Paljon tietokonetta käyttäneenä hiiren käyttö on täyttä tuskaa. Mihinkään ei hiirellä osu ;)Jamac kirjoitti:Paljon Macciä käyttäneenä Windowsin hiiren käyttö on täyttä tuskaa. Mihinkään ei hiirellä osu..
Miten poistaa hiirestä hidastus?
-
-
-
-
-
-
Viesti Kirjoittaja vesku »
Käytän DW+Photoshop -yhdistelmää molemmilla.
"Issäin olj ilta-uninen, äetein olj oamu-uninen. Mie raukka tulin molempiin." (Erkki Tanttu)
-
-
Viesti Kirjoittaja Jimmy »
Olisko asiakkaan pyynnöstä mitään? Laittaisivat edes jotain valinnanvaraa säätää kiihdytystä. Ei ole tietoa että miten paljon tästä on valitettu, mutta ainakin toivon etten ole ainut joka on siitä ihan virallista kanavaa pitkin palautetta antanut.Jamac kirjoitti: No, miksi tekisivät? Vai onko jossain varmaa tilastoa että tuosta olisi niin paljon valitettu?
-
Viesti Kirjoittaja Tuppu »
http://www.google.fi/search?q=osx+mouse ... =firefox-a
Sopii myös miettiä, minkä vuoksi näitä softia kuten steermouse ja usb overdrive jne. on tehty, jos ei juuri tuon kiihdytyksen poistaminen mielessä. Kyseisiä ominaisuuksia voisi jopa melkein olettaa löytyvän itse järjestelmästä vakiona.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja miggo3 »
No tuo ei nyt sano mitään. Kovin moni ei kirjoittele aiheita foorumeille tai julkaise artikkeleita kuinka hyvin hänellä toimii OS X:n kiihdytys. Samaan tapaan voisit tehdä johtopäätöksiä siitä, että kuinka moni käyttäjä postaa ongelmia foorumille, ja kuinka moni sanoo että kaikki toimii OK.Tuppu kirjoitti:No, jos esim. hakee googlella sanoilla "osx mouse acceleration", niin tulokset ovat aika pitkälle negatiivisia:
http://www.google.fi/search?q=osx+mouse ... =firefox-a
-
Viesti Kirjoittaja Tuppu »
Se, että joillakin on ongelmia ei tietenkään tarkoita, että kaikilla olisi. Myöskään se, että jollakin ei satu olemaan ongelmaa ei tarkoita, että kenelläkään ei olisi ongelmaa. Mielestäni netistä löytyy sen verran keskustelua asiasta, että selkeästi merkittävällä määrällä käyttäjiä on ongelma asian kanssa.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja zapelius »

MBP 15" :: 2.66 GHz :: 256GB SSD + 1TB 7k2 HD :: 8 GB :: Yosemite
iPhone 7 256Gt, iPhone 6 64Gt, iPhone 5S 32Gt, iPhone 3GS 16Gt, iPhone 2G 8Gt
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
ps. Huomaatteko pointtini? Eli makuasioita. Harva OS X:n hiirestä valittaisi jos ei Windowsia olisi aiemmin käyttänyt ja päinvastoin.
pps. Niin ja ylläoleva tarina on tosi. Istun pc:llä. Ja tilalle ensviikolla tulee iMac

-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Jos on nykypäivän huippua edustava 1900-2000dpi hiiri, niin HD-näytön laidasta laitaan pääsee ilman kiihdytystä vähän reilun kahden sentin hiirenliikkeellä. Ei lopu tila kesken pädistä. Mitä epätarkempi hiiri ja mitä isompi näyttö, sitä enemmän kiihdytys on tarpeen. Sanoisin että Apple on tässä jäänyt kehityksen junasta eikä ole kunnolla älynnyt että parempiakin hiiriä ja pienempiä näyttöjä on kuin heidän omansa.
Kun ilman kiihdytystä hiiren sijainti pädillä ja ruudulla oleva kursori vastaavat toisiaan 1:1 mäppäyksellä, järki sanoisi että kiihdytyksen poisto mahdollistaa pidemmän päälle nopeamman hiirenkäytön. Katsot jotain pistettä näytössä ja käsi vaan vie hiiren siihen kohtaan. Jos on kiihdytys käytössä, joutuu seuraamaan sitä missä hiiren kursori on milläkin hetkellä ja tulkkaamaan miten sen saa sieltä vietyä seuraavaan pisteeseen. Tällaisen nopeuden kehittyminen ehkä pelaajille hyödyllisintä, mutta se ei haittaa ketään joka käyttää hiirtä isojen kohteiden kuten ikonien, valikkojen, ikkunoiden jne valitsemiseen. Pikkutarkkaan graafiseen työhön lähtökohtaisesti hitaampi hiiren liike+kiihdytys lienee paikallaan.
Applen pitäisi ehdottomasti korvata Mouse Tracking -slideri kahdella muulla: Mouse Sensitivity ja Mouse Acceleration. Tai jos ei halua nokittaa Microsoftia, niin vaan rasti ruutuun periaatteella Acceleration on/off.
Säätövarakin loppuu kesken. Minulla on nyt 800dpi:n hiiri ja HD-näyttö. Mouse Tracking on huipussaan ja hiiri vieläkin liian hidas. Tahtoisin sen arviolta asentoon 120-140%.
-
Kerropa miten se windowsissa onnistuu? Ehkä jossain hiiren omissa ajureissa voi tommonen tulla mukana, mutta perus wintoosan hiiriajurit ei kyllä kiihdyttämisen päälle ymmärrä.Sleepperi kirjoitti:Olen myös kiroillut tuota ettei kiihdytystä saa pois päältä. Windowsistahan sen saa päälle ja pois halutessaan.
Ellei nyt sitten ole jotain uutta tähän tullut hiljan.
-
Viesti Kirjoittaja masiaro »

-
TheKraken kirjoitti:Kerropa miten se windowsissa onnistuu? Ehkä jossain hiiren omissa ajureissa voi tommonen tulla mukana, mutta perus wintoosan hiiriajurit ei kyllä kiihdyttämisen päälle ymmärrä.Sleepperi kirjoitti:Olen myös kiroillut tuota ettei kiihdytystä saa pois päältä. Windowsistahan sen saa päälle ja pois halutessaan.

On ollut Windowsissa niin kauan kuin minä muistan.
Kun tuossa on ruksi, niin Windows kiihdyttää hiirtä. Kun ei ole, niin ei kiihdytä.
-
Oletko testannut vai onko tuo vaan vaikutelma?masiaro kirjoitti:Ihme että teillä on vielä tommoinen ongelma. Mulla oli aivan samalainen ongelma viime vuonna powerbookin kanssa. Sen takia heitin powerbookia hyllylle ärsyttävän kiihdytyksen takia. Tämän vuoden puolivälissa uusi macbook pro saapui, ja samana aikaan ostin dell bluetooth-hiiri (mallia en tiedä, semmoine mustavärinen). Sen ansiosta kiihdytys on kadonnut kokonaan. Kiitos elämä!
Testataksesi, merkkaa jotenkin, vaikka paksulla kirjalla, millä tasalla hiiri on sivusuunnassa hiirimatolla. Merkkaa toisella paksulla kirjalla toinen tasa toiselle puolelle niin että hiirelle jää liikkumatilaa esim. tuuman verran, tarpeeksi vähän että hiiren kursori pysyy varmasti ruudun sisällä menemättä kiinni reunaan. Siirtele hiiren kursori johonkin selvästi erottuvaan paikkaan suht keskellä ruutua, esim. ikkunan nurkkaan, ja katso että hiiri on myös kirjan kyljessä kiinni. Nykäise hiiri kiinni siihen toiseen kirjaan/rajoittimeen. Sitten vedä se hitaasti takaisin. Jos kursori on jonkun millin tarkkuudella siinä ikkunanreunassa mistä lähdettiin, niin käyttis ei kiihdytä. (Toista testi pariin kertaan.)
-
Seison korjattuna.Sleepperi kirjoitti:TheKraken kirjoitti:Kerropa miten se windowsissa onnistuu? Ehkä jossain hiiren omissa ajureissa voi tommonen tulla mukana, mutta perus wintoosan hiiriajurit ei kyllä kiihdyttämisen päälle ymmärrä.Sleepperi kirjoitti:Olen myös kiroillut tuota ettei kiihdytystä saa pois päältä. Windowsistahan sen saa päälle ja pois halutessaan.
On ollut Windowsissa niin kauan kuin minä muistan.
Kun tuossa on ruksi, niin Windows kiihdyttää hiirtä. Kun ei ole, niin ei kiihdytä.
Jännä etten tommosta ole itte huomannut. Vielä jännempää silti se, että Microsoftinkin mielestä tuo parantaa hiiren tarkkuutta (siis asetuksen nimen perusteella) kun taas täällä väitetään päinvastaista

-
Onhan se auttamattoman epäselvästi nimetty, että ei mikään ihme. En itsekään tiennyt ennenkuin kiinnostuin nyt vasta vähän aikaa sitten (puhtaasti Mac-käyttäjänä) tuosta hiiren kiihdytyksestä.TheKraken kirjoitti:Jännä etten tommosta ole itte huomannut.
Ainahan hiiri on "tarkempi" jos se on hitaampi, ja kiihdytyksellä nimenomaan päästään siihen hitauteen. Se mitä kiihdytyksen poishaluajat ovat vailla on ennustettavuus, joka pidemmän päälle johtaa suurempaan nopeuteen. Ainakin teoriassa. Ja hiiren nostelu edestakaisin pitäisi vähentyä, kun se ei teoriassa liiku mihinkään alkupisteestään hiirimatolla.Vielä jännempää silti se, että Microsoftinkin mielestä tuo parantaa hiiren tarkkuutta (siis asetuksen nimen perusteella) kun taas täällä väitetään päinvastaista
Totisesti toivon että Leopard fiksaisi tämän. Ei kenelläkään olisi beetaa että voisi vilkaista hiiriasetuksiin... ?
-
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Eikä kai kukaan nyt ole tosissaan haluamassa kiihdytystä kokonaan pois päältä OS X:ssä? Minä olen ymmärtänyt, että se mitä peräänkuulutetaan (ja mitä minä itse haluan) on kiihdytyksen säätömahdollisuus, niin että voi säätimillä hakea haluamansa laisen kursorin liikkeen. Minusta se Windowsin kiihdytys on just hyvä.
OS X:n hiiren kiihdytys on minusta juuri hankala siinä pikkutarkassa graafisessa työssä, jossa sen väitetään olevan hyvä, ja joka minun koneeni pääasiallinen käyttötarkoitus on. Nimittäin kun käsi (+hiiri) ja kursori liikkuvat ihan eri logiikan mukaan, on vaikeaa tehdä pidempiä tarkkoja liikkeitä tiettyyn suuntaan. Tämän huomaa myös niissä "seuraa polkua" -tyyppisissä pikku Flash-peleissä, joita on netti pullollaan. Huomattavasti paremmin pysyn polulla Windows-koneella kuin Macilla.
Ihan omaa luokkaansa ovat sitten läppärit ilman hiirtä, olen kokeillut kaupoissa Macbookkeja ja huhhuh. En tajua miten niitä kukaan pystyy mihinkään käyttämään. Mutta se ei taida tähän enää liittyä.
-
Viesti Kirjoittaja zuki »
Minulle on aivan sama mitä fontti jäljittelee, kunhan se on mahdollisimman terävä ja selkeä.
iPhone 13 pro
Apple Watch Ultra 2
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
Ehkä pointtina valituksessa on sittenkin se että, ainakin useat 3. osapuolen ajurit, antavat wintoosassa käyttäjän itse valita haluamansa kiihdytys & nopeusparametrit ja säätää rottansa makuasioidensa mukaiseen kuosiin jolloin laiskasta hiirestä pitävät voivat sen tehdä.TheKraken kirjoitti: ps. Huomaatteko pointtini? Eli makuasioita. Harva OS X:n hiirestä valittaisi jos ei Windowsia olisi aiemmin käyttänyt ja päinvastoin.
Tai niinkuin itse, säätää kiihdytykset melkein tappiin asti jotta hiiren fyysiset liikeradat minimoituvat ja työkaverit kiroavat silloin jos lainaavat konettani hetkeksi jotain demotakseen..
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Tästäkin voidaan olla monta mieltä. Minusta Winukan fontit on terävyytensä ansiosta liian sahalaitaisia, etenkin TFT-näytöllä. Antialiasingin saa pois päältä 12 tai pienemmille fonttikooille järjestelmän asetuksistazuki kirjoitti:Näin on, täytyy kyllä ihmetellä joitakin mac väittämiä niinkuin tuokin yllä kuvattu. Toinen on fonttien suttuisuus verrattuna winukkaan. Tämänkin on tietysti Applen porukoiden mielestä vain parempi ominaisuus.
Minulle on aivan sama mitä fontti jäljittelee, kunhan se on mahdollisimman terävä ja selkeä.
edit: tai no joo, ei toi niin sahalaitainen ole, mutten kyllä koe sitä mitenkään OS X:n fonttipehmennystä selkeämpänäkään.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka