Mikäs mahtaisi olla kohtuullinen mv-laseri alle 200€ hintaluokasta Mac- ja M$-ympäristöön. Nyt mulla on KonicaMinoltan PagePro 1300W, mutta se ei ole mac-yhteensopiva, niin tarvitsisin ehdotuksia uudeksi. (Tuo pitää lisäksi kamalaa meteliä aina käynnissä ollessaan, joten olen laittanut sen päälle vain siksi aikaa kun tulostan. Ja saan sen myytyä hyvään hintaan eteenpäin, ei tule paljoa tappiota!) Canon 1120:n näyttäisi olevan vain M$
Tulostuksia ei ole paljoa, ehkä 50 sivua kuussa, mutta ehdottomasti haluan laserin.
Mitäs muita vaatimuksia olisi sitten laitteen saamiseksi toimimaan sekaympäristössä, joku USB-jakaja?
Miten olis vaikka: Lexmark E232, näyttäis Lexmarkin sivujen mukaan olevan 200 € hintainen eli saanee kaupoista vähän alle.
Lexmarkilla kun näyttää nuo käyttöjärjestelmätuet olevan kunnossa. Esim Apple Discussion sivuilla valitetaan jatkuvasti HP:n tulostimista, mutta Lexmarkkia ei paljon näe. Ja meillä on Lexmark laseri. Ihan ok.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Tuo Lexmark vaikuttaisi olevan hyvä vaihtoehto, jos väreillä ja verkkomahdollisuudella ei ole merkitystä. Pikkulaserien testin löytää esim. Mikropiisiin numerosto 2/2004. Siellä Mac-sopivista tulostimista pärjäsivät parhaiten Samsung ML-1710P ja Brother HL-1430, joskin Lexmarkin toinen malli E220 oli ihan kannoilla. Kaikkien hinnat 200 €:n molemmin puolin.
Give a man an espresso and he will have a buzz for an hour. Give a man an espresso machine and he will be buzzed for a lifetime. - Caffefutse
Ostin viikko sitten Turun Stockalta Lexmark E321 laserprintterin - toimi heittämällä. Siistiä jälkeä, ehkä hiukan kovaääninen mutta sylkee kiitettävällä nopeudella paperia, krhhmmm siis tulosteita ulos. Maksoin n. 180 euroa. Ihan hyvä - plussaa on myös se, että laitteessa on sekä usb että rinnakkaisliitin ja ajuripuolella tuki on: Mac OS X, 9, linux, Mikkisoftat. Tarkista nuo Lexmarkin sivuilta ennen mahdollista ostoa.
Menee aavistuksen asian viereen, mutta onko kukaan kerinnyt hankkia kokemuksia tuosta Samsung CLP-500 värilaserista? Verollinen hinta alle 400€ ja kaksipuoleinen tulostus vakiona tekevät siitä aika houkuttelevan vaihtoehdon siinävaiheessa, kun "ikäloppuun" värisuihkariin pitää taas ostella lähes 100 Eerolla värikasetteja.
Rupeaa jo oikeastaan ottamaan päähän hiukan nämä värilasereiden hinnat... alle 400... Ja Pirkanmaan yrittäjät -lehdessä myytiin HP 2550L:ää 490,- Itellä HP 2500L 1000,- jepjep...
No, jos sä luit sen testin. Esim. Lexmarkin 10000 arkin kasetti maksaa 120 € ja joku toinen 4500 arkkia/102 €. Ja testin mukaan tuo jälkimmäinen tekee sadalla eurolla 7000 lappua ja Lexmark 3000. Meillä on Lexu ja siihen malliin myydään kallista kasettia 25000 lappua. Eikä tarvii pistää kuin yksi kasetti/vuosi. Eli eivät hoksanneet ilmeisesti että Lexu toimittaa koneen mukana pikkukasetin. Ei tosi asiantuntevaa.
Ja toinen juttu joka pisti silmään aika pahasti. Missään kohtaan artikkelia ei puhuttu mitään printtereiden sivunkuvauskielestä. Mitäs luulette, kun vaikka InDystä tulostaa värijuttuja Samsungille, jossa on joku oma kieli tai sitten vaikka Lexun PostScript 3:lla, kumpi on enempi sinne päin...
Mutta tietty, PC käyttäjät ei taida edes tietää mikä on sivunkuvauskieli.... ainakaan lehden lukijat.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
MacFinn, kuten ehkä arvasit, olin itsekin vähän ironinen. Tietokoneen testit tuntuvat väliltä köykäisemmin tehdyiltä kuin Mikropiisiin. Tietokoneessa on tuota Windows-only -henkeä selvästi enemmän.
Näissä halvimpien laserien testeissä ei välillä mainita sivunkuvaustapaa tai -kieltä mitenkään. Possu on possu edelleenkin, muilla sivunkuvaustavoilla grafiikka saattaa olla mitä vain.
