Tigeristä uudempaan käyttöjärjestelmään
-
Re: Uutta Käyttöjärjestelmää 10.4.11
Viesti Kirjoittaja Mac Classic »
-
Viesti Kirjoittaja aletheia »
Kysymykseni onkin, nopeuttaisiko päivitys 10.5:seen yhtään mitään, vai onko vain aika ottaa kukkaro kilttiin käteen ja hakea uusi ja ehdompi kone? Siinä mielessä uutta tuntuisi typerältä ostaa, että vanha periaatteessa toimii aivan mainiosti. Mitä mieltä olette?
-
Viesti Kirjoittaja -wk- »
EDIT: Riippuen sitten mitä muita softia käyttää niin eihä Core Duo ole enää nykypäivää tietenkään.. mutta nettikäytössä pitäs kyllä riittää.
-
Mutta peruskysymys oli, tekeekö 10.5:seen päivittäminen tällaisesta koneesta nopeamman vai hitaamman?
-
Viesti Kirjoittaja dev null »
Jos selain ja flash on ne hitaat ohjelmat niin käyttis ei siinä varmaan suuremmin nopeuta, jos ei hidastakaan. Suurin etu sinulle lienee, että voit käyttää uudempia selainversioita.
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Tuskin mitään silminhavaittavaa eroa on, tosin tuolla muistimäärällä 10.5 lienee hitaampi. Muistia kannattaisi tosiaan lisätä.aletheia kirjoitti:Mutta peruskysymys oli, tekeekö 10.5:seen päivittäminen tällaisesta koneesta nopeamman vai hitaamman?
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Tässähän oli uutena vain puoli gigaa muistia, tuo gigakin on jo lisäys....
-
Re: Tigeristä uudempaan käyttöjärjestelmään
Viesti Kirjoittaja Afrikka »
Toimiiko tää SL:n asennuslevyillä asenteleminen (jonkun toisen tyypin koneen mukana tulleet heh) vaan tyhjennetyn koneen kanssa vai mitä mitä? Omaan koneeseen kun tökkäsin niin ilmoitti ettei voi tähän koneeseen asentaa, kielivalikko kerkesi tulla mut ei tainnut tulla "Arkistoi ja asenna" tmv. Hämmennyn entisestään, onko niillä Apple Storesta tilattavilla Lumileopardilevyillä mitään eroa ja oisko se ero siinä, että saisin niillä asennuksen suoraan Tiikeriin? Ilman sitä Leijonaa siinä välissä, sehän pitäis siis metsästää ebaysta tms.Raikka kirjoitti:Jos omistaa SL:n asennuslevyt, voipi sen kyllä asentaa siihen Tiikerikoneeseen.Slash80 kirjoitti:Mulla on vanha iMac vaihtamassa omistajaa ja oon nyt tyhjentänyt ja asentanut koneen uudelleen mukana tulleilla levyillä. Mitenkäs nyt kun koneessa on Tiger, voinko suoraan asentaa SnowLeopardin? Vai onko SL joku päivitys malli jonka voi asentaa Leopardin jälkeen?
Ei mene päivityksenä vaan joko ”Puhtaana asennuksena” tai ”Arkistoi ja Asenna” asennuksena.
Suosittelen asentamaan Arkistoi ja Asenna -metodilla, jolloin saat Tiikerin käyttäjät sun muut siirtymään mahdollisimman kivuttomasta SL:iin.
-
Viesti Kirjoittaja dev null »
Koneen mukana tullut käyttiksen asennuslevy on mallikohtainen eli siltä et saa asennettua kuin kyseisen malliseen koneeseen.Afrikka kirjoitti:Toimiiko tää SL:n asennuslevyillä asenteleminen (jonkun toisen tyypin koneen mukana tulleet heh) vaan tyhjennetyn koneen kanssa vai mitä mitä?
-
-
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Jos et ole jo kokeillut, ostapa vaikka Seagaten MomentusX 250GB (tai isompi) kovo, jolle kloonaat nykyisen kovosi ja sitten vaihdat kovot keskenään.aletheia kirjoitti:Heippa, piti tulla kertomaan, että muistin lisääminen 1 -> 2 Gt notkeutti vanhaa kankeaa konetta ratkaisevasti. Kannatti, varsinkin kun kammat maksoivat yhteensä 30 egeä. Kiitos vinkeistä!
Tulet huomaamaan että "vanhakin nyt nuortuu..."
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
R.
-
Viesti Kirjoittaja stebuu »
elikkä mulla tämmöinen macbook
Mac OS X
10.4.11
prosessori 2 GHz intel core 2 duo
muisti 2Gt 667 MHz DDR2 SDRAM
Mihinkä versioon se kannattaa päivittää, taikka mihinkä se ylipäätänsä onnistuu? Onko se toi 10.5 ??
nythän tähän ei uusimpia firefoxeja saa toimintaan ja flashit ei oikein kunnolla toimi.
kiitos etukäteen vinkeistä
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tuohon saa kyllä ihan tämän uusimman eli Lionin (eli 10.7). Kannattanee ostaa se USB-tikkuna.
Tosin muisti kannattaa pistää kolmeen gigaan, sehän on maksimi tuolle, luulisin.
-
ja se 10.7 siis kannattaa laittaa tähän? ja just jos joku tietää ton muistin varmaks sanoa?
kiitos
-
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Tarkista MacBookin muistin maksimitilanne everymac.comin kautta, meillä ainakin rouvan MB, jossa samaa 667MHz muistia osaa käyttää 4G-muistia, eli 2 x 2GB palikoita.MacFinn kirjoitti:Tosin muisti kannattaa pistää kolmeen gigaan, sehän on maksimi tuolle, luulisin.
Juuri tänään koitin, osaisko enemmänkin, sillä sain kokeilla 4 GB:n 667MHz DDR2:sia pariakin, mutta ei, ei MB osannut noiden kanssa näyttää kuin 4GB yhteissummaa, joten 2 x 2GB jäi koneeseen.
R.
-
Viesti Kirjoittaja iDude »
Itseasiassa meidän koneellamme ainakaan ei iMovie 09 toiminut kun Leopardi oli.. Mutta mitä minä tästä tiedän, en ole edes varma, oliko se 09.-wk- kirjoitti:Joo OS X 10.5:n hankkimalla ja päivittämällä sen versioon 10.5.6 iMovie 9 toiminee vaikka minimivaatimuksena on 1.9GHz G5:Villihevonen123 kirjoitti:Tietoja: Mac OS X
Prosessori 1.8GHz PowerPC G5
Muisti: 1Gt DDR SDRAM
Käynnistyslevy: Machintosh HD
http://support.apple.com/kb/HT3876
iMovie requires an Intel-based Mac, Power Mac G5 (dual 2.0GHz or faster), or iMac G5 (1.9GHz or faster).
Olettaisin ettei asentamista olisi estetty vaikkei nyt ihan just niin nopea G5 ole, typerää jos on.
iPhone 4 16Gb
-
-
Viesti Kirjoittaja Doris_ »
eli täältä löytyy kahden muun macin lisäksi vanharouva PowerBook G4 10.4.11 käyttiksellä (1.67 GHz PPC) ja 1,5 gt muistilla. Ongelmana on lähinnä koneen superhitaus(tökkii ja kuhnuroi) ja muutenkin vanhentunut käyttis, joka pitäisi uusia, myös näytönohjaimessa(ilmeisesti) on jotain hämminkiä aina välillä. Aiemmissa viesteissä ei taidettu tähän vielä vastata, eli mihin mun pitäisi tämä päivittää, leopardiin vai lumileopardiin ja mihin versioon, ymmärtääkseni lioniin ei pysty suoraan ainakaan? Voinko tehdä sen itse (olen kyllä joskus asennellut käyttiksiä, enkä nyt aivan käsi ole koneiden kanssa), lähinnä kiinnostaa, että häviääkö kovolta mitään tässä prosessissa? Varmuuskopsut olen joka tapauksessa ottamassa tärkeistä tiedostoista.
Jos ei kannata itse lähteä asentamaan, onko kellään mitään arviota, paljon tällainen kustantaisi jossain valtuutetussa liikkeessä?

-
Tuohon G4 Powerbookiin uusin käyttis on 10.5 eli Leopard. SnowLeopard ei toimi kuin intel-prosessorisessa koneessa. Asentaminen on helppoa, DVD sisään ja toimit ohjeen mukaan. Toki varmuuskopio on aina paikallaan ennen käyttiksen vaihtoa vaikka asennus ei ilman käyttäjän nimenomaisia toimenpiteitä levyä tyhjennäkään.Doris_ kirjoitti:Minäkin jatkan tähän oman ongelmani kanssa,
eli täältä löytyy kahden muun macin lisäksi vanharouva PowerBook G4 10.4.11 käyttiksellä (1.67 GHz PPC) ja 1,5 gt muistilla. Ongelmana on lähinnä koneen superhitaus(tökkii ja kuhnuroi) ja muutenkin vanhentunut käyttis, joka pitäisi uusia, myös näytönohjaimessa(ilmeisesti) on jotain hämminkiä aina välillä. Aiemmissa viesteissä ei taidettu tähän vielä vastata, eli mihin mun pitäisi tämä päivittää, leopardiin vai lumileopardiin ja mihin versioon, ymmärtääkseni lioniin ei pysty suoraan ainakaan? Voinko tehdä sen itse (olen kyllä joskus asennellut käyttiksiä, enkä nyt aivan käsi ole koneiden kanssa), lähinnä kiinnostaa, että häviääkö kovolta mitään tässä prosessissa? Varmuuskopsut olen joka tapauksessa ottamassa tärkeistä tiedostoista.
Jos ei kannata itse lähteä asentamaan, onko kellään mitään arviota, paljon tällainen kustantaisi jossain valtuutetussa liikkeessä?
-
Viesti Kirjoittaja nin »
Leopardin saat siihen, mutta sitä en tiedä kannattaako. SL ja Lion vaativat alleen Intel-koneen, joten ne eivät PPC:ssä toimi.Doris_ kirjoitti:Aiemmissa viesteissä ei taidettu tähän vielä vastata, eli mihin mun pitäisi tämä päivittää, leopardiin vai lumileopardiin ja mihin versioon, ymmärtääkseni lioniin ei pysty suoraan ainakaan?
-
Viesti Kirjoittaja Doris_ »
Kiitos nopeista vastauksista! Mutta siis miksi ei kannattaisi, onko siinä jotain riskejä tms? Luulen ettei tilanne kauheasti huonommaksi tästä kyllä enää voi edes mennä, jollei nyt koko kone sano itseään irti siinä yhteydessä.nin kirjoitti:Leopardin saat siihen, mutta sitä en tiedä kannattaako. SL ja Lion vaativat alleen Intel-koneen, joten ne eivät PPC:ssä toimi.Doris_ kirjoitti:Aiemmissa viesteissä ei taidettu tähän vielä vastata, eli mihin mun pitäisi tämä päivittää, leopardiin vai lumileopardiin ja mihin versioon, ymmärtääkseni lioniin ei pysty suoraan ainakaan?
-
-
Mulla on itse asiassa kovo kerran vaihdettu, on muistaakseni 160 GB. Tuntuu riittävän oikein mainiosti. Se mikä välillä tuntuu tökkivän on nyt prosessori, activity monitor näyttää välillä ihan maksimia, eikä aina ihan loogisista syistä. Katson nyt josko saisin vielä tuon 10.5. hankittua tuon myyntipalstan kautta, ellei sekään auta, niin alan katsella uutta konetta jossain vaiheessa..Raikka kirjoitti:Jos et ole jo kokeillut, ostapa vaikka Seagaten MomentusX 250GB (tai isompi) kovo, jolle kloonaat nykyisen kovosi ja sitten vaihdat kovot keskenään.aletheia kirjoitti:Heippa, piti tulla kertomaan, että muistin lisääminen 1 -> 2 Gt notkeutti vanhaa kankeaa konetta ratkaisevasti. Kannatti, varsinkin kun kammat maksoivat yhteensä 30 egeä. Kiitos vinkeistä!
Tulet huomaamaan että "vanhakin nyt nuortuu..."
-
Viesti Kirjoittaja Berlu »
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
koneen tiedot tuossa alla ...joku tässä ketjussa muistaakseni sanoi että Leopardi on ainoo uudempi vaihtoehto
tän mun koneen Tiikerille ?
Voisko joku ammattilainen vielä varmistaa ennenku alan säätään - kiitos

PS: päteekö tässäkin se vanha neuvo että jos toimii niin miksi mennä muuttamaan... paitsi esim. skype ei tuntunut toimivan tällä käyttiksellä
..eikä mun uus M-audion koskettimisto (ainakaan Garagen kans..)
iMac G5
PowerMac8,2
PowerPC G5 (3.1) 2 GHz
2 Gt
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Classic ympäristö tosin taitaa poistua, eli jos käytät vielä OS 9 ohjelmia niin voi tulla pulmia. Muuten ei.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka