No just tuota ctrt-cmd-d comboa tarvitsinkin. Tämä kelpaa minulle.kermit kirjoitti:Näppäimistön asetuksien Services-osastolta. Mutta kuvassahan on kuitenkin ctrl+cmd+d, joka kertoo hiiren osoittimen kohdalla olevasta sanasta.
”Tyhmät kysymykset” käyttöjärjestelmistä
-
Re: "Tyhmät kysymykset" käyttöjärjestelmistä
Viesti Kirjoittaja Maza »
-
Viesti Kirjoittaja Quill »
mulla olisi semmoinen ongelma, että asensin iMaciin rinnalle Windows Xp:n. Kaikki toimii muuten hyvin XP:ssä, mutta nettiä ei vaan saa toimimaan. Ei reagoi millään tavalla verkkokaapeliin, OS puolella netti toimii hienosti kaapelinkin kautta. Mitä siis kannattaisi lähteä tekemään? XP:hen ei ole asennettu mitään ajureita yms.
E: Ja kun katsoo hardware tietoja XP:n puolelta, niin verkkokorttina näkyy pelkästään 1394 Net Adapter, ja tuo 1394 on myös ainoa, mikä näkyy verkkoasetuksissa.
iPod Nano 6th gen. 8gb
iMac 21.5" 3.2 GHz Intel Core i3 (Late 2010)
-
Viesti Kirjoittaja iccb »
Asenna os x:n levyltä windows ajurit niin pitäisi lähteä skulaamaan...Quill kirjoitti:Hei,
mulla olisi semmoinen ongelma, että asensin iMaciin rinnalle Windows Xp:n. Kaikki toimii muuten hyvin XP:ssä, mutta nettiä ei vaan saa toimimaan. Ei reagoi millään tavalla verkkokaapeliin, OS puolella netti toimii hienosti kaapelinkin kautta. Mitä siis kannattaisi lähteä tekemään? XP:hen ei ole asennettu mitään ajureita yms.
Macbook Pro 15" (late 2016)
Mac Mini (late 2012)
-
Viesti Kirjoittaja Jokke espoosta »
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Just ja just ymmärsin. Mutta miksi ihmeessä Dockin auto-piilottaminen ei sovi vaan haluat että Dock on oikeasti esillä mutta se ei näy koska se jää Firefox-ikkunan taakse? Tuntuuko jotenkin paremmalta tietää että kyllä se Dock siellä alla on?Jokke espoosta kirjoitti:Pystyykö jollain keinolla saamaan dockin sellaiseksi, että ohjelmat tulevat sen taakse? En nyt varmaan osaa jotain peruskikkaa, mutta vihreästä plussasta painaessa esim. Firefoxin alalaita jää kellumaan dockin päälle, jolloin menee hyvää ruututilaa hukkaan. Dock-asetuksista en ole keksinyt muuta kuin sen vaihtoehdon, jolla sen saa kokonaan piiloon, mutta mieluiten se saisi olla koko ajan esillä, kunhan suostuisi jakamaan tilansa ohjelmien ja ikkunoiden kanssa. Ymmärsiköhän kukaan?
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Tuota käytin aluksi, mutta olen kärsimätön mies ja se puolen sekunnin odottelu ennenkuin dock pomppaa näkyviin riepoo. Lisäksi esimerkiksi messengerissä menee viestejä ohi kun ei kuvake pompi näkyvillä. Onnistuuko tuollainen kuvailemani käyttäytyminen jotenkin? Lisäksi tuossa dockin näkyvillä pitämisessä on sekin tyhmä puoli, että minulla on varsin vähän kuvakkeita näkyvillä joten sivuille jää typerästi työpöytää näkyviin, vaikka senkin tilan voisi käyttää hyödyllisemmin.Pis kirjoitti: Just ja just ymmärsin. Mutta miksi ihmeessä Dockin auto-piilottaminen ei sovi vaan haluat että Dock on oikeasti esillä mutta se ei näy koska se jää Firefox-ikkunan taakse? Tuntuuko jotenkin paremmalta tietää että kyllä se Dock siellä alla on?
-
Viesti Kirjoittaja nallemaija »
Kyllä mulla ainakin alkaa kuvake pomppimaan kun meseen tulee viesti. ja pomppii niin kauan ennen kuin sen "huomioi".Jokke espoosta kirjoitti:Tuota käytin aluksi, mutta olen kärsimätön mies ja se puolen sekunnin odottelu ennenkuin dock pomppaa näkyviin riepoo. Lisäksi esimerkiksi messengerissä menee viestejä ohi kun ei kuvake pompi näkyvillä. Onnistuuko tuollainen kuvailemani käyttäytyminen jotenkin? Lisäksi tuossa dockin näkyvillä pitämisessä on sekin tyhmä puoli, että minulla on varsin vähän kuvakkeita näkyvillä joten sivuille jää typerästi työpöytää näkyviin, vaikka senkin tilan voisi käyttää hyödyllisemmin.Pis kirjoitti: Just ja just ymmärsin. Mutta miksi ihmeessä Dockin auto-piilottaminen ei sovi vaan haluat että Dock on oikeasti esillä mutta se ei näy koska se jää Firefox-ikkunan taakse? Tuntuuko jotenkin paremmalta tietää että kyllä se Dock siellä alla on?
-
Itse asiassa huomasin saman kun kokeilin sen piilottaa. Ehkäpä pitäisi totutella pitämään sitä piilossa. Olen vain winukkapuolella niin tottunut vaihtamaan käyttämääni ohjelmaa (eri keskusteluikkunat mesessä, spotify, firefox yms) alapalkista, joten se tuntuu luontevimmalta keinolta vaihdella eri ohjelmien välillä. Vai onko jotain muita nerokkaita keinoja?nallemaija kirjoitti:Kyllä mulla ainakin alkaa kuvake pomppimaan kun meseen tulee viesti. ja pomppii niin kauan ennen kuin sen "huomioi".Jokke espoosta kirjoitti:Tuota käytin aluksi, mutta olen kärsimätön mies ja se puolen sekunnin odottelu ennenkuin dock pomppaa näkyviin riepoo. Lisäksi esimerkiksi messengerissä menee viestejä ohi kun ei kuvake pompi näkyvillä. Onnistuuko tuollainen kuvailemani käyttäytyminen jotenkin? Lisäksi tuossa dockin näkyvillä pitämisessä on sekin tyhmä puoli, että minulla on varsin vähän kuvakkeita näkyvillä joten sivuille jää typerästi työpöytää näkyviin, vaikka senkin tilan voisi käyttää hyödyllisemmin.Pis kirjoitti: Just ja just ymmärsin. Mutta miksi ihmeessä Dockin auto-piilottaminen ei sovi vaan haluat että Dock on oikeasti esillä mutta se ei näy koska se jää Firefox-ikkunan taakse? Tuntuuko jotenkin paremmalta tietää että kyllä se Dock siellä alla on?
Alan pikku hiljaa lukemaan rivien välistä, että tuota toivomaani temppua ei pysty tekemään

-
Viesti Kirjoittaja rebus »
Ps. Ongelma selvitetty
OS X ML 10.8.3
iPod
iPhone 4S
-
Viesti Kirjoittaja nallemaija »
No mites ois cmd+tab?Jokke espoosta kirjoitti:Itse asiassa huomasin saman kun kokeilin sen piilottaa. Ehkäpä pitäisi totutella pitämään sitä piilossa. Olen vain winukkapuolella niin tottunut vaihtamaan käyttämääni ohjelmaa (eri keskusteluikkunat mesessä, spotify, firefox yms) alapalkista, joten se tuntuu luontevimmalta keinolta vaihdella eri ohjelmien välillä. Vai onko jotain muita nerokkaita keinoja?nallemaija kirjoitti:Kyllä mulla ainakin alkaa kuvake pomppimaan kun meseen tulee viesti. ja pomppii niin kauan ennen kuin sen "huomioi".Jokke espoosta kirjoitti:Tuota käytin aluksi, mutta olen kärsimätön mies ja se puolen sekunnin odottelu ennenkuin dock pomppaa näkyviin riepoo. Lisäksi esimerkiksi messengerissä menee viestejä ohi kun ei kuvake pompi näkyvillä. Onnistuuko tuollainen kuvailemani käyttäytyminen jotenkin? Lisäksi tuossa dockin näkyvillä pitämisessä on sekin tyhmä puoli, että minulla on varsin vähän kuvakkeita näkyvillä joten sivuille jää typerästi työpöytää näkyviin, vaikka senkin tilan voisi käyttää hyödyllisemmin.Pis kirjoitti: Just ja just ymmärsin. Mutta miksi ihmeessä Dockin auto-piilottaminen ei sovi vaan haluat että Dock on oikeasti esillä mutta se ei näy koska se jää Firefox-ikkunan taakse? Tuntuuko jotenkin paremmalta tietää että kyllä se Dock siellä alla on?
Alan pikku hiljaa lukemaan rivien välistä, että tuota toivomaani temppua ei pysty tekemään
-
Tuolla ei taida päästä esimerkiksi eri messenger-ikkunoihin käsiksi. Katsotaan mikä tuntuu jatkossa ärkevimmältä ja kokeillaan erilaisia tapoja.nallemaija kirjoitti:
No mites ois cmd+tab?
Mutta edelleen, ilmeisesti dockia ei voi saada niin että se ei veisi kokonaan tilaa mutta olisi silti päällimmäisenä

-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Ei ilman kikkailuja ainakaan, oletko harkinnut sitä vaihtoehtoa, että pienennät dockin hyvin pieneksi ja laitat suurennuksen päälle. Silloin dock näkyy kokoajan, mutta ei vie paljon tilaa, ja silti sieltä on helppo nähdä tarkempia tietoja ja klikata ikoneihin.Jokke espoosta kirjoitti:Tuolla ei taida päästä esimerkiksi eri messenger-ikkunoihin käsiksi. Katsotaan mikä tuntuu jatkossa ärkevimmältä ja kokeillaan erilaisia tapoja.nallemaija kirjoitti:
No mites ois cmd+tab?
Mutta edelleen, ilmeisesti dockia ei voi saada niin että se ei veisi kokonaan tilaa mutta olisi silti päällimmäisenä
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Dockin siirtäminen normaalikokoisena esimerkiksi oikeaan laitaan saattaisi olla toimiva vaihtoehto. Nykynäytöissä on enemmän tilaa leveyssuunnassa.kallekilponen kirjoitti:Ei ilman kikkailuja ainakaan, oletko harkinnut sitä vaihtoehtoa, että pienennät dockin hyvin pieneksi ja laitat suurennuksen päälle. Silloin dock näkyy kokoajan, mutta ei vie paljon tilaa, ja silti sieltä on helppo nähdä tarkempia tietoja ja klikata ikoneihin.Jokke espoosta kirjoitti:Tuolla ei taida päästä esimerkiksi eri messenger-ikkunoihin käsiksi. Katsotaan mikä tuntuu jatkossa ärkevimmältä ja kokeillaan erilaisia tapoja.nallemaija kirjoitti:
No mites ois cmd+tab?
--Ari
-
Tuota olen pääosin käyttänytkin, mutta tuntuu sekin hölmöltä. Melkein joudun sanomaan että windowsissa tämä asia on hoidettu fiksummintkt kirjoitti: Dockin siirtäminen normaalikokoisena esimerkiksi oikeaan laitaan saattaisi olla toimiva vaihtoehto. Nykynäytöissä on enemmän tilaa leveyssuunnassa.
--Ari
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)

-
-
Viesti Kirjoittaja skip »
Konffaa asetuksista vaikka alt+tab vaihtamaan saman ohjelman ikkunoiden välillä, niin nopeutuu pomppiminen ilman Dockia. Näin olen itse tehnyt. Mielestäni Dock on yksi OS X:n huonoimmista ominaisuuksista, vaikka onkin ihan nätti kauneineen ikoneineen.Jokke espoosta kirjoitti:Ähh, tuo avautumani dock-tilanne on ihan kakka! Kallista ruututilaa menee pienellä näytöllä hukkaan ihan turhaan. Tuota on käytännössä pakko pitää esillä että pujottelu eri ikkunoiden välillä olisi jotenkin sujuvaa. Kun dockin pitää sivussa, on tilanne edes jotenkin siedettävä, vaikka silti menee tilaa hukkaan äkkiä laskettuna jotain 10 neliösenttiä. Typerää kun näyttö on muutenkin pieni. Älytöntä suorastaan. Ensimmäinen todella ärsyttävä suunnittelukämmi Mac-maailmassa.
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mitenkäs tuo onnistuu? Voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen kikka.skip kirjoitti:
Konffaa asetuksista vaikka alt+tab vaihtamaan saman ohjelman ikkunoiden välillä, niin nopeutuu pomppiminen ilman Dockia. Näin olen itse tehnyt. Mielestäni Dock on yksi OS X:n huonoimmista ominaisuuksista, vaikka onkin ihan nätti kauneineen ikoneineen.
Miksi helvetissä tuosta neljän sormen pyyhkäisystä ei voi aueta lista, jossa olisi saman ohjelman eri ikkunat? Miksi? Kuvitteleeko Jobsin porukka, että ihmisillä on kustakin ohjelmasta vain yksi ikkuna käytössä. Stna.
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
-
Yksi sana: ExposéJokke espoosta kirjoitti:Anteeksi maalaisuuteni, mutta mitenkäs tuo onnistuu? Voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen kikka.skip kirjoitti:
Konffaa asetuksista vaikka alt+tab vaihtamaan saman ohjelman ikkunoiden välillä, niin nopeutuu pomppiminen ilman Dockia. Näin olen itse tehnyt. Mielestäni Dock on yksi OS X:n huonoimmista ominaisuuksista, vaikka onkin ihan nätti kauneineen ikoneineen.
Miksi helvetissä tuosta neljän sormen pyyhkäisystä ei voi aueta lista, jossa olisi saman ohjelman eri ikkunat? Miksi? Kuvitteleeko Jobsin porukka, että ihmisillä on kustakin ohjelmasta vain yksi ikkuna käytössä. Stna.
Sen avulla voit hyppiä ikkunasta toiseen joko ohjelman sisällä tai ohjelmasta riippumatta.
Itsellä on asetettuna eleisiin (BetterTouchToolin avulla):
- Neljä sormea ylös= Paljasta työpöytä
Neljä sormea alas= Exposé
Neljä sormea sivulle= Vaihda Spacea
Viiden sormen täpäys= Näytä kaikki Spacet
Lisäksi olen asettanut eleitä mm, tabien välillä hyppimiseen. Kummasti nopeutuu koneen käyttö kun yleisimmät asiat saa hoidettua pienillä sormen liikkeillä, jotka jäävät nopeasti lihasmuistiin.
(Ja jos haluat vain vaihtaa ohjelman ikkunoiden välillä ilman exposetä niin siihen käy toki cmd+<.)
-
Noniin, arvasin että tähän on joku kätevä kikka. En vain muistanut tuota neljä sormea alas-kikkaa. Erinomaista.kallekilponen kirjoitti:
Yksi sana: Exposé
Sen avulla voit hyppiä ikkunasta toiseen joko ohjelman sisällä tai ohjelmasta riippumatta.
Itsellä on asetettuna eleisiin (BetterTouchToolin avulla):
- Neljä sormea ylös= Paljasta työpöytä
Neljä sormea alas= Exposé
Neljä sormea sivulle= Vaihda Spacea
Viiden sormen täpäys= Näytä kaikki Spacet
Lisäksi olen asettanut eleitä mm, tabien välillä hyppimiseen. Kummasti nopeutuu koneen käyttö kun yleisimmät asiat saa hoidettua pienillä sormen liikkeillä, jotka jäävät nopeasti lihasmuistiin.
(Ja jos haluat vain vaihtaa ohjelman ikkunoiden välillä ilman exposetä niin siihen käy toki cmd+<.)
Harmi vaan, ettei tuo toimi magic mousella eli joutuu aina siirtämään räpylän koneen omalle hipellyspadille... Mutta eipä kai mikään ole täydellistä. Vai saakos jollain keinolla opetettua taikahiirulaiselle jonkin kikan, jolla saa kaikki ikkunat näkyviin?
Syy: lainaus kuntoon
-
BetterTouchToolilla saa opetettua sille kaikenlaista.Jokke espoosta kirjoitti:Noniin, arvasin että tähän on joku kätevä kikka. En vain muistanut tuota neljä sormea alas-kikkaa. Erinomaista.
Harmi vaan, ettei tuo toimi magic mousella eli joutuu aina siirtämään räpylän koneen omalle hipellyspadille... Mutta eipä kai mikään ole täydellistä. Vai saakos jollain keinolla opetettua taikahiirulaiselle jonkin kikan, jolla saa kaikki ikkunat näkyviin?
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Nks123 »
iPad 3 (32GB Wi-fi + 4G) ,iPod Touch (32GB 4th gen), Nokia E7
Time Capsule, Airport Express
-
Viesti Kirjoittaja Hellhammer »
Sen tehtävä on estää ja sallia lähtevää ja tulevaa liikennettä, jotta mikään ei haluttu ei pääsisi koneelle. Nykyään monissa modeemeissa ja reitittimissä on sisäänrakennettu palomuuri joten periaatteessa on turvallista pitää se pois päältä, kannattaa toki varmistaa tämä reitittimen ja modeemin manuaalista. Jos ei ole mitään palomuuria käytössä niin silloin koneesi on avoinna hyökkäyksille koska mikään ei ole estämässä niitä.Nks123 kirjoitti:Mulla on ollut Snow Leopardissa aina päällä palomuuri, eli kysyy sallitaanko yhteyksien muodostaminen verkkoon. Viime aikoina toi palomuuri on jotenkin flipannu (en oo asentanu mitään uutta taikka tehnyt muutoksia) niin, että se kyselee ihan koko ajan samoja kysymyksiä unohtaen juuri vastatun. Eli nyt mietin kun kerran tuo palomuuri oli vakiona pois päältä, niin tekeekö se loppujen lopuksi muuta kuin kyselee noita yhteyssääntöjä?
-
Viesti Kirjoittaja Nks123 »
iPad 3 (32GB Wi-fi + 4G) ,iPod Touch (32GB 4th gen), Nokia E7
Time Capsule, Airport Express
-
Viesti Kirjoittaja Sikari-Sakari »
Mac OS X 10.6 Snow Leopard päivityksen ja se toimisi ilman mitään ongelmia. Pitääkö paikkansa?
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka