OS X Lion käyttökokemukset
-
Re: OS X Lion käyttökokemukset
Viesti Kirjoittaja jlaxxx »
Ja tällainen kansio on iMacissani esimerkiksi "Lataukset", mutta taas MBP:ssä tätä en ole havainnut.
Kaikenlaista pikkubugia kyllä löytyy ihan riittävästi.
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Jokin Safarin plugin (tai safari) tuntuu vuotavan muistia reilusti, kun WebProcess vie jo gigan (hieman aikaisemmin vain 300 megaa). En muista aikaisemmin tällaista tapahtuneen, joten pakko on syyttää joko uutta Safaria tai yhteensopimattomuutta sen kanssa. Sinänsä harmi, sillä uusi safari tuntuu todella mukavalta.Leija kirjoitti:?jomppeli kirjoitti:Safari ilman välilehtejä,mail,itunes,skype ja ical auki ja näyttäis 4gb menevän muistia. onneksi on toiset 4gb ylimääräistäAperturen kun heittää käyntiin jää 1gb free.
Kaikki muut samat auki paitsi skype niin muistia käytössä 2,61 Gt. Tämä siis Aperturen kanssa.
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Viesti Kirjoittaja JohannesL »
Asensin pari viikkoa vanhaan iMac:iin tuon linkin avulla. Tuon asennuksen jälkeen aloin asentamaan puolisen vuotta vanhaan Air:iin. App Store ystävällisesti ilmoitti, että olen Lionin jo hankkinut, eikä tarvitse tästäkään latauksesta maksaa. Onpas käyttäjäystävällistä.Hannu84 kirjoitti:Itsellä myös vastaostettu imac, huomenna pääsee kokeilemaan miten lionin lataus onnistuu. Tuolta se pitäisi saada ladattua ilmaiseksi. http://www.apple.com/fi/macosx/uptodate ... c5f0ede69a
Johannes
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Siis palstanäkymässä? Kyllä minulla järjestyyy tuokin kansio. Olen kovin tyytyväinen tähän muutokseen, koska nyt pääsen viimeinkin eroon listanäkymästä, joka on ainoa joka tähän saakka on tarjonnut aikajärjestyksen.jlauhia kirjoitti:Mistähän johtuu että Finderin näkymässä joitain kansioita ei voi järjestää tiedostolistauksen yläpuolelta "Nimi", "Muokattu", "Koko" ja "Laji" perusteella
-
Viesti Kirjoittaja miggo3 »
Ei ole bugi, mutta hieman sekavaksi tehty.jlauhia kirjoitti:Mistähän johtuu että Finderin näkymässä joitain kansioita ei voi järjestää tiedostolistauksen yläpuolelta "Nimi", "Muokattu", "Koko" ja "Laji" perusteella, vaan se koko palkki on valkoinen ja noi mainitut otsikot on harmaat. Jos tuplaklikkaan esimerkiksi kohtaa "Nimi", aukeaa valittu tiedosto listalta.
Finder-ikkunan työkalupalkissa on näkymäpainikkeiden oikealla puolella nappi, josta voi valita tiedostojen järjestelyn. Tämä näyttää tiedostot useampien otsakkeiden alla. Esim. jos valitset järjetykseksi "Muokattu", niin otsakkeet ovat "Eilen", "Edelliset 30 päivää" ja "Aiemmin" ja tiedostot järjestellään niiden alle muokkausajankohdan mukaisesti.
Huom. tämä ei ole sama asia, kuin vanha tuttu lajittelu, joka järjestää tiedostot ainoastaan yhden otsakkeen alle. Jotta tiedostot voi lajitella, niin järjestely pitää olla "Ei mitään". (lajittelu tehdään siis itse otsaketta klikkaamalla)
Itse en kyllä ymmärrä, mitä virkaa "Nimi" järjestelyllä on?? Keksiikö joku muu?
-
Viesti Kirjoittaja bogey »
Laita view > arrange > none, jonka jälkeen voi taas sortata yläpalkista.jlauhia kirjoitti:Mistähän johtuu että Finderin näkymässä joitain kansioita ei voi järjestää tiedostolistauksen yläpuolelta "Nimi", "Muokattu", "Koko" ja "Laji" perusteella, vaan se koko palkki on valkoinen ja noi mainitut otsikot on harmaat. Jos tuplaklikkaan esimerkiksi kohtaa "Nimi", aukeaa valittu tiedosto listalta.
Ja tällainen kansio on iMacissani esimerkiksi "Lataukset", mutta taas MBP:ssä tätä en ole havainnut.
Kaikenlaista pikkubugia kyllä löytyy ihan riittävästi.
-
Viesti Kirjoittaja jt.syrja »
sama kysymys minullakin mielessä.. haluaisin lisäksi itse määrätä kokoruutuohjelmien järjestyksen. Voin toki käyttää tiloja, mutta silloin ohjelmat eivät ole koko ruudulla,ja lisäksi jää tyhjiä työpöytiä jos ei kaikki ohjelmat ole päällä...paulaw kirjoitti:Okei, höhlä kysymys taasen, mutta kuinkas ohjelmalle kerrotaan, jos sen haluaa aina käynnistää kokoruututilaan (esim. Safari)? Työpöytien järjestys ei itselläni ole ongelma.
-
Viesti Kirjoittaja Laterix »
-
Viesti Kirjoittaja bfh »
En ole testannut, mutta käsittääkseni tuolla saa jaot näkymään. Time Machine vaatii sen sijaan uudemman UAM:n, joka taas vaatisi verkkopalvelimelle Netatalk 2.2:n jota ei ole vielä saatavilla yleisesti.jjari kirjoitti:Onks kukaan ehtiny kokeilla tätä NAS:n ja TM:n kanssa: http://support.apple.com/kb/HT4700
-
Re: Inside 10.7 - Mac OS X Lion
Viesti Kirjoittaja mindgame »
Vai, että oikein kolme viikkoa lionia. Anteeksi, jos kyseenalaistin mielipiteesti. Syvimmät pahoittelut, jos loukkasin sua. Mun mielestä tuo vain on kummallinen ajatus. Kai sitä pitää erottua, kuten aikanaan yhden napin hiirestä piti piettää viimeiseen asti kiinni. Joka myöskin oli jotain niin typerää. Touchpadin scrollauksen tunnen ihan hiiren scrollina. Vedän alaspäin, niin sisältö kulkee kuin haluaisin katsoa sisältöä alaspäin. Mobiililaitteissa se tuntuu luonnollisemmalta kun ns. "fyysisesti näät kuinka tarraat" sisältöön kiinni. Edelleenkin, nämähän on vain mun mielipiteitä. Sori, jos hypin taas jonku varpaille.honpsu kirjoitti:Käytähän sitä Lionia viikko, ja tule sitten kitisemään jos on vielä jotain kitistävää.mindgame kirjoitti: Miksi siihen pitäisi tottua?Siksi, ku Apple sanoo näin? Niin kauan ku en näyttöä hiplaa suoraa sormilla, tuo on niin epäintuitiivinen tapa scrollata. Oletuksena vielä. hohhoi mikä aivopieru. Alkaa Jobs tulla vanhaksi.
Nimim. "3. viikko Lionia"
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja honpsu »
Perustelu on yhtenäisyys, iOS 5:n ja OS X Lionin välillä - raja tulee hämärtymään hamassa tulevaisuudessa siksi muutos piti tehdä jossainvaiheessa kuitenkin.mindgame kirjoitti:Mun mielestä tuo vain on kummallinen ajatus. Kai sitä pitää erottua, kuten aikanaan yhden napin hiirestä piti piettää viimeiseen asti kiinni. Joka myöskin oli jotain niin typerää. Touchpadin scrollauksen tunnen ihan hiiren scrollina. Vedän alaspäin, niin sisältö kulkee kuin haluaisin katsoa sisältöä alaspäin. Mobiililaitteissa se tuntuu luonnolisemmalta kun ns. "fyysisesti näät kuinka tarraat" sisältöön kiinni.
Käytä viikko, ja ihmety.
iPhone 4 32Gb
-
En käytähonpsu kirjoitti:Perustelu on yhtenäisyys, iOS 5:n ja OS X Lionin välillä - raja tulee hämärtymään hamassa tulevaisuudessa siksi muutos piti tehdä jossainvaiheessa kuitenkin.mindgame kirjoitti:Mun mielestä tuo vain on kummallinen ajatus. Kai sitä pitää erottua, kuten aikanaan yhden napin hiirestä piti piettää viimeiseen asti kiinni. Joka myöskin oli jotain niin typerää. Touchpadin scrollauksen tunnen ihan hiiren scrollina. Vedän alaspäin, niin sisältö kulkee kuin haluaisin katsoa sisältöä alaspäin. Mobiililaitteissa se tuntuu luonnolisemmalta kun ns. "fyysisesti näät kuinka tarraat" sisältöön kiinni.
Käytä viikko, ja ihmety.

Edit: ja joo, oon huomannu, että lion sisältää todella paljon vaikutteita IOSista.
Edit2: Saihan sen kolme sormeaki pelittään, ku vähän tarkemmin tutki.
-
Viesti Kirjoittaja paulaw »
Tosiaan skrollaus muutettuna vanhaksi tekee sen, että sivusuunnassa se on sitten "väärin päin" ... mä suosittelen samaa kuin honpsu eli käytä viikko ja jos ei nappaa, sitten vaihda pois ja säädä esim. BetterTouchToolissa mieleiseksesi. Näin oli mulla, ensimmäinen kokeilu uutta skrollausta tuntui siltä, että sehän on täysin alkusuusta. Mutta kun sitä nyt ihan oikeasti kokeili selailussa yms. niin nyt, parin päivän jälkeen, se tuntuu hyvin luontevalta ja mielelläni en enää vanhaa tyyliä kaipaakaan. Kai se on sitä uutta, että aina tuntuu oudolta. Pakkohan tuohon ei ole tottua, mutta kokeilemisessa ei välttämättä menetä kuin sitä aikaa.mindgame kirjoitti:En käytähonpsu kirjoitti:Perustelu on yhtenäisyys, iOS 5:n ja OS X Lionin välillä - raja tulee hämärtymään hamassa tulevaisuudessa siksi muutos piti tehdä jossainvaiheessa kuitenkin.mindgame kirjoitti:Mun mielestä tuo vain on kummallinen ajatus. Kai sitä pitää erottua, kuten aikanaan yhden napin hiirestä piti piettää viimeiseen asti kiinni. Joka myöskin oli jotain niin typerää. Touchpadin scrollauksen tunnen ihan hiiren scrollina. Vedän alaspäin, niin sisältö kulkee kuin haluaisin katsoa sisältöä alaspäin. Mobiililaitteissa se tuntuu luonnolisemmalta kun ns. "fyysisesti näät kuinka tarraat" sisältöön kiinni.
Käytä viikko, ja ihmety.Vaihdoin heti pois testattuani puolituntia. Toisin ku moni, nii mission controllia pidän toistaiseksi parempana kuin expose+spaces. Ei ole tosin kovin isosti kerenny testaan. Iha muutamilla ikkunoilla. Harvoin on samasta ohjelmasta usempaa ikkunaa auki. Sormieleetki on iha jees. Pitänee vaa jotenki twiikata, että saa esim chromessa (+finderissa ja muualla)vanhan tutun kolme sormea + vasen/oikea toimiin? työpöytiä vaihdan neljällä sormella, eikä kolme sormea nyt taida tehdä mitään. Saako niitä suoraan säädettyä, vai pitääkö joku softa latailla? Tai ei tarvi vastata vielä. Lueskelen ketjun läpi eka.
-
Viesti Kirjoittaja zuki »
iPhone 13 pro
Apple Watch Ultra 2
-
Viesti Kirjoittaja jomppeli »
-
Viesti Kirjoittaja wantsomeapple »
Ei ole ainakaan ominaisuus. Minulla Snow Leopardissa ei antanut noita "arvauksia", mutta nyt Leijonassa antaa.zuki kirjoitti:Leijona ja päivittynyt Safari bugaa. Kun alan kirjoittamaan safarin Google ikkunaan, ei Google/Safari arvaa enää hakutuloksia kirjain kirjaimelta. Tulokset tulee vasta kun koko haku on kirjoitettu ja painettu enteriä? Muilla samanalaisia ongelmia?
-
Viesti Kirjoittaja richidi »
Ei kaduta tämä päivitys, niinkuin ei edellisetkään.
-
Viesti Kirjoittaja Fiiu »
Olen koittanut pitkään pähkäillä tuota enkä keksinyt että miten se on "väärin päin". Tuntui nimittäin toimivan täysin oikein ilman ruksia eli vanhaan tyyliin.paulaw kirjoitti:Tosiaan skrollaus muutettuna vanhaksi tekee sen, että sivusuunnassa se on sitten "väärin päin"
-
Viesti Kirjoittaja Immu »
Yksi ilta on tuota nyt ihmetelty, mitenkähän sen sais tulille, kun ei viittis roskiinkaan kantaa kun on vasta muutaman kuukauden vanha...

-
Viesti Kirjoittaja Whig »
Toimiihan se toisinpäin mutta sinäänsä tuntuu nyt vain enemmän oudolta miksi se on joskus toiminut toisinpäin? Jos haluaa haluaa ruudulla olevan roinan siirtyvän ylöspäin niin vedetään trackpädillä ylöspäin ja päinvastoin.Fiiu kirjoitti:Olen koittanut pitkään pähkäillä tuota enkä keksinyt että miten se on "väärin päin". Tuntui nimittäin toimivan täysin oikein ilman ruksia eli vanhaan tyyliin.paulaw kirjoitti:Tosiaan skrollaus muutettuna vanhaksi tekee sen, että sivusuunnassa se on sitten "väärin päin"
-
Viesti Kirjoittaja Nks123 »
Oletko mukamas saannut kyseisen printterin sitten toimimaan Snow Leopardissa? :O Itse joutunut käyttämään windows-konetta printtaamiseen, kun ei tuo LBP5050 koskaan ole macissa suostunut toimimaan...Immu kirjoitti:Jaha, pritteri (Canon LBP5050), lopetti heti toiminnan kummassakin koneessa kun Leijona niihin pesityi...
Yksi ilta on tuota nyt ihmetelty, mitenkähän sen sais tulille, kun ei viittis roskiinkaan kantaa kun on vasta muutaman kuukauden vanha...
iPad 3 (32GB Wi-fi + 4G) ,iPod Touch (32GB 4th gen), Nokia E7
Time Capsule, Airport Express
-
Viesti Kirjoittaja micqo »

Tykkään kovasti! Leijona asentui kivuitta with itse tehty usb-tikku ja iLife meni ongelmitta perään SL:n tikulta.
M'oon vielä niin hurmiossa, et tarvii jatkaa tutustumista

-
Koska hiiren rulla ollu aina "oikotie" scrollbariin? samallalailla ko nuoli ylös ja alas. sekä page down page up. Paha sanoa, mistä tuo alunperin on. Mun mielestä edelleenkin iha normaali jatkumo noihin muihin toimintoihinWhig kirjoitti:Toimiihan se toisinpäin mutta sinäänsä tuntuu nyt vain enemmän oudolta miksi se on joskus toiminut toisinpäin? Jos haluaa haluaa ruudulla olevan roinan siirtyvän ylöspäin niin vedetään trackpädillä ylöspäin ja päinvastoin.Fiiu kirjoitti:Olen koittanut pitkään pähkäillä tuota enkä keksinyt että miten se on "väärin päin". Tuntui nimittäin toimivan täysin oikein ilman ruksia eli vanhaan tyyliin.paulaw kirjoitti:Tosiaan skrollaus muutettuna vanhaksi tekee sen, että sivusuunnassa se on sitten "väärin päin"

![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
Olipa muute kiva yllätys ku joutu koneen käynnistään uudelleen niin palas kaikki dokumentit ennalleen?

-
Viesti Kirjoittaja Jango Fett »
Verkkotulostimeni Samsung CLP-300N ei vain suostu enää toimimaan. Ilmoittaa vain, että "rastertosec fail"
Yritin googlata ongelmaa mutta kaikki ratkaisut koskevat vain OS X 10.6:ta.
Onkohan jollain ratkaisua ongelmaan vain odotanko Samsungilta päivitystä printteri ajuriin?
-
Viesti Kirjoittaja paulaw »
Jotenkin tuntui perinteisemmältä ylös-alas ilman ruksia, mutta ruksin kanssa vasen-oikea. Tuli vain tunne, että skrollaa "väärin päin".Fiiu kirjoitti:Olen koittanut pitkään pähkäillä tuota enkä keksinyt että miten se on "väärin päin". Tuntui nimittäin toimivan täysin oikein ilman ruksia eli vanhaan tyyliin.paulaw kirjoitti:Tosiaan skrollaus muutettuna vanhaksi tekee sen, että sivusuunnassa se on sitten "väärin päin"
No, olen nyt tottunut tuohon uuteen oletusskrollaukseen trackpadilla ja kun siihen tottuu niin oikein hyvä ja vanhaa ei kaipaakaan. Sama logiikka, kuin noissa klähmittävissä laitteissa ja niissähän se on "aina" onnistunut kerralla oikein. Ei trackpad ole sen kummempi.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka