Eli minulla on tämä iBookki ja tarvisi siihen tulostinta, hinnaltaan huokeaa siis.
Sanovat että on halvempi jos käyttää laseria, käyttökustannukset siis,
kallis kertaostos mutta hiilisäiliö kestää n. vuoden.
Tulostan lähinnä akateemista tektiä, joskus jopa kirjojen otteita (nettikirjat ovat käteviä ),
80g/A4 paperille mutta luonnollisesti mukavaa olisi jos myös 100g ja 120g
(kansi)paperit eivät jäisi tukkoon laiteen sisuksiin. Joskus täälä luki että
HP:n 1010/1012/1015 -koneet eivät olisi pölhömpiä mutta tietty, olen avoin
ehdotuksille ja merkeille. D.
Osta Brother 1430. On halvimmat tulostuskustannukset, Mac yhteensopiva ja tekee todella hyvää jälkeä. Oli MikroPC 2/2004 lehdessä "MikroPC Valinta". Testin voitti Samsung 1710 joka tuntuu kyllä pohjautuvan samaan koneistoon jos yhtään menee arvio oikein. Brotherissa oli kyllä kaikki samat ominaisuudet mutta joka tapauksessa Samsung oli Testivoittaja.
Tulostuskustannuksiltaan kuitenkin tuo Brother on paras koska siihen saa 6000 sivun kasettia samaan hintaan kuin kilpailijoiden perus 3000 sivun kasettia. Brother teki myös testin tarkinta jälkeä ja jopa kahden pisteen teksti oli luettavaa. Myös paperikaukalo on siisti eli sisäinen kaukalo johon menee 250 sivua (sama Samsungissa) siinä missä useissa merkeissä on vain 150 sivun avonaiset ulkoiset kaukalot.
MikroPC 2/2004 numerossa ei kyllä nuo Canonin ja HP 1010 (Samat koneistot lehden mukaan) saaneet hirveästi kehuja. Eikä niissä muutenkaan ollut mitään mullistavaa. Canon/HP "roiskivat" fontteja pienellä hunnulla jolloin niissä ei teksti ollut parasta mahdollista.
Konika Minolta 1300W sai myös "MikroPC valinta" maininnan mutta itse sivutin sen jo periaatteiden takia kun siinä ei ole Mac ajureita saatavilla. Itselleni tulostin tulee PC koneen perään mutta varulta ostan mieluimmin tulostimen joka myös toimii Macin kanssa.
Elikkä niin kuin huomasit jo niin suosittelen joko Brotherin 1430 tai Samsung 1710 (joka todennäköisesti samalla koneistolla kuin Brother) malleja. Nuo kaksi tulostinta erottuivat selvästi muusta joukosta. Kuitenkin itse kallistuin tuon Brother 1430 (tällä hetkellä tilauksessa) mallin puoleen halvempien värijauhekasettien ja tarkemman tekstin takia.
Niin vielä tuosta että halusit vähän normaalia paksummallle paperille tulostella tekstejä, niin luulen että varmaan Brother että Samsung onnistuvat siinä koska niissä ainakin oli suora läpimeno jota käytetään kirjekuorien että paksumpien mateliaalien tulostukseen.
[ Apple MacBook (early 2016)]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
Kaytetty toimistolaaseri on hyva valinta. Itse ostin HP LaserJet 4000 -printterin 120 eurolla, silla oli printattu vain about 50k sivua ja kasettikin oli lahes taysi. Hyvin on toiminut.
Tutkin ja haistelin aikani, että mikä olisi itselleni hyvä. Vaatimukset eivät olleet kovin korkeat, mutta PostScripi piti sentään olla tuettuna, ja pari muutakin featuree, jotka katsoin tarpeelliseksi. Harmillista vaan, että kun periaatteessa aika mitättömiä featureita haluaa, niin samalla tulee ylenmäärin tulostusnopeutta ja muuta, mitkä eivät ole niin tärkeitä. Päädyin lopulta hieman kallimpaan, Epsonin EPL-6200 -malliin, 300e.
Epson on aiempien kokemuksien mukaan toiminut hyvin mäkeissä, eikä tämä ollut poikkeus. Yllämainittujen kriteerien pohjana oli myös se, että voisin tulostimen heittää myös kotona olevaan linux-purkkiin kiinni, ja jakaa sen siitä mäkeille (ja mahd. printtailla linuxillakin suoraan erikoistapauksissa). Tällöin etenkin suorasta postscript-tuesta yms. on apua. Epson päätyi kuitenkin kiinni samalla rysäyksellä hankittuun Airport Expressiin, ja moitteetta toimii siinäkin. Ajurina tässä tapauksessa näytti toimivan generic postscript, mutta epson toimitti levyllään myös ko. tulostimelle tarkoitetun PS-ajurin. Tämän kanssa olikin hieman ongelmia, nimittäin ajuri ei listautunut suoraan Epsonin ajureiden alle, en tiedä miksi. Käsittämättömällä random-kikkailulla se sitten jossain vaiheessa oli listassa (yksin), välilä ei. En löytänyt syytä tähän, vaan asensin ajurin silloin, kun se näkyi. Vaimon emacissa sama temppuilu ei kuitenkaan toiminut, käyttis kuitenkin sama kuin omassa pb:ssäni. Hämäriä juttuja.
Pitää vielä mainostaa, että vähän aikaa sitten laitoin myös HP:n photosmart P1000-tulostimen linuxiin, ja pienen taistelun jälkeen se toimii myös mäkeillä. Osansa taistelussa oli pieni tutkimustyö ja HP:n tarjoamien linux-ajureiden asennus. Loppu sujui kuitenkin aika suoraviivaisesti, molemmissa käyttiksissä kun on tulostusjärjestelmänä CUPS. Loistava valinta Applelta, ainakin omasta mielestäni. Lisäksi debianiin tarvittavien ohjelmien/ajureiden asentaminen sujui ongelmitta. Jokainen apt-get:ä käyttänyt varmaan tietää mitä tarkoitan. Ainoa poikkeavuus oli, että apple käyttää oletuksena hieman erilaista polkua tulostimille (/ipp), kun taas cups käyttää oletuksena /printers -polkua.
Tulostimen hinnassa ei 100-200 eurolla ole mitään merkitystä verratuna tulostuskustannussäästöön. Laske vaikka 100€ värikasetti = (esim.) 5000 tulostetta. vs. 40€ mustekasetti jotain 500 tulostetta (hatusta otettuna). Käytin joskus HP:n jotain 720... rusikua ja sillä otti noin 150 mv. taittovedos sivua. kasetti 40€.
Minulla on tuo HP 1010 ja kyllä se asiansa perustulostimena ajaa. Ongelmia oli vain jakamisessa kahdelle koneelle (linkki), jotka kuitenkin ratkesivat. Jälki ei ole ehkä parasta mahdollista, mutta se riittää kyllä omiin tarpeisiini, eli etupäässä tekstin tulostamiseen.
Mulla on HP 1200, jo kolmevuotias. Muuten ihan jees, mutta sillä ei tulosteta PS level 3:aa eli mm. Indy-dokkarit pitää tulostaa musteruiskulla. Ja tää PS 2 -tukikin on ihan fuulaa.
HP Laserjet 5L ollut tuossa pöydällä 6-vuotta ja hyvin toimii. Tulostettu vuodessa noin 5000 sivua. Värikasetit olen käynyt täytättämässä alan liikkeessä ja täyttö on maksanut noin 30-40€ ja sillä tulostaa semmoisen 3000-4000 sivua. Minusta tuo ei ole kallista. Tietenkin jos aina ostaisi alkuperäisiä uusia värikasetteja niin hinta tuplaantuisi.
"Valo tunnelin päässä on sammutettu kustannussyistä"
Hankin kesällä samsungin ml-1710P - mallin. Ostin sen paketissa ikirjan kanssa, joten tarkkaa hintaa en tiedä. Moitteetta on toiminut, ja erityisesti musteensäästö on hyvä ominaisuus.
Jos tulostaa paljon (tyttöystävä ei suostu lukemaan mitään ruudulta) on laseri kyllä ehdoton.
Vielä vuosi sitten taistelin win95:den ja vanhan xeroxin mustesuihkun kanssa... ajatuskin kammottaa nyt..