Vaikka olen "vanha koira" jo, enkä helpolla opi uusia temppuja niin nyt kun olen tätä piilottelua kokeillut - ihan silleen tarkoituksella oikein - niin ei tämäkään hassummalta tunnu. Saattaa muuttua ihan tavaksi tämäkin.
Mac Pro 2xQuad Core 2.8GHz, 8Gt, 5TB, 30" Cinema Display
Mac Book Pro 13,3", 2,9GHz Dual Core i7, 8Gt, 750Gt
WD My Book Studio Edition 1TB, WD My Passport Studio 320Gt & 500Gt, iPod 60Gt & 160Gt
Tuli vielä mieleen, että käytättekö Spaces-toimintoa eri ohjelmien välillä hyppiessä ja kuinka paljon? Ostin koneeseeni juuri Leopardin eräältä Homppulaiselta (kiitoksia vielä paljon ) ja sen antamat mahdollisuudet käyttää eri työpöytiä avaavat vielä uuden ulottuvuuden.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
Mikael K. kirjoitti:Tuli vielä mieleen, että käytättekö Spaces-toimintoa eri ohjelmien välillä hyppiessä ja kuinka paljon?
Mä en käytä lainkaan. Tosin mulla on 2 näyttöä.
Sama juttu.
Sama juttu, en käytä. (eli mullakin on 2 näyttöä. Yhdellä näytöllä tuli käytettyä alkuun, mutta spaces ei valitettavasti toimi täydellisesti kaikilla ohjelmilla kuten expose taas tekee)
Keksin juuri tuolle minimoinnillekin käyttötarkoituksen. Kun surffisessiolta on kerääntynyt kymmeniä ikkunoita näytöille, joissa on kymmeniä tabeja, niin tulee siivouksen aika. Panee sen yhden tärkeän ikkunan tärkeine tabeineen minimoiduksi dockiin, ja yhdellä komennolla sulkee kaikki muut ikkunat tabeineen: cmd-optio-vaihto-W. Se minimoitu dockissa jää kuitenkin sinne dockiin. Eli kai tuosta jotain minimaalista iloa sentään on minullekin, kun hieman tarkemmin asiaa tutkin.
Minä innostuin Spaces-toiminnosta. Se tuo sellaisen tunteen, että ajatukset eivät ole vain yhdessä tilassa vaan voin tehdä harppauksen toiseen ulottuvuuteen tarvittaessa. Tästä johtuen tein ainakin aluksi kolme työtilaa itselleni. Yhdessä on sähköposti ja selain, toisessa viralliset opiskeluun liittyvät asiat ja kolmannessa kuvankäsittelyyn liittyvät ohjelmat.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
En piilota enkä minimoi. Kaikki ikkunat on auki ja levällään. Spaces on käytössä myös siten, että yhdessä musiikkiin liittyvät ja toisessa oikeastaan kaikki muut asiat.
En pahemmin piilottele tai minimoi, ehkä jos joku muu ilmestyy paikalle niin saatan piilottaa jotain 8) Exposé ja Spaces on ankarassa käytössä.
Niin ja tarpeen tullessa pidän shiftiä pohjassa jos minimoin, käytän exposea etc.
TheKraken kirjoitti:Kyseessä on siis Applen esittelytilaisuuksissa käyttämä hidastustoiminto, joka löytyy käytännössä kaikista efekteistä. Expose, Dashboard, jne.
Jostain syystä jättivät sen meidän iloksi käyttikseen myös, mitään käytännön hyötyä siitä nyt ei ole, paitsi kavereille ominaisuuksien esittelemisessä
Joo, tuon tiesinkin jo.
Ajattelin vaan että onko siitä kenties jotain varsinaista hyötyä esim. työkäytössä.. Kun multiserver sitä tarpeen mukaan kertoi käyttävänsä.
Some people do it by the book, but i prefer to go by feel…
TheKraken kirjoitti:Kyseessä on siis Applen esittelytilaisuuksissa käyttämä hidastustoiminto, joka löytyy käytännössä kaikista efekteistä. Expose, Dashboard, jne.
Jostain syystä jättivät sen meidän iloksi käyttikseen myös, mitään käytännön hyötyä siitä nyt ei ole, paitsi kavereille ominaisuuksien esittelemisessä
Joo, tuon tiesinkin jo.
Ajattelin vaan että onko siitä kenties jotain varsinaista hyötyä esim. työkäytössä.. Kun multiserver sitä tarpeen mukaan kertoi käyttävänsä.
En tee kumpaakaan, ja jos teenkin niin minimoin. Spacet käytössä kuudella eri ruudulla (kolme aktiivisesti käytössä) ja Expose hoitaa loput. Eniten Windowsia käyttäessäni kaipaan juuri Spaceja.
Piilottaessa ohjelman olemassaolo unohtuu helposti, enkä ole sitä yksinkertaisesti oppinut käyttämään.
Itse käytän vain kahta Spacea. Eikä se ole hidasta, kun MightyMouselle on ohjelmoitu puristukseksi ctrl+vasen nuoli. Elikkä kun puristan hiirtä, niin välittömästi on Space 2 ja toisinpäin. Tähän tarvitaan kuitenkin SteerMouse, koska Applen ohjaimella saa Spaces'n kyllä puristusnapille, mutta ei suoraan toiseen spaceen. Parasta on, ettei tarvitse välillä koskea näppäimistöönkään, IMO.
Mac Studio M1 Ultra 64GB
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
Käytän nykyään molempia. Nyt olen Hompun (ja tämän viestiketjun) avulla oppinut käyttämään piilottamista. Silti minimointi on yhkä ehkä se tärkeämpi. Taisin vastata kyselyyn että minimoin, mutta sen jälkeen tilanne on muuttunut enemmän molempien käyttöön.
Kun teen jotain työtä tms hommaa niin piilotan ylimääräiset softat pois tieltä ja minimoin ylimääräiset ikkunat esille jäävistä softista. Tämä johtunee siitä että käytän usein vähintään kahta softaa rinnakkain (esim PHP koodauksessa Smultron/TextWragler ja nettiselain). On sitten helppo CMD+TABilla vaihdella niiden välillä. Jos enemmän ikkunoita esillä niin sitten tulee helposti vaihdettua väärään softaan...
Spacesin käyttöön en ole kunnolla päässyt ikinä sisään, vaikka olen Linuxien virtual desktoppeja käyttänyt jo vuosia. Tosin en niidenkään kunnon hyötykäyttöä kai ikinä oppinut.
Jos haluaa saada minimoidut ikkunat esiin näppäinyhdistelmällä niin kannataa kokeilla witchin preferencepanea. Itsellä alt-tab tuo esiin valikon, jossa auki olevien ohjelmien kaikki ikkunat listattuna.
Windowsista äskettäin OS X:ään siirtyneenä minimointi tuli aluksi selkärangasta. Sittemmin olen opetellut piilottamaan tiettyjä ikkunoita (mm. Songbird ja Twhirl, varsinkin ensin mainittu). Edelleen minimoin muun muassa Hit Listin, keskeneräiset hötömölö-työt (projekti per Espresso-ikkuna, tiedostot välilehdillä) ja Mailin. Minimoin myös esimerkiksi Firefoxin ikkunat, joissa on auki sivuja, joita tarvitsen pian/viikon päästä, mutten jaksa/halua niitä bookmarkata. Toisessa ikkunassa hoidan sitten normaalin surffailun.
Ehkä yleissääntönä, että minimoin ikkunat pois tieltä/talteen, ja piilotan ohjelmat taustalle/pois näkyvistä hetkeksi.
(Ei kuulu tähän ketjuun, mutta pitääpä mennä kaivamaan esiin jostain se näppäinyhdistelmä, jolla pystyi selaamaan valitun ohjelman avoinna olevia ikkunoita. En vain osaa etsiä oikeaa ikkunaa ikkunakasan alta.)
perminna kirjoitti:(Ei kuulu tähän ketjuun, mutta pitääpä mennä kaivamaan esiin jostain se näppäinyhdistelmä, jolla pystyi selaamaan valitun ohjelman avoinna olevia ikkunoita. En vain osaa etsiä oikeaa ikkunaa ikkunakasan alta.)