Onko ulkoinen RAID1-levy turha koneen koko levyn backupratkaisuksi? Kun koneen levy peilataan säännöllisesti normaaliin ulkoiseen kovalevyyn, silloinhan jomman kumman levyn hajotessa jäljelle jää yksi toimiva kopio.
Sopiiko RAID1 paremmin arkistointiin?
Ulkoinen RAID backup-levynä turha?
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
2 viestiä
• Sivu 1/1
-
Ulkoinen RAID backup-levynä turha?
Viesti Kirjoittaja ihtiandr »
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Raid 1 sopii siihen että levyllä oleva data ei häviä levyn hajoamisen yhteydessä. Huomionarvoista on kuitenkin että kaikki valmistajat eivät tue sitä että käyttäjä vaihtaa itse hajonneen levyn, eivätkä välttämättä edes ilmaise selkeästi että levy on hajonnut.
Itse voi päättää mikä on riittävä taso, itse pidän RAID 1'tä ihan hyvänä ominaisuutena. Monet valmistajat ovat vain tehneet siitä hankalan. Edullisissa levyissä:
- Western Digital on ainut valmistaja jonka dokumentaatioista suoraan selviää että toisen levyn hajotessa he lähettävät sinulle uuden jonka voit itse vaihtaa tilalle.
- Harvoilla valmistajilla on levyssä itsessään valoa joka indikoisi toisen levyn hajoamisen. Näin jos esim. haluat laittaa levyn kiinni vaikkapa airport extremeen et voi mitenkään tietää hajoamisesta (se vaatii että koneeseen on asennettu ohjlema joka kertoo sinulla asiasta. Lisäksi ohjelma ei välttämättä toimi mäkissä).
- Vaikka noiden kaksi-levyisten pakettien koko mahdollistaisikin suuremman (ja siis hiljaisemman) tuulettimen käytön, valmistajat ovat kuitenkin päätyneet käyttämään todella pieniä tuulettimia. Kaksi levyä tiiviissä paketissa tuottaa niin paljon lämpöä että lopputuloksena on joko tolkuttoman kuuma (riski levyjen hajoamiseen) tai tolkuttoman äänekäs (kuten imuri) kokonaisuus.
Näkisin että kotikäytössä nuo toimivatkin parhaiten verkkolevyinä jotka saa sullottua komeroon. Toisaalta jotkut voivat olla jopa siihenkin liian äänekkäitä...
Itse voi päättää mikä on riittävä taso, itse pidän RAID 1'tä ihan hyvänä ominaisuutena. Monet valmistajat ovat vain tehneet siitä hankalan. Edullisissa levyissä:
- Western Digital on ainut valmistaja jonka dokumentaatioista suoraan selviää että toisen levyn hajotessa he lähettävät sinulle uuden jonka voit itse vaihtaa tilalle.
- Harvoilla valmistajilla on levyssä itsessään valoa joka indikoisi toisen levyn hajoamisen. Näin jos esim. haluat laittaa levyn kiinni vaikkapa airport extremeen et voi mitenkään tietää hajoamisesta (se vaatii että koneeseen on asennettu ohjlema joka kertoo sinulla asiasta. Lisäksi ohjelma ei välttämättä toimi mäkissä).
- Vaikka noiden kaksi-levyisten pakettien koko mahdollistaisikin suuremman (ja siis hiljaisemman) tuulettimen käytön, valmistajat ovat kuitenkin päätyneet käyttämään todella pieniä tuulettimia. Kaksi levyä tiiviissä paketissa tuottaa niin paljon lämpöä että lopputuloksena on joko tolkuttoman kuuma (riski levyjen hajoamiseen) tai tolkuttoman äänekäs (kuten imuri) kokonaisuus.
Näkisin että kotikäytössä nuo toimivatkin parhaiten verkkolevyinä jotka saa sullottua komeroon. Toisaalta jotkut voivat olla jopa siihenkin liian äänekkäitä...
2 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka