tsim kirjoitti:Tuli mieleen kysäistä mitkä ovat järjestyksessä osx käyttöjärjestelmien nimet ja julkaisu päivät. Joku varmaan tietää suunilleen .Tietäisi kuinka usein suunnilleen on aina tullut uusi.
Wikipediasta:
Versiot
Mac OS X v10.0 (Cheetah) – 24. maaliskuuta 2001
Mac OS X v10.1 (Puma) – 25. syyskuuta 2001
Mac OS X v10.2 "Jaguar" – 24. elokuuta 2002
Mac OS X v10.3 "Panther" – 24. lokakuuta 2003
Mac OS X v10.4 "Tiger" – 29. huhtikuuta 2005
Mac OS X v10.5 "Leopard" - 26. lokakuuta 2007
tsim kirjoitti:Tuli mieleen kysäistä mitkä ovat järjestyksessä osx käyttöjärjestelmien nimet ja julkaisu päivät. Joku varmaan tietää suunilleen .Tietäisi kuinka usein suunnilleen on aina tullut uusi.
Wikipediasta:
Versiot
Kiitos! Tätä juuri tietoa juuri hain. Näköjään 2v 2 viimeistä julkaisuväliä.Itse ostin ensimmäisen mac:n kesäkuussa, eli aika nopeaan tuli uusi versio minulle.
Taisivat vasta Jaguarista vai Pantherista asti käyttää tätä kissakoodinimeä markkinoinnissa? Garfield on kyllä paras, edelleen...
En muuten tajua, minkä takia Apple siirtyi pois tyylikkäistä abstrakteista oletustaustakuvista - tämä Leopardin galaksihässäkkä on hirveä. Aivan kuin kenen tahansa random avaruusscifinörtin netistä kaivama. Se "vistamainen" ruohokuvakin, joka Lepardin betakuvissa näkyi, oli parempi.
Monte-Cristo kirjoitti:Taisivat vasta Jaguarista vai Pantherista asti käyttää tätä kissakoodinimeä markkinoinnissa? Garfield on kyllä paras, edelleen...
En muuten tajua, minkä takia Apple siirtyi pois tyylikkäistä abstrakteista oletustaustakuvista - tämä Leopardin galaksihässäkkä on hirveä. Aivan kuin kenen tahansa random avaruusscifinörtin netistä kaivama. Se "vistamainen" ruohokuvakin, joka Lepardin betakuvissa näkyi, oli parempi.
No ainakin tämä avaruusscifinörtti tykkää, ja se on taustakuvana.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Taustakuvan voi toki aina vaihtaa, ei kai siinä mitään. Mutta että 2D-ikoneita muovisella pseudo-3D lasialustalla, jonka suojatie (jakoviiva) on perspektiivisesti väärin. Ehkäpä Steve voisi antaa designtiimille vähän omaakin valtaa. Joo, tiedän että sen voi vaihtaa - sinne alareunaankin. Ihmetyttää vaan silti tämä oletusulkoasu.
mikastus kirjoitti:Taustakuvan voi toki aina vaihtaa, ei kai siinä mitään. Mutta että 2D-ikoneita muovisella pseudo-3D lasialustalla, jonka suojatie (jakoviiva) on perspektiivisesti väärin. Ehkäpä Steve voisi antaa designtiimille vähän omaakin valtaa. Joo, tiedän että sen voi vaihtaa - sinne alareunaankin. Ihmetyttää vaan silti tämä oletusulkoasu.
Heh, makuasioistahan ei voi kiistellä. Itse nimittäin pidän uudesta teh shiny -lasi-Dockista... Ainakin kuvissa. Tiedä sitten, miten käytännössä.
Monte-Cristo kirjoitti:Heh, makuasioistahan ei voi kiistellä. Itse nimittäin pidän uudesta teh shiny -lasi-Dockista... Ainakin kuvissa. Tiedä sitten, miten käytännössä.
Tuo on tietysti täysin totta. Mutta silti olen itse oikeassa
Karkilla on rajansa, ainakin tiedostoselain- ja työpöytätasolla. Eli siis finderissa. Jos kerran kaikkia ei voi designaimallaan karkilla miellyttää, niin tällöin joko rajoitetaan sitä karkkia, tai sitten annetaan vaihtoehtoja (vaikkapa kolmansien osapuolten toimesta).
mikastus kirjoitti:
Karkilla on rajansa, ainakin tiedostoselain- ja työpöytätasolla. Eli siis finderissa. Jos kerran kaikkia ei voi designaimallaan karkilla miellyttää, niin tällöin joko rajoitetaan sitä karkkia, tai sitten annetaan vaihtoehtoja (vaikkapa kolmansien osapuolten toimesta).
Mutta ehkä se olen vain minä.
Nyt kun mainitsit tuon perspektiiviongelman suojatiessä, niin ei voi kun ihmetellä että miksi se on tuommoseksi jätetty! Enpä olisi kiinnittänyt huomiota muuten.
Säätövaraa pitäisi olla monessakin asiassa enemmän, olen samaa mieltä. Mutta mitä valikkorivin ja Dockin karkkeihinhan tulee, molempiin on jo saatavilla softat, joilla karkkia voi vähentää. Enkä usko, että kolmansien osapuolien ulkoasutwiikkaukset tähän loppuvat.
Joo. Vaihtoehdot ja säätövara tässä asiassa eivät olisi pahitteeksi. moni tykkää säätää työpöytäänsä. Itse en pidä sitä tuikitarpeellisena, toki hauskana. Mutta sen oletuksen pitäisi olla diskriminoimatta diskreetti. Eli ehkä jopa vähän tylsä.
Pientä lipsuntaa on leossa havaittavissa. Täytyy esim. vielä mainita nuo uudet kansioiden ikonit. Minusta ovat asiallisen pelkistettyjä väreiltään ja symboleiltaan. Mutta Dockissa vedetään sitten överiksi. Taustakuvasta oli jo puhe, helppo vaihtaa. Läpinäkyvän ylävalikon motiivia myös ihmettelen vielä. Ihan muuten vaanko sitä muutellaan, vai onko perusteitakin? No näkyyhän se taustakuva sieltä kivasti läpi niinku. Mutta menutekstipä taas erottuu huonommin.
No kattellaan sitte ensiasennuksen jäläjiltä.
Kuha täsä etukättee räkätän..
Nopeasti laskien sain versioiden "keski-iäksi" n. 481 päivää. OS X 10.6:n julkaisu päivä olisi siis n. 18.2.2009. Versioiden julkaisujen välinen aika on tosin kasvamaan päin, joten ennustaisin 10.6:a ehkä vuoden 2009 viimeiselle neljännekselle.
mikastus kirjoitti:Läpinäkyvän ylävalikon motiivia myös ihmettelen vielä. Ihan muuten vaanko sitä muutellaan, vai onko perusteitakin? No näkyyhän se taustakuva sieltä kivasti läpi niinku. Mutta menutekstipä taas erottuu huonommin.
No kattellaan sitte ensiasennuksen jäläjiltä.
Kuha täsä etukättee räkätän..
Läpinäkyvyys tuo tavallaan säätövaraa ulkoasuun. Ja on minusta ihan kiva uudistus. Jos mikään työpöydässä ei muuttuisi, mistä sitä edes tietäisi että Leopardi on asennettu? Jos tekstit ei tunnu erottuvan tarpeeksi, läpinäkyvyydestä pääse kyllä eroon.
Mutta kerro toki mitä tykkäät, ku saat asennettua.
jamo kirjoitti:Jos tekstit ei tunnu erottuvan tarpeeksi, läpinäkyvyydestä pääse kyllä eroon.
Asetusjuttu? KOlmannen osapuolen wirittelysofta? Komentorivikikkailu?
Periaatteessa läpinäkyvyys on ihan kiva uudistus, yläpalkki tuntuu joskus blokkaavan hienoa näkymää, joka taustakuvassa (mahdollisesti...) avautuu. Riippuu taustakuvasta itsestään, miten häiritsevästi se palkin teksteihin vaikuttaa.
Monte-Cristo kirjoitti:
Asetusjuttu? KOlmannen osapuolen wirittelysofta? Komentorivikikkailu?
Tällä hetkellä joko käyttämällä kolmannen osapuolen softaa tai käsinvärjättyä taustakuvan yläreunaa. Enkä ihmettelisi, että tuo olisi jossain vaiheessa säädettävissä jollain TinkerToolin tapaisellakin koska joillain koneilla/näytönohjaimilla läpinäkyvyys on päällä ja toisilla ei.
Meinasin linkittää VersionTrackerin softaan nimeltä OpaqueMenuBar, mutta jostain syystä tuota ei löydy.
Monte-Cristo kirjoitti:En muuten tajua, minkä takia Apple siirtyi pois tyylikkäistä abstrakteista oletustaustakuvista - tämä Leopardin galaksihässäkkä on hirveä. Aivan kuin kenen tahansa random avaruusscifinörtin netistä kaivama. Se "vistamainen" ruohokuvakin, joka Lepardin betakuvissa näkyi, oli parempi.
Voithan aina lisätä Järjestelmäasetuksista sellaisen taustakuvaksi? Mikä mättää?