Olen ostamassa Late 2012 Mac Miniä 2,6 GHz, 16 Gt ja Fusion drive 128 + 1000 Gt. Koska olen lukenus erinnäisiltä foorumeilta, että Fusion drive ei ole välttämättä oikea valinta audio työskentelyssä (siis Logic etc.) niin ajatuksena oli. että vaihtaisin levyn. Ajattelematta sen enempää asiaa, kuvittelin, että Fusion drive on 1 kovo jossa siis sekä SSD että perinteinen levy samassa paketissa. No näinhän asia ei tietenkään ole joten nyt muutama kysymys asiasta enemmän tietäville:
- saako tuon ”fusion drive” toiminnon pois päältä ”helposti”? Se lienee puhtaasti softapohjainen? Lueskin useammaltakin foralta erinnäisistä ”terminaali käskyistä” joilla asia hoituu mutta itsellä ei ole mitään kokemusta terminaalin käytöstä.
- onko ko. laitteen rakenne sama kuin esim. Mac Mini serverissä (jossa siis 2 kovoa vakiona) eli molemmat levyt voi vaihtaa jos jaksaa purkaa koneen miljuunaan osaan?
- mikäli levyt voi vaihtaa kuten muissakin Mineissä - niin jos levyt vaihtaa ensin ja asentaa Mavericksin puhtaalle levylle (tai mikäli jopa laittaa nykyisen koneen käyttis SSD:n sellaisenaan sisään?), toimiiko kone silloin ”normaalisti” vai ymmärtääkö se jollain tempulla olevansa alunperin Fusion drive laite?
- jotain muuta mitä pitäisi ymmärtää?
Pahoittelut ”noobie” kysymyksistä mutta näiden kanssa rassaaminen ei ole ihan se meikäläisen juttu:)
Fusion Drive -kysymyksiä
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
Fusion Drive -kysymyksiä
Viesti Kirjoittaja sigfrid »
Viimeksi muokannut amanita, 16.2.2014 klo 18.45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikon hienosäätöä
Syy: Otsikon hienosäätöä
-
- Porttikiellossa
Re: Fusion drive kysymyksiä
Viesti Kirjoittaja adele »
- saako tuon ”fusion drive” toiminnon pois päältä ”helposti”?
Helposti ja helposti. Vaati Terminaalin käytön.
Näillä ohjeilla olen purkanut Fusion driveja (ei vaadi kummallisia taitoja, normaali huolellisuus riittää):
http://macs.about.com/od/diyguidesproje ... -Apart.htm
Näillä rakentanut:
http://macs.about.com/od/diyguidesproje ... nt-Mac.htm
- onko ko. laitteen rakenne sama kuin esim. Mac Mini serverissä?
On, jos nyt on sisällä kaksi levyä. Toisen kovalevyn johtosarja on hommattu jälkikäteen. Eli voi itse purkaa ja vaihtaa levyt.
- mikäli jopa laittaa nykyisen koneen käyttis SSD:n sellaisenaan sisään?), toimiiko kone silloin ”normaalisti” vai ymmärtääkö se jollain tempulla olevansa alunperin Fusion drive laite?
Kyllä Fusion "hajoaa", jos toisen levyistä vaihtaa. Kone tietysti muuten toimii normaalista. HDD tietysti pitää alustaa uudestaan jos sitä mielii käyttää. Eli purkaisin Fusionin ilman muuta ennen kuin kajoaisin levyihin.
Helposti ja helposti. Vaati Terminaalin käytön.
Näillä ohjeilla olen purkanut Fusion driveja (ei vaadi kummallisia taitoja, normaali huolellisuus riittää):
http://macs.about.com/od/diyguidesproje ... -Apart.htm
Näillä rakentanut:
http://macs.about.com/od/diyguidesproje ... nt-Mac.htm
- onko ko. laitteen rakenne sama kuin esim. Mac Mini serverissä?
On, jos nyt on sisällä kaksi levyä. Toisen kovalevyn johtosarja on hommattu jälkikäteen. Eli voi itse purkaa ja vaihtaa levyt.
- mikäli jopa laittaa nykyisen koneen käyttis SSD:n sellaisenaan sisään?), toimiiko kone silloin ”normaalisti” vai ymmärtääkö se jollain tempulla olevansa alunperin Fusion drive laite?
Kyllä Fusion "hajoaa", jos toisen levyistä vaihtaa. Kone tietysti muuten toimii normaalista. HDD tietysti pitää alustaa uudestaan jos sitä mielii käyttää. Eli purkaisin Fusionin ilman muuta ennen kuin kajoaisin levyihin.
Viimeksi muokannut adele, 16.2.2014 klo 15.57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jo vuodesta 2004 - "foorumin käyttäjille pahaa mieltä ja ylimääräistä harmia foorumin henkilökunnallekin"
-
Kiitos vastauksesta Adele. Tarkoitus ei ole käyttää kumpaakaan Minin originaali levyistä vaan laittaa ne muuhun käyttöön ja laittaa Miniin isompi SSD ja nopeampi HDD sisään. Näin ollen voisi kuvitella että ei olisi tarvetta purkaa "fusion" toimintoa ensin, vai? Ja toki alustaa Minin orkkis levyt ennen kuin ottaa ne käyttöön jossain muussa laitteessa?
-
- Porttikiellossa
Viesti Kirjoittaja adele »
Missä luulet Fusionin määritelmien sijaitsevan?
Kyllä ne siellä itse Järjestelmässä sijaitsevat. Eli jos lyöt kaksi sattumanvaraista levyä sisälle koneeseen, jossa aiemmin on ollut kaksi levyä Fusionina, jotka nyt on irrotettu, niin kyllä uudet levyt näkyvät erillisinä.
Jos lyöt sisälle kaksi levyä, jotka ovat aikaisemmin olleet Fusionina jossain toisessa Macissa ne näkyvät yhtenä levynä kuten aikaisemmassa koneessa.
ps. On jokseenkin käsittämätöntä että Levytyökalu ymmärtää Fusion-driveä yhtä hyvin, tai siis huonosti kuin itse ymmärrän keskimääristä Hakaniemen torilla tallustavaa lausunta-automaattia. Ei ole mitenkään kohtuuton vaatimus että Levytyökalunkin siirrettäisiin viimein 2010-luvulle. (1,5 vuotta on kulunut FD:n julkistamisesta, välissä on ilmestynyt uusi käyttis)
Kyllä ne siellä itse Järjestelmässä sijaitsevat. Eli jos lyöt kaksi sattumanvaraista levyä sisälle koneeseen, jossa aiemmin on ollut kaksi levyä Fusionina, jotka nyt on irrotettu, niin kyllä uudet levyt näkyvät erillisinä.
Jos lyöt sisälle kaksi levyä, jotka ovat aikaisemmin olleet Fusionina jossain toisessa Macissa ne näkyvät yhtenä levynä kuten aikaisemmassa koneessa.
ps. On jokseenkin käsittämätöntä että Levytyökalu ymmärtää Fusion-driveä yhtä hyvin, tai siis huonosti kuin itse ymmärrän keskimääristä Hakaniemen torilla tallustavaa lausunta-automaattia. Ei ole mitenkään kohtuuton vaatimus että Levytyökalunkin siirrettäisiin viimein 2010-luvulle. (1,5 vuotta on kulunut FD:n julkistamisesta, välissä on ilmestynyt uusi käyttis)
Viimeksi muokannut adele, 16.2.2014 klo 18.57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jo vuodesta 2004 - "foorumin käyttäjille pahaa mieltä ja ylimääräistä harmia foorumin henkilökunnallekin"
-
Ok, kiitoksia uudemman kerran.adele kirjoitti:Missä luulet Fusionin määritelmien sijaitsevan?
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka