vesku kirjoitti:tim@tim kirjoitti:
Hiukan ärsyttää, kun joutuu joidenkin ikkunoiden kokoa joskus säätelemään. Macissa tarjotaan pieni alue ikkunan oikeassa alareunassa siihen tehtävään. Mintussa ja Linuxeissa yleensä saan venyttää ikkunaa mistä kulmasta tahansa. Macissa joudun ensin siirtämään joissain tapauksissa ikkunaa ylös ja vasemmalle, että voin muuttaa ikkunan kokoa alas oikealle... Käytettävyyttä?
jos ohjelmat on koodattu Applen speksien mukaan, niiden ikkunoiden kokoa ei yleensä tarvitse muuttaa. Itse asiassa en henk.koht. muista milloin olisin ikkunaa vedellyt. Eli nimen omaan käytettävyyttä.
Ehkä ongelmani on, että käytän yhdellä ruudulla useampaakin ohjelmaa yht'aikaa. Ne eivät kuitenkaan osanneet lukea ajatuksiani
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
ja ne olivat tässä Macissa mukana tulleita ohjelmia, joten luulen, että ne oli koodattu Applen speksien mukaan. Mistä löytyvät Applen speksit? Ja olisiko kovin epäintuitiivista, jos
tarvittaessa olisi helppoa säädellä ikkunoiden kokoa? Ja paha, kun ohjelman valikko on irrallaan ohjelmasta siellä ruudun yläreunassa - varsinkin, jos epäMaccimaiseen tapaan pitää yhtaikaa auki useampaa ohjelmaa. Käytettävyyttä olisi tarjota vaihtoehto... Vai onko siellä sellainen mahdollisuus?
Miten järjestelette finderissä ikonit ja kansiot niin, että ne ovat näkyvissä myös silloin, kun finderin ikkunan koko muuttuu? ...
En ihan ymmärtäny mitä tuossa ekassa lauseessa tarkoitat. Eli ei taida koskea minua?
Ilmeisesti ei...
Piilotiedostot saisin kyllä näkyviin. Viidentoista vuoden macciuralla ei ole juuri tarvinnut, korkeintaan joidenkin usb-tikkujen kanssa.
No, miten se käy helposti, jotta minäkin saisin ne näkyviin muualla kuin komentorivillä?
Enpä ole ohjelmanpalasia juuri tehnyt. Ihan satavarmasti olisin joutunut googlaamaan Mintillä, jos se kerran noin epäintuitiiviseksi on päätetty tehdä! Macissa vain raahaisin sen mihin haluaisin…
Mutta minä teen - se on yksi harrastukseni. Enkä puhuisi epäintuitiivisuudesta. Kokeilin raahata tekemäni piskuisen ohjelman filedamagerista menu:n päälle ja sehän toimi tosiaan niinkin. Heivasi eteen ikkunan "Lisää käynnistin" ja kyseli, minkä nimen haluan antaa näkyväksi valikkoon ja myös kuvaketta tiedusteli. Täytyypä kokeilla Macissa samaa. Eli Finderillä etsitään ohjelmatiedosto ja raahataan ohjelmien sekaan.
Sä jotenkin sotket käyttiksen ja sovellusten käytettävyyden iloisesti. Lisäksi katsot, että erilaiset silmäkarkit olisivat jollain lailla "käytettävyyteen" liittyviä. Harmittavasti nämä ovat aika tyypillisiä linuxniilon näkökulmia.
Nuo listaamani asiat olivat arveluja siitä, mitä täällä tarkoitetaan käytettävyydellä, kun en omassa käytössäni ole huomannut tätä Linuxia käytettävyydeltään mitenkään huonoksi. Ja silti täällä ikäänkuin väitetään, että se ei olisi kovin käytettävä.
Miksi täällä leimataan ihmiset, jotka ajattelevat asioita eri näkökulmasta "linuxniiloiksi" halventavaan sävyyn? Jonkin verran Linuxia käyttäneenä odotin Macin systeemistä enemmän kuin mitä se tähän asti on tarjonnut. Siinä on mukavia piirteitä, mutta meitä vähemmän luovia epäintuitiivisiä "linuxniiloja" ajatellen siinä voisi olla joitain selkeitä ja helppoja tapoja tehdä niitä asioita, jotka muissa systeemeissä voi tehdä ilman intuitiota.
Linux Mint voi sulle olla käytettävä. Jos tutustuisit OSX:iin saman verran (ja yhtä avoimin mielin;)) kuin linuxiin, voisi sekin olla sulle käytettävä. Kyllä minäkin tykkään tuota Ubuntua pyörittää sellaisessa raudassa mihin ei oikeaa tuotantokäyttistä saa asennettua. Muuten se on minulle kuriositeetti. Ja monin verroin vaikeampi käytettävä kuin MacOSX.
Aivan! Linux Mint on
minulle erittäin hyvin käytettävä ja hyvin selkeä. Omassa "tuotantokoneessani" käytän tällä hetkellä Ubuntua (kohta Minttiä) ja "tuotanto-ohjelmat" olen tehnyt itse, kun halutunlaista ei valmiina löydy kaupanhyllyltä. Asennuksen jälkeen kaikki vain toimivat. Asensin Mintin juuri Toshiban läppäriin. It just works. Ilman mitään säätöjä. Kun nyt sitten tiedän, että Mac OS X ei näytä
minusta kovin käytettävältä, pitäisikö minun alkaa sanoa, että Mac OS X on tekele, jonka käytettävyydessä on toivomisen varaa? Siitäkin huolimatta, että jotkut näköjään siihenkin ovat tyytyväisiä? (toivottavasti huomasit pointin?)