC-vuosien jälkeen. Omakohtaisesti en voi, kuin kehua kaikkien näiden Windows -vuosien jälkeen.Cigars kirjoitti:Ymmärrettävää, tylsä topic teille kokeneet sivuston tallaajat.
Mutta minä pyydän jeesiä teiltä jotka ilmeisesti ovat henkeen ja vereen omenoita.
Ei ole siis kyse siitä että yrittäisin todistaa yrityksien paremmuuksia vaan ihan
yksityishenkilönä haen infoa mahdolliseen uuteen tuuleen..
Kiitos
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Lähdin mielestäni keskustelemaan ihan asialliselta pohjalta. Sekään ei tainnut miellyttää.Cigars kirjoitti:Bios:in säätö no ei.. pahoillani etten osannut paremmin tuota artikuloida tekstiini paremmin. Siitä ei ole kyse eikä mistään muustakaan rakentelusta.
Vain onko Apple/Macin kokonaisuus hyvä. Kannattaako vaihtaa., ostanko vaikka kaksi taikka kolme mäkkiäriippuu tarpeistani!!
![]()
Ompas suppeaa, kiitos kuitenkin. Ei mua saitti kiinnosta. Vaan se mitä voisi avartaa. Applen maailma. Ja olen kiinnostunut kuulemaan kokemuksista.
Arvelinkin ettei kirjoitus taitoni riitä tähäntuota joo tiedän että apple on yritys etc. Kiitos siitäkin
Omat kokemukset maceista (6–7 vuotta) ovat johtaneet juuri tuohon epäilyysi, että pitäisikö niitä ostaa 2 tai jopa 3? Windows-aikaan taloudessa oli kerrallaan yksi kone, nyt niitä on viisi (jos lasketaan kaikki Applet). Rahankulu on aivan toista luokkaa, kokosin itse pc-koneeni kymmenen vuoden ajan.
Foorumi on täynnä kokemuksia. Aloita käymälllä läpi sen otsikon alta, joka kuvaa käyttöäsi. Foorumin otsikot kertovat mielestäni aika hyvin siitäkin, mihin macceja käytetään. Laita sitten joku tarkempi kysymys. Hintapolitiikan kaikki tietävät.
-
Viesti Kirjoittaja -wk- »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
PC on enempi kustomoitavissa ja jollekin sekin on etu ja toisia ei taas kiinnosta yhtään vaihella tai valikoida ite osia. Tehoa PC-puolelta saa lähes poikkeuksetta enemmän per euro verrattuna Maciin, etenkin käytetyissä koneissa. Siitä päästäänkin taas siihen että Macit pitää sen arvonsa kun ne ovat harvinaisempia kuin perus-PC:t, PC-puolella on vähän persoonallisuutta ja uutta osaa pukkaa jo kun entinen on vasta saatu kaupan hyllylle.
Käyttis on myös oleellinen osa konetta, OS X ei ilman säätämistä pyöri kuin niissä Applen koneissa ja jos Windows on maanalainen paikka eikä Linuxia osaa tai halua käyttää niin OS X:hän on käytännössä se ainut vaihtoehto tai sitten ei osta tietokonetta ollenkaan.
Mutta, joudut ite kokeilemaan.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Vastaan tähän kun kukaan muu ei ole kerennyt... Jos puhutaan käyttöjärjestelmästä, niin se on tarkoitettu mielestäni niille, jotka eivät halua ymmärtää kaikkea vaan haluavat tehdä sillä sen, mitä tarvitsee, eikä kadottaa motivaatiota ylimääräiseen säätämiseen (alun totuttelun jälkeen). Vastapainoksi OS X tarjoaa taas tehokäyttäjälle melkein rajattomat mahdollisuudet tehdä mitä vain, toisin kuin esim Windows. Tähän ihastuin kun olin tottunut käyttämään Linuxia ennenkuin siirryin Maciin. Linuxissa käyttöjärjestelmän tarjoamat palvelut middleware-tasolla toimii osin samalla tavalla mitä OS X:ssä, mutta OS X on valovuoden edellä niiden käytön helppoudessa ja tehokkuudessa. Ts. OS X:ssä ne tehdään nykyaikaisella tavalla, kun Linux laahaa vielä osin 80-luvulla.Cigars kirjoitti:Onko kyseessä tietokone niille jotka eivät oikeasti ymmärrä koneiden päälle
-
Viesti Kirjoittaja Geemies »
MacBook Pro 15" ostin. Päivääkään en ole katunut. Olihan tuo kallis, mutta hivelee silmää ;-), ei ole tarvinnut asennella virustorjuntoja, palomuuria eikä väkertää ajurien kanssa ym. johon meni hermot jo työn puolesta. Peleistä pelaan oikeastaan vain Blizzardin tuotteita ja näissä Mac-toimivuus on erinomainen.
Okei, samalla rahalla olisin saanut melkoisen bitinvääntäjän jos olisin itse rakentanut. Läppäreissä hintaeroa ei ollut sitten kuin muutama satanen. Vistannus ja se että en halua väkertää vapaa-aikanani koneiden kanssa, käänsi kelkan Maciin.
Jos joskus tulee ikävä Winkkaria tai Linuxia niin ne voi tuohon asentaa. On ne virtuaalikoneina tuolla oleilemassa, mutta 99% teen OS X:n puolella.
Kyllähän tuohonkin on tullut päivitykset asennettua. Laitepuolella on ollut vikaa kärvähtäneen emon puolella ja akkukin vetää viimeisiään. Ehkä ei enää ole sitä viimeisintä tekniikkaa, mutta enpä pahemmin tuota vääntöä ole kaivannut. Mutta ei se nyt mikään jumalkone ole. Paras minulle.
-
Viesti Kirjoittaja yanimage »
-
Viesti Kirjoittaja jpsuominen »
Jotkut Macit ovat rahansa arvoisia, toiset ei ehkä niinkään. Itse hommasin juuri 27" iMacin juurikin hinta/laatusuhteen vuoksi. Pelkkä vastaava näyttö (no, vähän isompi, eli 30") maksoi lähikaupoissa tuollaiset 1300-1400 euroa, joten eipä tuolle neliydinprossulle, kohtuu hyvälle näyttikselle ja 8 gigan muistille enää paljoa hintaa jäänyt. Ja kun estetiikkakin oli sen verran ratkaisevassa roolissa (eihän sitä voi antiikisen Billnäsin kirjoituspöydän päälle mitään rohjoa ATX-koteloa laittaa...), niin valinta oli loppujen lopuksi melko itsestään selvä.Cigars kirjoitti: Onko Apple todella rahansa arvoinen? Onko kyseessä tietokone niille jotka eivät oikeasti ymmärrä koneiden päälle mutta
saavat näin vastineeksi yksinkertaistettua vastinetta tarpeilleen, muttei todellakaan maksamalleen rahalle. Jos siis katsotaan pellin alle.
...
Niin..Ja herra jestas kumotkaa tuo hinta laatu samalla. Sanokaa että se on vain niin hyvä, ja YKSINKERTAINEN.
Se vaan palvelee täydellisesti ja se on tietokone. Se on apple en ikinä vaihtaisi takaisin tietokoneseen. "Pc:hen"![]()
Tuota hyvyyttä en kuitenkaan lähtisi mitenkään sokeasti huutelemaan. Toki, on se hyvä, tarkoittaen että sillä saa hommat (itselläni lähinnä Safari, iPhoto, iMovie ja Steamin pelit) hoidettua, mutta niin on saanut myös kaikilla omistamillani Windows ja Linux-koneillakin. Helppokäyttöisyyteen on kieltämättä panostettu. Verkkotulostinta asentaessani olin vielä pää pöytälaatikossa ajurilevyä etsimässä kun sivusilmällä huomasin laitteen jo asentuneen käyttövalmiiksi. Noin sen kuuluisikin toimia. Ongelmia ei ole pahasti ollut, mitä nyt yhteiselo talon Windows-koneiden kanssa ei ole täysin saumatonta. Hampaiden kiristystä on aiheuttanut lähinnä NTFS-formatoitu verkkolevy joka ei tahdo oikein toimia, mutta onneksi noita USB-levyjäkin on huusholli täys, niin mikään ylitsepääsemätön ongelma tuo ei ole.
Kaiken kaikkeaan olen hyvin tyytyväinen ostokseeni, ja melko suurella todennäköisyydellä tulee seuraavakin tietokoneostokseni suuntautuman Apple-liikkeeseen.
EDIT: Nämä jutut hinta/laatusuhteesta koskee siis uusia koneita. Käytetyistä pyydetään niin poskettomia hintoja, että niihin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan.
-
Viesti Kirjoittaja mikian »
OS X:ssä on ehdottomasti toimivimpia integraatioita kaiken suhteen mitä olen nähnyt. Toki tämä toimii ainoastaan silloin kun tekee asiat kuten Apple on ne suunnitellut eikä yritäkään tehdä asioita toisin. Osa tykkää, osa vihaa. Ja ennen kuin kukaan jatkaa Windows maailmassa, kyllä, Windows-Office-MS:n serverituotteet on paljon parempia integroinnissa, mutta eipä kukaan normaalisti käytä Exchange tiliä kotonaan.
Esimerkkinä, en ole vielä törmännyt yhteenkään valmiiseen toteutukseen, jossa kaikki toimisi yhtä hienosti kuin MobileMe:n kanssa, eli lisään läppärillä uuden kontaktin, otan iPhonen taskusta ja kontakti on ilmestynyt sinnekin. Tai täydellinen läpinäkyvyys iDiskin kanssa, kaikki tiedostot mitä tallennan vain ilmestyy netinkin kautta saataville.
Toinen asia, mitä monikaan ei tunnut tietävän tai ainakaan mainostavan (toki ymmärrän että ei ehkä ole kaikkien ensimmäinen käyttötarve) on ominkielisyyden tuki. Tällä koneella on vain äärettömän helppoa vaihtaa käytettävää kieltä, mitä kirjoittaa. Ja OS X + MBP on edelleen ainoa järjestelmä, jossa voin kirjoittaa käsin kiinan merkkejä...
Tiivistettynä, jos haluaa simppelin systeemin missä voi säätämisen sijaan keskittyä asioiden tekemiseen, OS X on yksi parhaimmista. Jos haluaa säätää päivät pitkät, ei tämä ole oikea systeemi, parempia vaihtoehtoja löytyy. Ja itse käytän kaikkia järjestelmiä tarpeen mukaan, Applen läppäri on kuitenkin tullut ja jäänyt jokapäiväiseen käyttöön.
-
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
Eiköhän sitä yksi Omena ole haettava sieltä kaupasta

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
---"Mcpekkis" jätä vastaamatta jos törmäät Cigars:in kirjoittamaan ketjuun----------------
Hopeinen Omena on avoin ja maksuton keskustelufoorumi kaikille Applen tuotteista kiinnostuneille
-
Viesti Kirjoittaja jpsuominen »
No eipä ole ainakaan meikäläisellä kumpikaan noista syynä, vaan ihan yksinkertaisesti se, että samalla rahalla ei paremmin tarpeisiini sopivaa pakettia löytynyt.mikian kirjoitti:Paljon on mielipiteitä ja tekstiä, mutta jotenkin tuntuu että kaiki vastaukset on jotenkin kaukana siitä pienestä seikasta joka taatusti kaikilla on syynä. Yksinkertaisuus. Innovatiivisuus.
-
Viesti Kirjoittaja ih »
Gigantissa Dellin 27" 2560x1440 895€.jpsuominen kirjoitti: Pelkkä vastaava näyttö (no, vähän isompi, eli 30") maksoi lähikaupoissa tuollaiset 1300-1400 euroa
-
Cigars kirjoitti: --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
---"Mcpekkis" jätä vastaamatta jos törmäät Cigars:in kirjoittamaan ketjuun----------------
Hopeinen Omena on avoin ja maksuton keskustelufoorumi kaikille Applen tuotteista kiinnostuneille
Muuta en voi enää sanoa kuin etten ymmärrä tätä lainkaan.

-
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
OK. iMac 27" AppleStoressa 1749€ eli sen tietsikan hinta on 854 €. On se persketin kallis!ih kirjoitti:Gigantissa Dellin 27" 2560x1440 895€.jpsuominen kirjoitti: Pelkkä vastaava näyttö (no, vähän isompi, eli 30") maksoi lähikaupoissa tuollaiset 1300-1400 euroa
-
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Meikäläiselle sen sijaan molemmat. Koska tietokone on minulle ensisijaisesti työväline, minulla ei todellakaan ole varaa mihinkään Windowsiin, Linuxista puhumattakaan. Koska se on myös pääasiallinen elinkeinon tuottaja, pistän mielelläni hiukan rahaa siihen innovaatioon. Etenkin, kun muistan miten kehnoja työvälineitä "mikrotietokoneet" olivat 1980-luvun alkupuolella.jpsuominen kirjoitti:No eipä ole ainakaan meikäläisellä kumpikaan noista syynä, vaan ihan yksinkertaisesti se, että samalla rahalla ei paremmin tarpeisiini sopivaa pakettia löytynyt.mikian kirjoitti:Paljon on mielipiteitä ja tekstiä, mutta jotenkin tuntuu että kaiki vastaukset on jotenkin kaukana siitä pienestä seikasta joka taatusti kaikilla on syynä. Yksinkertaisuus. Innovatiivisuus.
En tosin myöskään ole löytänyt paremmin tarpeisiini sopivaa pakettia - millään rahalla.
-
Viesti Kirjoittaja aritko »
EDIT: Aloitusviesti näköjään palautettu.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka