Finderistä tuttuja asioita tulee kaivattua todella usein kun Windowsia käyttää. Ikkunamanageri (?) on kaamea, tiedostojen hallinta surkeaa.ravene kirjoitti: Omasta mielestä ei ole kuitenkaan hyvä, että käytettävyyttä viedään pois paremman ulkonäön takia. Windowsista/Linuxista tuttuja asioita tulee kaivattua todella usein kun Finderia käyttää.
OS X:n kankea ikkunamanageri
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
-
Re: OS X:n kankea ikkunamanageri
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Windowsin vanha Explorer oli paljon parempi kuin nykyinen Vista/7 kammotus. Ehkä tasoissa Finderin kanssa. Finder on selvästi nykyisiä parempi.OmenaOnPunainen kirjoitti:Finderistä tuttuja asioita tulee kaivattua todella usein kun Windowsia käyttää. Ikkunamanageri (?) on kaamea, tiedostojen hallinta surkeaa.ravene kirjoitti: Omasta mielestä ei ole kuitenkaan hyvä, että käytettävyyttä viedään pois paremman ulkonäön takia. Windowsista/Linuxista tuttuja asioita tulee kaivattua todella usein kun Finderia käyttää.
Isolla näytöllä ja hiirellä Finder on paljon siedettävämpi kuin pienellä näytöllä ja näppäimistöllä.
-
Viesti Kirjoittaja Delli »
Kerrotko muutaman mitä kaipaat Finderistä kun käytät Windowsia.? (Jos vaikka oppisi käyttämään Finderiä paremmin)OmenaOnPunainen kirjoitti:Finderistä tuttuja asioita tulee kaivattua todella usein kun Windowsia käyttää. Ikkunamanageri (?) on kaamea, tiedostojen hallinta surkeaa.ravene kirjoitti: Omasta mielestä ei ole kuitenkaan hyvä, että käytettävyyttä viedään pois paremman ulkonäön takia. Windowsista/Linuxista tuttuja asioita tulee kaivattua todella usein kun Finderia käyttää.
Itse olen samoilla linjoilla ravenen kanssa.
Viimeksi muokannut Delli, 14.7.2011 klo 15.09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iPhone 12 64GB
iPad (2024) 64GB Wi-Fi, Apple TV 4rd 4K
MacBook Air 2024, Apple Watch 9.0 44mm
iPad (2024) 64GB Wi-Fi, Apple TV 4rd 4K
MacBook Air 2024, Apple Watch 9.0 44mm
-
Viesti Kirjoittaja kurkinen »
Enpä ole tähän ketjuun aikaisemmin osallistunut, mutta ajattelin tuoda omia vertailujani OS X:n ja Windowsin ikkunamanagereista (oletussellaisista).
Nämä ainakin ovat tehokkaampia OS X:ssä:
* Vasemman palkin käyttö: tällä hetkellä itselläni 25 tehokasta linkkiä eri toimintoihin
* Listanäkymä: mahdollistaa useiden eri haaroissa olevien alakansioiden hallinnan yhdessä ikkunassa
* Peukalokuvanäkymä: kokoa riittää tarvittaessa
* Quicklook (kai tämän voi laskea osaksi ikkunamanageria)
* Hakutoiminto, joka toimii tehokkaasti
* Ohjelmien pikakuvakkeita mahdollista liittää ikkunaan: minulla Time Machine ja Quicklook-esikatselu-skripti
* Mahdollisuus asettaa oletusnäkymä kullekin kansiolle
* Näistä kaikista huolimatta yleisilme selkeä ja yksinkertainen
Eipä tule mieleen kovin monia asioita, mikä Windowsissa olisi mielestäni paremmin. Paitsi jos verkkoasemien linkittämisen voi mainita ikkunamanagerin ominaisuudeksi, niin sitten se.
* Vasemman palkin käyttö: tällä hetkellä itselläni 25 tehokasta linkkiä eri toimintoihin
* Listanäkymä: mahdollistaa useiden eri haaroissa olevien alakansioiden hallinnan yhdessä ikkunassa
* Ohjelmien pikakuvakkeita mahdollista liittää ikkunaan: minulla Time Machine ja Quicklook-esikatselu-skripti
Eipä tule mieleen kovin monia asioita, mikä Windowsissa olisi mielestäni paremmin. Paitsi jos verkkoasemien linkittämisen voi mainita ikkunamanagerin ominaisuudeksi, niin sitten se.
-
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Ihan kaikkea... En ole käyttänyt Windowsia kuin satunnaisesti, mutta en ole huomannut mitään, mikä olisi paremmin.Delli kirjoitti:Kerrotko muutaman mitä kaipaat Finderistä kun käytät Windowsia.? (Jos vaikka oppisi käyttämään Finderiä paremmin)OmenaOnPunainen kirjoitti:Finderistä tuttuja asioita tulee kaivattua todella usein kun Windowsia käyttää. Ikkunamanageri (?) on kaamea, tiedostojen hallinta surkeaa.ravene kirjoitti: Omasta mielestä ei ole kuitenkaan hyvä, että käytettävyyttä viedään pois paremman ulkonäön takia. Windowsista/Linuxista tuttuja asioita tulee kaivattua todella usein kun Finderia käyttää.
Itse olen samoilla linjoilla ravenen kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja iirojappinen »
Itsekin olen Mac-käyttäjä, mutta koen tarpeelliseksi vastata noihin kohtiin Windows 7 -käyttistä tukien:kurkinen kirjoitti:Enpä ole tähän ketjuun aikaisemmin osallistunut, mutta ajattelin tuoda omia vertailujani OS X:n ja Windowsin ikkunamanagereista (oletussellaisista).
* Vasemman palkin käyttö: Windowsilla kansioiden yms lisääminen onnistuu Suosikit-listaan
* Listanäkymä: Saatavilla melkein Windowsissa, nimellä "Treeview" (Sivupalkissa näkyy polku nykyiseen kansioon).
* Peukalonäkymä: Maksimikoko Windowsilla on 256x256, mikä on kylläkin vain puolet Macin vastaavasta.
* Quicklook: Ei taida löytyä Windowsista
* Hakutoiminto: Kun indeksoi koko kovalevyn, toimii haku paremmin Windowsilla, sillä Macilla haku jättää aina pois Kirjasto-kansiot, ellei joka kerta manuaalisesti lisää Järjestelmäkohteita hakuun.
* Ohjelmien pikakuvakkeita mahdollista liittää ikkunaan: Myös ohjelmat voi tietääkseni vetää Suosikkeihin, mutten tiedä onko se sama asia.
* Mahdollisuus asettaa oletusnäkymä kullekin kansiolle: Sama juttu Windowsilla, mutta Macilla en ikinä saa asetuksia pysymään, vaan Finder unohtelee niitä ajoittain (Tunnettu vika, tapahtuu myös Lionissa).
* Näistä kaikista huolimatta yleisilme selkeä ja yksinkertainen: Samaa mieltä, mutta kyllä Windowsista saa ihan ok-näköisen kun poistaa läpinäkyvyyden ja laittaa ikkunan värin harmaaksi
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Itse tykkään Finderin palstanäkymästä. Mielestäni kevyesti paras tiedostojen selausmuoto.
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Tätä käytän itse myös. Kuten sanoit, kevyesti paras.spiidi78 kirjoitti:Itse tykkään Finderin palstanäkymästä. Mielestäni kevyesti paras tiedostojen selausmuoto.
Se mikä ärsyttää Windowsin tiedostoselaimessa tuhottomasti (nyt kun sitä on viime aikoina aika paljon joutunut käyttämään) on se, että jos minulla on kansiot vasemmalla puunäkymässä ja nykyinen kansio auki oikealla, niin rullatakseni jompaa kumpaa listaa minun pitää ensin klikata sitä. Siis jos olen viimeksi rullannut puunäkymää ja haluan rullata auki olevaa kansiota, minun pitää klikata kansioon, muuten rullaisin edelleen puunäkymää.
Mac OS X:ssä riittää että hiiri on rullattavan asian päällä, mikä on hienoa. Saako Windowsiin tätä toimintoa (ts. onko se joku asetus jossain) vai onko sen kanssa vain elettävä?
Viimeksi muokannut tuomas92, 14.7.2011 klo 16.54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A1398 ● www.tuomashamalainen.com
-
Viesti Kirjoittaja Sherman »
OT: Mikäs siinä vanhassa exploresissa nyt oli parempaa?Sleepperi kirjoitti: Windowsin vanha Explorer oli paljon parempi kuin nykyinen Vista/7 kammotus. Ehkä tasoissa Finderin kanssa.
Commodore 64, 64 kB, 1541 disk drive, 1530 (C2N) datassette
Ericsson Dialog 4224
Ericsson Dialog 4224
-
Viesti Kirjoittaja tosikko »
Tuo auttaa: http://ehiti.de/katmouse/tuomas92 kirjoitti:
Se mikä ärsyttää Windowsin tiedostoselaimessa tuhottomasti (nyt kun sitä on viime aikoina aika paljon joutunut käyttämään) on se, että jos minulla on kansiot vasemmalla puunäkymässä ja nykyinen kansio auki oikealla, niin rullatakseni jompaa kumpaa listaa minun pitää ensin klikata sitä. Siis jos olen viimeksi rullannut puunäkymää ja haluan rullata auki olevaa kansiota, minun pitää klikata kansioon, muuten rullaisin edelleen puunäkymää.
Mac OS X:ssä riittää että hiiri on rullattavan asian päällä, mikä on hienoa. Saako Windowsiin tätä toimintoa (ts. onko se joku asetus jossain) vai onko sen kanssa vain elettävä?
-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Siitä on aikaa kun olen käyttänyt sitä. Muistaakseni valikot, keveys, nopeus, selkeys, toimi paremmin näppiksellä.Sherman kirjoitti:OT: Mikäs siinä vanhassa exploresissa nyt oli parempaa?Sleepperi kirjoitti: Windowsin vanha Explorer oli paljon parempi kuin nykyinen Vista/7 kammotus. Ehkä tasoissa Finderin kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja jam1 »
Voitko ottaa screen shotin tuosta 25 kohdan "modauksesta" ja heittää vaikka tänne: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=43&t=141535kurkinen kirjoitti:* Vasemman palkin käyttö: tällä hetkellä itselläni 25 tehokasta linkkiä eri toimintoihin
Kertoisitko samalla hieman tarkemmin mitä nuo TM ja Quicklooki esikatselut käytännössä tarkoittavat? Mielenkiintoisia vinkkejä on varmasti luvassa.

iMac 27" (mid'11 i7 ja Late 2009) | MBP (2018)
-
Viesti Kirjoittaja kurkinen »
Ok, vastaus tulossa tuonne toiseen ketjuun kuvan kanssa.jam1 kirjoitti:Voitko ottaa screen shotin tuosta 25 kohdan "modauksesta" ja heittää vaikka tänne: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=43&t=141535kurkinen kirjoitti:* Vasemman palkin käyttö: tällä hetkellä itselläni 25 tehokasta linkkiä eri toimintoihin
Kertoisitko samalla hieman tarkemmin mitä nuo TM ja Quicklooki esikatselut käytännössä tarkoittavat? Mielenkiintoisia vinkkejä on varmasti luvassa.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka