Anniel kirjoitti:Mä minimoin tai sitten pidän kaikki ikkunat auki. Osan olen siirtänyt toisiin Spaces-ikkunoihin, lähinnä työjutut ja Spotifyn, jotkut ohjelmat taas näkyvät kaikissa tiloissa. En oo kokenut tuota piilottamista kovin toimivaksi, mulla se hyydyttää ainakin esim. NeoOfficen kokonaan.
Ja musta on typerä ajatus että toi piilottaminen on jotenkin "parempi" tapa hoitaa homma ja vaan aloittelijat minimoi. Kukin tekee minkä järkeväksi kokee.
Enpäs nyt jaksanut ihan jokaista viestiä lukea sanatarkasti, mutta ei kait tuolla mistään paremmuudesta saati typeryydestä kukaan puhunutkaan. Lähinnä Kraakun harmitonta nörttimeta-namiahan tämä vaan. Puhtaasti makuasioita, ja itse kunkin tottumuksesta ja työtavoista kiinni.
Ainakin minusta Neo Office vaikutti olevan muutenkin windowsmaisen epävakaa ohjelma, joten itse pysyttelen siitä kaukana. En ole huomannut, että mikään ohjelma hyytyisi piilotuksesta. Joku portattu java-viritelmä saattaa tietty olla poikkeus.
Enivei, kyllä tuossa siinä mielessä perää on, että wanhemmista Mac -käyttiksistä tulleille tuo ikkunan piilotus on luonteva ja käteväksikin koettu toimenpide, vaikka minimointi Dockiin tai siirtäminen toiselle työpöydälle ajaa nykyään melkein saman asian. MacOS:ssa kun ei edes ollut Dockia, ja piilotus oli oikeasti tosi kätevä ominaisuus. Sen käyttö on varmaan selkärankaan tallentunut tapa.
Jos taas OS X on ensimmäinen omppukäyttis, näistä hiukan erilaisista ikkunanpiilotustavoista keskustelu saattaa tosiaan jopa hämmentää, ja koko piilotuksen pointti saattaa jäädä hämäräksi. Piilottamisen käytön mielekkyyteen saattaa osaltaan vaikuttaa myös käytössäolevan näytön ja sen resoluution koko. Mitä pienempi näyttö ja paljon ohjelmia auki, sitä kätsymmäksi käy piilottaminen. Tai sitten Spaces.
Onneksi nykyään on sitten mistä valita, kun voi piilottaa, minimoida tai jättää toiselle työpöydälle, hiirellä tai ilman. Tarvittaessa eri vaihtoehtojen mielekkyydestä voi sitten vaikka kinastella.
Enpäs ruksinut mitään vaihtoehtoa, mutta kaikkia kolmea tulee käytettyä, tilanteen mukaan. Olen ollut huomaavinani, että piilotusta tulee käytettyä eniten esim. Photoshop Elementsin kanssa, kun on monta muutakin softaa yhtäaikaa auki. Joku muunlainenkin runsaasti eri ikkunoita tai kelluvia valikkoja sisältävä ohjelma tuntuu toisinaan mielekkäältä piilottaa kokonaan. Varmaan ihan tottumuskysymys ja makuasia.
Minimointi on tietty se yleisimmin käytetty tapa, mutta etenkin useampia monen ohjelman projekteja saman istunnon aikana tehdessä sekä piilotuksen että Spacesin käyttö alkaa yleistymään. Exposésta huolimatta en oikein tykkää tukkoon asti täydestä ja sekavasta työpöydästä, jossa kaikki mahdolliset ikkunat ovat yhtäaikaa auki. Tosin sekin vaihtelee tilanteen ja fiiliksen mukaan.