Mulla on 8gb ja silti Lion on todella altis noille rantapalloiluille, plus nuo exposet ja mission controllit jne tökkii tosi usein. En jaksa ennen Mountain Lionia enää tehdä asialle mitään, toivottavasti tämä nyt oli jonkinlainen Vista-imitaatio ja tulevan käyttiksen asennuksen jälkeen ongelmat palautuvat Snow Leopardin suht olemattomalle tasolle.Machist kirjoitti:Millä spekseillä kone on?massmasa kirjoitti:Puhtaan asennuksen pohjalta ollaan Lionilla täällä ja edelleenkin kone on mukava rantapallon pyörittäjä...
Tuntuu että se 4gb saisi muistia olla. Itselläni on kyllä mini jossa 2gb muistia ja puhtaan asennuksen jälkeen rantapalloilu jäi melkein pois.
Toisaalta mun Proo pyörittelee rantapalloa aika useasti, ja monesti syynä on safari. Kyllä tässä Lionissa on mennyt jotain pieleen, joten kai tätä voi kutsua Applen Vistaksi
OSX Lion teki ompustani rantapallon pyörittäjän :(
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
-
Re: OSX Lion teki ompustani rantapallon pyörittäjän :(
Viesti Kirjoittaja Tmi0 »
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Mulla on myös 8GB muistia (MBP 17" Early 2011) ja rantapalloa ei näy muussa kuin Safarissa jos se on ollut päällä vuorokausia, poislukien tuo edellinen postaukseni, jossa huomasin jonkun (epäilykseni on VMware) vuotavan 3-4GB ylimääräistä muistia jonnekin. Enpä sitten tajunnut tutkia tarkemmin. Ts. jos rantapallo näkyy niin vilkaisepas huviksesi Järjestelmänhallinnasta paljonko aktiivista muistia on käytössäTmi0 kirjoitti:Mulla on 8gb ja silti Lion on todella altis noille rantapalloiluille, plus nuo exposet ja mission controllit jne tökkii tosi usein. En jaksa ennen Mountain Lionia enää tehdä asialle mitään, toivottavasti tämä nyt oli jonkinlainen Vista-imitaatio ja tulevan käyttiksen asennuksen jälkeen ongelmat palautuvat Snow Leopardin suht olemattomalle tasolle.
edit: Kappas, taisi epäilykseni osua oikeaan

Viimeksi muokannut spiidi78, 28.6.2012 klo 20.29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja iPSP »
Hommatkaa SSD, niin ei tarvitse katsoa rantapalloa, vaikka jotkut ohjelmat vuotaisivatkin...
ps. Safari on tosiaan aika muistisyöppö, joten suosittelen Chromea
ps. Safari on tosiaan aika muistisyöppö, joten suosittelen Chromea
MacBook Pro 15" • iPhone 6 Plus • PowerBook G4 12"
-
No ei SSD paljoa auta jos koneesta loppuu keskusmuisti kesken... Eikä se poista alkuperäistä ongelmaa, jonka aiheuttaa jokin kolmannen osapuolen softa.iPSP kirjoitti:Hommatkaa SSD, niin ei tarvitse katsoa rantapalloa, vaikka jotkut ohjelmat vuotaisivatkin...
-
Viesti Kirjoittaja pahismörköläinen »
Oman Mac Minin (late 2009) päivitin leijonaan vuosi sitten, siis heti kun se julkaistiin. Sitä on myös vaivannut tämä rantapalloiluefekti siitä asti, kunnes hetki sitten kaivoin kukkaroa ja vaihdatin SSD-levyn sekä nelinkertaistin muistin 8 gigaan. Nyt pyörii jellonat.
Mutta. Jännää tässä on se, että minulla on myös paljon vanhempi iMac. Tämä on siis ajoilta Pantteri tai Tiikeri, ja sitä mallia missä maksimimuistimäärä on vain 3 gigaa. Päätin eilen kokeilla Lionia tässäkin, ihan vain huvikseni, koska ilman muuta oletin Minin tapauksesta viisastuneena että käyttiksen päivittäminen enää tähän rakkineeseen on ajanhukkaa. Mutta suureksi kummastukseksi en ole saanut rantapalloa iMacissa edes vilahtamaan, vaikka olen yrittänyt, tämä siis toimii aivan loistavasti! En kyllä ymmärrä miten se on mahdollista.
Näyttää siltä että en pääsekään palauttamaan lumileovarmuuskopiota tähän 5 vuotta vanhaan koneeseen, kuten alunperin suunnittelin.
Mutta. Jännää tässä on se, että minulla on myös paljon vanhempi iMac. Tämä on siis ajoilta Pantteri tai Tiikeri, ja sitä mallia missä maksimimuistimäärä on vain 3 gigaa. Päätin eilen kokeilla Lionia tässäkin, ihan vain huvikseni, koska ilman muuta oletin Minin tapauksesta viisastuneena että käyttiksen päivittäminen enää tähän rakkineeseen on ajanhukkaa. Mutta suureksi kummastukseksi en ole saanut rantapalloa iMacissa edes vilahtamaan, vaikka olen yrittänyt, tämä siis toimii aivan loistavasti! En kyllä ymmärrä miten se on mahdollista.
Näyttää siltä että en pääsekään palauttamaan lumileovarmuuskopiota tähän 5 vuotta vanhaan koneeseen, kuten alunperin suunnittelin.
-
Viesti Kirjoittaja nalle76 »
Todella paljon kiitos vinkistä! Oma MBP Late 2008 sai ihan uuden elämän noittein jälkeen. Toivottavasti on pidemmäkestoinen ratkaisu.Jakematix kirjoitti:Tämä temppu ainakin nopeutti konettani huomattavasti. Katsotaan, loppuuko rantapalloilu. Kiitos vinkistä!Zarquon kirjoitti:Boottaa cmd+r pohjassa, korjaa levy+oikeudet, tee smc reset. Mulla auttoi tän MacBookin kanssa nuo manaukset. Lisämuistikaan ei olisi pahitteeksi, tässä on 4 gigaa sisällä, iMacciin latasin 12 gigaa entisen kuuden tilalle ja rantapalloilu loppui.
-give me death punk, baby-
-
Viesti Kirjoittaja iPSP »
Kyllä se itse asiassa auttaa, koska swappaus SSD:lle tapahtuu niin nopeasti, että muistin "loppumista" ei edes huomaaspiidi78 kirjoitti:No ei SSD paljoa auta jos koneesta loppuu keskusmuisti kesken...iPSP kirjoitti:Hommatkaa SSD, niin ei tarvitse katsoa rantapalloa, vaikka jotkut ohjelmat vuotaisivatkin...
MacBook Pro 15" • iPhone 6 Plus • PowerBook G4 12"
-
Viesti Kirjoittaja jumissa »
Meillä on vasta puoli vuotta sitten ostettu MacBook Air ja samat ongelmat: rantapalloa on pyöritelty paria ensimmäistä kuukautta lukuunottamatta. Kone menee juntturaan siinä vaiheessa, kun sen yrittää normaalisti sammuttaa. Tuuletin vain huutaa hulluna, ja pallo pyörii. Kone pitää sammuttaa väkivalloin painamalla virtanapista pitkään. Lisäksi oli lopettanut jo kolme kuukautta sitten automaattisten varmistuskopioiden ottamisen, minkä huomasin vast'ikään. Oli pudottanut yhteyden time capsuleen. Kun yritin asentaa takaisin, siihen asti meni hyvin, kun piti ryhtyä ottamaan varmistuskopiota – meni taas juntturaan koko kone. Mikäpä neuvoksi, kun ei ole apua keskusmuistin laajentamisesta, koska paketti on siinä, mikä on hopeisiin kuoriin pakattu? Tuliko tehtyä hukkahankinta, kun tuli luotettua ensimmäisen Apple-hankinnan erinomaisiin kokemuksiin. Toisena koneena on ollut kolmatta vuotta MacBook Pro, jossa eivät rantapallot pyöri.
-
^ voisit kokeilla käynnistää koneen verbose-moodissa niin näet mihin kohtaan kone vetää kyykkyyn sammutettaessa. Eli käynnistä kone ja paina omppuhymnin aikana Cmd-Alt-V pohjaan ja päästä irti kun alkaa näkymään tekstiä mustalla ruudulla. Kun sammutat koneen niin näkyy jälleen tekstiä mustalla ja viimeiset rivit kertonevat mihin homma kusahti.
Jokainen joka valittaa koneensa toimivuudesta voisi vaikka mainita onko käytössä vaikka jokin mokkula kun tuntuvat olevan nykyään nii yleisiä. Huaweit tuntuu olevan softaltaan enemmän tai vähemmän p*skaa kuten kiinalainen koodaustyö Kiinassa tuppaa olemaan keskimäärin
Jokainen joka valittaa koneensa toimivuudesta voisi vaikka mainita onko käytössä vaikka jokin mokkula kun tuntuvat olevan nykyään nii yleisiä. Huaweit tuntuu olevan softaltaan enemmän tai vähemmän p*skaa kuten kiinalainen koodaustyö Kiinassa tuppaa olemaan keskimäärin

Viimeksi muokannut spiidi78, 7.8.2012 klo 21.55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja jumissa »
Kone on nyt toisella reissullaan merkkihuollossa. Ensimmäisellä reissulla elo-syyskuun vaihteessa eivät löytäneet vikaa, asensivat jotakin ilmaispäivityksiä epäillen, että vika on omissa sovelluksissani tai verkkoyhteyksissä. No, omia sovelluksia en ole asentanut, eikä verkkoyhteyksissä ole mitään vikaa, koska vanhempi mac toimii moitteettomasti.
Tuon ensimmäisen huollon jälkeen näyttikin hetken, että kone toimii. Ei aikaakaan, kun sama vaiva uusiutui - kone ei suostunut sammumaan kuin väkivalloin virran katkaisemalla rantapallon pyöriessä. Niinpä kiikutin koneen taas takuuhuoltoon.
Vajaan viikon kuluttua ilmoitettiin, että koneen käyttöjärjestelmässä on vika. Jos ymmärsin oikein, niin kone alkoi jauhaa jotakin ohjelmaa siinä vaiheessa, kun sen piti sulkeutua. Samalla kerrottiin, että uuden käyttöjärjestelmän asennus maksaa 79 euroa, koska softa ei kuulu takuuseen. Annoin luvan asennukseen, mutta jakeluuni ei mene edelleenkään, miksi minun pitää maksaa takuun aikaisesta korjauksesta vaikka vika ei ole minun. Käyttöjärjestelmä ohjelmistoineen ei ole asentamani, vaan olen ostanut koko paketin (rauta+softa) kaupasta. Luulisi myyjällä (ja valmistajalla/maahantuojalla) olevan virhevastuu tavarastaan. Soitin Applellekin - voi, voi, siellä pahoiteltiin, pitikin sattua mutta näitä sattuu eikä voi mitään.
Tuon ensimmäisen huollon jälkeen näyttikin hetken, että kone toimii. Ei aikaakaan, kun sama vaiva uusiutui - kone ei suostunut sammumaan kuin väkivalloin virran katkaisemalla rantapallon pyöriessä. Niinpä kiikutin koneen taas takuuhuoltoon.
Vajaan viikon kuluttua ilmoitettiin, että koneen käyttöjärjestelmässä on vika. Jos ymmärsin oikein, niin kone alkoi jauhaa jotakin ohjelmaa siinä vaiheessa, kun sen piti sulkeutua. Samalla kerrottiin, että uuden käyttöjärjestelmän asennus maksaa 79 euroa, koska softa ei kuulu takuuseen. Annoin luvan asennukseen, mutta jakeluuni ei mene edelleenkään, miksi minun pitää maksaa takuun aikaisesta korjauksesta vaikka vika ei ole minun. Käyttöjärjestelmä ohjelmistoineen ei ole asentamani, vaan olen ostanut koko paketin (rauta+softa) kaupasta. Luulisi myyjällä (ja valmistajalla/maahantuojalla) olevan virhevastuu tavarastaan. Soitin Applellekin - voi, voi, siellä pahoiteltiin, pitikin sattua mutta näitä sattuu eikä voi mitään.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka