Joo en minäkään, näin se vaan piti tehdä, mikään muu ei toiminut.muikku kirjoitti:Siis miksi pitää? Minäkään en jjummarra.JAK kirjoitti: Joo raahatessa piti painaa oikeaa cmd-nappulaa...
Mistä macistä löytää siirrä-painikkeen?
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
-
Re: ???
Viesti Kirjoittaja JAK »
Jännittävän Anarkistinen Rinkelileipuri ja Irokeesi
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Miten se m$:n muka paremmin tekee? Samalla tavalla siirto onnistuu siinäkin sisäisesti nykimällä ja eri levyjen välillä sitten painamalla jotain nappia nykimisen lisäksi. Onko shift yhtään parempi kuin joku toinen vaihtoehto?JAK kirjoitti:On oikeasti yksi maailaman ärsyttävin asia tässä Macissa tiedostojen raahaaminen toiseen ikkunaan (useiden tiedostojen) tai roskikseen. Ei taju riitä, että miksi ei voi tarttua hiirella ja viedä.... Muutaman vuoden käytön jälkeen olen aivan hukassa näitten omppu, optio yms näppylöiden kanssa. Jotain se M$ osaa paremmin tehdä, tai sitten se on se kun on M$:n kanssa tullut nämä hommat opeteltua.
Loppujen lopuksi Windowsin drag&drop toimii aika huonosti verrattuna ompun vastaavaan (tosin huomattavasti esim. gnomea paremmin). Tiedostoja voi kyllä siirrellä, mutta muiden asioiden siirtäminen onkin hankalaa.
-
Viesti Kirjoittaja JAK »
En tiedä, tällä vehkeellä tiedostojen käsittely on uskomattoman hankalaa. Jos vaikka haluan siirtää roskikseen useita tiedostoja ei ne tietenkään mene sinne delete nappulaa painamalla, vaan pitää käyttää jotain mystistä näppäinyhdistelmää (itse käytän yläpalkin muokkaa valikkoa). Siis eihän mikään ole vaikeaa kun sen osaa, mutta nämä yhdistelmät vaan ei minun päähän uppoa. Tuolla ylempänähän puhutaankin tuosta ihmeellisestä omppunäppäimestä mitä minulla ei edes ole. Vaan tämän höpinän voi puolestani lopettaa, kunhan avauduin kun taas etsin sitä raahaa ja pudota toimintaa.jomppa kirjoitti:Miten se m$:n muka paremmin tekee? Samalla tavalla siirto onnistuu siinäkin sisäisesti nykimällä ja eri levyjen välillä sitten painamalla jotain nappia nykimisen lisäksi. Onko shift yhtään parempi kuin joku toinen vaihtoehto?
Loppujen lopuksi Windowsin drag&drop toimii aika huonosti verrattuna ompun vastaavaan (tosin huomattavasti esim. gnomea paremmin). Tiedostoja voi kyllä siirrellä, mutta muiden asioiden siirtäminen onkin hankalaa.
-
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Kyllä mulla ainakin toimii aivan samalla lailla kuin Windowsissakin. Pienenä erona on kopiointi, jossa Windowsissa painetaan Controllia ja Macissa Altia.JAK kirjoitti:En tiedä, tällä vehkeellä tiedostojen käsittely on uskomattoman hankalaa. Jos vaikka haluan siirtää roskikseen useita tiedostoja ei ne tietenkään mene sinne delete nappulaa painamalla, vaan pitää käyttää jotain mystistä näppäinyhdistelmää (itse käytän yläpalkin muokkaa valikkoa). Siis eihän mikään ole vaikeaa kun sen osaa, mutta nämä yhdistelmät vaan ei minun päähän uppoa. Tuolla ylempänähän puhutaankin tuosta ihmeellisestä omppunäppäimestä mitä minulla ei edes ole. Vaan tämän höpinän voi puolestani lopettaa, kunhan avauduin kun taas etsin sitä raahaa ja pudota toimintaa.jomppa kirjoitti:Miten se m$:n muka paremmin tekee? Samalla tavalla siirto onnistuu siinäkin sisäisesti nykimällä ja eri levyjen välillä sitten painamalla jotain nappia nykimisen lisäksi. Onko shift yhtään parempi kuin joku toinen vaihtoehto?
Ja raahaaminen onnistuu aivan samoin kuin Windowsissa, myös roskiin. Toiselle medialle siirrettäessä oletuksena kopioi, aivan samoin kuin Windowsissa.
Vain deleten toiminta poikkeaa oleellisemmin. Joudut Macissa painamaan Omppu (Cmd) ja Backspace (askelpalautin).
Mulle oli hankalampi tottua hakemisto-näkymässä siihen että kansiot eivät olekkaan aina alussa, vaan aakkostetusti. Myös kansiossa ylös-painikkeen puutuminen vaati totuttelua, kun pitää painaa taas sitä omppua ja klikata kansion ylälaidasta avautuvaa valikkoa.
Mutta kun nuo näppäimistö-oikotiet opettelee, on Macin käyttö huomattavasti nopeampaa ja ainakin mun mielestäni myös mukavampaa.
Tomi Toivonen
-
-
Ei mulla ainakaan valikko aukea ilman omppua.harri kirjoitti:Mitä omppua?Toivonen kirjoitti:. Myös kansiossa ylös-painikkeen puutuminen vaati totuttelua, kun pitää painaa taas sitä omppua ja klikata kansion ylälaidasta avautuvaa valikkoa.
Ei mun ainakaan tarvii.
-Harri
En siis tarkoita back-painiketta, vaan sitä hakemiston kuvaketta yläpalkissa.
Niin, ja tuosta aiemmin mainitusta raahaamisesta sen verran että Windowsista poiketen raahatessa täytyy muistaa "ottaa kiinni" kuvakkeesta. Jos tiedostonimen kohdalta lähtee vetämään, tekee vaan valinnan.
Tomi Toivonen
-
Viesti Kirjoittaja jamo »
Se Path-painike pitää vain erikseen lisätä Finderin työkalupalkkiin (Eli Finderissä "View" -> "Customize Toolbar..."). Minusta saisi kyllä olla vakiona näkyvissä.
Silti "ylös kansiohierarkiassa" -nappi saisi olla olemassa, niin pääsisi nopeammin yläkansioon.
Silti "ylös kansiohierarkiassa" -nappi saisi olla olemassa, niin pääsisi nopeammin yläkansioon.
--This line not left blank intentionally--
-
Kiitti vinkistä jamojamo kirjoitti:Se Path-painike pitää vain erikseen lisätä Finderin työkalupalkkiin (Eli Finderissä "View" -> "Customize Toolbar..."). Minusta saisi kyllä olla vakiona näkyvissä.
Enpä ollut huomannutkaan että se oli tuolla lisättävissä.
Tomi Toivonen
-
Viesti Kirjoittaja jamo »
Olkaa hyvä vain. Monessa Applen (ja kolmansien osapuoltenkin) ohjelmissa on vastaava mahdollisuus muokata painikeriviä mieleisekseen. Ominaisuus jää ainakin vähemmän käyttäneillä usein huomaamatta/hyödyntämättä.Toivonen kirjoitti: Kiitti vinkistä jamo
Enpä ollut huomannutkaan että se oli tuolla lisättävissä.
--This line not left blank intentionally--
-
Viesti Kirjoittaja JAK »
Nyt putosin taas kartalta, mutta tutkitaan.jamo kirjoitti:Se Path-painike pitää vain erikseen lisätä Finderin työkalupalkkiin (Eli Finderissä "View" -> "Customize Toolbar..."). Minusta saisi kyllä olla vakiona näkyvissä.
-
Eli kun avaa Finderissa jonkun hakemiston ja Control-klikkaat työkalurivillä tyhjässä kohdassa. Aukeavasta valikosta valitse Customize Toolbar... (Muokkaa Työkaluriviä...).JAK kirjoitti:Nyt putosin taas kartalta, mutta tutkitaan.
Työkaluvalikosta löytyy tuo harrin kuvailema painike jossa kolme viivaa portaiden muodossa, oikealla puolellaan kolmio. Vedä tuo painike työkaluriviin lisätäksesi sen.
Tätä painiketta painamalla saat näkyviin hakemistopolun kyseisestä hakemistosta aina kiintolevyn juurihakemistoon saakka. Siitä on helppo siirtyä kansion verran tai useamman ylemmäs.
Painikkeen nimi on Path, eli oliskohan polku suomeksi.
Tomi Toivonen
-
Sepä se. Olen muokannut työkalurivejä Finderissa ja ohjemissa, mutta joku sokeus oli iskenyt kun en ole tuota painiketta koskaan huomannut.jamo kirjoitti:...Ominaisuus jää ainakin vähemmän käyttäneillä usein huomaamatta/hyödyntämättä.
Onko tuo muuten Tiikerissäkin?
Tomi Toivonen
-
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
On. Ja hyödyllinen onkin.Toivonen kirjoitti:Sepä se. Olen muokannut työkalurivejä Finderissa ja ohjemissa, mutta joku sokeus oli iskenyt kun en ole tuota painiketta koskaan huomannut.jamo kirjoitti:...Ominaisuus jää ainakin vähemmän käyttäneillä usein huomaamatta/hyödyntämättä.
Onko tuo muuten Tiikerissäkin?
-
-
-
-
Viesti Kirjoittaja dev null »
Tai sitten komento (cmd, omppu) + nuoli ylös jos haluaa vain yhden tason verran ylöspäin. Komento + nuoli alas vie vastaavasti valittuna olevan kansion sisään. Näin ainakin Tiikerissä.hege haxor kirjoitti:Tehokäyttäjä painaa kuitenkin omppua pohjassa ja kliksauttaa Finder-ikkunan otsikkoa josta pääsee hakemistossa "ylöspäin".
-
Jup, mutta avaa uudessa ikkunassa.dev null kirjoitti:Tai sitten komento (cmd, omppu) + nuoli ylös jos haluaa vain yhden tason verran ylöspäin. Komento + nuoli alas vie vastaavasti valittuna olevan kansion sisään. Näin ainakin Tiikerissä.hege haxor kirjoitti:Tehokäyttäjä painaa kuitenkin omppua pohjassa ja kliksauttaa Finder-ikkunan otsikkoa josta pääsee hakemistossa "ylöspäin".
Piti ihan testata.. kun lisäät edellisen Altin, niin sitten sulkee samalla edellisen.
Ihan käytännöllinen.
Tomi Toivonen
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka