Otanko riskin ja asennan Leopardin ?
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
23 viestiä
• Sivu 1/1
-
Otanko riskin ja asennan Leopardin ?
Viesti Kirjoittaja Munkki »
Leopardin päivityslevy on odottanut hyllyssä jo kuukauden uuteen iMaciin hyppäämistä. En kuitenkaan ole sitä uskaltanut asentaa, koska uutena Mac-käyttäjänä pelkään koneen alkavan reistailla (win-traumoja). Tiikeri on toiminut paremmin kuin hyvin, siksi en haluaisi mitään ongelmia. Eli, siis kysymyksiä:
Minkälaisia ongelmia voi olla odotettavissa ?
Pitäisikö odottaa vielä jotain päivitystä Leopardiin ?
Mitä eroa käytännössä on käyttöjärjestelmällä, joka on asenettu päivityslevyltä tai jos se ostettu "kokonaisena" ?
Minkälaisia ongelmia voi olla odotettavissa ?
Mitä eroa käytännössä on käyttöjärjestelmällä, joka on asenettu päivityslevyltä tai jos se ostettu "kokonaisena" ?
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Teetkö koneella jotain sellaista minkä on ehdottomasti toimittava, etkä saa hukata muutamaa tuntia aikaa jos jotain menee pieleen?
Jos et, ja haluaisit käyttää Leopardia ja sinulla on se jo, asenna vaan. Tiikerin saa takaisin tankkiin jos ongelmia esiintyy.
Jos et, ja haluaisit käyttää Leopardia ja sinulla on se jo, asenna vaan. Tiikerin saa takaisin tankkiin jos ongelmia esiintyy.
Lisenssi, ei muuta. Päivityslevyn lisenssi koskee ainoastaan konetta jota varten se on tilattu tai saatu. Normaali myyntiversio voidaan asentaa mihin tahansa yhteen koneeseen.Munkki kirjoitti:Mitä eroa käytännössä on käyttöjärjestelmällä, joka on asenettu päivityslevyltä tai jos se ostettu "kokonaisena" ?
kaikki maailman vesi on homeopaattista kusta
-
Re: Otanko riskin ja asennan Leopardin ?
Viesti Kirjoittaja Macco »
Niistä ongelmistahanhan löytyy juttua Hopeisesta Omenasta jonkin verran. Tärkeintä lienee, että mikäli suoraan päivittää Tikrun päälle, niin Application Enhanceriä käyttävät ohjelmat on ensin Tiikeristä poistettu.Munkki kirjoitti:Minkälaisia ongelmia voi olla odotettavissa ?
Itse en odottaisi. Hyvä käyttis, ihmisillä on ilmaantunut "normaali" määrä ongelmia, eli ei välttämättä tule mitään ongelmia sinun kohdallasi. Kannattanee asentaa käyttis "arkistoi ja asenna" -menetelmällä, niin se vähentää riskiä törmätä ongelmiin.
Asennuslevyillä ja niiltä asennetuilla käyttöjärjestelmillä ei ole eroa.
EDIT: käyppä lukaisemassa vaikka tämä ketju.
Viimeksi muokannut Macco, 15.12.2007 klo 12.27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
No, jos koet sen riskiksi, ota varmuuskopio tiedostoistasi.
Miljoonat ihmiset ovat asentaneet Leopardin jo, ilman mitään ihmeempiä ongelmia. Tunnettuja ongelmia ovat nämä Logitechin vanhat hiiriajurit, Application Enhancer ja Azureuksen versio voi kaataa koko koneen.
Mutta jos noi ei ole sulle elintärkeitä, asenna pois. Minä olen asentanut kaikki 10.0.3:sta lähtien eikä yksikään mun lähipiirin koneista ole tälläkään kierroksella temppuillut.
Tuossa päivityslevyssä ei ole itse Leopardin osalta mitään eroa Retail-versioon. Asennuksessa on vähän.
Miljoonat ihmiset ovat asentaneet Leopardin jo, ilman mitään ihmeempiä ongelmia. Tunnettuja ongelmia ovat nämä Logitechin vanhat hiiriajurit, Application Enhancer ja Azureuksen versio voi kaataa koko koneen.
Mutta jos noi ei ole sulle elintärkeitä, asenna pois. Minä olen asentanut kaikki 10.0.3:sta lähtien eikä yksikään mun lähipiirin koneista ole tälläkään kierroksella temppuillut.
Tuossa päivityslevyssä ei ole itse Leopardin osalta mitään eroa Retail-versioon. Asennuksessa on vähän.
-
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Application Enhancer:Munkki kirjoitti:Ei muutama tunti hukkaan heitettyä aikaa merkitse mitään, JOS vaan saan koneen omin avuin henkiin.
Application Enhancer ja Azureus ei soita mitään kelloja, mitä ne on ?
Miten tapahtuu "arkistoi ja asenna" asentaminen ?
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php? ... n+enhancer
Azureus on BitTorrent-ohjelma. Mikäli ei kilisytä kelloja, ei sinulla sitä ole.
Asennuksen aikana voi laittaa täpän kohtaan "arkistoi & asenna". Tällöin vanhan käyttiksen tavarat siirretään omaan kansioonsa, josta voi tarvittaessa tarvitsemaansa käydä kaivelemassa esiin, eikä uutta käyttistä asenneta vanhan päälle.