Give a man an espresso and he will have a buzz for an hour. Give a man an espresso machine and he will be buzzed for a lifetime. - Caffefutse
Meikäläinen katseli tuota värilaserjuttua Mikropiltistä, jossa nuo sivunkuvauskielet on mainittu. Minuakin hieman mietitytti tuo Samsungin PS:n puute, mutta eipä sitä ole nykyisessä "suihkukoneessakaan". Duuniin en tuota välttämättä ottaisi juuri puuttuvan PS:n vuoksi, vaikka meidän wintoosaihmiset, kuten MacFinn arvelikin, eivät taida edes tietää mikä PostScript on. Ajoittain ihmettelevät miksi grafiikka tulostuu miten sattuu, kun käyttävät oletusarvoisesti jotain PCL-ajuria. No, onneksi näin korkeakoulumaailmassa nuo grafiikaongelmat ovat aika harvinaisia, kun taitto-, paino- ym. hommien kanssa emme juuri pelaile. Mites on, eikö tuota PS:n puutetta voi paikkailla tulostamalla ensin PDF:ksi esim. "Adobe PDF-virtuaalitulostimen" avulla?
Vielä noihin testeihin, että Mikropiltin testissä Lexmark C510 jäi Samsungin ja sen Xeroxin sisarmallin taakse lähinnä paperinsyötön ja melun ansiosta. Kotioloissa tuosta melusta voi olla haittaa. Lisäksi Lexmarkin n. 300€ korkeampi hinta saattaa ahdistaa kotitulostimen hankkijaa.
Kävin sitten hakemassa Brotherin 1430:n. Hyvin asentui sekä Win- että Mac-koneeseen, on mukavan nopea ja hiljainen. Maksoin itse 155+alv.
Sitten toiseen kysymykseen, että mikäs mahtaisi olla tarvittava vehje, että sais jollain jakajalla pidettyä johdot molemmissa koneissa kiinni, ja automaagisesti tai jollain vivulla sais valittua kumpi tietokone on yhteydessä laseriin. Ei viittis laittaa Win-koneestakaan rinnakkaisportilla, kun se on suuremman osasta aikaa sillä käytössä!
Tapani mukaan täysin myöhästyneenä kerron, että tämä HP 1010 on ihan kelpo. Ostin ihavvähä käytettynä tuntemattomalta mieheltä sadallaneljälläkympillä. Uusi olis ollu viitisenkymppiä lisää.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Siis uutena Mac & Carrysta hankittu : Epson EPL-5900L maksoi 150 euroa. Erinomainen valinta, halvin ja nopein. Macilla printatessa hidas, peeceellä nopea.
strong
Epson EPL-5900L maksoi 150 euroa. Erinomainen valinta, halvin ja nopein. Macilla printatessa hidas, peeceellä nopea.
Nyt kun hiukan olen käyttänyt tuota Brotheria, niin huomasin aivan saman. Siis sama 2.4MB kuvatiedosto tulostui PCllä noin 5sek välein, iBookillani kesti lähes minuutin per sivu? Ja sama asia itse asiassa oli Canonin i950 mustesuihkulla; suoraan iPhotosta tulostettu kuvakirja tulostui todella hitaasti per sivu. Toisaalta Canonin Easy-Photo Print -ohjelmalla tulostettu A4-valokuva tulostui aivan yhtä nopeasti kuin PClläkin. Mistä moinen mahtaa johtua?
raktori on 26.09.2004 08:54: Nyt kun hiukan olen käyttänyt tuota Brotheria, niin huomasin aivan saman
Osin syy voisi olla iBookin (G3) -prosessorissasi vai voiko? Itselläni kuitenkin Dellin Pentium 4 ja G4 powermac 1.25 ghz lienevät molemmat riittävää teholuokkaa tulostukseen, joten Epsonin mac- driverit mättävät vaikka itse tulostin on hintaisekseen erinomainen.
strong on 27.09.2004 01:35
Osin syy voisi olla iBookin (G3) -prosessorissasi vai voiko? Itselläni kuitenkin Dellin Pentium 4 ja G4 powermac 1.25 ghz lienevät molemmat riittävää teholuokkaa tulostukseen, joten Epsonin mac- driverit mättävät vaikka itse tulostin on hintaisekseen erinomainen.
Olin muuttanut sigua tässä välillä, ja otin koneeni tiedot pois sieltä, mutta en sitten muistanutkaan laittaa tietoja itse viestiin. Täytyy vissiin kuitenkin pitää koneen tiedot sigussa ainakin näin alussa tarpeeksi pitkään.
Mutta koneeni siis on iBook G4 1GHz, 768 MB muistia, panther 10.3.5. Eli tuskin konetehosta on kiinni? Ja laser siis Brother HL1430 ja mustesuihku Canon i950