Kyselin asiaa Varimportista ja sanoivat että tähän meikäläisen 17" HiRes -versioon ei ilmeisesti ainakaan käy. Retail versio 10.4.6 DVD on olemassa, mutta en enää viitsi ruveta kikkailemaan, kun kuulemma joutuisi asentamaan koko koneen uusiksi, kun ei pysty lohkaisemaan uutta partitiota muuten.HopeinenQ kirjoitti: No jos näin on, niin mulla on sitten hybridiversio uusimmasta MacBook Pro:sta. Tämä nimittäin syö sekä OS X 10.4:n ja 10.5:n.
Ei sitä vain ihminen voi ymmärtää, että uudesta mallista on vielä eri versioita, että mitkä syö sekä Tiikerin & Leopardin ja sitten vielä malli joka kelpuuttaa ainoastaan Leopardin. Mutta ei se mitään - olen ilmeisesti vain tyhmä.
MBP UUSI downgrade Leopard->Tiikeriin
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
-
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Tomi Toivonen
-
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Rautalangasta....
Jos esim. MacBook Pro on toimitettu tehtaalta lokakuussa ja asennuslevyllä on ollut 10.4.10, niin siihen koneeseen ei pysty asentamaan esim. 10.4.6 Tiikeriä. Siihen pystyy kyllä asentamaan Leopardin. Jos kone on lähtenyt tehtaalta esim. marraskuun alussa (Leopard julkaistu jo siinä vaiheessa), niin koneessa voi olla mukana sekä Tiikeri että Leopard-levyt (näin lienee sinun tapauksessasi). Koneeseen voi silloin asentaa myös Tiikerin.
Mutta. Jos kone on lähtenyt tehtaalta Leopard levy mukanaan, niin silloin sinne ei pysty Tiikeriä asentamaan (ainakaan suoraan). Tästä on nyt kyse. Se kone on naitettu yhteen Leopardin kanssa. Ymmärsitkö nyt?
Minulla on esim. PowerBook jonka asennuslevyillä on 10.4.2 Jos yritän asentaa Tiikerin Retail-levyltä, joka on 10.4, niin homma ei onnistu. Asennus ei lähde käyntiin.
Mutta jos sinulla on Retail Universaali (tai yksin Intel-versio) Tiikeristä, niin en ala väittämään vastaan.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jos esim. MacBook Pro on toimitettu tehtaalta lokakuussa ja asennuslevyllä on ollut 10.4.10, niin siihen koneeseen ei pysty asentamaan esim. 10.4.6 Tiikeriä. Siihen pystyy kyllä asentamaan Leopardin. Jos kone on lähtenyt tehtaalta esim. marraskuun alussa (Leopard julkaistu jo siinä vaiheessa), niin koneessa voi olla mukana sekä Tiikeri että Leopard-levyt (näin lienee sinun tapauksessasi). Koneeseen voi silloin asentaa myös Tiikerin.
Mutta. Jos kone on lähtenyt tehtaalta Leopard levy mukanaan, niin silloin sinne ei pysty Tiikeriä asentamaan (ainakaan suoraan). Tästä on nyt kyse. Se kone on naitettu yhteen Leopardin kanssa. Ymmärsitkö nyt?
Minulla on esim. PowerBook jonka asennuslevyillä on 10.4.2 Jos yritän asentaa Tiikerin Retail-levyltä, joka on 10.4, niin homma ei onnistu. Asennus ei lähde käyntiin.
Mac OS X v10.4 was available in both a PowerPC and Intel edition; there is no universal version of the operating system. While Apple shipped the PowerPC edition bundled with PowerPC-based Macs and also sold it as a separate retail box, the only way to get the Intel version was bundled with an Intel-based Mac.Jaroneko kirjoitti:Mielenkiintoista. Mulla on itellä ihan virallinen 10.4.6 asennuslevy, jolta oon menestyksekkäästi asentanu sekä PPC-, että Intel-koneita.AppleFarmer kirjoitti:Tiikerin Retail-versio on PPC only. Konekohtaiset Tiikerit ovat Intel-versioita. Mutta jos laitteen mukana on tullut Tiikeri, niin sitten sinne voi asentaa Tiikerin. Jos on tullut Leopard, niin sitten ei.
Tässä Tiikerin versiossa on erikoista se, että se on tullut ADC:n kautta. Kyseessä ei ole täysi pahvipaketti, muttei myöskään ohut paperikotelo. Levy on kovissa pahvikansissa.
Mutta jos sinulla on Retail Universaali (tai yksin Intel-versio) Tiikeristä, niin en ala väittämään vastaan.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Jaroneko »
On juu ilmeisen universaali, mutta tosiaan se on tullut ADC:n kautta, eikä ole varsinainen retail, muttei konelukittu bundlekaan. En vaan ollut koskaan tajunnut, että se on noin erikoinen...AppleFarmer kirjoitti:Mutta jos sinulla on Retail Universaali (tai yksin Intel-versio) Tiikeristä, niin en ala väittämään vastaan.

MacBook Pro 15.4" Glossy C2D 2.33GHz, 4GB, X1600 256MB, 10.7.4
(PeliPC Intel C2Q Q8200, 3GB, HD5850, W7)
-
Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »
Ok, tokihan minä tuon nyt tajuan, mutta ainostaan ihmetyttää se, että miten se esto on tehty? Koneessahan on oltava jokin piiri joka tuon Tiikerin asennuksen estää tai sitten asennuslevy on vain kyseiselle mallille tehty?
Ihan mielenkiinnosta ois kiva koittaa, että saako Tigerin asennettua MacBook Pro:hon joka on toimitettu ainoastaan Leopardilla näillä mun asennuslevyillä.
Ihan mielenkiinnosta ois kiva koittaa, että saako Tigerin asennettua MacBook Pro:hon joka on toimitettu ainoastaan Leopardilla näillä mun asennuslevyillä.
-
Viesti Kirjoittaja Jaroneko »
Itselle tulisi äkkiä mieleen, että tuolla tiikerin levyllä on mukana listaus kaikista levyn painohetkellä käytössä olevista, yhteensopiviksi luokitelluista koneista ja tähän listaan verrataan mallinumeroa. Jos ei täsmää, ei tule voittoa.HopeinenQ kirjoitti:Ok, tokihan minä tuon nyt tajuan, mutta ainostaan ihmetyttää se, että miten se esto on tehty? Koneessahan on oltava jokin piiri joka tuon Tiikerin asennuksen estää tai sitten asennuslevy on vain kyseiselle mallille tehty?
Tämä vaan arvaus, ei mitään tietoa.

MacBook Pro 15.4" Glossy C2D 2.33GHz, 4GB, X1600 256MB, 10.7.4
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Ihan muille tiedoksi vielä tässä pari juttua. Näistä näkee esim. oman koneen alkuperäisen käyttisversion jne.
You cannot normally use a Mac OS version earlier than the one included with the computer.
Mac OS: Versions, builds included with PowerPC Macs (since 1998)
Mac OS versions, builds included with Intel-based Macs
You cannot normally use a Mac OS version earlier than the one included with the computer.
Mac OS: Versions, builds included with PowerPC Macs (since 1998)
Mac OS versions, builds included with Intel-based Macs
-
Viesti Kirjoittaja remm »
Päätös tähän uskomattomaan "apple-ominaisuuteen" ainakin minun osaltani tältä erää.
Testatut levyt:
- 17" MBP CoreDuo 2.16GHz (DVD 10.4.6 )
- 15" MBP C2D 2.33GHz (DVD 10.4.8 )
- Tiger Linsenssi täydet levyt
Ei toimi. Kaikki käynnistys- ja boottimenetelmät testattu.
Ilm. CCC:llä voisi onnistua, mutta jos haluaa clean-installin niin EI.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
Testatut levyt:
Ilm. CCC:llä voisi onnistua, mutta jos haluaa clean-installin niin EI.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
Viimeksi muokannut remm, 9.1.2008 klo 17.53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Jos nyt kikkailla haluaa, niin voisi onnistua jos yhdistää kaksi konetta ja tekee asennuksen toisesta koneesta sen omalla asennuslevyllä ulkoiselle levylle (toisen koneen kiintolevylle).remm kirjoitti:Päätös tähän uskomattomaan "apple-ominaisuuteen" ainakin minun osaltani tältä erää.
Testatut levyt:
Ilm. CCC:llä voisi onnistua, mutta jos haluaa clea-installin niin EI.
Edellyttäen että asennettavassa koneessa ei ole mitään laitteita, jonka laiteohjaimia ei ole asennusmedialla.
Tomi Toivonen
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka