Leopard EI korjaa oikeuksia itse. Oikeudet pitää aina korjata itse jos niin haluaa.Mac Classic kirjoitti:Tämä oli minulle uutta. Ettet vaan tarkoita huoltoskriptejä. Kun tuo Leopardin oikeuksien korjaus Tiikeriin verrattuna on niin uuvuttavan perusteellinen ja se kestää pienen ikuisuuden. Ja usein myös löytää suuren määrän korjattavaa...TheKraken kirjoitti:Leopardi korjailee oikeuksia ihan itse.
OS X 10.5.7 ladattavissa
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
-
Re: OS X 10.5.7 ladattavissa
Viesti Kirjoittaja kronos »
Attention, the Universe, by kingdoms right wheel!
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
En ole ikinä korjannut Tiikerillä enkä Leopardilla, tämä korjaus on viimeinen keino jos joskus tulee ylipääsemätön ongelma. Vielä ei ole tullut vastaan...kronos kirjoitti:Leopard EI korjaa oikeuksia itse. Oikeudet pitää aina korjata itse jos niin haluaa.Mac Classic kirjoitti:Tämä oli minulle uutta. Ettet vaan tarkoita huoltoskriptejä. Kun tuo Leopardin oikeuksien korjaus Tiikeriin verrattuna on niin uuvuttavan perusteellinen ja se kestää pienen ikuisuuden. Ja usein myös löytää suuren määrän korjattavaa...TheKraken kirjoitti:Leopardi korjailee oikeuksia ihan itse.

Oikeuksien korjaus kuulostaa kyllä suoraan sanottuna typerältä mutta kai se joskus jopa johonkin ongelmaan auttaa!?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Oletko aivan 110% varma? En nyt jaksa kaivaa tietoja, mutta olen aivan varma, että näin jossain väitettiin Leon julkaisun aikoihin. Kuulemma oikeudet korjataan päivitysten yhteydessä.kronos kirjoitti:Leopard EI korjaa oikeuksia itse. Oikeudet pitää aina korjata itse jos niin haluaa.Mac Classic kirjoitti:Tämä oli minulle uutta. Ettet vaan tarkoita huoltoskriptejä. Kun tuo Leopardin oikeuksien korjaus Tiikeriin verrattuna on niin uuvuttavan perusteellinen ja se kestää pienen ikuisuuden. Ja usein myös löytää suuren määrän korjattavaa...TheKraken kirjoitti:Leopardi korjailee oikeuksia ihan itse.
Voin toki olla väärässäkin, kuten aina.
Ja ei. En tarkoita huoltoskriptejä. Ne on ajettu aina automaattisesti (tosin vähän tyhmään aikaan).
-
Jätäpä huviksesi tekemättä, niin huomaat, että ei ole ongelmia silloinkaan.masa kirjoitti:Ei mun tietääkseni oikeuksia korjata itsestään. Ainakin itse olen aina Applen päivitysten jälkeen tehnyt oikeuksien korjauksen enkä vähättele sen tehoa. Ainakin mitä tulee ongelmien puuttumiseen- niitä ei ole mulla ollut- toistakymmentä konetta on nyt päivitetty 10.5.7:aan. Muutama combolla aluksi ja loput ohjelmiston päivityksellä.
Yksi ainutkaan ongelma mitä minulla on joskus sattunut ei ole millään lailla ollut sidoksissa oikeuksien kanssa. Ainakaan pantterin jälkeen. Silloin saattoi olla jotain. En ihan varma kyllä siitäkään.
Sitä, että joku ohjelma käyttää lähes kaiken prosessoritehon. Oireita ovat hidastelu ja tuulettimien huutaminen.apsev kirjoitti:Mitä tarkoittaa prosessorin kaappaaminen tässä yhteydessä?
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Jos se oikeuksien korjaus on turhaa niin miksi backup softat tekee sen aina aluksi?
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
Viesti Kirjoittaja Mac Classic »
Tarkoitin siis lähinnä tätä muutosta että Leopardi osaa tehdä ajaa skriptit vasta koneen heräämisajankohdan jälkeen, mitä Tiikeri ei vielä osannut. Oikeuksista en ole lukenut.TheKraken kirjoitti:Ja ei. En tarkoita huoltoskriptejä. Ne on ajettu aina automaattisesti (tosin vähän tyhmään aikaan).
Muuten samaa mieltä, että ei noita ainakaan Leopardissa ole järkea ajaa ellei ilmene jotain oirehtimisia ja ehkä käyttispäivitysten jälkeen. Ennen muiden operaatioiden miettimistä.
-
Voipi olla, että olen nämä sitten päässäni sotkenut. Seison(en) korjattuna!Mac Classic kirjoitti:Tarkoitin siis lähinnä tätä muutosta että Leopardi osaa tehdä ajaa skriptit vasta koneen heräämisajankohdan jälkeen, mitä Tiikeri ei vielä osannut. Oikeuksista en ole lukenut.TheKraken kirjoitti:Ja ei. En tarkoita huoltoskriptejä. Ne on ajettu aina automaattisesti (tosin vähän tyhmään aikaan).
Muuten samaa mieltä, että ei noita ainakaan Leopardissa ole järkea ajaa ellei ilmene jotain oirehtimisia ja ehkä käyttispäivitysten jälkeen. Ennen muiden operaatioiden miettimistä.
Mitkä backup-softat? En minä ole huomannut vaikka kolmea eri softaa käyttänyt.masa kirjoitti:Jos se oikeuksien korjaus on turhaa niin miksi backup softat tekee sen aina aluksi?
Eikä se nyt missään nimessä turhaa ole JOS on ongelmia. Mutta harvemmin siellä mitään sellaista korjattavaa on, että siitä ongelmia syntyy.
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Superduper ja Carbon Copy Cloner ainakin. Onpa noita ongelmia tälläkin foorumilla moni korjannut oikeuksien korjauksella. Jatkossakin aion pitää sen ongelmatapauksissa ensimmäisenä temppuna. Tartteeko tästä aiheesta enempää vääntää?
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
Kyllä, ehdottoman varma. Mitään automaattista oikeuksien korjausta ei tapahdu vaan homma pitää tehdä aina manuaalisesti. Kaiken lisäksi oikeuksien korjaamiseen pitäisi aina käyttää asennetun OS X:n työkalua, eikä koskaan käyttää asennuslevyä oikeuksien korjaamiseen, ellei ole ihan pakko. Syy tähän on se, että joidenkin tiedostojen oikeudet saattavat muuttua esim. jonkun päivityksen yhteydessä ja jos käyttää esim. asennuslevyä tietojen korjaamiseen, niin nämä tiedot saattavat olla vanhentuneet.TheKraken kirjoitti:
Oletko aivan 110% varma? En nyt jaksa kaivaa tietoja, mutta olen aivan varma, että näin jossain väitettiin Leon julkaisun aikoihin. Kuulemma oikeudet korjataan päivitysten yhteydessä.
Voin toki olla väärässäkin, kuten aina.
Ja ei. En tarkoita huoltoskriptejä. Ne on ajettu aina automaattisesti (tosin vähän tyhmään aikaan).
Tieto oikeuksista löytyy tiedostoista, jotka on tallennettu /Library/Receipts/ hakemistoon. Jokaisen (kunnolla tehdyn) asennuksen yhteydessä tuonne hakemistoon kirjoitetaan tieto tiedostoista mitkä tuohon asennukseen kuuluu ja niiden oikeudet. Mikäli näitä tietoja ei kirjoiteta ei järjestelmällä ole myöskään mitään tietoa mitkä olisivat tiedostojen oikeat oikeudet jos ne ovat jostakin syystä muuttuneet. Tästä syystä ei tuosta hakemistosta saa myöskään itse poistaa tiedostoja (ellei tiedä mitä on tekemässä).
Kun oikeuksien korjaus käynnistetään, niin edellä mainitusta hakemistosta luetaan nuo oikeudet ja niistä muodostetaan tietokanta, minkä perustella oikeuksien korjaus tehdään.
http://support.apple.com/kb/HT1452
-
Seison siis todellakin korjattuna.
Mutta: JOS oikeuksien korjaus on operaatio jota tulisi hakata säännöllisesti läpi, vaikkei ongelmia olekaan, niin miksei se sitten tapahdu automaattisesti? Vaatisi Applelta varmasti maksimissaan 10 riviä koodia lisää
Minä en oikeuksia kuitenkaan korjaa, ellei joku ohjelma ala oikuttelemaan ja tiedän, että sen kuitit on tuolla tallella.
Mutta: JOS oikeuksien korjaus on operaatio jota tulisi hakata säännöllisesti läpi, vaikkei ongelmia olekaan, niin miksei se sitten tapahdu automaattisesti? Vaatisi Applelta varmasti maksimissaan 10 riviä koodia lisää

Minä en oikeuksia kuitenkaan korjaa, ellei joku ohjelma ala oikuttelemaan ja tiedän, että sen kuitit on tuolla tallella.
-
No joo, en kyllä näe suurta tarvetta oikeuksien korjaamiseen, ainakaan kovin usein. Operaation voi tehdä ajoittain kun on tullut asennettua paljon uutta tavaraa tai kun edellisestä operaatiosta on aikaa tai silloin kun koneessa on jokin ongelma.
Nykyään nuo oikeudet ovat asennettaessa jo yleensä kohdallaan ja harvoin nuo oikeudet muuttuvat tämän jälkeen.
Nykyään nuo oikeudet ovat asennettaessa jo yleensä kohdallaan ja harvoin nuo oikeudet muuttuvat tämän jälkeen.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Itse en ole saanut korjattua yhtään mitään tuolla operaatiolla Leopardin olemassa olon ajan (PPC:llä, kohta on Intel sitten nähdään sekin). Olisi mielenkiintoista nähdä jokin case, jolla tuo oikeuksien sotkeutuminen toistetaan. Kenties a) roottina asennettu jotain joka normaali käyttäjällä ei sen jälkeen toimi, tai eri käyttäjillä asennetaan ohjelmia kovalevylle? b) palautettu vanha järjestelmä backup-levyltä päivityksen mennessä "ei-niin-kuin-elokuvissa"? Kohdan b:n sain toistettua Tigerissa, kun olin asentanut järjestelmän uudelleen ja sen jälkeen vetäsin backupista CCC:llä takas kovalevylle, mutta Tigerillä niitä oikeuksia joutui korjailemaan muutenkin.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka