Näytöt
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
15 viestiä
• Sivu 1/1
-
Viesti Kirjoittaja silverberry »
Samsungin BW 940 19" laajakuva näyttö 199 euron hintaan. Korkeus- ja kallistussäädettävä DVI-liitentäinen varsin laadukas näyttö. Vaikka ei ole Apple-muotoilu, onhan tuo esim hp:n rötisköihin verrattuna varsin ajaton ja sulava.
Verkkokaupasta saa ainakin. Stockalta myös.
http://www.seleneinformatica.it/catalog ... g940bw.jpg
Verkkokaupasta saa ainakin. Stockalta myös.
http://www.seleneinformatica.it/catalog ... g940bw.jpg
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Jonkkis »
Itse ostaisin 22" näytön, jossa on 1680x1050 resoluutio, koska samalla resolla saa 20" näyttöjäkin, jotka on täten pienempiä kuin 22" näytöt.
DVI on pakollinen.
Samsung Syncmaster 22" 350 eukkoa
DVI on pakollinen.
Mac Mini Core2Duo 1.83 GHz | iPod 5G | HTC Desire HD | Wacom Bamboo ym random sälää...
-
Viesti Kirjoittaja biblo »
Näyttö on vain ulkoisesti isompi.Jonkkis kirjoitti:Itse ostaisin 22" näytön, jossa on 1680x1050 resoluutio, koska samalla resolla saa 20" näyttöjäkin, jotka on täten pienempiä kuin 22" näytöt.
DVI on pakollinen.
Yhtä paljon tavaraa menee ruudulle ja kuten Kraken mainitsikin jo,että tuo 20" on tarkempi.
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Olen tässä kanssa kallistumassa 22-tuumaiseen, tuolla mainitulla resolla. Käytössä minkä tahansa ( esim. Logic Pron ) kanssa kaikki plugarit ovat hieman suurempina, jolloin voi katsella hieman kauempaa ilman että tarvii niin paljon tihrustaa. Kahden näytön setup suunnitelmissa.biblo kirjoitti:Näyttö on vain ulkoisesti isompi.Jonkkis kirjoitti:Itse ostaisin 22" näytön, jossa on 1680x1050 resoluutio, koska samalla resolla saa 20" näyttöjäkin, jotka on täten pienempiä kuin 22" näytöt.
DVI on pakollinen.
Yhtä paljon tavaraa menee ruudulle ja kuten Kraken mainitsikin jo,että tuo 20" on tarkempi.
Hopeinen Omena -tuotteet: http://hopeinenomena.net/shop
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
22-tuumaisessa voi koettaa pienentää tekstin fonttia, jolloin sitä laatua mahtuu paljon enemmän ruutuun toivon mukaan riittävällä luettavuudella.biblo kirjoitti:Näyttö on vain ulkoisesti isompi.Jonkkis kirjoitti:Itse ostaisin 22" näytön, jossa on 1680x1050 resoluutio, koska samalla resolla saa 20" näyttöjäkin, jotka on täten pienempiä kuin 22" näytöt.
DVI on pakollinen.
Nykyään katsellaan näytöiltä myös leffoja. Tässä 22" on ylivoimainen pienempään verrattuna. Kakskymppiseltä ei vielä viitsinyt alkaa katsella leffoja oikein huvikseen, mutta tältä Applen vanhemmaltakin 23-tuumaiselta jo katsoo (resoluutio on tietty 1920x1200, mutta sillä ei liene tavallisissa leffoissa väliä). Seuraava näyttöni voisi olla Samsungin 27", jossa edelleen tuo 1920x-reso...
Mites muuten 1080p-teräväpiirtoleffat? Nehän menevät 23-27"-paneeliin suoraan, mutta 30-tuumaiseen pitää jo skaalata kun näytön reso on suurempi. Onko tästä mitään haittaa teoriassa/käytännössä?
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Mielestäni on hieman harhaanjohtavaa sano että 20" näyttö on "tarkempi" kuin 22" samalla pixelimäärällä. Koska eihän se ole. Sen pikselitiheys on korkeampi, mutta ei se tarkempi ole katsojalleen - 20" voi olla jopa epätarkempi, jos kyseessä on huono näyttö.
Se siitä semantiikasta. Tarkkuuden käyttö ylläolevassa yhteydessä antaa mielestäni väärän kuvan pienemmän kuvaruudun paremmuudesta.
Mulla on kotona 23" (1920x1200) ja 22"(1600x1024) näytöt. Tuo 22" tuumaa (julkaistu vuonna 2000) tuntuu mukavammalta silmille. Huomaan käyttäväni sitä mieluummin, vaikka 23" tuumainen on uudempi ja kirkkaampikin tarvittaessa. Itse ostaisin nyt 22" näytön, jos halpaa laakuvaa hakisin.
Tuo asiahan siis tulee muuttumaan, kun saamme sen resoluutiovapaan käyttiksen ja ohjelmat. (tätä näemmä hoen jatkuvasti
)
Repe, minä luulen että ylöspäinskaalaus ei tee hyvää. Alaspäinskaalaus onnistuu taas helposti, kun ei tarvitse tehdä pixeleitä lisää, vaan yhdistää niitä. Luulen, vaan en tiedä.
Se siitä semantiikasta. Tarkkuuden käyttö ylläolevassa yhteydessä antaa mielestäni väärän kuvan pienemmän kuvaruudun paremmuudesta.
Mulla on kotona 23" (1920x1200) ja 22"(1600x1024) näytöt. Tuo 22" tuumaa (julkaistu vuonna 2000) tuntuu mukavammalta silmille. Huomaan käyttäväni sitä mieluummin, vaikka 23" tuumainen on uudempi ja kirkkaampikin tarvittaessa. Itse ostaisin nyt 22" näytön, jos halpaa laakuvaa hakisin.
Tuo asiahan siis tulee muuttumaan, kun saamme sen resoluutiovapaan käyttiksen ja ohjelmat. (tätä näemmä hoen jatkuvasti
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Repe, minä luulen että ylöspäinskaalaus ei tee hyvää. Alaspäinskaalaus onnistuu taas helposti, kun ei tarvitse tehdä pixeleitä lisää, vaan yhdistää niitä. Luulen, vaan en tiedä.
-
Viesti Kirjoittaja silverberry »
Hinta kriiteerit muistaen ehdotan nyt yhtä tuumaa laajempaa
Samsung 205BW laajakuvanäyttöä
Edelleen korkeus- /kallistussäädettävä, DVI-liitentäinen, ajattoman tyylikäs mainitulla 1680x1050 resoluutiolla.
Verkkokaupassa 259 euroa.
Itse hankin joko 19" tai 20" näytön varsin pian MacBookilleni.
Samsung 205BW laajakuvanäyttöä
Edelleen korkeus- /kallistussäädettävä, DVI-liitentäinen, ajattoman tyylikäs mainitulla 1680x1050 resoluutiolla.
Verkkokaupassa 259 euroa.
Itse hankin joko 19" tai 20" näytön varsin pian MacBookilleni.
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Vähintään:
22" 1680x1050.
DVI on ehdoton.
LG (Lige's Good) on yllättävän hyvä näyttö. Samsung on myös ok.
Mutta tämä oli vain mutua.
22" 1680x1050.
DVI on ehdoton.
Mutta tämä oli vain mutua.
Tuossa tavaraa Homppulaiselta, joka tietää mitä kirjoittaa.Titan kirjoitti:Paneelin tekninen tyyppi ratkaisee pitkälti värisävyjen määrän, kontrastin, katselukulmat ja nopeudet. Jos olet näyttöä etsimässä ja TN, PVA ja SIPS eivät kuulosta tutuilta, kannattaa käydä lukemassa seikkaperäinen artikkeli aiheen tiimoilta täällä: http://www.xbitlabs.com/articles/other/ ... guide.html
(ja jos et jaksa koko artikkelia lukea, niin lyhennelmä on tässä: osta näyttö jossa on SIPS-paneeli, tai jos ei rahat siihen riitä niin sitten sellainen jossa on PVA-paneeli. Älä osta näyttöä jossa on TN-paneeli, vaikka sellaisia onkin ylivoimaisesti suurin osuus lähikaupan hyllyssä olevista näytöistä).
Monitorin paneelityypin voi tarkastaa merkin tai mallin perusteella täältä: http://www.flatpanels.dk/panels.php
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Skaalaus tekee aina pahaa. Oli se sitten ylös-, tai alaspäin. Ylöspäin skaalaus ei tehne liikkuvassa kuvassa pahaa, kun pikselit on olemassa, ja lisää tuotetaan, jos johonkin väliin tarvitaan. Alaspäin skaalaus hävittää pikseleitä, joka vähintäänkin tuottaa hieman sumean kuvan lopputuloksena, kun pikseleiden informaatiota yhdistellään (yleensä) lähimmän naapurin mukaan. Eli jos sattuu olemaan 2px valkoista ja 2px mustaa, niin 75% alaspäin skaalauksessa tulos on 33% mustaa, 33% harmaata (50% mustaa) ja 34% valkoista. Asian voi todeta parhaiten, kun pudottaa näytön resoluution 1680x1050 px -resoluutiosta 1024x768 px -resoluutioon. Yllättävän pehmeää, eikö vain?mikastus kirjoitti:Repe, minä luulen että ylöspäinskaalaus ei tee hyvää. Alaspäinskaalaus onnistuu taas helposti, kun ei tarvitse tehdä pixeleitä lisää, vaan yhdistää niitä. Luulen, vaan en tiedä.
Disclaimer: en ota kantaa yksittäisen käyttäjän koneen tahi käyttöjärjestelmän resoluutioihin. Kirjoittaja välittää ainoastaan omista palleistaan, jotka joutuivat yllättävän ahtaalle baarin looshissa kanssakittaajien paineessa.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Kuten tuossa kommentissani suluissa mainitsin, niin puhuin ihan dpi:stä. En näytön laadusta noin muuten. Kyllä pikselitiheys tarkoittaa hyvin usein tarkempaa, juurikin ihmissilmälle. Jos otetaan tilanne jossa on kaksi laadultaan samanlaista näyttöä, niin se jossa on isompi dpi vaikuttaa ihmiselle tarkemmalta. Sama pätee myös vaikka painotuotteisiin.mikastus kirjoitti:Mielestäni on hieman harhaanjohtavaa sano että 20" näyttö on "tarkempi" kuin 22" samalla pixelimäärällä. Koska eihän se ole. Sen pikselitiheys on korkeampi, mutta ei se tarkempi ole katsojalleen - 20" voi olla jopa epätarkempi, jos kyseessä on huono näyttö.
Kyllä minä itse mieluummin tihrustan (ainakin vielä kun tässä iässä silmät toimii) saman infon vähän pienemmältä näytöltä, kuin että ottaisin isomman rohjakkeen pöydälle.
Leffakäyttöön toki valitsisin tuon isomman, kuten Repe tuossa mainitsi.
Kai silti tähän omaan voi vaikuttaa sekin, että pöydällä jo yksi 1680x1050 20" näyttö on ja sille pitäisi kaveriksi toinen ostaa, niin voisi tuntua hullulta että ikkunat "suurenevat" kun veisin niitä pöydältä toiselle

-
Viesti Kirjoittaja Bule »
kiitos mielenkiintoisista linkeistä! Asiaa tuntevien mielipiteitä on aina mukava lukea.Macco kirjoitti:Vähintään:
22" 1680x1050.
DVI on ehdoton.
Mutta tämä oli vain mutua.Tuossa tavaraa Homppulaiselta, joka tietää mitä kirjoittaa.Titan kirjoitti:Paneelin tekninen tyyppi ratkaisee pitkälti värisävyjen määrän, kontrastin, katselukulmat ja nopeudet. Jos olet näyttöä etsimässä ja TN, PVA ja SIPS eivät kuulosta tutuilta, kannattaa käydä lukemassa seikkaperäinen artikkeli aiheen tiimoilta täällä: http://www.xbitlabs.com/articles/other/ ... guide.html
(ja jos et jaksa koko artikkelia lukea, niin lyhennelmä on tässä: osta näyttö jossa on SIPS-paneeli, tai jos ei rahat siihen riitä niin sitten sellainen jossa on PVA-paneeli. Älä osta näyttöä jossa on TN-paneeli, vaikka sellaisia onkin ylivoimaisesti suurin osuus lähikaupan hyllyssä olevista näytöistä).
Monitorin paneelityypin voi tarkastaa merkin tai mallin perusteella täältä: http://www.flatpanels.dk/panels.php
Tästä kuitenkin kumpusi kysymys: Applen näytöissä on ilmeisesti tuo S-IPS, ja niitä toki on kehuttukin. Eizon CE 240 tai 210 W näyttäisi olevan PVA tyyppinen. Eipä sinänsä että ymmärtäisin niiden eron, mutta käsittääkseni Eizon Color Edge -sarja on aika arvostettu, ja myös aika hintava. Onko Noista Eizon malleista käyttökokemuksia?
Entäs Cinema Displayn käyttö pcn kanssa? Jossain puhuttiin "laitekalibroinnin" puuttumisesta, mutta en ole ankaralla haullakaan löytänyt selvennystä.. Kai nyt eyeone displaylla voi sellaisenkin profiloida..?
15 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka