honpsu kirjoitti:Toistan itseäni - se muutos mikä tulee tapahtumaan on se, että ei ole erikseen päälläolevia ja sammutettuja ohjelmia - ainakaan käyttäjän näkökulmasta, vaan käyttöjärjestelmä huolehtii tästä automaattisesti. Aivan niinkuin iOS:n puolella. Hirveä huuto oli sielläkin kun "ohjelmat jää päälle taustalle", kun ei ymmärretty kokonaiskuvaa.
Jos resurssit loppuu käyttöjärjestelmä huolehtii automaattisesti niiden vapauttamisesta - toisaalta taas SSD-aikakaudella ohjelmat aukeavat salamannopeasti tilaan johon viimeksi jäätiin.
Työpöytäkäytössä en näe tuossa mitään järkeä.
Toimii puhelimissa ja muissa laitteissa joissa on kevyet ohjelmistot, mutta raskaampien sovellusten kanssa ei mitään järkeä koko systeemissä. En muutenkaan usko, että kenelläkään olisi niin paljon turhia sovelluksia auki, että ne haittaisivat koneen ja muiden ohjelmien käyttämistä.
Tästä on voitu jo mainita mutta en kahlaa koko ketjua läpi vaan kysyn suoraan.
Onko muilla alkanut Lioniin päivittämisen jälkeen VLC ignorata Apple Remoten kokonaan? Itsellä play/pause ohjaa iTunesia vaikka VLC pyörii Fullscreen-tilassa näytöllä. Hiton rasittavaa kun tottunut remotella stoppailemaan leffat ja sarjat. Volumen säätö toimii mutta sekin menee suoraan OS X:n puolelle eikä VLC:n omaan äänenvoimakkuuden säätöön.
Googletin vähän asiaa ja löysin keskusteluita missä vika oli korjaantunut tiettyjen 3rd party laajennusten poistamisella. Itsellä ei vaan mitään sellaisia ole asennettuna, joten vähän on sormi suussa.
Installed Windows to a black & white TV, the motherfucker gave me a bluescreen.
Tänään kun oli aikaa ja jaksamista niin vetäsin Lionin puhtoseen koneeseen. Mulla on MacBookPro käytössä ja tässähän on kortinlukia. Formatoin 32 GB SDHC kortin, iskin siihen Lionin asennus median ja katos, hyvin pysty buuttaamaan siltä ja sai asennettua.
EDIT: Muokattu typo...
Viimeksi muokannut Marbo, 13.8.2011 klo 22.57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hobo kirjoitti:OS X Lion, aivan sairaan buginen.
On heillä otsaa laittaa tällasta ulos.
Aina kun tuodaan radikaalisti uutta, tietää bugien määrän - vasta 10.X.3-4 versiossa aletaan päästä tietylle vakausasteelle, senkinjälkeen kannattaa aina päivityksien tullessa elää pari kuukautta jäljessä jotta päivityksien mukana tulevat bugit paljastuu. Saa katsoa peiliin, jos 10.7.0-2 vaiheessa hyppää kelkkaan ja manaa mahdollisia ongelmia.
Mm. 10.5.0:ssa oli ihan mielenkiintoisia bugeja, heitteli kernel panikkia. Lioni ole sentään edes kaatunut vielä kunnolla, joten parannusta siinä mielessä.
Hobo kirjoitti:OS X Lion, aivan sairaan buginen.
On heillä otsaa laittaa tällasta ulos.
Kaikki toimii täydellisesti minulla suhtkoht vanhalla iMacilla. En osaa selittää, mistä muiden ongelmat johtuvat, mutta omaani kehun. Leijona oli selvä parannus kaikilta osin tällaisen Mac-veteraanin näkökulmasta. Olisi mukava päästä katselemaan huonoja käyttökokemuksia paikan päällä, niin voisi ehkä huomata mielenkiintoisia nippeliasioita koneiden käytöstä.
theinonen kirjoitti:Työpöytäkäytössä en näe tuossa mitään järkeä.
Toimii puhelimissa ja muissa laitteissa joissa on kevyet ohjelmistot, mutta raskaampien sovellusten kanssa ei mitään järkeä koko systeemissä. En muutenkaan usko, että kenelläkään olisi niin paljon turhia sovelluksia auki, että ne haittaisivat koneen ja muiden ohjelmien käyttämistä.
Tässä asiassa olen samaa mieltä. Yleensä jos ohjelman tarvitsee käynnistää uudelleen, silloin halutaan lähteä liikkeelle tyhjältä pöydältä. Logic + gigatavun kokoinen Logic-projekti latautuu 30-60 sekunnissa, joten ei välttämättä kiinnosta odotella turhaan noin kauaa. Toinen esimerkki on Safari. Kun se alkaa syömään muistia, ohjelman uudelleenkäynnistäminen helpottaa asiaa, mutta jos se lataa käynnistyessään 30 välilehteä uusiksi, niin kone on kyykyssä.
Mitä tulee tuohon ohjelman sulkeutumiseen ku ikkuna suljetaan, niin se on ohjelmoijan päätettävissä, ollut muistaakseni Tigerista lähtien. Uusi katoa-taustalta toiminnallisuus on sekin aivan varmasti ohjelmoijan päätettävissä (en ole itse siihen vielä perehtynyt).
Viimeksi muokannut spiidi78, 14.8.2011 klo 16.39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Canon MP610 toimii sekä USB-piuhalla että jaettuna Windows7-koneen kautta.
Nyt tämä Lion toimii huomattavasti paremmin kuin aluksi, ei häiritse enää rantapallon pyöriminen eikä akun kesto.
Rantapalloon auttoi muistin lisäys 4GB => 8GB ja akun kestoon näytönohjaimen pakotus käyttämään Intel HD Graphics 3000.
iPhone 12 64GB
iPad (2024) 64GB Wi-Fi, Apple TV 4rd 4K
MacBook Air 2024, Apple Watch 9.0 44mm
Olin ensin empiväinen sen suhteen, päivittääkkö SL Lioniin: bugisuus ja jähmettymiset ovat useita vaivanneet. Toisaalta suurin osa näyttää olevan tyytyväinen Lioniin, eivätkä koe sitä ongelmaiseksi. Päätin sitten tänään tehdä ko. päivityksen. Otin Carbon Copy Clonerin kloonin Mac HD:stä, poltin Lionin DVD:lle, buuttasin DVD:ltä, tyhjensin Mac HD:n (clean install), lähdin asentamaan Lionia ja toin ohjelmat, dokumentit ja käyttäjätiedot- ja tilit CCC-kloonilta. En ollut koskaan ennen asentanut käyttöjärjestelmää niin, että siirtäisin tietoni varmuuskopion avulla saumattomasti uuteen käyttikseen. Yllätyinkin siitä, kuinka mutkatonta tämä prosessi oli.
Lion on pelittänyt minulla nyt noin tunnin vakaasti. Osittain se vaikuttaa hitusen nopeammalta kuin SL, mutta esimerkiksi joidenkin ohjelmien avaamisen jälkeen se vaikuttaa hieman hitaammin alkavan niitä käyttää -- muistista se ei ole kiinni, koska sitä löytyy 8Gt:a. Poistin toimimattomia ja turhia ohjelmia kuten Onyxin (ei vielä kunnollista Lion-versiota) ja Rightzoomin (onko hyötyä enää Lionissa?). Tärkeimmät ohjelmat (muun muassa Word 2008) ovat pelittäneet täydellisesti ja ainoastaan Logitech Control Center (uusin versio) ei lähtenyt heti toimimaan (ei tunnistanut laitteita, joten poistin ja uudelleenasensin, ja nyt se toimii). Airport on toiminut täydellisesti tähän saakka. Hiirtä käyttäville tietenkin merkittävin toimenpide lienee se, että pitää käydä järjestelmäasetuksista vaihtamassa hiiren vierityssuunta "oikeaksi".
Yhtä sulavalta kuin SL tämä Lion ei vaikuta, mutta eiköhän tulevaisuuden päivitysten myötä siihen tule muutos.
Yhtä sulavalta kuin SL tämä Lion ei vaikuta, mutta eiköhän tulevaisuuden päivitysten myötä siihen tule muutos.
Mielenkiintoista havaita, miten erilailla ihmisten koneet Lionilla pelittää. Päivitin omat koneeni normaalilla päivityksellä suoraan AppStoresta, varmuuskopiot toki tein TimeMachinella Time Capsuleen.
Ikinä, siis ei ikinä minun 18 vuotta kestäneen Applen päivitysrumban aikana homma ole pelittänyt näin hyvin. Parasta kaikessa on se että ei edes yksikään ohjelma ole kaatunut Leijonassa ja jokainen päivitetty kone on nopeutunut selvästi, siis selvästi. Tuntuu kuin olisi puolet enemmän prossutehoa. Tää on Leijonan eka versio, minulle sopisi hyvin että jättäisivät tähän, niin hyvin Lion viihtyy täällä länsirannikolla.
Viimeksi muokannut ejm, 15.8.2011 klo 14.19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
http://www.esamelametsa.fi
iMac i7 / MacBook Pro 13" retina / Time Capsule 3 TB / Promise Pegasus R6 6x2 TB / Macintosh Classic / iPhone 6s plus 64 gb / iPad wifi 64 gb / AppleTV 4 gen / Leica M4P
Minulla on nyt kaksi ihmetyksen aihetta. Ensimmäinen tuli heti Leijonan asennuksen jälkee. Eli kun laitan iMacin nukkumaan niin en saa sitä enää avattua kuin virtanäppäimestä. Ei siis avaudu hiiren liikkeistä eikä näppistä näpläten. En tiedä onko jossain joku juttu joka pitäisi säätää.
Toinen, harmillisempi on QuickTime Playerin virheilmoitus. Sanoo että pitäisi asentaa se uudelleen. Jotkut videot yms. kyllä toimivat mutta eivät kaikki.
Mistä ihmeestä saan sen asennettua? AppStoressa se näyttää olevan maksullinen Pro. Olen jonkun maksullisen jutun joskus ostanut mutta en nyt sitä löydä. Mikähän avuksi?
Antaa tällaistakin virheilmoitusta. Enkä löydä enää Periania. Eikö sitä Leijonassa enää tarvita?
Viimeksi muokannut ompponainen, 15.8.2011 klo 15.28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ompponainen kirjoitti:
Antaa tällaistakin virheilmoitusta. Enkä löydä enää Periania. Eikö sitä Leijonassa enää tarvita?
Käsittääkseni Lionissa tuo "muuttoapuri" karsii yhteensopimattomia ohjelmia pois. Ehkäpä sinulla oli vanha ja yhteensopimaton versio Perianista käytöstä. Minulla oli SL:ssa uusin versio ja se siirtyi myös Lioniin.
Lisätäänpä vielä omiin Lion-käyttökokemuksiin sen, että Java Runtime piti tuossa äsken asentaa (ei ollut valmiina) ja päivitin samalla myös Flash Playerin uusimpaan versioon -- nämä kun pitää Mäkeissä manuaalisesti aika lailla tehdä. Poistin MacFusen ja NFTS-3G:n -- kuulemma sellainen kuin OSXFUSE on tulossa, mikä olisi MacFusea parempi vaihtoehto Lionissa.
ompponainen kirjoitti:Minulla on nyt kaksi ihmetyksen aihetta. Ensimmäinen tuli heti Leijonan asennuksen jälkee. Eli kun laitan iMacin nukkumaan niin en saa sitä enää avattua kuin virtanäppäimestä. Ei siis avaudu hiiren liikkeistä eikä näppistä näpläten. En tiedä onko jossain joku juttu joka pitäisi säätää.
Toinen, harmillisempi on QuickTime Playerin virheilmoitus. Sanoo että pitäisi asentaa se uudelleen. Jotkut videot yms. kyllä toimivat mutta eivät kaikki.
Mistä ihmeestä saan sen asennettua? AppStoressa se näyttää olevan maksullinen Pro. Olen jonkun maksullisen jutun joskus ostanut mutta en nyt sitä löydä. Mikähän avuksi?
Onko F4M tosiaan jossain vaiheessa toistanut DRM-suojattu WMV:tä? Sitä en ollut tiennytkään.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
darkgnome kirjoitti:Musta toi on ollu aina vammasta alkaa sammuttaan ohjelmat tuolta valikon kautta.
Cmd+Q, anyone? Paljon nopeampaa painaa kahta näppäintä yhdellä kädellä kuin lähteä etsimään hiirellä jotain pikku ruksia. Eihän kukaan Mac-käyttäjä tuolta ohjelmavalikon kautta tee yhtään mitään. Näppäinoikotiet, hyvät ihmiset!
Komppaan niin täysillä. Minulle on myös tullut heti alun alkaen tavaksi tuo CMD+Q jos haluan sulkea sen, jos taas esim. selaan nettiä, enkä nyt justiinsa sitä tarvitse, niin paan punaisesta pois tai CMD+H piiloon.
Mulla on tää nyt viikon pari tässä ollut tää Lion käytössä, ja hidas on. Nukkumasta herääminen on vaan niiiiiiin hidasta ja vaikeeta.
Todella, ennen kun saa asiat käyntiin ja päälle, niin on tosiaan hidas, mutta kun sitten ovat kaikki käynnissä, niin sitten on nopea..
Ajattelin huomenissa koittaa myös tuota, että teen puhtaan asennuksen ja palautan sieltä softat jne. ja jos sama hitaus jatkuu niin taidan palata Lumppariin, vaikkakin Lionin parasta oli tuo joka laidasta ikkunan venyttämisen mahdollisuus.
Ole varovainen kun puhut. Sanoilla luot maailman ympärillesi.
MacBook Air M2 13" iPhone 5 32gt Macbook Pro 15" iMac G5 24" iPad Mini Retina 64gb iPhone SS 64gt iPhone X 64gt iBook G4 12" iPod nano
Jaahas. Vähän vanhemmassa MBP:ssa on tainnut akun kesto heikentyä. Ja vaikka Leijonan asennuksen jälkeen akku on jo kertaalleen kalibroitu, niin äsken näytti n. 20 minuutin akkuaikaa ja alta minuutin sammutti koneen ilman mitään varoituksia. Itse asiassa se eka "kalibrointi" meni samalla tavalla: ilman varoitusta pimeäksi.
ER kirjoitti:Jaahas. Vähän vanhemmassa MBP:ssa on tainnut akun kesto heikentyä. Ja vaikka Leijonan asennuksen jälkeen akku on jo kertaalleen kalibroitu, niin äsken näytti n. 20 minuutin akkuaikaa ja alta minuutin sammutti koneen ilman mitään varoituksia. Itse asiassa se eka "kalibrointi" meni samalla tavalla: ilman varoitusta pimeäksi.
Ja akku on kuinka vanha? Mitä CoconutBattery näyttää kunnoksi?