Terve,
Tällä Väestorekisterikeskuksen sivulla viitataan sirukortilla käytettävien palveluiden kortinlukija- ja ohjelmistovaatimuksista: http://www.fineid.fi/vrk/fineid/home.ns ... /tekniikka. Yllättäen siellä ei mainita OS X:ää.
OS X:lle saatavia kortinlukijoita näyttää olevan tarjolla useitakin, esimerkiksi tämä http://www.getaware.fi/omnikey/cm3021.html.
Kuitenkin, jotta selaimella voi käyttää HST -suojattuja palveluita, tarvitaan tuolla VRK:n sivulla mainittu SetWeb -tyyppinen ohjelmisto, joka tarjoilee lukijassa olevasta kortista varmenteen selaimen käyttöön (joskus oli myös id2 Personal). SetWebiä ei näytä olevan OS X:lle, mutta tietäisikö joku vastaavan toiminnallisuuden tarjovasta softasta ?
Kaikki vinkit ovat tervetulleita !
terv. jlauhia
HST -kortti + smart card -reader
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
HST -kortti + smart card -reader
Viesti Kirjoittaja jlaxxx »
-
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Minulla on SCM SCR 3310 -lukija. Maksoi muutaman kympin. Periaatteessa Mac OS X 10.4 sisältää älykorttien käsittelyyn tarvittavat ohjelmistot. Tietoa korttien sovittamistesta järjestelmään löytyy ohjeista (Smart card). Niissä kuitenkin pitkälti opastetaan kortin käyttöä paikallisessa käyttäjätunnistuksessa, mutta mikäli selaimet käyttävät Authentication API:n määrityksiä, niin käyttäjätunnistuksen pitäisi toimia myös niissä.
Vielä en ole hankkinut HST-korttia, joten en ole vielä selvittänyt tarvittavia määrittelyitä. Muistaakseni Väestörekisterikeskuksen sivuilla oli jossakin mainittu OpenSC ja Linux. Sieltä saattaa löytyä ohjeita, joita voi sovelta Mac OS X:n kanssa.
--Ari
Vielä en ole hankkinut HST-korttia, joten en ole vielä selvittänyt tarvittavia määrittelyitä. Muistaakseni Väestörekisterikeskuksen sivuilla oli jossakin mainittu OpenSC ja Linux. Sieltä saattaa löytyä ohjeita, joita voi sovelta Mac OS X:n kanssa.
--Ari
-
Viesti Kirjoittaja miggo3 »
http://www.opensc-project.org/sca Dokumentaatiosta löytyy tietoa suomalaisten korttien käyttöön. ( http://www.opensc-project.org/opensc/wiki/FinnishEid ) Pitää testata kunhan saan sen lukijan...kortti jo löytyy.
MPB 13", MBP 15", iPhone 4, Power Mac G4...
-
Viesti Kirjoittaja arva »
Hei
Onko kukaan saannut tuota opensc:tä toimimaan olen yrittänyt selkeää asennus ohjetta ompulle löytää mutta vielä ei ole vastaan tullut...
olen kuitenkin saanut siihen asti että firefox kysyy päätunnuslukua mutta ei kuitenkaan sitä mitenkään hyväksy vaikka varmasti on oikein. mielenkiintoista on se että se ei anna serttiä valita vaan itse sen sieltä nappaa ja sille tunnuslukua pyytää.
Olisi pop jos joku joka on saanut homman toimimaan voisi vaikka jonkun snadin ohjeen laittaa niin että saisi selaimen ja postin alle kirjoituksen mail.app:ssa toimimaan niin pääsisin winkusta taas eroon
Kortinlukijana SCM 3310 readeri mihin on suoraan os x ajurit ja ne menivät ihan kiltisti sisään ilman ongelmia.
eli kaikki neuvot ovat tervetulleita niin pääsisin noista windowsesita taas kotosalla eroon.
Onko kukaan saannut tuota opensc:tä toimimaan olen yrittänyt selkeää asennus ohjetta ompulle löytää mutta vielä ei ole vastaan tullut...
olen kuitenkin saanut siihen asti että firefox kysyy päätunnuslukua mutta ei kuitenkaan sitä mitenkään hyväksy vaikka varmasti on oikein. mielenkiintoista on se että se ei anna serttiä valita vaan itse sen sieltä nappaa ja sille tunnuslukua pyytää.
Olisi pop jos joku joka on saanut homman toimimaan voisi vaikka jonkun snadin ohjeen laittaa niin että saisi selaimen ja postin alle kirjoituksen mail.app:ssa toimimaan niin pääsisin winkusta taas eroon
Kortinlukijana SCM 3310 readeri mihin on suoraan os x ajurit ja ne menivät ihan kiltisti sisään ilman ongelmia.
eli kaikki neuvot ovat tervetulleita niin pääsisin noista windowsesita taas kotosalla eroon.
--
Arva
Arva
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka