![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Ulkoisen kovon jakaminen ja varmuuskopiointi
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
Ulkoisen kovon jakaminen ja varmuuskopiointi
Viesti Kirjoittaja toteemi »
Kyllä, käytin hakua. Eli korjasin tuollaisen Lacien 320 gb palikan pois kuleksimasta, kun halvalla sai. Alustaahan se pitäisi, ja jakaakin. Tästä pitäisikin kysyä, että millaisiin osiin tuo olisi syytä jakaa? MacBookissani on tilaa se 80 gb, ja tarkoituksena olisi käyttää levyä lähinnä varmuuskopiointiin ja erilaisten humpuukitiedostojen (musa/leffat/kuvat) säilömiseen. Tuohon kai riittäisi kaksi osaa. Jos nyt siis lähden koko hiton koneen sisältöä kopioimaan, pitäisi varmaan tuon sille varatun lohkonkin olla suunnilleen koneen kovalevyn kokoinen. Tässä ei kai ole niin kamalasti järkeä, kun en humpuukia kuitenkaan aio kopioida, eli olisiko vinkkejä, mitä nyt kannattaa ja mitä ei kannata varmuuskopioida? Itselläni pyorivät mielessä lähinnä koulutiedostot ja käyttis (lienee tuo System), mutta onko näiden lisäksi jotain tuiki tarpeellista, josta en ole tietoinen, ja joka voisi olla viisasta kopioida? Ja vielä, olisiko tuo levy mahdollisesti hyvä jakaa enempiin osiin, ja jos, millaisiin? Kiitos, jos jaksatte auttaa miestä mäessä. Vastanneiden kesken arvotaan hyvää mieltä. ![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
No, itse tekisin niinkuin minä, eli jakaisin kahteen osaan joista toinen on – kuten ittekkin ajattelit – kannettavan koneen koviksen kokoinen. Loput sitten sille muulle. Sitten joku hyvä ja helppo softa varmuuskopiointiin. SuperDuper esimerkiksi, millä kloonaat koko läppärin kovalevyn aina sinne ulkoiselle. Vaikka Läppärin levy hajois, niin on se ulkoinen miltä voi käynnistää.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja aspirantti »
hieman offtopic ja sopisi paremmin sarjaan tyhmät kysymykset mutta rohkenempa silti kysymään.
olen tähän parina iltana yrittänyt löytää vastausta forumin hakutoiminnon avulla mutta toistaiseksi turhaan.
eli olen nyt jakanut ulkoisen kovalevyn kahteen osioon levytyökalulla. toisen osian kannettavan kovon kloonaamista varten ja toisen sitä hömppää varten.
tämän jälkeen käytin carbon copy cloneria kloonatakseni Macintosh HD -taltion sinne ulkoiselle levylle.
nyt minua kiinnostaisi tietää miltä tämän boottaavan kloonitiedoston iconin tulisi näyttää finderin ikkunassa? entäpä mitä tiedostomuotoa se on? olenkohan siis onnistunut tekemään boottaavaan kloonin aivan oikein.
haaveissani olisi käyttää ulkoista kovalevyä koneen käynnistämiseen ja kaikkeen päivittäiseen touhuun eli onko mahdollista pitää läppärin oma kovo idlenä (ja välttää siten koneen tuulettiminen innostuminen)..
riittääkö boottitiedoston pitäminen kovalevyllä ja konetta käynistettäessä jonkin näppäinen alaspainaminen tavoittelemaani asiaan?
neuvoista ennalta kiittäen.
olen tähän parina iltana yrittänyt löytää vastausta forumin hakutoiminnon avulla mutta toistaiseksi turhaan.
eli olen nyt jakanut ulkoisen kovalevyn kahteen osioon levytyökalulla. toisen osian kannettavan kovon kloonaamista varten ja toisen sitä hömppää varten.
tämän jälkeen käytin carbon copy cloneria kloonatakseni Macintosh HD -taltion sinne ulkoiselle levylle.
nyt minua kiinnostaisi tietää miltä tämän boottaavan kloonitiedoston iconin tulisi näyttää finderin ikkunassa? entäpä mitä tiedostomuotoa se on? olenkohan siis onnistunut tekemään boottaavaan kloonin aivan oikein.
haaveissani olisi käyttää ulkoista kovalevyä koneen käynnistämiseen ja kaikkeen päivittäiseen touhuun eli onko mahdollista pitää läppärin oma kovo idlenä (ja välttää siten koneen tuulettiminen innostuminen)..
riittääkö boottitiedoston pitäminen kovalevyllä ja konetta käynistettäessä jonkin näppäinen alaspainaminen tavoittelemaani asiaan?
neuvoista ennalta kiittäen.
3 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka