HB kirjoitti:Tässä olen yhden illan macia käytelly ja kysyttävää olisi yhtä sun toista:
1) Onko totta että esikatselimella ei voi selata saman kansion kuvia eteenpäin esim näppäimistöllä. Vertaa windowsin esikatselin. Tämä olisi kätevä toiminto etenkin kuvia verkon yli selatessa. Olisiko tähän jotain vaihtoehtoista ohjelmaa, jolla tämä toimisi.
Tuohon tarkoitukseen on tehty ohjelma nimeltään
CocoViewX.
HB kirjoitti:2) Onko macissa windowsin käynnistä>ohjelmat tai linuxin (gnome) sovellutukset tyylistä valikkoa jonne ohjelmat oletusarvoisesti menevät. Vai pitääkö jokaisesta asennetusta ohjelmasta itse tehdä pikakuvake dockiin tai jonnekkin muualle. Nyt olen muita ohjelmia hakennut spotlightistä (esim isync). Olisi hauska tutkia muita asennettuja ohjelmia, joiden nimeä ei tiedä.
Jos haluat kaikki ohjelmat johonkin valikon tyyppiseen, niin vaihtoehtoja on muutama.
QuickSilver
Butler
HimmelBar
MoofMenu
TigerLaunch
Tuossa nyt "muutama" mahdollinen. Itse käytän QuickSilveriä ja jonkin verran Butleria. Lisää mukavia valikkokohteita löytyy
super OS X menubar items-sivulta.
[edit]
Helpoimmalla valikon, joka sisältää kaikki Ohjelmat-kansion ohjelmat, saa vetämällä ko. kansion Dockin oikeaan reunaan. Sitä kun sitten klikkaa hiiren oikealla (tai ctrl+click), niin esiin tulee valikko, joka sisältää Ohjelmat-kansion.
[/edit]
HB kirjoitti:3) Onko päätteelle jokin pikakomento.
Tuon voit saada käyttöön esim.
QuickSilverillä
HB kirjoitti:4) VLC soittaa kaikki videoni nätisti, mutta välillä liikkuva kuva repeilee. Saako videotoistoon jotain v-synciä tai oikein toimivaa renderöintiä, vai loppuuko macbookista muka tehot kesken.
En usko, että tehot loppuvat. Olethan varmasti ladannut Intel-paketin?
HB kirjoitti:5) Mistä saa toimivan oikeinkirjoituksen tarkistuksen open officeen. Siskolle asensin soikon linux koneeseen, mutta käsittääkseni soikko ei toimi macissa. Olisiko jotain universaalia pakettia, jossa soikko olisi valmiina?
Soikko OS X:lle. Tosin tuosta ei taida olla Universal-versiota vielä olemassa.
HB kirjoitti:6) Osottautui hankalaksi löytää mieleinen irc clientti. Windowsissa olen käyttänyt mirciä ja linuxissa xchattiä. Molemmissa saa kanavat listattua aakkosjärjestyksessä. Kokeilin xchat aquaa, Colloquyta ja macirssiä. Kahdessa ensimmäisessä oli ongelmia bnc:n kanssa ja viimeinen on aika pelkistetty. Kokeilin asentaa normaalia xchattia finkin kautta, mutta tämä päätyi herjaan "(xchat:631): Gtk-WARNING **: cannot open display:" Olisiko jotain ehdotuksia irc clientiksi?
Oletan, että sinulla on X11 asennettuna. Tuon näyttöongelman ratkaisu löytyy
http://fink.sourceforge.net/faq/usage-g ... no-display tuolta.
HB kirjoitti:7) Omaan silmään ei oikein fonttien pehmennys sovi ja olenkin kytkenyt sen aina pois päältä. Miten macissa sen saisi kokonaan pois?
Kokeile riittääkö, jos laitat reunanpehmennyksen pois fonteilta, jotka ovat pienemmät kuin esim. 12. Tämä onnistuu seuraavasti:
- Järjestelmäasetukset
- Ulkoasu -välilehti
- Alimpaan ponnahdusvalikkoon valitset vaihtoehdon 12.
Toinen mahdollisuus saada fonttien pehmennys pois on
TinkerTool. Tämä on huomattavasti toimivampi ja järkevämpi vaihtoehto. Sillä saa paljon muutakin aikaiseksi,
joten ole varovainen!
TinkerToolilla määritys onnistuu seuraavasti:
- Lataa ja "asenna" TinkerTool
- Avaa ohjelma ja mene välilehdelle Kirjasimen pehmennys
- Valitse pudotusvalikosta haluamasi raja ja kirjaudu ulos sekä takaisin sisään.
HB kirjoitti:Tässä nyt nämä mitkä tulivat ensimmäisenä mieleen ja jatkossa tulee varmasti lisää

Kiitos jo etukäteen.
Toivottavasti tämä pitkähkö kirjoitus / lainaus yhdistelmä auttoi edes jonkin verran ja edes jotakuta

.
-jyrki
EDIT: Lisätty vastaus kysymyksiin 1 ja 4.
EDIT 2: Lisätty vielä yksi metodi kysymykseen 2.
- MacBook Unibody 13" | 2,0 GHz C2D | 4 GB RAM | OS X 10.6.2 | 500 GB Maxtor OneTouch4
- iPhone 3g | 16 GB