-
Eipä löydy kumpaakaan mun koneesta. Hommiin siis vaan
Toisaalta tuntuu hullulta vaihtaa Tiikeri kun olen ollut siihen Wintoosan jälkeen aivan mielettömän tyytyväinen. Ja vasta 4 kuukautta käytössä.
Mitäs sitten tehdään jos kaikki onnistuu hyvin, poistetaanko se "arkisto" kansio ?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mitäs sitten tehdään jos kaikki onnistuu hyvin, poistetaanko se "arkisto" kansio ?
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Se Previous Systems -kansio (tai tuo sen nimi ainakin Tiikerissä oli, tais olla yhä) poistetaan kun kaikki toimii briljantisti.Munkki kirjoitti: Mitäs sitten tehdään jos kaikki onnistuu hyvin, poistetaanko se "arkisto" kansio ?
Itte tuuppasin kumpaankin koneeseen Leopardin heti kun mahdollista, ja pari hämmästyttävää ongelmaa päivitysasennusten jälkeen kyllä oli (mm. Azureus vei toisen ytimen tehon kokonaan), mutta ne poistuivat täysin kun asensin Lespon uudestaan arkistoi & asenna -proseduurilla.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Jos ei käytä sitä "arkistoi ja asenna" tapaa, niin pyyhkäiseekö Leopardi kaikki asennetut ohjelmatkin pois ? Minä nimittäin en ole asentanut tähän vielä muutenkaan kuin iWorkin, Neo-Officen, Seashoren ja wmv-playerin.... joten ajattelin, että ei kai noiden takia kannata mitään arkistoida ?
-
-
- Vuoden Homppulainen 2009
-
Mulla nyt on kone täynnä vaikka mitä. Asensin Leopardin tapani mukaan Päivityksellä ja kaikki toimii. No, Photoshop Elementsin jouduin päivittämään 4 versioon 3.sta, mutta jo oli aikakin.Munkki kirjoitti:Jos ei käytä sitä "arkistoi ja asenna" tapaa, niin pyyhkäiseekö Leopardi kaikki asennetut ohjelmatkin pois ? Minä nimittäin en ole asentanut tähän vielä muutenkaan kuin iWorkin, Neo-Officen, Seashoren ja wmv-playerin.... joten ajattelin, että ei kai noiden takia kannata mitään arkistoida ?
WMV Player, ethän tarkoita Microsoftin ikivanhaan WMV romua vaan Flip4Macin WMV Playeria, se löytyy kyllä sekin Microsoftin sivuilta ja kannattaa päivittää uusimpaan versioon, 2.1.3.10.
-
-
Pitää paikkansa siinä mielessä että "arkistoi ja asenna" tekee puhtaan asennuksen käyttöjärjestelmän osalta, tosin esim. käyttäjän asetukset säilyvät, joten niissä olevat mahdolliset (mutta harvinaiset) sotkut jäävät vaikuttamaan taustalle.
Pelkkä päivitys jättää systeemiin kaikenlaista vanhaa sekä Tiikeristä että joistakin asennetuista ohjelmista. Jotkut näistä ovat tarpeellisia, joten ne voi joutua kaivamaan sieltä vanhan systeemin kansiosta takaisin asennuksen jälkeen.
Pelkkä päivitys jättää systeemiin kaikenlaista vanhaa sekä Tiikeristä että joistakin asennetuista ohjelmista. Jotkut näistä ovat tarpeellisia, joten ne voi joutua kaivamaan sieltä vanhan systeemin kansiosta takaisin asennuksen jälkeen.
-
-
Arkistoi ja asenna -optio säilyttää käyttäjätunnuksesi, ja se pysyy siellä missä se on nytkin, sellaisenaan. Kun Leopardi käynnistyy asennuksen jälkeen, käytät konetta vanhalla tunnuksellasi ja kaikki tiedostosi ovat vanhoilla paikoillaan, kuten jätit ne.
Previous Systems -kansioon siirretään vain edellisen käyttöjärjestelmän materiaali.
Previous Systems -kansioon siirretään vain edellisen käyttöjärjestelmän materiaali.
-
-
- Vuoden Homppulainen 2006
-
AppleFarmerin linkki tuli hiukka myöhään. Mutta homma tuli tehtyä
Eipä tullut missään vastaan sitä "arkistoi ja asenna" vaihtoehtoa, joten taisin vain päivittää päälle ?
Kone teki itsestään kaiken ja minä vaan odottelin.
Onko nyt jotain mitä pitäis tehdä ? Automaattisia päivityksiä tuli 4 heti käynnistymisen jälkeen, joten ne taisi olla siinä.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Eipä tullut missään vastaan sitä "arkistoi ja asenna" vaihtoehtoa, joten taisin vain päivittää päälle ?
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Onko nyt jotain mitä pitäis tehdä ? Automaattisia päivityksiä tuli 4 heti käynnistymisen jälkeen, joten ne taisi olla siinä.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
-
-
Minä tossa katselin noita Kirjastojani miettien, että mitä roskaa Leopardiin päivitys olisi jättänyt. Tietysti siellä on lokitiedostoja, sellaisistakin softista, joita en enää käytä, plist tiedostoja samoin.
Mutta onko siellä oikeasti sellaista mikä aiheuttausi jatkossa jotain haittaa? En usko.
Mutta onko siellä oikeasti sellaista mikä aiheuttausi jatkossa jotain haittaa? En usko.
-
23 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka