Hei,
Olen ostamassa itselleni uutta Macia, mutta en osaa päättää millaisen koneen sitä ostaisi. Tällä hetkellä käytössä vuoden 2006 iMac intel core 2 duo. Koneeseen oon ollut erittäin tyytyväinen, mutta rupee tämä vanhuus pikkuhiljaa tuntumaan mm. kuvanmuokkausohjelmien kanssa. Piirtopöytää käytän hiirenä ja maalailu Photarilla ei oikein enää suju, koska hiiri tulee jäljessä x) Muitakin hitauksia on ilmennyt.
Mietin nyt enimmäkseen pöytäkoneen ja läppärin väliltä.
2.6GHz MacBook Pro 13" i5
Jos läppärin ostan, pitäisi sen olla pienikokoinen. Muuten sitä ei tuu raahattua mukaan ja olis sama ostaa suoraan se pöytäkone. Mietin nyt kuitenkin, että kuvien kanssa ja piirtopöydän kanssa olis kuitenkin isommalle näytölle tarvetta. Vaihtoehtona olisi sitten läppärin lisäksi isompi näyttö. Mietin nyt tuleeko akun keston kanssa sitten ongelmia? Tietokonetta käytän melkeinpä kaiken vapaa-ajan.
2.5GHz iMac 21,5" i5
Toisena vaihtoehtona jo tutuksi tullut iMac. Tässä olis mun käyttöön riittävät tehot, muisti, kovalevy jne. Tätä ei kuitenkaan niin vain napata mukaan, mutta kakkoskoneeksi vois ostaa sitten jonkun vanhemman läppärin niitä reissuja varten, kun konetta muualla tarttee tai haluaa makoilla sohvalla ja surffata netissä.
2.3GHz Mac mini i7
Kolmantena vaihtoehtona olis tämmönen ihan uus tuttavuus. Muistia on se 4Gt, mutta luultavasti lisäisin sen ainakin 8Gt. Kaveriksi joku 27" näyttö (tuskin Applen). Vaihtoehto olis siis myös halvin ja kaverina mukavan kokoinen näyttö. Mietin lähinnä tuota 2.3GHz, että onko riittävä.
Mitäs mielipiteitä teiltä löytyisi? Itse alan kallistua tuohon Minin suuntaan. Läppäri vois olla parempi hommata kakkoskoneeksi. Nytkin tietokone 24/7 päällä.
Valinnan vaikeus
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Valinnan vaikeus
Viesti Kirjoittaja Layil »
Viimeksi muokannut Layil, 12.11.2013 klo 18.47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Macbook Pro Retina 13" / 8 Gt / 1Tb / MacOS High Sierra 10.13.1
iPhone 6 / 64Gb
iPod nano / 16Gb
iPhone 6 / 64Gb
iPod nano / 16Gb
-
Re: Valinnan vaikeus
Viesti Kirjoittaja tkt »
Kuvaillussa käytössä akunkestosta tuskin tulee ongelma. Jos kannettavalla koneella korvaa pöytäkoneen, niin ongelma on suurempi pöytätilan tarve ja tietty vaiva koneen irrottamisessa ja kytkettäessä. Jos konetta ei ikinä irrota, niin kannettavassa on aika paljon turhia osia.
Kannettavan ja pöytäkoneen yhdistelma tuo myös oman mutkikkuutensa. Oikeiden tiedostojen ja ohjelmaversioiden pitäminen sykronissa koneiden välillä voi olla pulmallista. Mikäli tykkää värkkäämisestä ja koneen kanssa puuhaamisesta, niin tässä voi olla sopiva ikuisuusprojekti. Pilvipalveluissa voi olla yksi ratkaisun avain.
Minin ja iMacin osalta erottavana tekijänä on ulkoisten ominaisuuksien lisäksi lähinnä näytönohjain. Mini ei ole tässä parhaimmillaan, mutta toisaalta hintatekijä ja näytön valinnan vaihtoehdot ovat eduksi. IMacissä pieni pöytätilantarve ja mahdollisuus saavuttaa lähes täysi langattomuus ovat etuina.
Lopulta päätös on tehtävä itse. Paras vaihtoehto on se, mikä tuntuu itsestä parhaalta. Itse päädyin iMac 27 ja iPad yhdistelmään. IMacille on oma paikka työpöydällä ja iPadia käytetään maailmalla (ja sohvalla.) IPad on minusta melkolailla näppärämpi kuin kannettava tietokone. Kannettava tarvitsee oikeasti pöydän tai käyttöalustan, mutta iPadia voi pitää kädessä. Ettei homma mene liian helpoksi, niin iPadistakin on erilaisia versioita.
Mikä on tämän kirjoituksen lopputulema. Hmm. Ota se kone, joka sopii parhaiten verhojen väriin.
--Ari
Kannettavan ja pöytäkoneen yhdistelma tuo myös oman mutkikkuutensa. Oikeiden tiedostojen ja ohjelmaversioiden pitäminen sykronissa koneiden välillä voi olla pulmallista. Mikäli tykkää värkkäämisestä ja koneen kanssa puuhaamisesta, niin tässä voi olla sopiva ikuisuusprojekti. Pilvipalveluissa voi olla yksi ratkaisun avain.
Minin ja iMacin osalta erottavana tekijänä on ulkoisten ominaisuuksien lisäksi lähinnä näytönohjain. Mini ei ole tässä parhaimmillaan, mutta toisaalta hintatekijä ja näytön valinnan vaihtoehdot ovat eduksi. IMacissä pieni pöytätilantarve ja mahdollisuus saavuttaa lähes täysi langattomuus ovat etuina.
Lopulta päätös on tehtävä itse. Paras vaihtoehto on se, mikä tuntuu itsestä parhaalta. Itse päädyin iMac 27 ja iPad yhdistelmään. IMacille on oma paikka työpöydällä ja iPadia käytetään maailmalla (ja sohvalla.) IPad on minusta melkolailla näppärämpi kuin kannettava tietokone. Kannettava tarvitsee oikeasti pöydän tai käyttöalustan, mutta iPadia voi pitää kädessä. Ettei homma mene liian helpoksi, niin iPadistakin on erilaisia versioita.
Mikä on tämän kirjoituksen lopputulema. Hmm. Ota se kone, joka sopii parhaiten verhojen väriin.
--Ari
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Mulle tuli just mini i7 prossulla, 16GB muistilla ja NEC näyttö, ensikokemukset:
- Aluksi sisäisellä levyllä tuli muistettua miksi olen arvellut että kaikissa koneissa pitäisi olla SSD, nyt asennettu USB3'n taakse SSD'lle käyttis odotellessa kaapelia. Otit minkä otit niin katso että käyttis tulee SSD'lle.
- Mini on nopea, äänetön ja pieni, aikamoinen insinöörityön taidonnäyte
- Mini on noista ainoa johon voit itse lisätä halutessasi muistia
- NEC näyttö on tosi kiva edellisen imacin jälkeen, toki imacissakin on ihan hyvä näyttö...
- Minin sisäänrakennettu kaiutin on aika onneton
- Ei tullut ajateltua ettei minissä ole mikkiä eikä kameraa, tuli mieleen vasta kun joku soitti skypellä... Tähän asti kaikki vaihtoehdot ollut rumia
- Muutenkin parhaankin näköiset näytöt tuntuvat kohtuu rumilta imäkkiin verrattuna
- Aluksi sisäisellä levyllä tuli muistettua miksi olen arvellut että kaikissa koneissa pitäisi olla SSD, nyt asennettu USB3'n taakse SSD'lle käyttis odotellessa kaapelia. Otit minkä otit niin katso että käyttis tulee SSD'lle.
- Mini on nopea, äänetön ja pieni, aikamoinen insinöörityön taidonnäyte
- Mini on noista ainoa johon voit itse lisätä halutessasi muistia
- NEC näyttö on tosi kiva edellisen imacin jälkeen, toki imacissakin on ihan hyvä näyttö...
- Minin sisäänrakennettu kaiutin on aika onneton
- Ei tullut ajateltua ettei minissä ole mikkiä eikä kameraa, tuli mieleen vasta kun joku soitti skypellä... Tähän asti kaikki vaihtoehdot ollut rumia
- Muutenkin parhaankin näköiset näytöt tuntuvat kohtuu rumilta imäkkiin verrattuna
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Mini on äänetön niin pitkään, kun sitä ei kuormita liikaa. Jos esimerkiksi laittaa muistikortin lukijaan ja selaa suurikokoisia kuvatiedostoja Adoben Bridgellä, prossun lämmöt ovat muutamassa minuutissa lähellä sataa astetta ja kone tuhisee sen minkä pystyy. Pienellä tiiviillä kotelolla on huonotkin puolensa. Jonakin päivänä luultavasti saan tuosta tuhinasta tarpeekseni, irrotan kotelosta kaikki sisuskalut ja leikkaan siihen vähintään 80mm reiän. Sen päälle sitten tuuletin, niin lämmöt ehkä pysyisivät paremmin kurissa.
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
-
Kiitos vastauksista. Näiden perusteella taidan kyllä päätyä tuohon jo hyväksi todettuun iMaciin. Itse nauttinut siitä, että kaikki on samassa paketissa eikä pöydällä oo johtoja ja kun koneelta koko ajan soittaa musiikkia, kattoo sarjoja tai surffaa niin ei tartte tuota akun kestoakaan miettiä
Kaveriksi sitten Macbook Air tai iPad. On tuo iPhonekin hoitanut sen sohvalla surffailun kohtuu hyvin.

Viimeksi muokannut Layil, 14.11.2013 klo 14.36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iPhone 6 / 64Gb
iPod nano / 16Gb
iPhone 6 / 64Gb
iPod nano / 16Gb
-
Re: Vieläkin valinnan vaikeus
Hei,
Tässä nyt oon pari kuukautta siltikin empinyt, kun tuo läppäri tuntuu kuitenkin niin houkuttelevalta. Ensiviikolla olisi kuitenkin hyvä viimein tehdä se päätös kumman koneen sitä ostaa.
Macbook Pro Retina 13,3"
2.6GHz i5
8Gt muistia
512Gt kovalevy
Hinta 1 849 €
http://www.apple.com/fi/macbook-pro/specs-retina/
iMac 21,5"
2,9GHz i5
8Gt muistia
1Tt kovalevy
Hinta 1 549 €
http://www.apple.com/fi/imac/specs/
Suurinta huolta tuottaa läppärissä kovalevyn koko. Tällä hetkellä oman koneen 500Gt on käytössä 370Gt ja mietin riittääkö about saman kokoinen kovalevy jatkossa. Sarjat syö suurimman osan muistista, sitten valokuvat ja kotivideot. Tuohon läppäriin olisi saatavilla 1Tt flash muistia lisähintaan 500€ olisiko sen arvoista vai pärjäisikö ihan ulkoisella kovalevyllä lisäksi ja pilvipalvelulla? Läppäri olisi jäämässä ainoaksi koneeksi.
Kumman tahansa nyt ostan, niin onko mielestänne kannattavaa ottaa AppleCare? Itse en oo juurikaan asiaan perehtynyt, mutta kovasti sitä tarjotaan.
Tässä nyt oon pari kuukautta siltikin empinyt, kun tuo läppäri tuntuu kuitenkin niin houkuttelevalta. Ensiviikolla olisi kuitenkin hyvä viimein tehdä se päätös kumman koneen sitä ostaa.
Macbook Pro Retina 13,3"
2.6GHz i5
8Gt muistia
512Gt kovalevy
Hinta 1 849 €
http://www.apple.com/fi/macbook-pro/specs-retina/
iMac 21,5"
2,9GHz i5
8Gt muistia
1Tt kovalevy
Hinta 1 549 €
http://www.apple.com/fi/imac/specs/
Suurinta huolta tuottaa läppärissä kovalevyn koko. Tällä hetkellä oman koneen 500Gt on käytössä 370Gt ja mietin riittääkö about saman kokoinen kovalevy jatkossa. Sarjat syö suurimman osan muistista, sitten valokuvat ja kotivideot. Tuohon läppäriin olisi saatavilla 1Tt flash muistia lisähintaan 500€ olisiko sen arvoista vai pärjäisikö ihan ulkoisella kovalevyllä lisäksi ja pilvipalvelulla? Läppäri olisi jäämässä ainoaksi koneeksi.
Kumman tahansa nyt ostan, niin onko mielestänne kannattavaa ottaa AppleCare? Itse en oo juurikaan asiaan perehtynyt, mutta kovasti sitä tarjotaan.
iPhone 6 / 64Gb
iPod nano / 16Gb
iPhone 6 / 64Gb
iPod nano / 16Gb
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Ei noita sarjoja ja leffoja kannata säilyttää koneen sisäisellä kiintolevyllä. Tuollainen kama, joka ei ole koko aikaa käytössä ja vie siihen nähden suhteettoman paljon tilaa, niin suosiolla ulkoiselle kovalevylle.
Apple Care pidentää huolto- ja puhelintuen kolmeen vuoteen. Itse voit arvioida niiden tarpeellisuuden omassa tilanteessasi.
Apple Care pidentää huolto- ja puhelintuen kolmeen vuoteen. Itse voit arvioida niiden tarpeellisuuden omassa tilanteessasi.
MBP 14" | Studio Display 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Omalla kohdalla valokuvat yms joissa kovalevyn nopeus vaikuttaa merkittävästi käyttökokemukseen päätyvät sisäiselle levylle, leffat sun muut ovat verkkolevyllä niin voi kattoa kaikilta laitteilta eikä vain tietokoneelta...
Viimeksi muokannut jjpeltola, 5.3.2014 klo 2.47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu turha lainaus
Syy: Poistettu turha lainaus
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka