MTV3 menee välillä pause-tilaan itsestään. Joskus heti kun sitä aloittaa katsomaan, joskus jonkun välianimaation kanssa (esim. MTV3:n päivän ammu nuolia -chattipelin välianimaatio pausettaa aina). Kuva ja ääni pysähtyvät, jatkaa voi kaukosäätimen live-näppäimellä tai "kelaa tallennuksen loppuun" näppäimellä. Myös kanavan vaihtaminen edes takaisin auttaa... kunnes kuva aikanaan taas jähmettyy. Ongelmaa ei ole muilla kanavilla! Laitoin jo Elgatolle sähköpostia, joten katsellaan mitä sieltä sanovat. Teillä ideoita?
Muita kokemuksia itse laitteesta: Ensinnäkin olen tyytyväinen, EyeTV tekee mitä haluan - toimii kakkostelkkarina. Vielä kun MTV3:n pulmat saisi ratkeamaan niin kaikki on hyvin.
Asun Espoossa metsän/pellon laidalla pienessä kerrostalossa ja mukana tullut antenni vastaanottaa 12 kanavaa hyvin. Lisäsin vielä pienen vahvistimen antennipiuhaan varmuudeksi, mutta ilmankaan ongelmia ei pahemmin ollut. Kuva on hyvä ja kaikkia pääkanavia katselee ongelmitta (paitsi mainitut ongelmat poikkeuksena). Jostain syystä VIISI-kanavalla ääni pätkii, mutta en tiedä mistä se johtuu - koko kanava ei paljoa kiinnosta, joten samapa tuo. YLE1:llä tekstitys puuttuu, kuten joku täälläkin valitteli, mutta se on ohjelmisto-ongelma tms. joka Elgatollakin lienee jo tiedossa.
Hassua kyllä, taloyhtiön antennista eli seinäpistokkeen kautta EyeTV ei löytänyt kuin 7 kanavaa (mm. MTV3 puuttui kokonaan) ja niistäkin osa näkyi huonosti. Eipä tässä mitään muuten, mutta taloyhtiömme antenni on digipäivitetty ja Nokia 260T vastaanottaa samasta piuhasta kaikki kanavat oikein hyvin. (EyeTV oli kokeiluhetkellä ainoa antenniin kytketty laite, joten jakohäiriöstäkään ei voi olla kysymys.) Minulle tällä ei ollut merkitystä, koska EyeTV tuli joka tapauksessa kakkostelkkariksi huoneeseen jossa ei ole antennipistoketta, mutta omituinen havainto silti. Ja kokeilin kyllä auto tunea moneen kertaan!
EyeTV:n kaukosäätidin vaikuttaa hieman suuntahakuiselta, mutta toimii oikeaan suuntaan osoitettuna hyvin. Olen nostanut EyeTV-boksin pystyasentoon siten että IR-vastaanotin on vähän korkeammalla. Ainoa ongelma kaukosäädön kanssa liittyy Finderiin. Olen laittanut EyeTV:n käynnistymään automaattisesti sisään kirjautuessa, jolloin se jää taustalle. Kun painan kaukosäätimestä virtanappia ja full-screen-nappia (hold), televisiokuva ilmestyy koko ruudulle. Koska Finder on kuitenkin aktiivinen ikkuna, jää dock ruudun alareunaan ja Finderin valikkopalkki ylös.
Joudun hiirellä klikkaamaan televisiokuvan aktiiviseksi, jotta nämä katoavat. Pieni vaiva kun joudun kuitenkin koneelle loggaamaan televisiota katsellakseni, sen tekee siinä samalla ja sitten voi kaukosäätimen kanssa perääntyä koneen äärestä rauhassa katselemaan. Mutta toki jos joku tähänkin ratkaisun keksii, niin kuulen mielelläni!
Ohjelman tallennusominaisuuksiin en ole pahemmin perehtynyt, enkä niitä hirveästi odota tarvitsevani kun päätelkkarin digiboksissa on kiintolevy ja sitäkin käytän vain aniharvoin nauhoittaakseni jonkun ohjelman. Kuvan pausettaminen on kuitenkin hyvä ominaisuus, jota tulee käytettyä ja joka toimii kokeilujeni mukaan hyvin EyeTV:ssä. Mitä nyt MTV3 on vähän turhankin innokas menemään pauselle - muut kanavat toimivat kuten haluan.

Joku kyseli jossain vaiheessa miten EyeTV:n kuvasuhteet toimivat. iMacissani on wide-näyttö, joten minulle tämä oli tärkeä asia. Voin todeta, että toimivat kohtuullisesti. Aspect ration voi valikosta valita neljästä manuaalisesta: 4:3, 14:9, 16:9 ja WIDE. Jos laitan 16:9, leikkautuvat 4:3 ohjelmasta alareunat (tai mustat palkit jos siinä sellaiset oli), pois. Toiminto on menussa, enkä ole löytänyt sitä kaukosäätimestä. Toiminnan voi myös automatisoida: tällöin digisignaalin mukainen kuvasuhde astuu automattisesti voimaan. Anamorfiset lähetykset näkyvät koko wide-näytön leveydeltä ja 4:3-lähetykset näkyvät mustien pystypalkkien kera. Automaatio on siis hyvä juttu ja minulla käytössä, mutta ongelmallisia ovat lähinnä lähetykset jotka tulevat 4:3-signaalilla sururaitojen kera, lähinnä jotkut subtv:n ohjelmat. Niissä on mustat palkit kaikilla laidoilla ja 16:9 pitäisi asettaa manuaalisesti, mutta koska se pitäisi tehdä menusta käsin, ei sitä tule tehtyä. Käytännössä ongelma on kuitenkin pieni, koska useat wide-ohjelmat tulevat anamorfisina ja näkyvät oikein ja ne muutamat joissa on sururaitoja niin kelpaavat. Joku välimuotoautomaatio olisi silti ehkä hyvä olla...
Jännää kyllä, EyeTV on tuonut mukanaan myös itselleni ennakoimattoman käyttötavan. Alkuperäinen ajatukseni oli tehdä sillä iMacista kätevä kakkostelevisio. iMac on minulla pääasiassa Internet-käytössä ja näin sillä olisi kaksi erillistä käyttötarkoitusta: surffilauta ja televisio (fullscreen). Olen kuitenkin huomannut myös yhdistäväni nämä - nytkin ruudulla on pienessä ikkunassa televisiokuva, vaikka alkujaan ajattelin että televisiota katselen vain kokoruudulta kun en käytä tietokonetta. Telkkarin katselu desktopilla toimii juuri niin hyvin kuin haluaisi ja kaukosäätimellä kanavaa voi vaihtaa ilman että tarvitsee hiirellä sohia.
iMacin mukana tulleet Applen "omat" pallokaiuttimet toimivat muuten todella hyvin televisioäänentoistossa. Kotiteattereihin tottuneellekin nämä ovat kakkostelevision ääneksi todella hyvät, kun tietää mitä muovista piipitystä monista pikkutelkkareista kuulee.
Ostin EyeTV:n Varimportista Helsingistä. Heille on ilmeisesti tulossa sellainen myös demoon liikkeeseen, joten jos joku haluaa tuota nähdä toiminnassa niin kannattaa kysellä: http://www.varimport.fi/