Prophy kirjoitti:Aiemmin tässä säikeessä mainostettu Path Finder kyllä demonstroi hienosti miten hanurista Finder onkaan. On harmi, että kyseinen softa ei integroidu järjestelmään kunnolliseksi Finderin korvaajaksi, vaan jää järjestelmän hötön päälle kellumaan. Toisaalta tulee mieleen, että Apple ei koskaan laittaisi käyttikseen niin monipuolista tiedostoselainta. Niin suuri informaatiomäärä ei näytä tarpeeksi hyvältä, vaikka miten hyödyllistä olisikin.
Niin joo, otetaan nyt vielä esiin tämä oma suosikkiaihe, kun nitisemään alettiin. Kun ei niitä ikkunoita voi suurennella tai pienennellä hiirellä muuten kuin oikeasta alakulmasta. En ole vielä nähnyt hyvää perustelua tälle. Okei... jollekin ehkä riittää tuo alakulma kun ei ole koskaan muuta vaihtoehtoa ollutkaan, mutta kuka siinä häviää, jos vaikkapa ikkunan vasemmasta reunasta saa hiirellä kiinni?
Taidan mennä itkemään itseni uneen asian tiimoilta.
Omasta mielestä ei ole kuitenkaan hyvä, että käytettävyyttä viedään pois paremman ulkonäön takia. Windowsista/Linuxista tuttuja asioita tulee kaivattua todella usein kun Finderia käyttää.
OSX:ssä on vain periaate, että kun ohjelman suurentaa niin se suurentuu vain sen verran isoksi että ohjelman ikkunaan mahtuu kaikki avoinna olevat tiedot. Vain jotkut kolmannen osapuolen ohjelmat suurentuvat koko näytön kokoisiksi, kuten Firefox. Itse en kyllä ymmärrä myöskään, miksei ohjelma voisi vain suurentua koko näytön kokoiseksi kun kuitenkin ikkunan kokoa voi muuttaa mieluisekseen ohjelmaikkunan alareunasta. Tietysti joissain ohjelmissa on turha täyttää koko työpöytää yhdellä ohjelmalla, mutta isommissa, esim. taulukkolaskenta tai kirjanpito-ohjelmissa kokonäytön tilasta olisi hyötyä.
Viimeksi muokannut ravene, 3.8.2010 klo 18.09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ravene kirjoitti:OSX:ssä on vain periaate, että kun ohjelman suurentaa niin se suurentuu vain sen verran isoksi että ohjelman ikkunaan mahtuu kaikki avoinna olevat tiedot. Vain jotkut kolmannen osapuolen ohjelmat suurentuvat koko näytön kokoisiksi, kuten Firefox. Itse en kyllä ymmärrä myöskään, miksei ohjelma voisi vain suurentua koko näytön kokoiseksi kun kuitenkin ikkunan kokoa voi muuttaa mieluisekseen ohjelmaikkunan alareunasta. Tietysti joissain ohjelmissa on turha täyttää koko työpöytää yhdellä ohjelmalla, mutta isommissa, esim. taulukkolaskenta tai kirjanpito-ohjelmissa kokonäytön tilasta olisi hyötyä.
On sinänsä fiksu oivallus Applelta että joillekin dokumenteille on olemassa "oikea" koko, jolloin ikkunakin voidaan asettaa siihen kokoon. Mutta aika usein ohjelma ei voi (ilman telepatiaa) tietää mikä se "oikea" koko on. Näissä keisseissä aika usein oikea koko on mahdollisimman suuri. Asiaa auttaisi kummasti jos pelkän vihreän plus-napin lisäksi olisi tarjolla yhdistelmä tyyliin cmd+sama nappi, joka tekisi ikkunan aina koko näytön kokoiseksi. Tuolle vielä näppäinoikotie niin a vot.
Hei, onko maciin olemassa kätevämpää ikkunointihallintasoftaa mitä oletuksena on? Esim. Saisi lähetettyä tarvittavasti ohjelman hiiren klikkauksella toiseen näyttöön eikä työläästi raahaamalla. Mieluiten jos vielä freewarena löytys nii olis kova juttu.
Viimeksi muokannut kallekilponen, 10.12.2010 klo 19.32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy:otsikko kuvaavammaksi ja siirto sopivalle alueelle
// "Windows on käyttöjärjestelmänä wanha vitsaus ja Macissa nykyisin pelkkä huono ohjelma" //
Onhan noita lisäohjelmia jos jonkinlaista. Ainakin BetterTouchTool on tutustumisen arvoinen (ohjauslevytoiminnot eivät taida noin vanhalla koneella toimia, mutta ikkunoidenhallintatoimintojen pitäisi.)
Tuohon kursorin siirtoon näppiksellä en ihan heti muista ratkaisua, mutta käyn lisäämässä jos tulee mieleen tai osuu kohdalle.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Deskovery (maksuton versioon 1 saakka): http://www.neomobili.com/products/deskovery/
Tässä ihan hauska tuo finderin plusmerkin taakse lisätyt valintavaihtoehdot. Myös "pinni" valinta on tietyissä tapauksissa hyvä, eli jos pitää heittää tiedostoja paikasta toiseen niin haluttu finder seuraa spacesista toiseen.
Sherukka kirjoitti:
XP on meillä sekä kaikilla asiakkaillamme käytössä joten siihen verrataan.
XP = nykypäivää realimaailmassa.
Joo, ja mun äitini käyttää MikroMikon 386:sta EGA-näytönohjaimella.
Jos verrataan XP:tä niin verrataan sitten OS X 10.1:een - sekin lienee nykypäivää reaalimaailmassa. Ennen XP pinttymistä oli muotia jumittaa Win2000 maailmasssa kun "se on vaan niin paljon parempi". Mutta jos nyt kuitenkin pysytään aiheessa, ja nykypäivässä. Eli Snow Leopard vs. Win7.
Mä vertasin niitä josta kokemusta ja jotka vastaa tarpeita vertailun hetkellä nykyään alkaa nämä uudemmatkin teoriassa menetellä siis windowsit koska softa tuki tarve alueillani on kehittynyt. mutta edelleen minusta mitä kuvista ja sivusta olen katsonut systeemi on mulle kankea jotenkin mäkissä minusta vaan kaikki siellä missä minusta kuuluukin aniharvoin olen joutunut hakemaan mitään ihmettä en muista mitä windos työpöytä säätöäkin hain tosi pitkään ennen kuin löytyi. koska se oli jossain paikassa johon sitä en osannut kuvitella.....
no yksi asia joka ei ole mutta olen tottunut nuo ikkunan koon hallinta ja sulkunpait oikea paikka on se mitä AmigaOSissa itselle eli sulkunappi vasenyläkulma nuo kaksi muuta oikea yläkulma ja helpommin tajuttavat symbolit mutta olen tottunut tähänkin.... En ole onneksi joutunut windowsia pitkään aikaan juuri käyttämään yksi skannaus tässä kerran et sen tulostus. Meni muuten yllättävän mukavasti sillä kertaa. (käytetty ohjelma aivan hirveä ja laitteen ajuri on myös aivan käsittämätön on muuten hp tuo monitoimi laite) mutta se oli siinä ja hieman mikrotuki toimintaa muuten kyllä tarpeeton itselle. skannaus juttukin rakeaa varmaan joskus et jo nyt erittäin harvinaista. ja sitä paitsi ei sen xp pro pitäs olla noin 2008 pceessä mikään hidas vai mitä? eli vaikka antiikkia onkin kait senkin teoriassa pitäs olla uudemmassa nopeampi.(kokemus sanoo ei niin paljoa kun tehoero on sanoisin...).
Viimeksi muokannut jpq, 12.12.2010 klo 8.33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jpq kirjoitti:...no yksi asia joka ei ole mutta olen tottunut nuo ikkunan koon hallinta ja sulkunpait oikea paikka on se mitä AmigaOSissa itselle eli sulkunappi vasenyläkulma nuo kaksi muuta oikea yläkulma ja helpommin tajuttavat symbolit mutta olen tottunut tähänkin...
jpq kirjoitti:...no yksi asia joka ei ole mutta olen tottunut nuo ikkunan koon hallinta ja sulkunpait oikea paikka on se mitä AmigaOSissa itselle eli sulkunappi vasenyläkulma nuo kaksi muuta oikea yläkulma ja helpommin tajuttavat symbolit mutta olen tottunut tähänkin...
Se ei ole ongelma olen tottunut ettei kaikki koeeni toimi samoin. ja se ihan ok että toimii erilailla jotkut jutut mutta sitten kun jossain nimeltä mainitsemattomsisa ohjelmissa ja käyttöjärjestelmissä asiat ihan hulluissa paikoissa joskus. Kyllähän tuo muuten okoolta näytti ja en rupea tuollaisesta maksamaan (talous sen verran tarkalla ja löysät varaan
kyllä ihan muuhun kuin tuollaiseen) et riskemaamaan ohjelmien yhteensopivuuksiakaan.
Ohjelma nimeltä HyperDock oli vastaus lähes kaikkiin kohtaamiini ongelmiin OS X:ssä liittyen ikkunanhallintaan. Kannattaa kokeilla! Tuo muutaman mukavan Windows 7:sta tutun ominaisuuden huomaamattomasti mäkkiin. Myös Dockiin tulee Win 7 kaltainen toiminnallisuus, jolla saa kätevästi näkyviin ohjelman auki olevat ikkunat ja saa valita siitä sitten. Magnificent.
viu kirjoitti:Ohjelma nimeltä HyperDock oli vastaus lähes kaikkiin kohtaamiini ongelmiin OS X:ssä liittyen ikkunanhallintaan. Kannattaa kokeilla! Tuo muutaman mukavan Windows 7:sta tutun ominaisuuden huomaamattomasti mäkkiin. Myös Dockiin tulee Win 7 kaltainen toiminnallisuus, jolla saa kätevästi näkyviin ohjelman auki olevat ikkunat ja saa valita siitä sitten. Magnificent.
Hyvältä ohjelmalta vaikuttaa, jäi käyttöön. Vielä kun saisi "kunnon" ryhmityksen, eli jos esimerkiksi avaa monta kuvaa ja minimoi ne dockiin, niin jokaisesta kuvasta ei tulisi dockiin omaa kuvaobjektia, vaan ryhmittyisivät Esikatselun taakse.
PS: Katos, muutakin porukkaa Salosta
Tuli testattua tuota hyberdock sekasotkua, sisältää varsin kyseenalaisia lisäosia, liekkö tuulahdus windows maailmasta Näin trackpadin sutijana, ei tuosta ole kuin harmia.
Esa66 kirjoitti:Tuli testattua tuota hyberdock sekasotkua, sisältää varsin kyseenalaisia lisäosia, liekkö tuulahdus windows maailmasta Näin trackpadin sutijana, ei tuosta ole kuin harmia.
Mäki tykkään sutia träkpädiä, mut ton kanssa voi tehä molemmilla tavoilla vähä mite milloinki haluaa ja mikä sopii tilanteeseen. Ihan kätevää. Ite en oo huomannu mitää häiritseviä lisäosia tai muutakaan sekasotkua? En En huomaa muuta ku lisäominaisuuden OS X:ssäni... Me likes
Itse käytän MondoMousea, joka parantaa hieman ikkunoiden hallintaa. Ikkunoita voi esimerkiksi raahata ja niiden kokoa voi muuttaa, kunhan kursori on ikkunan yläpuolella ja painaa asettamansa pikanapin/-napit pohjaan näppäimistöltä.
Saltikov kirjoitti:Onko nykivä ikkunan piirto mac miin (serveri) vai käyttiksen ominaisuu?
Ero W7:aan on kuin yöllä ja päivällä
Nykivä, tarkennatko hieman?
Kun ikkuna suurentaa tai pienentää tuntuu kuin osa välivaiheista jäisi piirtämättä. Efekti on kuin animaatio mistä puutuu ruutuja välistä. Testasin tänään uusiksi kaikki koneita ja todenäköiseti mieli tekee tepposet... jokin ikunoinnin renderöinnä kuiten häiritsee.
Mutta asia tuli selväksi, käytiksessä tai raudassa ei siis johdu.
Näyttäs ettei täällä ollut mainittu mucommanderia tai totalcommanderia jotka molemmat toimivat myös macissä - Noilla pääsee jo pitkälle verrattuna macin omaan tiedostonhallintaan pulmissa joita täälläkin esitelty.. (copy, cut, paste.. jne).
Saltikov kirjoitti:Kun ikkuna suurentaa tai pienentää tuntuu kuin osa välivaiheista jäisi piirtämättä. Efekti on kuin animaatio mistä puutuu ruutuja välistä. Testasin tänään uusiksi kaikki koneita ja todenäköiseti mieli tekee tepposet... jokin ikunoinnin renderöinnä kuiten häiritsee.
Mutta asia tuli selväksi, käytiksessä tai raudassa ei siis johdu.
Tuosta tuli mieleen, että valitettavasti moni softa on koodattu niin, että tuo pienennös/suurennus tuntuu raskaalta. Koko hommahan on siis täysin koodarin vastuulla, oli kyse Windowsista tai OS X:stä. Tuosta sinun tapauksesta epäilisin, että jostain syystä grafiikkojen rautakiihdytys ei ole ollut päällä kun ikkunointi nyki, jos se kerran korjaantui.
Stobex kirjoitti:... tai totalcommanderia jotka molemmat toimivat myös macissä.
Oletko varma, että Total Commander on portattu Macille. Se on vaan yksi harvoista softista, joka ansaitsisi taiteilijapalkinnon. Mutta heitä linkki img filuun...
Kotisivulta löytyy vain nää:
Total Commander, Version 7.56a, is a Shareware file manager for Windows® 95/98/ME/NT/2000/XP/Vista/7, and Windows® 3.1.
MacBook Pro ja iPhone ja E7 ja N9 ja Kubuntu ja Jolla
Oletko varma, että Total Commander on portattu Macille. Se on vaan yksi harvoista softista, joka ansaitsisi taiteilijapalkinnon. Mutta heitä linkki img filuun...
Total Commander, Version 7.56a, is a Shareware file manager for Windows® 95/98/ME/NT/2000/XP/Vista/7, and Windows® 3.1.
Ei ole portattu, mutta ilmeisesti toimii Winen tai jonkun muun vastaavan kanssa ihan normaalisti.
Ikkunoiden hallintaan ja muuhunkin: Moom. Löytyi ihan sattumalta App Storesta. Hinta oli 3,99eur. Aika paljon samaa mitä muissa tässä ketjussa mainituissa softissa, mutta jos ei ole vielä sopivaa ratkaisua löytänyt, niin tuo kannattaa tarkistaa.
TC:n tapaisia softia on ainakin FreeCommander (olen käyttänyt duunissa, auttaa hirmuisesti työnteossa, mutta se on myös vain Windows-softa). Sitten olisi muCommander ja DoubleCommander, kummatkin kaikille alustoille mutta DC ei ole vielä täysin tuettu. Saatan itse testailla noita jossain vaiheessa Mac-käyttöön. Ilmaisia.