Raikka kirjoitti:Niin, oletkos koittanut kloonata 1- tai 2-Terasta levyä 320-gigaselle?
Minä en ole, mutta en varmuuden vuoksi aiokaan... enkä kehota tässäkään tapauksessa siihen...
Käsittääkseni merkitsevää on vain se, kuinka paljon dataa levyllä on. Jos minulla on 1 teran levyllä alle 320 Gt dataa niin tottakai käyttäisin 320-gigaista levyä (olettaen että sellainen on kätevästi vapaana). Kyseenalaistin tuon ohjeen siitä, että jos ulkoinen levy on suurempi kuin sisäinen levy, siitä pitäisi lohkaista sisäisen levyn kokoinen taltio.
En ole itse koskaan tällä lailla sovittanut taltioiden kokoja niitä kloonatessani, vaan olen surutta kloonannut isompia taltioita pienemmille (jos dataa on sen verran että mahtuu) ja pienempiä isommille. Joka kerralla se on onnistunut eikä ole ollut ongelmia käynnistää tietokonetta käyttäen tätä valmistettua kloonia.
Monesti kun kloonaan levyn, teen siitä oikean taltion sijaan harvan nippulevytiedoston, josta tulee saman kokoinen kuin sillä majaileva data. Se on kätevä tapa, jos ei tarvitse välitöntä mahdollisuutta käynnistää konetta sen avulla. Tuon levytiedostonhan voi sitten myöhemmin kloonata puolestaan oikeaksi taltioksi jonka avulla koneen voi käynnistää.