Nyt tarvitsisin hieman neuvoja macin osien päivittämiseen!
Koneeni on:
PowerMac G4 733Mhz QuickSilver
128/40/CD-RW/nVidia
muistia siitä löytyy 512 Mt
OS X 10.2
Koneen käyttötarkoitus olisi liikkuvan kuvan käsittely (After Effects ja Premier), joten tehoja saisi olla aikalailla rutkasi. Ja koitetaan pitää ne hinnat järkevissä lukemissa
Muistit tappiin (olisko 1,5 tai kaks Gt) ja Pantteri käyttikseksi. 7200 rpm:n iiiiso kovalevy (vaikka Firewirekoteloon) ja joku Superdrive-asema (ks. mun sigu, esim.)
Kustannukset tossa 3-400 eufrattia. Sitte prosapäivityksiin jos meet niin son toinen juttu.
Noh mitens se prosessorin päivitys puoli sitten on? Kuten otsikosta voi päätellä Mac puoli ei ole minulle niin tuttu aihe. Päätin nyt kuitenkin siirtyä kieletyn hedelmän pariin
Siis olisiko mahdollista päivittä prosessorini 1,5Ghz?? Tuntuu nimittäin aika hurjalta
Ainakin FinalCut (expres ja pro) antaa ihan mukavasti realtime efektejä tuolla prosessoriteholla.
Mukavasti tarkoittaa tässä ristivaihtoja ja muuta perussettiä.
Rahat käyttäisin tosiaan muistiin ja FW kovalevyyn.
Onko ohjelmat jo? Jos ei, kannattaa valita Applen leiri ainakin editoinnin osalta.
Ostin GigaDesignsin G4/1,467GHz päivitysprossun puolitoista vuotta sitten. Päivääkään en vaihtaisi pois ;-). Tosin mulla oli koneessa jo silloin 1024MB RAM (nykyisin 1536MB).
En ehkä heti menisi vaihtamaan kaikkia muistikampoja 512MBittisiksi, 1GB kampoja on jo tuotannossa. Hinta tosin on aika kova vielä tällä hetkellä (n. 350 eur) eikä varmuutta siitä, tunnistaako G4/DigiAudion emolevy kampoja oikein. Voi olla, että tulee itse testattua tuossa vuodenvaihteen jälkeen.
Videoeditoinnissa kovalevytilaa ei ole koskaan liikaa; jossain vaiheessa vois olla hyvä ostaa ATA133- tai SATA-kovalevyohjain (PCI-kortti), jolla saat useampia kovalevyjä kiinni. Oma mielipiteeni on, että FireWire-kovalevyt sopivat parhaiten varmuuskopiointiin, sisäiset työntekoon.
– I'm just a stylus for hire, a Mac-inist for rent...
Itsellä oli omaan (alunperin 400MHz) G4:een laitettu Gigadesingsin Dual 1.25 G4-päivitys, ja oli mielettömän nopea. Ja ko. päivitys pyörisi vielä ripeämpänä sinun myllylläsi (nopeampi väylä ).
Eli jos aiot tuota päivittää, ota ihmeessä Dual-päivitys!
Ps. Nykyään on alla G5.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Vähän rajaa Kalle!
Prossupäivityksissä hintaero rahdin ja tullin perimän alv:n jälkeen niin pieni, että enpä jaksais. Näytönohjaimet on sitten aivan toinen tarina, etenkin OWC:n jostain haalimat OEM-näyttikset ovat hyvin houkuttelevia hinnaltaan.
– I'm just a stylus for hire, a Mac-inist for rent...
G4 nelosen päivittäminen tulisi maksamaan kuitenkin sen verran paljon että, päädyin nyt kuitenkin G5sen säästämisen puolelle. Noi editti softat vaativat kuitenkin sen veran potkua että, G4 nelosta taitaa loppua potku kesken!? G4 voi sitten tehdä kaikkea muuta kivaan ja kyllähän siitä saa hyvän render farmin!
Juu prosessoripaivitykset on kallista hubaa. Mutta kyll tuolla vanhalla koneella titkin tekee. Rendausta joutuu odottelemaan jonniinverran, mutta varsinainen namikoiden vntely ja klippien nykiminen toiminee ihan hyvin. AAE kai toimii viel vhemmill tehoilla kuin FCP.