Viidelle koneelle, 49 e.Tyrvää kirjoitti:Onko se FamilyPack viidelle koneelle ja paljonko se maksaa?
Miksi päivittää Lumileopardiin?
-
Re: Miksi päivittää Lumileopardiin?
Viesti Kirjoittaja Macco »
-
Viesti Kirjoittaja harri »
http://store.apple.com/fi/product/MAC_O ... g#overviewTyrvää kirjoitti:Onko se FamilyPack viidelle koneelle ja paljonko se maksaa?
Kysyn ihan siks että Applen sivuilta en todellakaan onnistu saamaan selvää (suomen- tai englanninkielisiltä).
Ja hinta ilmestyy klikkaamalla oikeassa laidassa pallukkaa "Family Pack" -kohdassa.
-Harri
-
Viesti Kirjoittaja honpsu »
iPhone 4 32Gb
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Sama juttu se on kyllä yleensä muissakin softissa, missä on eri lisenssejä. On yhdet yleiset ehdot ja ihan itse pitää järkeillä minkäköhän version sitä on ostanut.honpsu kirjoitti:Hauskaa on kyllä se, että edes Snow Leopardin levyllä tullut lisenssisopimus joka pitää asennusvaiheessa hyväksyä ei tiedä mikä versio itse on vaan heittää pallon käyttäjälle. Eli sopimuksessa on kohdat päivitys, yhdenkäyttäjän ja perhepaketin kohdat peräjälkeen ja käyttäjän pitäisi tietää minkä lisenssin on ostanut. Mistäs tuon saa tietää? =)
-
Viesti Kirjoittaja SnowOne »
Esimerkki taoauksesta jossa tämä vaatii järkeilyä? Kyllä itselleni on aina ollut kohtuullisen selvää, minkä version olen ostanutTheKraken kirjoitti:Sama juttu se on kyllä yleensä muissakin softissa, missä on eri lisenssejä. On yhdet yleiset ehdot ja ihan itse pitää järkeillä minkäköhän version sitä on ostanut.honpsu kirjoitti:Hauskaa on kyllä se, että edes Snow Leopardin levyllä tullut lisenssisopimus joka pitää asennusvaiheessa hyväksyä ei tiedä mikä versio itse on vaan heittää pallon käyttäjälle. Eli sopimuksessa on kohdat päivitys, yhdenkäyttäjän ja perhepaketin kohdat peräjälkeen ja käyttäjän pitäisi tietää minkä lisenssin on ostanut. Mistäs tuon saa tietää? =)
-
Täällä nyt on näitä besserwissereitä ollut liikenteessä. Paketin kyljessä kun ei lue päivityslisenssi ja jälleenmyyjien mainoksissakaan ei ole kaikissa asiaa mainittu. Applen kautta tilatessa homma on toki harvinaisen selvä.SnowOne kirjoitti:Esimerkki taoauksesta jossa tämä vaatii järkeilyä? Kyllä itselleni on aina ollut kohtuullisen selvää, minkä version olen ostanutTheKraken kirjoitti:Sama juttu se on kyllä yleensä muissakin softissa, missä on eri lisenssejä. On yhdet yleiset ehdot ja ihan itse pitää järkeillä minkäköhän version sitä on ostanut.honpsu kirjoitti:Hauskaa on kyllä se, että edes Snow Leopardin levyllä tullut lisenssisopimus joka pitää asennusvaiheessa hyväksyä ei tiedä mikä versio itse on vaan heittää pallon käyttäjälle. Eli sopimuksessa on kohdat päivitys, yhdenkäyttäjän ja perhepaketin kohdat peräjälkeen ja käyttäjän pitäisi tietää minkä lisenssin on ostanut. Mistäs tuon saa tietää? =)
-
Applen kautta tilatessa mikä on harvinaisen selvä? En besserwissereistä tiedä, mutta onhan se pelleilyä tulla väittämään ostamaani tuotetta joksikin muuksi kuin minä se on myyty ja mitä paketissa lukee. Onpa kaupasta ostetun ohjelman asentamista verrattu jopa warettamiseen. Lämmittää oikein paljon rehellisen ihmisen mieltä.TheKraken kirjoitti:Täällä nyt on näitä besserwissereitä ollut liikenteessä. Paketin kyljessä kun ei lue päivityslisenssi ja jälleenmyyjien mainoksissakaan ei ole kaikissa asiaa mainittu. Applen kautta tilatessa homma on toki harvinaisen selvä.SnowOne kirjoitti:Esimerkki taoauksesta jossa tämä vaatii järkeilyä? Kyllä itselleni on aina ollut kohtuullisen selvää, minkä version olen ostanutTheKraken kirjoitti:Sama juttu se on kyllä yleensä muissakin softissa, missä on eri lisenssejä. On yhdet yleiset ehdot ja ihan itse pitää järkeillä minkäköhän version sitä on ostanut.honpsu kirjoitti:Hauskaa on kyllä se, että edes Snow Leopardin levyllä tullut lisenssisopimus joka pitää asennusvaiheessa hyväksyä ei tiedä mikä versio itse on vaan heittää pallon käyttäjälle. Eli sopimuksessa on kohdat päivitys, yhdenkäyttäjän ja perhepaketin kohdat peräjälkeen ja käyttäjän pitäisi tietää minkä lisenssin on ostanut. Mistäs tuon saa tietää? =)
Mutta siis kerro ihmeessä joku (ei Applen) tapaus jossa tarvitsisi hetkeäkään pohtia minkä version on ostanut.
-
Viesti Kirjoittaja woodyho »
-
No se, että ostat päivitysversion. Lukee kohtuullisen isoin ja selvin kirjaimin siinä esittelysivulla.SnowOne kirjoitti:Applen kautta tilatessa mikä on harvinaisen selvä?

Ei tuo hirveästi tuosta selvemmäksi muutu. Se, että sinun paketissa lukee retail ei kerro yhtään mitään siitä lisenssistä. Retail tarkoittaa, että tuote on tehty vähittäismyyntiin. Retail ei ole upgrade sanan vastakohta. Voit tarkistaa sanakirjasta jos et usko.
Ja kyllä, jos ostat kaupasta levyn jolta asennat lisenssiehtojen vastaisesti käyttiksen esim. liian monelle koneelle tai muuten sopimattomasti, niin se vastaa ihan täysin warettamista. Lisenssi kun se on mistä maksetaan, ei se asennusmedia.
Applen sivuilla lukee selvästi, että tuo sinun tuotteesti on päivitys. Nyt sinulla on tämä tieto asiasta, joten varmasti osaa lisenssiehtoja oikein lukea, eikö vain?
Joudut myymään koneen ilman lumileoa. Family Packin lisenssejä kun voi käyttää vain nimensä mukaan perheenjäsenet.woodyho kirjoitti:Family packia Lumileopardista olen piakkoin ostamassa, tällä hetkellä tarve 2 koneeseen. Mutta miten tuo lisenssijuttu käytännössä menee, jos myyn toisen koneen? Luvallisena käyttiksenä siis 10.6 siinä vaiheessa, mutta alkuper. levythän jää mulle...
-
TheKraken kirjoitti:No se, että ostat päivitysversion. Lukee kohtuullisen isoin ja selvin kirjaimin siinä esittelysivulla.SnowOne kirjoitti:Applen kautta tilatessa mikä on harvinaisen selvä?
Ei tuo hirveästi tuosta selvemmäksi muutu. Se, että sinun paketissa lukee retail ei kerro yhtään mitään siitä lisenssistä. Retail tarkoittaa, että tuote on tehty vähittäismyyntiin. Retail ei ole upgrade sanan vastakohta. Voit tarkistaa sanakirjasta jos et usko.
Ja kyllä, jos ostat kaupasta levyn jolta asennat lisenssiehtojen vastaisesti käyttiksen esim. liian monelle koneelle tai muuten sopimattomasti, niin se vastaa ihan täysin warettamista. Lisenssi kun se on mistä maksetaan, ei se asennusmedia.
Applen sivuilla lukee selvästi, että tuo sinun tuotteesti on päivitys. Nyt sinulla on tämä tieto asiasta, joten varmasti osaa lisenssiehtoja oikein lukea, eikö vain?
Mitenkäs sitten kun saat levyn käteesi tai kenties myyt sen eteenpäin. Ihminen joka ei ole tuota nettisivua nähnyt ei voi mistään tietää pitävänsä kädessään päivitysversiota (jos siis pakkaus on sama kuin Suomessa, mitä nyt tekstit englanniksi luonnollisesti). Ymmärrän retail-sanan ja sen käyttäminen näissä keskusteluissa on ollut virhe useammaltakin. Suurempi virhe on kuitenkin ollut valheesi, että asennuksessa hyväksyttävät lisenssiehdot kieltäisivät asentamisen tyhjälle koneelle, sillä siitä on mustaa valkoisella, että näin ei ole.
Olen asentanut ohjelman täysin sen lisenssiehtojen mukaisesti, sitä ei kukaan voi kyseenalaistaa. Myyntipaketissa lukee ja jopa kaupassa hyllynreunassa luki, että OS X -käyttöjärjestelmä. Se on siis kokonainen käyttöjärjestelmä. Ai Applen sivuilla selvästi lukee mitä Stockmann on minulle myynyt?! Missä niin sanotaan?
Ja miksi muuten valmistajan nettisivuilla olisi yhtään mitään tekemistä asian kanssa ylipäätään? Jos ostan auton niin pitääkö minun käydä valmistajan nettisivuilta katsomassa, ettei siellä nyt vain olisi jotain ehtoja hiekkatiellä ajamisesta joita minulle ei kaupassa kerrottu? Entäs kun ostan maitoa? Kyllä on oikeustaju nyt Krakenin pojalta pahasti hukassa.
-
Viesti Kirjoittaja honpsu »
Itse olen ainakin ostanut tuon "Single user" lisenssillä enkä millään "Upgrade" lisenssillä. Se on aivan sama mitä tekstiä markkinointiosasto suoltaa sivuilleen, niin tavanomaista myydä esim. "tulevaisuuden teknologiaa" vaikka eihän se mitenkään voi olla tulevaisuuden teknologiaa jos se on myynnissä tänään. Samoin "päivitä tänään leopardista snow leopardiin" on vain myyntislogan.TheKraken kirjoitti:No se, että ostat päivitysversion. Lukee kohtuullisen isoin ja selvin kirjaimin siinä esittelysivulla.SnowOne kirjoitti:Applen kautta tilatessa mikä on harvinaisen selvä?
Ostohetkellä valittavana oli joko "Single user" tai "Family pack", missään kohtaan ei ollut "Upgrade" - samoin myöskään tilausvahvistuksessa ei sanallakaan mainita että olisin ostanut jotenkin rajoittuneen lisenssin. Kerroppa mistä sitten niitä "Single user" lisenssillä olevia Snow Leopardeja voi ostaa jos "Single userina" ostettu ei olekkaan se?
Lisenssiehtojen kohta johon viittaan löytyy: http://images.apple.com/legal/sla/docs/macosx106.pdf
Tuo "Leopard Upgrade Licenses" viittaa siihen US$9.95 hintaiseen pakkaukseen.

iPhone 4 32Gb
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
Viesti Kirjoittaja jjm »
Jahas. Mulla on Intel-Minin tankissa Tiikeriä, ja yrityksistä huolimatta en ole onnistunut laittamaan yli 100€ riviin SL:n hankkimista varten (enkä aiemmin Leopardia varten). Väittäisin, että kaikissa nakemissäni lehtimainoksissa on lukenut OS X Snow Leopard 29e. Tähän asti olen ajatellut, että kyseessä on törkeä ja harhaanjohtava mainonta, koska vain ne harvat joilla Leopard on ajossa voivat tuon hankkia tuohon hintaan.Jamac kirjoitti:Ehkä Apple ajattelee aika osuvasti että on kohtuullisen pieni porukka se joka ajelee Intel-koneella Tiikerillä ja siitä syystä meinaavat että "pitäkööt tunkkinsa, heitä varten ei kannata alkaa sorvaamaan llisenssejä ja kaikkia hölkynpölkynkrönkylöitä joka estää asennuksen" ja siitäkin osasta suurin osa saadaan sopivasti harhaanjohtavalla nettimainonnalla ostamaan se Mac Box Setti.
Eikä näytä olevan verkossakaan mainintaa päivityspaketista kovin selvästi. Esimerkkin VK.com: http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=14843. Vaatimukset-osio yleensä koskee teknisiä vaatimuksia, jotka tuotteesta riippuen ovat yli- tai alimitoitettuja, josta syystä en siihen juurikaan kiinnitä huomiota...
Pyrin siihen, että käytän vain laillista softaa. Lukeeko tuossa paketissa jossain, että kyseessä on ohjelmapäivitys? Vai onko tosiaan ihan OK ostaa tuo ja päivittää Tiikerinsä rauhallisin mielin? Olen jokseenkin hämmentynyt.
-
honpsu: Tóuche! En ollut tuota huomannut. Kääntää asian kyllä aikalailla päälaelleen. Toisaalta siinä naapurilaatikossa, jonka rajasit pois, lukee "Snow Leopard is an upgrade for Leopard users". Eli ristiriitaista on sielläkin.
Jamac: Apple on näemmä poistanut kokonaan maininnan siitä, että MacBoxSet olisi Tiikerin käyttäjille se päivitysväylä.
Seison siis osittain korjattuna, mutta olen edelleen sitä mieltä, että jos Apple olisi tarkoittanut tuon 29 e päivityksen myös Tiikerin käyttäjille, niin eiköhän se tehtäisi selväksi myös siellä nettisivuilla. Oliko sitten kyseessä vahinko vai ovela salaliitto, siihen en ota kantaa. Siitähän Apple olisi saanut oivan astalon Microsoftia vastaan, kun ilmoittaisivat, että meiltä saa uuden käyttiksen kaikille vanhoillekin koneille 29 e hintaan. Windows seiskaahan kun saa siihen johonkin satasen pintaan vain Vistan käyttäjät, vaikka suurin osa edelleen taitaa XP:tä ajaa.
Ja tuohon minun parjattuun oikeustajuuni:
Jos tietää tekevänsä jotain väärin, niin silloin on ihan turha perustella näkemyksiään sillä, että "joku toinen ei voisi tietää". Verrataan vaikka kaupassa olevaan hinnoitteluvirheeseen. Jos sinä tiedät, että tämän tuotteen hinta on 69 e, mutta kassa lyökin hinnaksi 6,9 e etkä tästä kassalla sano, niin teet väärin. Jos taas et tiedä tuotteen arvoa, niin et tee väärin. Varsin suoraviivaista.
Apple ei ole kertonut, että tuo on OK asentaa, vaan siinä ainoassa tilaisuudessa kun asiasta puhuttiin tekivät kyllä selväksi, että tuo on Leopardin päivitys ja Tiikerin käyttäjien pitää ostaa BoxSet (näin luki myös netissä ennen julkaisua). Mutta lisenssiehdoissa ei tuota asiaa nyt periaatteessa kielletä, kuten tässä juuri opimme. Siellä lukee, että Single User lisenssillä voi asentaa miten lystää yhteen koneeseen ja Applen sivuilta voi Single User -nappia painamalla SL:n tilata 29 e hintaan.jjm kirjoitti:Pyrin siihen, että käytän vain laillista softaa. Lukeeko tuossa paketissa jossain, että kyseessä on ohjelmapäivitys? Vai onko tosiaan ihan OK ostaa tuo ja päivittää Tiikerinsä rauhallisin mielin? Olen jokseenkin hämmentynyt.
Mitään faktaa tässä siis ei oikein voi sanoa, kun tulkinnanvarainen on asia. Jos soitat Applen aspaan, niin eivätköhän he siellä sano, että SL on 29 e hintaan saatavilla vain Leopardille. Mutta toisaalta lisenssiehtoja et asentamalla periaatteessa riko.
-
Viesti Kirjoittaja jjm »
MacRumorssia seuraan kyllä, ja olin tietoinen tästä Applen markkinointiosaston kannasta. Kyse on mielestäni vain siitä, että paketista tai sen mukana tulevista lappusista selviäisi, että kyseessä on upgrade-versio. Jos vaikka nyt ostan huuto.netistä käytetyn Snow Leopard Retail-paketin hintaan 80e, näenkö minä siitä onko kyseessä täysi versio vai upgrade?*TheKraken kirjoitti:***Apple ei ole kertonut, että tuo on OK asentaa, vaan siinä ainoassa tilaisuudessa kun asiasta puhuttiin tekivät kyllä selväksi, että tuo on Leopardin päivitys ja Tiikerin käyttäjien pitää ostaa BoxSet (näin luki myös netissä ennen julkaisua). Mutta lisenssiehdoissa ei tuota asiaa nyt periaatteessa kielletä, kuten tässä juuri opimme. Siellä lukee, että Single User lisenssillä voi asentaa miten lystää yhteen koneeseen ja Applen sivuilta voi Single User -nappia painamalla SL:n tilata 29 e hintaan.jjm kirjoitti:Pyrin siihen, että käytän vain laillista softaa. Lukeeko tuossa paketissa jossain, että kyseessä on ohjelmapäivitys? Vai onko tosiaan ihan OK ostaa tuo ja päivittää Tiikerinsä rauhallisin mielin? Olen jokseenkin hämmentynyt.
Mitään faktaa tässä siis ei oikein voi sanoa, kun tulkinnanvarainen on asia. Jos soitat Applen aspaan, niin eivätköhän he siellä sano, että SL on 29 e hintaan saatavilla vain Leopardille. Mutta toisaalta lisenssiehtoja et asentamalla periaatteessa riko.
Ja mitenkäs sen EULAn tulkinta menikään ainakin jossain EU:n alueella? Muistaakseni jotenkin siten, että kun sopimus ei ole nähtävissä ennen tuotteen hankintaa se ei voi olla validi. Tjsp.
* Katson olevani melko valveutunut tietokoneiden suhteen, ja ymmärtääkseni tällä hetkellä ei ole tarjolla 129e OS X -pakettia kuten aina aiemmin on ollut. Joten siitä voisin päätellä tuon esimerkkitapauksen olevan huijausta.
edit: Ai niin, piti tähän pistää hauska tapaus viime vuosikymmenen puolelta. Ostin firmalle jotain erikoisempaa softaa yhden lisenssin, jonka hinta oli luokkaa 5000mk. Softan jälleenmyyjä ehdotti bundlattua pakkausta, jossa tuli aiempi versio ja upgrade, hintaa olikin enää noin 1500mk. Kun paketti saapui, niin se aiempi versio oli oikeasti jonkun ruotsalaisen tietokonelehden liitteenä.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Paketin kannessa lukee: "Mac OS X Snow Leopard - Maailman edistyksellisin käyttöjärjestelmä." Kyljessä sanotaan myös "Sisältö: DVD, jossa Mac OS X". Missään ei sanallakaan mainita päivityksestä. Asennusmediassa lukee "Mac OS X Snow Leopard" "Install DVD" "Version 10.6". Itse ostin levyni Stockmannilta kun kaupungin omenakauppiaat myivät "ei oo":ta. Liikkeessä ei ollut markkinointimateriaalia, vain myyntipakkaukset vitriinissä. Missään ei siis minkäänlaista mainintaa päivityksestä. En ymmärrä mistä joku on saanut päähänsä, että myytyyn tuotteeseen sovellettaisiin päivitysversion ehtoja kun missään ei niin lue. Voit siis aivan levollisin mielin päivittää Tiikeristä. Täällä kovasti moderaattorienkin taholta tuota hämmennystä yritetään levittää, mutta juridisesti ja moraalisti asia on kyllä täysin selvä.jjm kirjoitti:Jahas. Mulla on Intel-Minin tankissa Tiikeriä, ja yrityksistä huolimatta en ole onnistunut laittamaan yli 100€ riviin SL:n hankkimista varten (enkä aiemmin Leopardia varten). Väittäisin, että kaikissa nakemissäni lehtimainoksissa on lukenut OS X Snow Leopard 29e. Tähän asti olen ajatellut, että kyseessä on törkeä ja harhaanjohtava mainonta, koska vain ne harvat joilla Leopard on ajossa voivat tuon hankkia tuohon hintaan.Jamac kirjoitti:Ehkä Apple ajattelee aika osuvasti että on kohtuullisen pieni porukka se joka ajelee Intel-koneella Tiikerillä ja siitä syystä meinaavat että "pitäkööt tunkkinsa, heitä varten ei kannata alkaa sorvaamaan llisenssejä ja kaikkia hölkynpölkynkrönkylöitä joka estää asennuksen" ja siitäkin osasta suurin osa saadaan sopivasti harhaanjohtavalla nettimainonnalla ostamaan se Mac Box Setti.
Eikä näytä olevan verkossakaan mainintaa päivityspaketista kovin selvästi. Esimerkkin VK.com: http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=14843. Vaatimukset-osio yleensä koskee teknisiä vaatimuksia, jotka tuotteesta riippuen ovat yli- tai alimitoitettuja, josta syystä en siihen juurikaan kiinnitä huomiota...
Pyrin siihen, että käytän vain laillista softaa. Lukeeko tuossa paketissa jossain, että kyseessä on ohjelmapäivitys? Vai onko tosiaan ihan OK ostaa tuo ja päivittää Tiikerinsä rauhallisin mielin? Olen jokseenkin hämmentynyt.
TheKraken: Toki jos tietää tekevänsä väärin niin se on väärin, mutta entäs kun ei tiedä? Kun sinä olet ainoa joka sanoo minun tekevän väärin niin sekö pitäisi sitten olla isokin juttu? Kun ostamassini tuotteessa viesti on aivan selvä niin miksi minun erityisemmin pitäisi edes epäillä asiaa? Koska Applen viestinä on vähintäänkin epäselvää?
EDIT TheKrakenille: Tällaisen keskustelu ainakin on käyty:
nnyas kirjoitti:eli snow leopardin asennuksen aikana, missään siinä paketissa tai lappusissa tai missään ei mainittu, että kyseessä olisi upgrade-versio?
Ja sitten hauska heitto:TheKraken kirjoitti:Käyttöehdoissa se kyllä mainitaan
Eli ensimmäisenä opettelin moderaattorin roolissa lukemista. Minä en ole väittänyt sinun sanoneen että ei voisi asentaa tyhjälle koneelle, joten älä syötä sanoja suuhuni. Sanoin sinun väittäneen lisenssiehtojen kieltävän sen ja niinhän sinä teet kun väität käyttöehdoissa sanottavan tuota päivitykseksi eli niiden kieltävän asennuksen puhtaalle koneelle.TheKraken kirjoitti:Se, että itse paketissa ei asiaa selvästi kerrota ei sitä faktaa miksikään muuta, että tuo paketti on päivityspaketti ja piste.
Tuo toinen heitto on puhtaasti huvittava. Eiköhän nyt kuitenkin luoteta siihen mitä paketissa ja levyssä lukee. Se on se fakta, johon oikeudessakin nojattaisiin. Kaikki muu on markkinapuhetta. En vain pysty ymmärtämään kuinka voit noin isosti sekoittaa faktan ja huhupuheen. Miten voit väittää päivityspaketiksi jotain jotain missä lukee että käyttöjärjestelmä ja install DVD?
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
No voi herranj... juu, lukee retail, joka tarkoittaa vähittäismyyntiä. Upgrade tarkoittaa päivitystä. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä keskenään, ovat ihan eri planeetoilta. Siinä paketissa voisi ihan hyvin lukea vierekkäin Upgrade, Retail. Tai Full Version, Retail.MacFinn kirjoitti:Siinä lukee Retail ja sehän siis ei ole Upgrade.
-
Eulassa päivityksen vaatimuksena EI ole Leopard. Lue se Eula.MacFinn kirjoitti:Mun oli pakko ottaa vielä kerran SnowLeopard pakkaus käteen. Siinä lukee Retail ja sehän siis ei ole Upgrade. Ja Eulassa päivityksen vaatimuksena on Leopard.
Retail asia onkin jo käsitelty.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Niin siis että tarkoitin että ajattelevat jotta asentakoot jos haluavat.jjm kirjoitti:Jahas. Mulla on Intel-Minin tankissa Tiikeriä, ja yrityksistä huolimatta en ole onnistunut laittamaan yli 100€ riviin SL:n hankkimista varten (enkä aiemmin Leopardia varten).Jamac kirjoitti:Ehkä Apple ajattelee aika osuvasti että on kohtuullisen pieni porukka se joka ajelee Intel-koneella Tiikerillä ja siitä syystä meinaavat että "pitäkööt tunkkinsa, heitä varten ei kannata alkaa sorvaamaan llisenssejä ja kaikkia hölkynpölkynkrönkylöitä joka estää asennuksen" ja siitäkin osasta suurin osa saadaan sopivasti harhaanjohtavalla nettimainonnalla ostamaan se Mac Box Setti.
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Toiseksi myös siksi, että ostamassani paketissa lukee RetaIl. Voin sitten tätäkin muistella kiikkustuolissa "että mitähän se silloin meinas?".
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
Viesti Kirjoittaja zs6234i »
Mulla on sama ajatus herännyt, kun olen Homppua lueskellut.Sherukka kirjoitti:Tällä hetkellä en näe yhtään syytä päivittää Lumileopardiin. Tuossa se laatikossa on odottamassa aikoja parempia.
Toisaalta, opiin jo aikoinaan PC-puolelta sen, ettei aina kannata asentaa kaikkea uutta ja ihmeellistä heti ensimmäisenä, sillä niiden kanssa yleensä tulee aina jotain ongelmia, eli kannattanee odotella kotvan aikaa, niin siihen alkuperäiseen tulee jotain korjauksia, sillä säästää monta harmaata hiusta.
Mulla tuo SL-on edelleen verkkokaupassa tilassa "Under review" , joten ei mitään stressiä, tää kun pelaa kuin unelma tämä kone ihan tällaisenaan. Kaikki mitä osasin kaipailla koneelleni, olen löytänyt (ja enemmänkin) ja toimii loistavasti.
MacBook Air M2 13" iPhone 5 32gt Macbook Pro 15" iMac G5 24" iPad Mini Retina 64gb iPhone SS 64gt iPhone X 64gt iBook G4 12" iPod nano
-
Tehdään nyt heti selväksi, että moderaattoreiden sanalla ei ole tällä foorumilla grammankaan vertaa enemmän painoarvoa kuin kenelläkään muulla, ellei kyseessä sitten ole joku itse foorumin toimintaan ja sen moderointiin liittyvä asia. Tämä asia nyt tuntuu kovasti aiheuttavan epäselvyyksiä.SnowOne kirjoitti:Täällä kovasti moderaattorienkin taholta tuota hämmennystä yritetään levittää, mutta juridisesti ja moraalisti asia on kyllä täysin selvä.
Lukeeko siinä paketissa Single User? Jos lukee, niin homma on selvä. Minun tietääkseni kuitenkaan ei lue. Tällöin asia ei minusta nyt ihan päivänselvä ole. Jokainen tulkitkoot siitä eteenpäin miten tahtoo. Applen kanta asiaan on kuitenkin selvä.SnowOne kirjoitti:TheKraken: Toki jos tietää tekevänsä väärin niin se on väärin, mutta entäs kun ei tiedä? Kun sinä olet ainoa joka sanoo minun tekevän väärin niin sekö pitäisi sitten olla isokin juttu? Kun ostamassini tuotteessa viesti on aivan selvä niin miksi minun erityisemmin pitäisi edes epäillä asiaa?
Tarkoitin tällä, että käyttöehdoissa tehdään selväksi mitä se upgrade tarkoittaa. Kuten myös tehdäänkin.SnowOne kirjoitti:EDIT TheKrakenille: Tällaisen keskustelu ainakin on käyty:nnyas kirjoitti:eli snow leopardin asennuksen aikana, missään siinä paketissa tai lappusissa tai missään ei mainittu, että kyseessä olisi upgrade-versio?TheKraken kirjoitti:Käyttöehdoissa se kyllä mainitaan
Minä en moderaattorin roolissa ole tähän topicciin kirjoittanut tavuakaan, kunhan nyt vielä muistutan.SnowOne kirjoitti:Ja sitten hauska heitto:Eli ensimmäisenä opettelin moderaattorin roolissa lukemista. Minä en ole väittänyt sinun sanoneen että ei voisi asentaa tyhjälle koneelle, joten älä syötä sanoja suuhuni. Sanoin sinun väittäneen lisenssiehtojen kieltävän sen ja niinhän sinä teet kun väität käyttöehdoissa sanottavan tuota päivitykseksi eli niiden kieltävän asennuksen puhtaalle koneelle.TheKraken kirjoitti:Se, että itse paketissa ei asiaa selvästi kerrota ei sitä faktaa miksikään muuta, että tuo paketti on päivityspaketti ja piste.
Lainaanpa nyt tähän väliin sinua:
Näytätkö sen kohdan missä sinä et väitä, että minä olen valehdellut lisenssiehtojen kieltävän tyhjälle koneelle asentamisen? Missä kohtaa on ne minun sinun suuhun laittamat sanat?SnowOne kirjoitti:Suurempi virhe on kuitenkin ollut valheesi, että asennuksessa hyväksyttävät lisenssiehdot kieltäisivät asentamisen tyhjälle koneelle, sillä siitä on mustaa valkoisella, että näin ei ole.
Minä en ole puhunut sanallakaan puhtaasta koneesta. Voit tarkistaa vielä toiseen kertaan. Olen puhunut siitä tarvitseeko sinun omistaa Leopardin lisenssi, jotta voit asentaa tuon 29 e SL;n. Sillä ole mitään merkitystä onko kone tyhjä vai ei eikä kukaan, sinun lisäksesi, tässä topicissa ole moisesta puhunut. Mikään taho kun ei määrittele, että päivityslisenssillä varustettu softa ei voi asentua tyhjään koneeseen (tai muun vanhemman softan olemassaoloa). Minä omistan monta päivityslisenssiä ja jos nyt minun tarvitsee asentaa softan uusiksi, niin riittää sen uusimman asentaminen ilman että siellä pohjalla tarvitsee olla se alkuperäinen versio, johon päivityksen ostin. Tämä ei tarkoita, ettäkö minä voisin myydä sen vanhemman lisenssin pois turhana, koska sitä ei asennuksessa tarkisteta.
Minä en väitä sitä päivityspaketiksi. Apple väittää. Ja tämä on fakta. Voit vaikka katsella sen lanseeraamistilaisuuden, jossa kerrotaan ihan selvin sanakääntein, että SL maksaa Leopardin omistajille 29 e. Muille tarjotaan Box Setiä. Myös Applen sivuilla lukee kaupassa selvästi: "Snow Leopard is an upgrade for Leopard users and requires a Mac with an Intel processor." Sitten siinä alla tarjotaan Tiikerin omistajille Box Setiä.SnowOne kirjoitti:Tuo toinen heitto on puhtaasti huvittava. Eiköhän nyt kuitenkin luoteta siihen mitä paketissa ja levyssä lukee. Se on se fakta, johon oikeudessakin nojattaisiin. Kaikki muu on markkinapuhetta. En vain pysty ymmärtämään kuinka voit noin isosti sekoittaa faktan ja huhupuheen. Miten voit väittää päivityspaketiksi jotain jotain missä lukee että käyttöjärjestelmä ja install DVD?
Se, että lisenssiehdot ovat epäselvät eivät mitenkään kumoa sitä faktaa, että Apple on selvästi sanonut, että tuo on päivitys Leopardin omistajille.
Jos sinulla on jotain faktaa sen tueksi, että Apple, tuotteen valmistaja, joka sanelee ehdot ja hinnat, on jossain sanonut, että tuolta levyltä on laillista asentaa myös Tiikerin päälle, niin nyt olisi kiva ne nähdä. Muussa tapauksessa väittäisin, että minulla on ne vahvemmat faktat tässä asiassa.
Missä neuvostossa on päätetty, että päivityslevyssä ei voi lukea install DVD? Omistan mm. FCS:n päivityslevyt ja niissä lukee myös Install DVD. Tarkoittaako tämä, että voin myydä ne kaverille täyteen hintaan, vaikka olen niistä vain päivityksen maksanut?
Ja totta kai siinä lukee käyttöjärjestelmä, koska se sellaisen sisältää. Ihan sama olisiko se päivityslisenssillä vai ei, niin kyllä se käyttöjärjestelmä siellä levyllä kuitenkin on.
Minä en ketään tuomitse tässä asiassa, ettei sen puoleen. Jokainen tehkööt miten lystää.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka