Tuo löytyy myös Finderin ikkunassa ctrl-klikkaamalla Time Machine -levyn kuvaketta - valikossa valinta "Backup now".AppleFarmer kirjoitti:Löytyypäs. Paina (pidä pohjassa) Time Machinen ikonia Dockissa ja valitse Varmuuskopioi nytmuku kirjoitti:Miten saisi Time Machinen tekemään tilauksesta backupin? Nyt tekee kerran tunnissa, mutta kun haluaisi asentaa jotain, ei jaksaisi odottaa seuraava hetkeä. Mistään ei löydy nappia "Backup Now!" ?
Time Machine on oikeasti hyvä
-
Viesti Kirjoittaja mkio »
iPhone 4 | 16Gb | Elisa
http://db.tt/0hA06yK | DROPBOX - virtuaalinen muistitikku, johon pääsee mistä vain käsiksi.
Huuto.net | http://goo.gl/VNLQN
-
Viesti Kirjoittaja khalima »
-George Washington
-
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Leopard pitää kyllä asentaa, mutta kaikki tiedostot palautuvat automaagisesti.Jamac kirjoitti:Voi, asennuslevyltä käynnistettäessä.khalima kirjoitti:voiko aikakoneesta palauttaa koko koneen tyhjälle kiintolevylle?
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja honpsu »
Siis, asennuksen yhteydessä asennuksen käynnistyttyä asennuslevyltä, löytyy vetovalikosta "palauta tietokone" tms.gramdel kirjoitti:Leopard pitää kyllä asentaa, mutta kaikki tiedostot palautuvat automaagisesti.Jamac kirjoitti:Voi, asennuslevyltä käynnistettäessä.khalima kirjoitti:voiko aikakoneesta palauttaa koko koneen tyhjälle kiintolevylle?
/---
ap
Teemu
-
Viesti Kirjoittaja CamoN »
Tai sillä tavalla asennuksen loppuvaiheessa, että kun asennus kysyy haluatko siirtää käyttäjätiedot, asetukset, ohjelmat jne. toisesta järjestelmästä joko Firewirellä tai ulkoiselta levyltä, niin sitten valitaan oikea taltio ja klikataan että joo. Tuo onnistui ulkoiselta levyltä jolla oli buuttaava kopio edellisestä järjestelmästä, luulisi onnistuvan Time Machine -varmuuskopiostakin.honpsu kirjoitti:Siis, asennuksen yhteydessä asennuksen käynnistyttyä asennuslevyltä, löytyy vetovalikosta "palauta tietokone" tms.gramdel kirjoitti:Leopard pitää kyllä asentaa, mutta kaikki tiedostot palautuvat automaagisesti.Jamac kirjoitti:Voi, asennuslevyltä käynnistettäessä.khalima kirjoitti:voiko aikakoneesta palauttaa koko koneen tyhjälle kiintolevylle?
/---
ap
Teemu
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
-
Miten se ny toimii...
Viesti Kirjoittaja deeveedee »
Jos alan käyttää TimeMachinea, niin varaako se koko ulkoisen kovalevyn itselleen? Eli tyhjentääkö se / täytyykö minun tyhjentää levy sitä varten?
Ulkoisella levylläni on täysi kopio entisestä Tiikeristä, enkä haluaisi sitä vielä hävittää.
Siis tekeekö TM vain jonkun oman jutun levylle muuta levyllä olevaa häiritsemättä? Tilaa pitäisi levyllä olla kaikelle mitä macissä on.
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Viimeksi eilen sattui, että olin muokannut yhdeltä dokkarilta vanhoja tietoja pois. Eipä mitään, TM noukki hetkessä pari tuntia aiemman version dokkarista, jonka hain uudella nimellä ja kas sieltähän hävinnyt löytyi. Mainiota peliä.
-
Re: Miten se ny toimii...
Viesti Kirjoittaja bloof »
TM tekee levylle oman kansion backupeille, ei häiritse ulkoisen levyn normaalia käyttöä mitenkään. Tietysti tuo TM:n tekemän backup-pläjäyksen koko kasvaa sitä mukaa kun aika vierii ja tiedostot muuttuvat tai niitä tulee lisää.deeveedee kirjoitti:Käytin tiikerissä SuperDuperia varmuuskopiointiin, erittäin tyytyväisenä. Se ei käsittääkseni vielä toimi Leopardin kanssa, joten sitä odotellessa:
Jos alan käyttää TimeMachinea, niin varaako se koko ulkoisen kovalevyn itselleen? Eli tyhjentääkö se / täytyykö minun tyhjentää levy sitä varten?
Ulkoisella levylläni on täysi kopio entisestä Tiikeristä, enkä haluaisi sitä vielä hävittää.
Siis tekeekö TM vain jonkun oman jutun levylle muuta levyllä olevaa häiritsemättä? Tilaa pitäisi levyllä olla kaikelle mitä macissä on.
Mulla on koneella tällä hetkellä tavaraa reilut 57,5Gb. TM on backuppeja työstänyt marraskuusta lähtien, ja nyt noiden backuppien viemä tila on 102Gb. Tuossa reilussa sadassa gigassa ei ole oikeastaan edes kaikkea mikä koneelta löytyy, koska olen säätänyt tuon niin ettei esim. EyeTV-tallennuksia varmuuskopioida.
E: Juhani tossa kerkeskin jo ensin
-
-
Viesti Kirjoittaja khalima »
-George Washington
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Näinhän tuo on. Taitaa olla syy se että muut tiedostojärjestelmät eivät tue sitä TM:n käyttämään ihme linkittelysysteemiä.khalima kirjoitti:Toki siis ulkoinen kiintolevy pitää olla formatoituna applen formaattiin.. jos ei ole niin tm kyllä ehdottaa sitä.. siinä menee sit kaikki data.. silläpä en ole itse vielä voinut ottaa sitä käyttöön kun en käyttöönotto vaiheessa moista kikkaa tullu ajatelleeksi
-
Time Machine, verkkojako ja sparsebundle ongelmat
Viesti Kirjoittaja sirpete »
Huomasin ikäväkseni, että jos Time Machine kopioi verkon yli jaetulle levylle (jaettu toisesta Leopardista), niin se käyttää sparsebundle levynkuvaa tietojen tallentamiseen.
Nyt kuitenkin minulla varmuuskopioinnin aikana tapahtui jotain odottamatonta, joten tuo sparsebundle levynkuva meni rikki.
Menetin kaikki varmuuskopioni yhdellä kerralla.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Leopardissa ei tietääkseni ole työkalua rikkoutuneen sparsebundle levynkuvan korjaamiseen.
-Pete
-
Re: Time Machine, verkkojako ja sparsebundle ongelmat
Viesti Kirjoittaja kermit »
Levytyökalulla voi yrittää, mutta ei se minulla saanut sitä korjattua. Aikansa se kuitenkin ruksutti, sanoi sitten, ettei pysty korjaamaan. Minä tosin yritin verkon läpi kun se image oli NAS-levyllä, enkä viitsinyt kopsata sitä Macin levylle tohtoroitavaksi.sirpete kirjoitti:Moi,
Huomasin ikäväkseni, että jos Time Machine kopioi verkon yli jaetulle levylle (jaettu toisesta Leopardista), niin se käyttää sparsebundle levynkuvaa tietojen tallentamiseen.
Nyt kuitenkin minulla varmuuskopioinnin aikana tapahtui jotain odottamatonta, joten tuo sparsebundle levynkuva meni rikki.
Menetin kaikki varmuuskopioni yhdellä kerralla.![]()
Leopardissa ei tietääkseni ole työkalua rikkoutuneen sparsebundle levynkuvan korjaamiseen.
-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Aivan mahtava järjestelmä.
-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Kunnes ei enää ole pakko valita, niin lähes kaikkien kannattaisi käyttää FV:tä TM:n sijaan. Backupit voi tehdä muutenkin, mutta levyn kryptausta ei korvaa mikään.
-
Päivän naurut irtosi tästäSleepperi kirjoitti:Esitän eriävän mielipiteen suhteessa threadin otsikkoon. Time Machine ei ole hyvä niin kauan kun ei toimi FileVaultin kanssa.
Kunnes ei enää ole pakko valita, niin lähes kaikkien kannattaisi käyttää FV:tä TM:n sijaan. Backupit voi tehdä muutenkin, mutta levyn kryptausta ei korvaa mikään.

Levyn kryptaus onkin ensiarvoisen tärkeää verrattuna varmuuskopioihin, varsinkin kotikäytössä tai kun koneella ei mitään valtionsalaisuuksia käsitellä. Minulla ei ole edes käynyt mielessä kryptata kovoja. Jos jotain yksittäisiä tiedostoja (mm. oma kirjanpito) tahdon pitää salattuna, niin niitä varten voi tehdä salatun imagen. Sen TM osaa myös backupata oikein hyvin.
Filvaulttiin en koske pitkällä tikullakaan. Sen verran olen kuullut juttuja sen ongelmista. Jos se menee solmuun, niin siinä on tiedot mennyttä. Mikäli sopivaan aikaan on ajettu backup, niin sekin menee samaan syssyyn.
Kunnes ei enää ole pakko valita, niin lähes kaikkien kannattaisi käyttää TM:a FV:n sijaan. Kryptauksen voi tehdä muutenkin, mutta backuppeja ei korvaa mikään. Sanon minä

http://www.macosxhints.com/article.php? ... 1404402514
Sieltä ei vaan saa yksittäisiä tiedostoja auki (suoraan TM:n näkymästä). Sinänsä ihan ymmärrettävää, kun oikeasti FV on yksi tiedosto.
Eli siis Tiikerin FV-imagea TM ei hallitse, mutta jos päivität FV:n leopardin systeemiin tuon linkin ohjeella, niin johan homma pelittää. FV-Backup tehdään kun loggaat ulos ja muut tiedostot backupataan normaalisti tunnin välein. Tosin TM:n hienolla galaksinäkymällä ei voi selata, vaan pitää finderista kaivaa ne. Ne on ihan päivämäärän mukaan nimetty, joten ei ole vaikeaa löytää.
-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Eli on ihan ookoo, että levyn datan salassapysyminen perustuu käyttäjän jatkuvaan valppauteen ja turhaan käsin sättäykseen ("tämä on salassapidettävää, tämä taas ei, ja nämä menevät eri paikkaan levyllä vaikka koskevat samaa asiaa"), jne?TheKraken kirjoitti:Päivän naurut irtosi tästäSleepperi kirjoitti:Esitän eriävän mielipiteen suhteessa threadin otsikkoon. Time Machine ei ole hyvä niin kauan kun ei toimi FileVaultin kanssa.
Levyn kryptaus onkin ensiarvoisen tärkeää verrattuna varmuuskopioihin, varsinkin kotikäytössä tai kun koneella ei mitään valtionsalaisuuksia käsitellä. Minulla ei ole edes käynyt mielessä kryptata kovoja. Jos jotain yksittäisiä tiedostoja (mm. oma kirjanpito) tahdon pitää salattuna, niin niitä varten voi tehdä salatun imagen. Sen TM osaa myös backupata oikein hyvin.
Tuollaisessa käpistelyssä ei ole mitään järkeä suhteessa käyttäjähakemiston/partition/levyn kryptaukseen. Ei käytännössä eikä teoriassa. Katso vaikka mitä firmat tekevät jos et muuten usko.
Minun maailmassani ihmiset tuppaavat tekemään töitä, hoitamaan luottamustehtäviä, pitämään muistiinpanoja, pöytäkirjoja, päiväkirjoja jne. Jos napsauttaisin Filevaultin pois päältä ja jättäisin koneen Stockmannin kellon alle, niin siinä rikottaisiin aika monen ihmisen ja ihmisryhmän luottamus, pari työsopimusta ja ehkä vielä laki tai pari päälle. Tämä pätee myös moneen sellaiseen tuttuun jotka eivät ole teknisesti suuntautuneita. Jos heillä ei olisi levy kryptattu, mitä he voivat hyvällä omallatunnolla tehdä jos kone menee rikki eikä käynnisty enää? Minä voisin vielä kiskoa tuossa vaiheessa levyn irti, mutta he eivät sitä osaa, eikä niitä tietoja saa huoltomiehen käteen antaa sen enempää kuin muidenkaan.
Puhumattakaan nyt sitten siitä jos joku pöllii koneen.
Kerropa vielä millä teet sen kryptauksen sekä läpinäkyvästi että luotettavasti.Filvaulttiin en koske pitkällä tikullakaan. Sen verran olen kuullut juttuja sen ongelmista. Jos se menee solmuun, niin siinä on tiedot mennyttä. Mikäli sopivaan aikaan on ajettu backup, niin sekin menee samaan syssyyn.
Kunnes ei enää ole pakko valita, niin lähes kaikkien kannattaisi käyttää TM:a FV:n sijaan. Kryptauksen voi tehdä muutenkin, mutta backuppeja ei korvaa mikään. Sanon minä
Yksi todellinen vaihtoehto voi olla tulossa hyvin pian. Ei ole kuitenkaan vielä julkaistu.
Kuten kryptaus, niin backuppikaan ei ole kunnollinen ellei se ole automaattinen ja läpinäkyvä. TM ei ole kumpaakaan, kun vaatii loggauksen ulos ja vaatii odottamaan että kopiointi on valmis ennen sisäänloggausta.
-
En minä mitenkään vähättele Sinun kryptauksen tarvetta, mutta 95% minun tuntemistani ihmisistä ei kuitenkaan sitä kryptausta tarvitse. Minun kalenterini saa vuotaa ihan minne lystää, ei siellä mitään salaista. Muutaman julkaisemattoman bändini biisin voisi saada käsiinsä, mutta mitä se niilläkään? Tärkeämpää minulle on, että jos Stockan kellon alta se kone katoaa, niin saan ne tiedot takaisin. Ei se kriminaali niillä tiedoilla mitään tee.Sleepperi kirjoitti:Eli on ihan ookoo, että levyn datan salassapysyminen perustuu käyttäjän jatkuvaan valppauteen ja turhaan käsin sättäykseen ("tämä on salassapidettävää, tämä taas ei, ja nämä menevät eri paikkaan levyllä vaikka koskevat samaa asiaa"), jne?TheKraken kirjoitti:Päivän naurut irtosi tästäSleepperi kirjoitti:Esitän eriävän mielipiteen suhteessa threadin otsikkoon. Time Machine ei ole hyvä niin kauan kun ei toimi FileVaultin kanssa.
Tuollaisessa käpistelyssä ei ole mitään järkeä suhteessa käyttäjähakemiston/partition/levyn kryptaukseen. Ei käytännössä eikä teoriassa. Katso vaikka mitä firmat tekevät jos et muuten usko.
Minun maailmassani ihmiset tuppaavat tekemään töitä, hoitamaan luottamustehtäviä, pitämään muistiinpanoja, pöytäkirjoja, päiväkirjoja jne. Jos napsauttaisin Filevaultin pois päältä ja jättäisin koneen Stockmannin kellon alle, niin siinä rikottaisiin aika monen ihmisen ja ihmisryhmän luottamus, pari työsopimusta ja ehkä vielä laki tai pari päälle. Tämä pätee myös moneen sellaiseen tuttuun jotka eivät ole teknisesti suuntautuneita. Jos heillä ei olisi levy kryptattu, mitä he voivat hyvällä omallatunnolla tehdä jos kone menee rikki eikä käynnisty enää? Minä voisin vielä kiskoa tuossa vaiheessa levyn irti, mutta he eivät sitä osaa, eikä niitä tietoja saa huoltomiehen käteen antaa sen enempää kuin muidenkaan.
Puhumattakaan nyt sitten siitä jos joku pöllii koneen.Kerropa vielä millä teet sen kryptauksen sekä läpinäkyvästi että luotettavasti.Filvaulttiin en koske pitkällä tikullakaan. Sen verran olen kuullut juttuja sen ongelmista. Jos se menee solmuun, niin siinä on tiedot mennyttä. Mikäli sopivaan aikaan on ajettu backup, niin sekin menee samaan syssyyn.
Yksi todellinen vaihtoehto voi olla tulossa hyvin pian. Ei ole kuitenkaan vielä julkaistu.
Kuten kryptaus, niin backuppikaan ei ole kunnollinen ellei se ole automaattinen ja läpinäkyvä. TM ei ole kumpaakaan, kun vaatii loggauksen ulos ja vaatii odottamaan että kopiointi on valmis ennen sisäänloggausta.
Veikkaan että tämän foorumin käyttäjistä varmasti hyvin pieni murto-osa käyttää FileVaulttia. Teenpä kyselyn aiheesta.
Minun puolesta voit haukkua TM:n alimpaan paikkaan sen takia, että se ei sinun käyttöön ole hyvä, mutta älä yleistä ja sano että kaikkien tulisi käyttää konetta samoin. Jos yleistää, niin vastaan saa yleensä toisen yleistyksen.
http://www.knoxformac.com/
Tossa yks vaihtoehto salaukseen ja backuppaukseen.
Lisään vielä, että en siis todellakaan tarjonnut salattua imagea vaihtoehdoksi, jos käsittelee salaista materiaalia jatkuvasti. Mutta siis esim. minun kohdalla kirjanpito on siellä. Kokonaan.
Tai jos olisi joku yksittäinen projekti joka tarvitsisi salata, niin voisin sen sinne laittaa.
Siinä ei tietenkään mitään järkeä että lähtee esim. jonkun projektin salaiset ja ei-salaiset erottelemaan ja kopioi toiset imagelle ja toisia ei.
FileVault on hyvä ratkaisu niille, jotka sitä tarvitsevat, mutta sitä ei silti voi suositella kenellekään joka sitä ei välttämättä tarvitse.
EDIT: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?p=458482
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka