Pis kirjoitti:Sleepperi kirjoitti:Cmd-tab, cmd-' ja Expose pörräävät sen ympärillä, missä ohjelmassa mikäkin dokumentti sattuu olemaan auki, ja pakottavat käyttäjänkin piittaamaan siitä. Kts. vaikkapa ketjun ekan viestin esittämä ongelma joka johtuu suoraan tästä.
Luin ekan viestin. En väitä etteikö sulla olisi ongelmaa (ei piruilua).Etkö voisi käyttää exposeta näppiksellä jos hiiri ei maistu.
Minä en ole ekan viestin kirjoittaja, ja ongelma on systeemin suunnittelussa eikä millään yksittäisellä käyttäjällä. Tarkennetaan siis, että tarkoitin lähinnä kappaleita 1, 4 ja 5, jossa kommentoidaan kuinka vaikeaa OS X:ssä on vaihtaa järkevästi kahdessa ohjelmassa auki olevien dokumenttien välillä, siis jojottaa esim. kahden PDF:n ja yhden tekstinkäsittelydokkarin välillä kun PDF:iä on auki yhteensä vaikka viisi. Windowsissa tätä nimenomaista ongelmaa ei ole, koska sen alt-tab on dokumenttikohtainen, mikä on noin tsiljoona kertaa parempi ratkaisu.
Ohjelmakeskeisyyteen liittyy myös moni muu OS X:n käyttöliittymän häiriökäyttäytyminen, esimerkiksi että ohjelmien ikkunoita sulkiessa kokematon käyttäjä ei tiedä etukäteen tuleeko koko ohjelma sulkeutumaan vai vain ikkuna, ja että ohjelmat käyttäytyvät eri tavalla kun niitä klikkaa Dockissa riippuen siitä olivatko ne päällä vai eivät. Ennen kaikkea käyttöliittymän pitää olla ennustettava ja OS X feilaa aika monessa asiassa. Onhan se edelleen konsistentimpi kuin Windows, mutta se kertoo jotain lähinnä Windowsista.
Sleepperi kirjoitti:Hide ja minimize on luotu tukemaan samaa rikkinäistä systeemiä ja siis lähtökohtaisesti turhia; senhän pitäisi riittää että käyttäjä ilmaisee mitä haluaa nähdä.
Itse en näitä käytä ikinä. Exposella ja Spacesilla saan kaipaamaani väljyyttä ja järjestystä ikkunaviidakkoon.
Itse käytän satunnaisesti hideä, joka on noista kahdesta vähemmän rikki. Minimize on niin kammottava ja niin turha, että ihmettelen mistä UI-suunnittelijan itsekritiikin sokeasta pisteestä se pääsi läpi.
Sleepperi kirjoitti:Spaces taas on pohja-ajatukseltaan hyvä mutta toteutukseltaan torso eikä muita käyttöliittymäelementtejä kuten Exposea ole muokattu sopimaan siihen.
Mulla rokkaa Spacesin ja Exposen yhteistyö. Varmasti tilaa on parannuksille. Mitä itselläsi olisi mielessä?
Ihan näin esimerkiksi, Exposen show app windows näyttää softan kaikki ikkunat ml. sellaiset jotka eivät ole samassa spacessa. Niihin klikkaaminen ei myöskään vie siihen spaceen missä ikkuna on, mutta fokus katoaa senhetkisestä ikkunasta. Spaces ei anna kustomoida työpöydän sisältöä eikä taustakuvaa per space. (Ei sillä että työpöytä olisi välttämättä itsessään hyvä käyttöliittymä.) Sitä ei ole lähtökohtaisesti suunniteltu käyttäytymään luontevasti ympäristössä, jossa vaihdellaan yhden ja tuplanäytön välillä, kuten oma läppärikäyttöni. Spacesin näppisoikotiet eivät ole kunnolliset, tässä ei tosin ole mitään uutta kun OS X:stä on kyse. Kunnollisen kokonaisdesignin pitäisi tässä tapauksessa lähteä korkeimmalta tasolta eli Spacesista ja rakentaa matalamman tason ikkuna-managementti sen päälle. Nyt on kiivetty takapuoli edellä puuhun.
Sleepperi kirjoitti:Niin Time Machinen kuin Spotlightinkin paikka on integroituna kiinteästi Finderiin ilman omia nimilappujaan. Finder itse pitäisi miettiä kokonaan uusiksi.
Siinä mielessä olen samaa mieltä että tämäntyyppisten ominaisuuksien (haku ja varmuuskopiointi) varustaminen omilla hienoilla nimillä on turhaa, mutta se on kai osa brändäystä tai jotain ja joku nimi niilläkin pitää olla.
En varsinaisesti vastusta brandeja vaan hyvän toiminnallisuuden sabotointia erillisillä surkeilla, avuttomilla pikkusoftilla. Mainostakoot sitten vaikka tyyliin "new Finder now featuring Time Machine, Spotlight and Mecha-Günther".
Sleepperi kirjoitti:Dock on vastenmielinen ja turha tilkkutäkki...
Dock pieneksi ja/tai piiloutavaksi ja mieluiten sivulle kuin alhaalle, niin on vähemmän vastenmielinen.
Pienenä oikealla piilossa jo noin kahdeksan vuotta.